13 C
Timișoara
sâmbătă 18 mai 2024
Acasă Blog Pagina 4112

Bărbat împușcat cu arma de vânătoare! S-a solicitat elicopterul SMURD

0

Un elicopter SMURD a fost solicitat, duminică, după ce un bărbat din judeţul Dâmboviţa s-a împuşcat în umăr, din greşeală, cu arma de vânătoare, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Dâmboviţa, incidentul s-a petrecut în Aninoasa. Un bărbat, în vârstă de 55 de ani, era acasă, singur şi curăţa arma de vânătoare, moment în care s-a împuşcat în umăr.

Fratele său este cel care a alerat autorităţile. Bărbatul este conştient.

“Este conştient, cooperant. Urmează să fie preluat de un elicopter SMURD. I se acordă îngriri medicale la faţa locului”, arată sursa citată.

Poliţiştii au deschis o anchetă în acest caz. Din primele verificări, arma este deţinută legal.

sursa: mediafax.ro

Furtuna de duminică după-amiaza, a făcut ravagii în Bihor!

0

Codul galben de furtună a făcut pagube, duminică, în Oradea. Potrivit maiorului Camelia Roşca, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Crişana, echipajele de pompieri militari au fost chemate la trei intervenţii.

„S-au înregistrat trei solicitări pentru degajare de copaci. Un arbore a căzut pe strada Republicii, apelantul precizând că a avariat şi două maşini parcate, un altul pe strada Nicolae Jiga şi un al treilea în Parcul 22 Decembrie”, a declarat Roşca, duminică, pentru BIHOREANUL. Pompieri orădeni din Detaşamentele 1 şi 2 intervin la aceste solicitări.

De asemenea, pe mai multe străzi din oraş reţeaua de canalizare nu a făcut faţă la cantitatea mare de apă căzută. Pe străzi precum Dragoş Vodă şi Louis Pasteur, şoseaua a fost acoperită de apă, iar şoferii au fost nevoiţi să circule cu precauţie.

Oradea şi alte câteva zeci de oraşe şi comune din Bihor s-au aflat duminică sub cod galben de furtună. Aşa cum şi meteorologii au prevestit, în mai multe localităţi, inclusiv în municipiul reşedinţă de judeţ, a căzut şi grindină.

sursa text si foto: ebihoreanul.ro

Noi promisiuni de la Ministrul Sănătății pentru Timișoara!

Ministrul Sănătății a promis realizarea unui spital regional la Timișoara. Nu este însă pentru prima dată când este abordat subiectul, în aceiași termeni.

Recent, și premierul Viorica Dăncilă a punctat că realizarea unui spital regional la Timișoara este unul dintre cele cele opt proiecte strategice de investiţii care vor fi realizate în parteneriat public-privat. Sorina Pintea a declarat, la Iași că realizarea celor opt spitale regionale este asumată în programul de guvernare.

„Spitalul Regional din Iași va fi construit. Există finanțare și un proiect avansat. În programul de guvernare este asumată construcția a 8 spitale regionale la Timișoara, Târgu-Mureș, Constanța, Brăila-Galați, Brașov, Cluj-Napoca, Craiova, Iași. Proiectele spitalelor regionale Cluj-Napoca, Craiova și Iași se află într-o fază avansată de pregătire”.

Și un institut oncologic regional la Timișoara e în discuție încă din 2015, fiind vorba de o alocare de peste 510 milioane de lei. La momentul respectiv de vorba de folosirea clădirii existente pe Calea Torontalului.

sursa: evz.ro

Grav accident de circulație în vestul țării! A fost solicitat elicopterul SMURD

0

Un tânăr de 22 de ani a murit, iar alte trei persoane au fost rănite, duminică, după ce maşina în care se aflau s-a răsturnat pe un drum din judeţul Timiş, fiind solicitată intervenţia elicopterului SMURD pentru transportarea unui rănit grav la spital, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Accidentul rutier a avut loc, duminică, pe drumul care leagă Timişoara de oraşul arădean Lipova, pe raza localităţii Alioş, din judeţul Timiş.

Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Judeţean de Poliţie Timiş, la un moment dat, şoferul unei maşini, în care se mai aflau încă trei persoane, a pierdut controlul volanului din cauza vitezei.

Maşina s-a rostogolit şi s-a oprit într-un stâlp.

În urma impactului, un tânăr în vârstă de 22 de ani, pasager în autoturism, a murit, iar celelalte trei persoane aflate în maşină au fost rănite, şoferul de 23 de ani fiind în stare gravă.

La locul accidentului a fost solicitată intervenţia elicopterului SMURD pentru transportarea şoferului maşinii la spital.

Celelalte două persoane, care au fost rănite uşor, au fost transportate la spital cu două ambulanţe. Poliţiştii timişeni au deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă.

sursa: mediafax.ro

Fiul unui fost decan al Facultății de Protecția Mediului din vestul țării, trimis în judecată de DNA

0

Orădeanul Lucian Bara, fiul fostului decan al Facultăţii de Protecţia Mediului, Vasile Bara, se numără printre cele 90 de persoane trimise în judecată de procurorii DNA, în dosarul privind decontarea ilegală a unor servicii medicale.

Potrivit unui comunicat al structurii centrale a DNA, inculpaţii au produs o pagubă de 20 de milioane de lei în bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. „Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția pentru combaterea corupției au dispus trimiterea în judecată a 90 inculpaţi (între care persoane din conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a municipiului București și funcționari din aceste instituții), dar și firme  de îngrijiri medicale,  în legătură cu desfășurarea de activități ilicite prin care sume de bani în valoare de peste 20 milioane  lei (4,5 milioane euro) din fondurile Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (C.S.A.M.B.) au fost fraudate prin decontarea nelegală a unor servicii de îngrijiri medicale la domiciliu fictive”, se arată în comunicat.

Bara jr., aflat sub control judiciar, este acuzat de constituire a unui grup infracţional organizat şi de două infracţiuni de abuz în serviciu.

Protectorul hoţilor

Uriaşa fraudă a fost scoasă la iveală de procurorii anticorupţie în toamna anului trecut, când s-a aflat că şefi şi funcţionar din CNAS, respectiv CAS Bucureşti, au decontat ilegal servicii medicale pentru mai multe firme, în timp ce adevăraţii bolnavi au fost prilejuiţi.

„Un grup de firme care ofereau îngrijiri medicale la domiciliu aflate în conivenţă infracţională cu funcţionari ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (C.N.A.S) şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a municipiului Bucureşti (C.A.S.M.B.) au transformat îngrijirile medicale la domiciliu într-o afacere profitabilă cu desconsiderarea totală a legii şi a drepturilor pacienţilor, modalitatea de operare fiind următoarea: obţinerea de C.N.P.-uri şi de acte medicale de la persoane asigurate la C.A.S.M.B., folosirea acestora pentru întocmirea în fals a dosarelor de solicitare de îngrijiri medicale la domiciliu, depunerea dosarelor la C.A.S.M.B. de către persoane neîmputernicite, folosirea frauduloasă a cardurilor de sănătate cu prilejul semnării electronice a serviciilor medicale pentru decontarea unor servicii medicale neprestate sau prestate în condiţii nelegale, transmiterea online a unor date false în sistemul informatic unic integrat al asigurărilor sociale de sănătate (S.I.U.I.)”, se arată în rechizitoriul procurorilor.

Lucian Bara, care a fost preşedintele CASMB între octombrie 2015 – iulie 2017, a fost cel care s-a asigurat că banii instituţiei îndestulează firmele ce făceau decontări în numele unor pacienţi fictivi.

Enervat de pacienţi!

Potrivit DNA, ştiind că dosarele de decontare sunt măsluite, Lucian Bara n-a permis nicio verificare a acestora, asigurându-se ca avocaţii care le depuneau în numele firmelor să aibă prioritate la ghişee, fără a fi deranjaţi de bolnavii autentici, care se înghesuiau să-şi revendice dreptul la tratament. „Inculpatul Bara Lucian Vasile a respins cererile asiguraţilor care au venit la sediul instituţiei aduşi de ambulanţe, deşi a văzut că erau în stare gravă şi cunoştea că avocaţii au depus dosare în numele unor pacienţi fictivi”, arată procurorii în referatul cu care au cerut judecătorilor arestarea celor 14 persoane.

Aşa cum BIHOREANUL a arătat la acea vreme, Bara jr. era de-a dreptul deranjat de bolnavii care veneau la CASMB! Într-o discuţie purtată cu un subaltern, fără pic de compasiune, orădeanul era indignat că bolnavii erau lăsaţi să intre în instituţie de o asistentă.

„Ce dracu’ a scos curva aia iar din ambulanţă, de acolo? Păi, da, dar nu trebuia să intre înăuntru, frate!”, se revolta dr. Bara, subalternul încercând să-l calmeze: „Tontu’ ăla de la poartă i-a lăsat şi m-am trezit cu ei la recepţie, ce vrei… Lasă că sunt jos acuma, le ia buletinele şi pleacă. Agentul de la uşă are interzis să mai primească tărgi”.

Repatriat la Oradea

În septembrie 2017, la fel ca alţi inculpaţi, inclusiv fostul preşedinte al CNAS, orădeanul Lucian Bara a fost reţinut, şi apoi arestat preventiv. După cinci luni de arest, a scăpat din celulă, ajungând sub control judiciar. Astfel, a revenit la Oradea, unde chiar şi-a reluat postul de cadru didactic la Facultatea de Protecţia Mediului!

BIHOREANULa dezvăluit însă că Bara jr. nu s-a sinchisit să-şi ţină unicul curs pe care îl avea de predat. Când reporterul l-a căutat la curs, nici el şi nici studenţii nu erau acolo, semn că tinerii au ştiut că profesorul lor nici nu are de gând să apară…

sursa: ebihoreanul.ro

Mașinile second hand și „viciile ascunse”! Care sunt cei mai simpli pași pentru depistarea acestora

0

Mulţi dintre cumpărătorii de autoturisme second-hand îi găsesc abia după achiziţie „viciile ascunse”. Unul dintre acestea este chiar kilometrajul autovehiculului.

Un specialist a explicat care sunt greşelile cele mai comune făcute de clienţii neexperimentaţi.

Primul pas la târg este cel legat de verificarea aspectului estetic al maşinii. Este obligatoriu ca inspecţia vizuală să aibă loc în cursul zilei, când maşina este expusă în lumină puternică şi i se pot observa toate eventualele detalii neconforme cu prezentarea.

„Ziua se cumpără o maşină, nu spre seară, nu noaptea. Un pont ar fi să iei cu tine un magnet şi, unde vezi nuanţe diferite, dacă pui magnetul nu ar trebui să aibă o atracţie aşa mare, deoarece zona e acoperită de chit, de fibră, pentru că e reparată”, explică un consultant-daune în cadrul unuia din cele mai mari service-uri auto din Sibiu.

Cum verificăm kilometrii reali

„Cel mai simplu mod de a verifica kilometrajul fără să te duci la tester este să te uiţi la volan şi la scaunul şoferului. Asta indică uzura, kilometrii în timp, pentru că te dai jos şi te urci de foarte multe ori, şi la volan la fel, când conduci foarte mult se roade, se văd urme de uzură. Dacă vrei să afli kilometrii reali, cel mai indicat e la reprezentanţă, ei au testerul cu programul original”, mai spune consultantul.

Foarte importantă este cartea de service, când există, pe care clientul trebuie s-o ceară vânzătorului. „Te poţi uita acolo şi vezi, de exemplu, că în ianuarie 2015 s-a făcut revizia la 315 000 de kilometri. Apoi, te uiţi în bord şi vezi că ai 180 000 de kilometri şi e dat de gol vânzătorul”.

De asemenea, românii care achiziționează mașini second hand vor putea verifica printr-un simplu SMS la Registrul Auto Român (RAR), care este kilometrajul real al autoturismelor, dar și eventualele daune pe care le-a suferit, potrivit unui comunicat al Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Cele două instituții au anunțat mai multe proiecte comune, iar unul dintre acestea este legat de informarea rapidă și corectă a cumpărătorilor de autovehicule la mâna a doua.

Practic, printr-un SMS transmis către Registrul Auto Român, cumpărătorii pot afla date despre istoricul de kilometri ai unui autovehicul, eventuale deficiențe avute în timp ale acestuia, precum și informații generale despre daunele înregistrate de către acel autovehicul.

Piața auto second hand din România a fost în ultimii ani subiectul unor dezbateri aprinse cu privire la falsificarea sau ascunderea unor informații relevante asupra uzurii sau stării tehnice a unui autovehicul.

„Autoritatea de Supraveghere Financiară, în limitele furnizării unor informații care se supun reglementărilor de protecție a datelor, va sprijini acest proiect prin transmiterea de informații privind cazierul de daune al fiecărui autovehicul pentru care a fost deschis vreun dosar de daună”, se arată în comunicatul instituției.

sursa: evz.ro

Cele mai bune cocktail-uri, premiate la Castelul Corvinilor!

0

Castelul Corvinilor va găzdui prima prima competiție de show de bar din județul Hunedoara. Este vorba de West Bartending Challenge – Etapa Hunedoara, iar scopul evenimentului este de a dezvolta industria ospitalității din județul Hunedoara și, în același timp, de a promova obiectivele turistice din județ.

Competiția se dorește a fi una internațională, la eveniment fiind participanți din România, Bulgaria, Anglia și Italia. Principalul susținător al evenimentului este Valentin Luca, dublu campion mondial la Flair Bartending.

West Bartending Challenge – Etapa Hunedoara face parte din West Bartending Tour, un preview pentru Romania Flair Tour, care se dorește a fi cel mai mare turneu de flair bartending din România.

Competiția se desfășoară în data de 17 iulie 2018, în curtea exterioară a Castelului Corvinilor, pe tot parcursul zilei și va fi împărțită în două etape, prima fiind cea de calificări, iar cea de-a doua – finala.

Etapele vor fi despărțite de o pauză de masă. De asemenea, va exista și o probă specială, în cadrul căreia va fi premiat cel mai bun cocktail.

La finalul competiției, va avea loc premierea primilor trei clasați, 100 și 400 de euro, iar premiul cel mare acordat câștigătorului stabilit în urma celor două ediții va consta în 500 euro.

sursa: replicahd.ro

A sfidat moartea! A supraviețuit timp de o săptămână într-un mod incredibil

0

O femeie a sfidat moartea. În timp ce conducea un autovehicul un animal i-a ieșit în drum. Pentru a evita coliziunea iminentă, soferița și-a riscat viața.

O tânără a supraviețuit 7 zile bând apă din radiator după ce a fost implicată într-un accident și nu a putut lua legătura cu autoritățile care o căutau. Incidentul s-a petrecut în California, iar femeia de 23 de ani a fost descoperită de un grup care făcea drumeții, potrivit www.libertatea.ro.

Angela Hernandez, 23 de ani, originară din Portland, se afla la volanul mașinii ei Jeep Patriot și se îndrepta spre Los Angeles pentru a-și vizita sora, când a căzut cu mașina de pe stâncile înalte de 60 de metri. Șapte zile a supraviețuit bând apă din radiatorul mașinii ei distruse în urma impactului.

„De obicei, în astfel de accidente, victimele mor pe loc, din cauza căderii, iar dacă au noroc şi scapă cumva, îi ucide oceanul. Ea a fost de două ori norocoasă”, a comentat un reprezentant al poliţiei locale.

Femeia a fost salvată de pe stânci şi transportată cu un elicopter la cel mai apropiat spital. Ea le-a declarat anchetatorilor că a tras brusc de volan pentru a evita să lovească un animal şi a pierdut controlul maşinii, plonjând de pe faleza înaltă în ocean, pe Highway 1, la nord de Nacimiento Fergusson Road. Ea a rezistat bând apa din radiatorul maşinii.

Femeia a fost ultima oară văzută la volanul SUV-ului său, la o benzinărie, pe 6 iulie, la aproximativ 80 de kilometri nord de locul în care a fost găsită. Angela Hernandez era conştientă în momentul în care a fost găsită şi suferise o rană la umăr.

sursa text si foto: evz.ro

Noi reguli dacă stai la bloc! Amenzile de două ori mai mari

0

Un nou proiect de lege aflat la promulgare aduce amenzi usturătoare pentru cei care stau la bloc, mai concret, pentru cei care fac modificări în apartamente. Acest subiect este mai amplu abordat în noul act normativ care vine cu noi reguli şi care va intra în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial.

Potrivit legislaţiei, modificările care necesită o autorizaţie trebuie comunicate asociaţiei. Nu este necesară o aprobare din partea asociaţiei, dar aceasta trebuie anunţată în cazul în care faceţi schimbări care necesită o autorizaţie de construcţie.

„Orice modificare a proprietăţii individuale care necesită emiterea unei autorizaţii de construire/desfiinţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, se aduce la cunoştinţa asociaţiei pentru înscrierea în jurnalul evenimentelor din cartea tehnică  a construcţiei, prin depunerea în copie a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi a planurilor din proiectul tehnic”, prevede noua lege.

Potrivit avocatnet.ro, proprietarii au obligaţia de a comunica asociației și organului fiscal local orice schimbare a suprafeței construite sau utile, în cel mult 30 de zile de la încheierea lucrărilor. Nerespectarea acestei obligații va atrage, potrivit proiectului, o amendă de la 200 la 1.000 de lei, chestiune neprecizată până acum în vechea lege.

Mai mult, cei care vor pune în pericol integritatea structurală a condomniului sau a altor apartamente, să zicem, sau care vor afecta buna funcționare a instalațiilor aferente acestora vor risca amenzi între 500 și 3.000 de lei.

De asemenea, modificarea aspectului proprietății comune de către proprietari, precum și a elementelor constructive ale condomniului fără respectarea noii legi se va sancționa cu amenzi între 5.000 și 10.000 de lei (amenzile sunt de două ori mai mari ca acum). E vorba, mai exact, de nerespectarea obligației de a obține acordul membrilor din asociație și, mai ales, dacă e cazul, de acordul proprietarilor afectați.

„Modificările constructive şi utilizarea în alte scopuri a unor părţi sau elemente de construcţie ale condominiului, precum şi amplasarea de mijloace publicitare pe faţada şi/sau pe terasa/învelitoarea imobilului, suspendarea de stâlpi, pereţi, scări interioare şi altele asemenea, se fac numai cu acordul a două treimi din proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari, al tuturor proprietarilor direct afectaţi, şi pe baza autorizaţiei de construire, cu respectarea legislaţiei în vigoare”, scrie, mai exact, în noua reglementare.

sursa: bugetul.ro

Orașul milenar care are abia jumătate de secol, încă plin de legende și mistere 

Istoria plină de întâmplări care mai de care mai pline de taine încă nedeplin elucidate nici până în ziua de azi a orașului Orșova este o continuă sursă de legende.

Secolul al XIX-lea avea să aducă orășelul înfiripat în jurul cetății fortificate la rangul de centru comercial în plină dezvoltare. Tot mai mult, companiile de transport văd avantajele navigației pe apele Danubiului. Acestă cale fără pulbere nu era deloc lipsită de pericole. Cazanele Dunării reprezentau unul dintre cele mai periculoase defilee din Europa. Numeroase stânci abia vizibile blocau șenalul navigabil. Erau pe parcurs și numeroase cataracte ce trebuiau ocolite de piloți cu mare experiență. Căpitanul și echipajul își încredințau viața și bunurile mâinilor acestor piloți care cunoașteau cotloanele mai puțin periculoase. Nu este de mirare că în această perioadă au înflorit și companiile de asigurări de mărfuri.

În 1844, inspectoratul companiei de navigație își deschide cancelaria aici, pe malul Dunării. În anul 1846, drumul finanțat de contele István Széchenyi, care urmărea malul nordic de-a lungul Dunării, a fost finalizat.

Un alt mare punct de cotitură avea să fie revoluția maghiară de la 1848–49. Revoluționarii fiind înfrânți, au fost forțați să plece în bejenie. O mare parte din conducătorii revoluției au ales calea exilului în Imperiul Otoman, încă dușmanul Austriei.

În anul 1849, la Orșova, ca un ultim popas pe pământ creștin, înainte de a se îmbarca pe nave către Turcia, aveau să fie îngropate însemnele regalității maghiare, undeva la poalele dealului Alionului, care era considerat un fel de teren al nimănui. Coroana Sfântului Ștefan și celelalte odoare oficiale aveau să odihnească aici. Chiar dacă voiau să-și salveze viețile printre musulmani, nu aveau încredere să ducă acolo și coroana Ungariei. Se povestește că acestă comoară a fost dezgropată abia în anul 1853, odată cu liniștirea parțială a situației politice din monarhie. Pe acel loc avea să se ridice mai apoi un monument religios cu numele de „Capela Coroanei”.

Dar legat de acest an 1853 se mai poate spune că tot atunci se înfințează un modern, pentru acei ani, oficiu telegrafic. Era la doar puțin timp după inventare telegrafului electric în Statele Unite. Astfel, Orșova avea să fie legată prin semnal electric, prin fire, cu marile centre din Europa.

În 1850 a fost înființat un birou vamal pentru traficul tot mai intens de mărfuri între Orient și Occident. Între noutățile care aveau să ducă orașul în lumea modernă se numără și înființarea, în anul 1866, a unei circumscripții sanitare ce avea să deservează o zonă întinsă. Prin această măsură se încerca și evitarea aducerii unor boli peste graniță, odată cu mărfurile din Orient. Era un fel de carantină necesară la cea mai îndepărtată margine a imperiului.

Semne ale dezvoltării urbane ale Orșovei aveau să fie și școlile ce apar aici. În 1831 se deschid clasele cu predare în limba greacă, iar mai apoi, în 1836, pornește o școală generală germană. Urmează în 1857 o școală elementară germană pentru fete, iar în 1859 a fost format un cor bărbătesc german.

În 1869–71, trupele grănicerești care au slujit toată regiunea au fost desființate trecând la alte structuri militare. Orșova fost anexată la ținutul Severin. Iar din 1880, când a fost înființat județul Caraș-Severin, Orșova avea să fie centrul districtului cu același nume.

Viața socială și culturală era înfloritoare. Din 1873 apare în mod regulat săptămânalul „Orsovaer Wochenblatt”. Țăranii din satele din jur și târgoveții au început, din anul 1874, în fiecare zi de luni și joi, să facă schimb de mărfuri la un târg săptămânal. Iar din 1877, au primit oficial dreptul la două mari târguri anuale.

În 1878 a fost construită linia de cale ferată Timișoara–Caransebeș–Orșova, care astfel a câștigat competiția cu linia Baziaș–Moldova Veche, ce rămâne de importanță secundară. În 1879 guvernul a creat școală de stat pentru fete și băieți în limba maghiară.
Orșova a devenit o atracție permanentă pentru nave de croazieră maghiare și străine ce aduceau oameni cu stare, dornici să viziteze locurile. Se făcea un pelerinaj la „Capela Coroanei” și, dacă timpul era favorabil, se pleca mai departe, până la insula, plină de exotism levantin, Ada Kaleh, locuită de turci, care a fost anexată în 1878 cu numele de   „Orșova turcească”.

Între 1879 și 1890, a fost mărită capacitatea portuară prin construirea unui chei de aproape 700 de metri lungime, care permitea operarea mai multor nave concomitent și un trafic de bunuri mai eficient. Între 1884 și 1885 se mai adaugă diguri și alte lucrări hidrotehnice din piatră și beton armat. În 1889 portul a fost predat autorităților total modernizat. Între 1890 și 1996, pentru a facilita navigația pe Dunăre, pe partea sârbă a fost săpat un canal de navigație suplimentar și au fost dinamitate numeroase stânci ce încurcau circulația vapoarelor. Străzile, devenite destul de circulate și înguste, au obligat localitatea să se extindă spre parte nordică.

În 1891, o rafinărie a început să funcționeze pentru nevoile de alimentare ale vapoarelor. Din anii 1900 portul va avea și un atelier important de reparații, precum și o fabrică de bere.

Pe acest loc binecuvântat cu începe să se dezvolte și industria de prelucrare a peștelui. Caviarul de Orșova va fi din ce în ce mai solicitat pe piețele europene. Pe atunci încă mai urcau sturionii în susul Dunării și se capturau exemplare impresionante.

În anul 1880, românii și sârbii au înființat un cor bisericesc, iar în 1881 a fost fondat un cerc de lectură pentru cei dornici de cunoaștere. Între anii 1909 și 1910, o școală a surorilor catolice a funcționat pentru cei mai mici elevi.

În 1913, Zoltán Medve, guverntorul Orșovei, va naviga la insula Ada Kaleh, pe care o declară proprietate maghiară, sub numele de Újorsova (Orșova Nouă).

În 1910 este deschis șantierul naval pentru reparții și construirea de nave. Astfel, industria trece de la faza de incipiență la una de anvergură. Dar marea nebunie a popoarelor ce avea să cuprindă întregul continent va lovi și aici.

După intrarea României în război, în vara lui 1916, o puternică ofensivă a militarilor conduși de Ion Dragalina, comandantul Diviziei I de Infanterie, ajunge până aici. Divizia sa a luptat cu curaj, în august 1916, la Orșova și pe valea râului Cerna. După ce a atacat, în dimineața zilei de 15 august 1916, la Porțile de Fier, trupele române au reușit, la 19 august, să ocupe culmile muntoase Alion, Ozion și Drănic, eliberând, în zilele următoare, orașul Orșova. Ofensiva germano-austro-ungară a fost stopată până la începutul lunii octombrie, Divizia I reușind să-și mențină pozițiile câteva săptămâni. Puterile Centrale aveau să ocupe din nou Orșova.

Orașul avea să treacă, rând pe rând, sub admnistarea trupelor austriece, sârbe, franceze. În mai și iunie 1918 trece sub admistrația română. Abia în 1923 capătă definitiv și oficial statutul de oraș. Cu toate că avea de mult toate caracteristicile de localitate urbană.
În acele momente de crâncene încleștări avea să se realizeze și un monument unic în acea zonă.

Cunoscutul om politic și temut gazetar Pamfil Șeicaru a luat parte, ca tânăr sublocotent al Regimentului 17 Infanterie, la operațiile militare de pe valea Cernei și de pe dealurile Orșovei. După un tir de artilerie susținut, în care au fost aproape îngropat de viu în pământ pe dealul Moșului, Șeicaru promite solemn că, dacă scapă cu viață de aici, va ctitori o mănăstire cu hramul Sfintei Ana, numele mamei sale. Pentru el, personal, totul se termină destul de bine. Scapă viu din confruntare, ba chiar este citat cu Ordin de zi pe Armată pentru faptele de vitejie sub arme.

Mănăstirea Sfânta Ana este situată în partea cea mai înaltă a orașului Orșova pe defileul Dunării, unul dintre cele mai frumoase locuri naturale din țara noastră. Se aici se poate vedea una din cele mai spectaculoase priveliști de pe malul Dunării.

Chiar dacă a fost greu la început, lucrările la mănăstire încep în perioada interbelică. În 1935 a fost construit un drum de acces pietruit, lung de un kilometru și jumătate, care urca din centrul orașului până în Dealul Moșului. Drumul a fost numit Drumul Eroilor, în amintirea celor căzuți aici. Calea era străjuită de șapte troițe sculptate din lemn de stejar masiv, aceste troițe fiind închinate regimentelor care au luptat în zonă în Primul Război Mondial. Troițele au dispărut prin anii ’60. Nu au prea plăcut conducătorilor comuniști.
Mănăstirea Sfânta Ana a fost construită între anii 1936 și 1939, perioadă în care Șeicaru era director al ziarului „Curentul” și deputat în Parlamentul României. Ambele poziții îi aduceau venituri consistente pentru a putea suporta șantierul de ridicare a lăcașului monahal.

Dar un alt război va lovi din nou. Mănăstirea nu a fost sfințită imediat după încheierea lucrărilor de construcție. După anul 1945, odată cu venirea la putere a „puterii populare”, întreg ansamblul a fost transformată în restaurant. Puțini din cei ce veneau aici pentru un prânz și nu erau din localitate știau povestea mănăstirii. Se bucurau doar de o frumoasă priveliște asupra apelor și munților.

Abia în anul 1990, după schimbarea de regim, Mănăstirea Sfânta Ana a fost preluată de Mitropolia Olteniei. La 2 decembrie 1990 a fost sfințită de episcopul Damaschin Severineanul, vicar al Mitropoliei Olteniei.

Marele om politic Pamfil Șeicaru nu a mai apucat să-și vadă ctitoria. Cu toate că a fost condamnat la moarte de regimul communist, a mai trăit câteva decenii în exil în Spania, iar mai apoi în Germania.

În perioada comunistă mănăstirea a fost transformată, pe rând, în sanatoriu pentru bolnavii de tuberculoză, tabără pentru copii, chiliile călugărițelor fiind transformate în locuri de cazare, iar în biserică a funcționat, cum am amintit deja, un restaurant.