11.2 C
Timișoara
luni 6 mai 2024
Acasă Blog Pagina 4078

Primarul unei importante localități, declarat incompatibil. Ce va urma

Primarul comunei arădene Gurahonţ, Ana Lenuţa Moţica, a declarat marţi că va ataca în instanţă decizia Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) prin care a fost declarată incompatibilă.

„Voi contesta decizia în instanţă şi sper că voi câştiga. Ştiu că au mai fost cazuri, în alte judeţe din ţară, unde decizia ANI a fost infirmată de către instanţele de judecată, deci consider că există un precedent. Înainte de a fi aleasă primar am fost cadru didactic şi director al liceului din comună, calitate în care am fost membru al Consiliului de Administraţie (CA), pe considerentul că având această meserie pot veni în sprijinul comunităţii. Oricum, încă înaintea alegerilor din 2016, am renunţat să mai particip la şedinţele C.A., trimiţând un reprezentat în locul meu. Oricum, între timp s-a schimbat şi cadrul legal. Voi vedea ce va urma, dar am convingerea că adevărul va ieşi la iveală”, a declarat marţi, pentru Agerpres, Ana Lenuţa Moţica.

Conform raportului ANI, Moţica s-a aflat timp de 2 ani în stare de incompatibilitate, fiind atât primar, cât şi membru în Consiliul de Administraţie al Liceului „Ioan Buteanu” din comună.

Ce spune ANI

Conform ANI, „în perioada 4 septembrie 2012 – 9 aprilie 2014, Ana Lenuţa Moţica a exercitat simultan funcţia de primar şi pe cea de membru în Consiliul de Administraţie al Liceului Ioan Buteanu Gurahonţ, judeţul Arad, încălcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, aplicabile în perioada supusă evaluării şi ale dispoziţiilor art. 91, alin. (3), teza 1 din acelaşi act normativ”.

Potrivit articolului 87 din Legea 161/2003, funcţiile de primar şi viceprimar precum şi cele de preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean sunt incompatibile cu exercitarea funcţiilor la instituţiile publice.

Zece aleşi locali din întreaga ţară, printre care şi primarul comunei Gurahonţ, Ana Lenuţa Moţica, au fost declaraţi în stare de incompatibilitate şi conflict de interese administrativ, pe o anumită perioadă din mandat, de către Agenţia Naţională de Integritate, potrivit unui comunicat de presă dat marţi publicităţii.

sursa: dcnews.ro

„La greu, doar eu îmi sunt adevăratul aliat” – Interviu cu scriitoarea și conferențiarul universitar Simona Popescu

Simona Popescu (n. 10 martie 1965, Codlea) este scriitoare, eseistă și conferențiar universitar la Facultatea de Litere a Universității din București. A debutat cu volumul Xilofonul și alte poeme (1990, tradus în limba maghiară în 1998), urmat de Pauza de respirație (1991, împreună cu Andrei Bodiu, Caius Dobrescu și Marius Oprea), Juventus și alte poeme (1994), Noapte sau zi (1998), Lucrări în verde sau Pledoaria mea pentru poezie (2006) și volumele de eseuri Volubilis (1998), Salvarea speciei. Despre suprarealism și Gellu Naum (2000) și Clava. Critificțiune cu Gellu Naum (2004). Romanul Exuvii (1997, 2004) a fost tradus în limbile poloneză, maghiară și franceză, iar un fragment a fost inclus în manualele școlare. Coordonează romanul colectiv Rubik, cu 28 de autori (2008). În 2015 publică eseul critic Autorul, un personaj (versiune revăzută a tezei de doctorat). A îngrijit ediții de opere ale lui Gellu Naum. În 1997 i s-a acordat Premiul ASPRO pentru proză.

Robert Șerban: Care-i rostul artei pe care o faceţi? De ce şi pentru cine? Până când? 

Simona Popescu: Scrisul, pentru mine, e ca visul (am scris asta în Lucrări în verde…). Care e rolul visului se ştie (se ştie tot?). Nu poţi opri visatul şi să vrei. E vital pentru visător. Dacă vorbeşti despre ce se-ntâmplă în lumea ta (onirică, poetică sau cum o fi), poate e de folos ce spui şi altui visător (fie el scriitor sau cititor). Visătorii se înţeleg între ei, au nevoie unii de alţii, întreţin Marele Joc din Semblerland. „Semblerland” e un cuvânt dintr-un roman al lui Nabokov pe care l-am preluat ca titlu al unui poem. „Semblerland” e domeniul celor care se aseamănă (cu mine).

Pentru cine scriu? Uneori (trans)scriu — ce-mi trece prin cap zi de zi — doar pentru mine, uneori pentru necunoscuţi, uneori pentru prieteni, uneori chiar pentru neprieteni, uneori pentru cei vii, alteori pentru cei care nu mai sunt, ca şi cum ei ar continua să fie, ca şi cum lucrurile ar putea ajunge până la ei.

Ce-mi place cel mai mult la scris (ca şi în vis) sunt surprizele, hazardul. Şi mă interesează „noile scenarii” în care Realitatea se arată în jocul secund, terţ. Scrisul/visul — simplu şi sofisticat, intricat, până la capăt.

R.Ș.: Un artist trebuie să-şi găsească o cale a sa pe care, apoi, să o urmeze sau, dimpotrivă, trebuie să părăsească imediat drumul găsit şi să pornească în căutarea altuia, ce oferă alte perspective, provocări diferite, un nou… drum? Artistul e în acord cu sine ori în răspăr cu sine? Dumneavoastră cum credeţi că sunteţi? 

S.P.: Eu zic că un artist trebuie să-şi caute drumurile (nu pun la singular), nu e nicio problemă dacă merge pe şapte cărări (nu e beat pulbere, dimpotrivă, lucid, limpede ca un cristal). Căile să fie ale lui! Şi drepte, şi întortocheate. Grădina potecilor bifurcate. Dar se mai iese din grădină, spre vreo pădure. În care, sigur, măcar o vreme rătăceşti. E bună rătăcirea, uneori. Trebuie să cauţi. Iar căutarea îţi aduce multe, nu doar ceea ce te aşteptai să găseşti. Pe drumul tău eşti, câteodată, însoţit de prieteni, păzitori, pe la răspântii dai de alţii, drumurile se intersectează. E bine-aşa. Sub nicio formă nu te pierzi pe bulevard, unde se-nghesuie mulţi, din cei ce vor a fi văzuţi. Şi te abaţi, desigur, de la traseele atât de încetăţenite.

Artistul e în acord cu sine şi în răspăr cu sine. Uneori aşa, alteori invers, uneori sau-sau, alteori şi-şi.

R.Ș.: Dacă propriul copil v-ar întreba artist sau IT-ist?, ce răspuns i-aţi da? Cum aţi argumenta răspunsul?

S.P.: I-am spus copilului deja, reluând celebra „regulă” a mânăstirii din Thélème (dintr-o carte a lui Rabelais): „Fă ce-ţi place!” Important e să-ţi placă ce faci. Fii ce vrei!

R.Ș.: „Omul a câştigat realitatea şi a pierdut visul”, spunea scriitorul Robert Musil. Ce raporturi aveţi cu lumea în care trăiţi şi cum îmblânziţi dacă e cazul realitatea? La ce visaţi? Ce vis aţi dori să vi se împlinească?

S.P.: Eu zic că a trecut ceva timp de la afirmaţia lui Musil. Lucrurile s-au schimbat. Mi se pare că omul pierde tot mai mult contactul cu ceea ce numim realitate. Cred că ar trebui folosit cuvântul la plural: realităţile! Asta schimbă perspectiva. În realitatea tuturor, pe lume, se-ntâmplă multe şi amestecate. În realitatea naţiei, de pildă, se petrec de ceva vreme lucruri jenante. Nu ajunge să rezişti! Trebuie şi făcut ceva. În realitatea de azi dimineaţă şi-au făcut prezenţa nişte imagini şi nişte muzici de pe Internet, nişte fragmente de texte. Mi-au luminat ziua, i-au dat ritm! Mi-a plăcut şi realitatea de ieri. Am săpat trandafirii, le-am pregătit înflorirea şi, pe la 11 noaptea, am ascultat cum cântă privighetoarea, o pasăre mititică, ascunsă în întunericul nopţii, trimiţându-şi în lume doar trilurile minunate. Cântă acolo… pentru cine? Pentru ea şi pentru toţi cei care-s atenţi la realitatea cea entuziasmantă. Pentru mine!

Cât despre realitatea care nu se vede…

Mi-aş dori ca oamenii să fie fericiţi. Toţi oamenii! Cu adevărat fericiţi. În copilărie, am văzut într-o carte o zânuţă micuţă, cât o libelulă — rol episodic — care avea o baghetă magică. Provoca bucurie prin simplă atingere. Ea era eroina mea, nu vreo frumoasă prinţesă din basme, vreo regină sau mai ştiu eu ce. (În paranteză fie spus, aş vrea să fiu precum zânuţa nevăzută şi harnică — e multă treabă de făcut.)

R.Ș.: Cât de des vă priviţi în oglindă? Vă place ce vedeţi?

S.P.: Doar când ies din casă mă duc la oglindă, altfel prea puţin. „Nu se iese oricum în lume.” Asta e o propoziţie din Remember a lui Mateiu Caragiale. Am o faţă care (încă) mă susţine. Altfel e greu pe pământ, cum ar zice Bacovia. Dacă ne gândim la privitul în oglindă la modul figurat, sunt la fel de nemulţumită de mine ca de când mă ştiu. Nu mă iert pe mine nici pentru greşelile foarte mici. Niciun judecător al meu nu mă întrece! De la o vreme am mai obosit, poate cândva chiar am să mă-mprietenesc cu mine. Dar, la greu, doar eu îmi sunt adevăratul aliat. O forţă ce pare adormită.

 

(Interviul face parte din proiectul In.Fuzion#1, realizat de Montage și susținut de Primăria București. Parteneri: Muzeul Național al Literaturii Române și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești)

Accident ciudat la Arad. Colibă improvizată, spulberată. Foto

Un șofer a intrat cu autoutilitara într-o casă improvizată de pe stada Tarafului din municipiul Arad.

Coliba a fost spulberată de autovehicul, dar femeia din interior a scăpat cu viață, ca prin minune. Pompierii de la ISU Arad au ajuns de urgență la fața locului.

Potrivt acestora, autoutilitara aparține companiei Enel. Angajatul societății avea de realizat o intervenție la un stâlp din apropierea colibei, dar ar fi uitat să tragă frâna de mână și mașina a ajuns în casa improvizată. În interior se afla o femeie de 60 de ani. Aceasta a fost rănită ușor și a ajuns la spital.

Cu vaporașele pe Bega, de Ziua Timișoarei

Noi promisiuni pentru circulația celor 7 vaporașe achiziționate încă din vara anului 2016 de Primăria Timișoara. Ambarcațiunile vor circula de Ziua Timișoarei, dă asigurări edilul orașului, și chiar mai devreme… dacă se depășește birocrația.

Potrivit primarului, tot ce mai lipsește pentru ca vaporașele să fie lansate la apă este un ordin de ministru pentru aprobarea stațiilor.

”Depinde de un ordin al Ministerului Transporturilor, ordin prin care să se aprobe cele 9 stații. Am dat toată documetanția stațiilor Ministerului Transorturilor, specialiștii de acolo analizează și apoi propun ministrului ordinul de aprobare al stațiilor. Apoi îi dăm drumul”, a declarat Nicolae Robu.

Regia de administrare a circulației vaporașelor a fost aprobată, are și angajați suficienți, dar lipsește semnalizarea navigabilă pe canal. Și la acest capitol primim promisiuni că lucrurile se vor rezolva în câteva zile.

”Nu sunt încă achiziționate semnele, dar asta durează puțin. Am fost informat că nu este nicio problemă”, a adăugat Robu.

Cele 7 vaporașe de 7 milioane de lei trebuiau să circule pe Bega încă din decembrie 2016, însă termenul a fost amânat de mai multe ori.

Trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu” pleacă în Bulgaria

Filmul bulgar „3/4”, realizat de tânărul regizor Ilian Metev, a fost desemnat de juriu câștigătorul premiului „Răzvan Georgescu” pentru cel mai bun film din competiție la cea de-a 5-a ediție a festivalului Ceau, Cinema!, care a avut loc între 19 și 22 iulie la Timișoara și Gottlob și care a adunat peste 3.000 de spectatori.

Juriul format din actrița Alina Grigore, criticul de film Ileana Bîrsan și regizorul Florin Iepan a decis ca trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu” să meargă la filmul „3/4”, debutul în ficțiune al regizorului bulgar Ilian Metev. Premiul este în valoare de 1.500 de euro și este acordat de către festival.

Juriul și-a motivat alegerea prin „curajul și credibilitatea cu care regizorul împreună cu actorii ne fac martorii descompunerii unei relații dintre un tată și copiii săi, a desprinderii fiecăruia dintre ei de familie și fac din absența mamei o prezență subtilă, dar definitorie, și o sursă de emoție, fără a cădea vreo clipă în sentimentalism”.

Premiul Publicului, în valoare de 500 euro și oferit de Casa Auto Timișoara, a fost împărțit de două filme, aflate la egalitate în preferințele spectatorilor: „Căderea”, al regizoarei ucrainene Marina Stepanska, și „Comic Sans”, al regizorului croat Nevio Marasovic.

„Căderea” a fost desemnat și câștigătorul Trofeului Vitas România pentru film independent sau de debut. În valoare de 1.000 de euro, premiul a fost stabilit împreună de echipa Ceau, Cinema! și Vitas România.

Un premiu onorific din partea festivalului a primit și cunoscutul cineast Andrei Ujică, invitatul special al ediției din acest an. Andrei Ujică a susținut un masterclass extrem de apreciat și a participat la discuții cu publicul după fiecare din cele trei proiecții din retrospectiva care i-a fost dedicată: „Videograme dintr-o revoluție”, „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” și „Out of the Present”, acesta din urmă fiind proiectat în aer liber, la Grădina de Vară „Capitol”, la gala de închidere.

Un foarte mare interes au stârnit și celelalte două proiecții de la Grădina de Vară „Capitol”: comedia „Povestea unui pierde-vară”, prezentat la gala de deschidere în prezența regizorului Paul Negoescu și a directorului de imagine Ana Drăghici, și documentarul „Procesul”, în prezența realizatorilor Claudiu Mitcu și Ileana Bărsan, a protagonistului Mihai Moldoveanu și a avocatei Alina Cojocaru, care au discutat cu publicul mai mult de o oră.

De succes la public au avut parte de asemenea cele șase filme din competiție, filmul sârbesc „Afterparty”, proiectat în prezența unei părți a echipei, „W.R. Misterele organismului”, de Dušan Makavejev, „Vinovatul”, de Gustav Möller, sau documentarele „Dacii liberi”, de Monica Lăzurean-Gorgan și Andrei Gorgan, „Chipuri, locuri”, de Agnès Varda și JR, și „Comisia de recrutare”, cu participarea regizoarei Tatiana Chistova.

Momente speciale au fost proiecția omagială a documentarului „Testimonial” și a unui interviu video inedit, dedicată regretatului regizor Răzvan Georgescu, focusul Florin Iepan, precum și proiecția aniversară cu „Reconstituirea”, la Gottlob, în prezența unui invitat-surpriză – Emil Mateiaș, martorul întâmplării care a inspirat nuvela lui Horia Pătrașcu după care Lucian Pintilie și-a realizat capodopera.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală. Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), al Consiliului Judeţean Timiş și al Primăriei Municipiului Timișoara.

A străbătut Europa de Vest cu un autoturism de lux, dar a rămas fără el la frontiera Nădlac

A străbătut Europa de Vest cu un autoturism de lux, dar a rămas fără el la frontiera de la Nădlac, în momentul când a vrut să intre în România. Este pățania unei femei din județul Ilfov. Tânăra a rămas fără mașină pentru că aceasta era căutată de polițiștii din Austria.

Luni după-amiază, femeia de 31 de ani a dorit să intre în țară și, la control, a prezentat actul de identitate și un certificat de îmatriculare pentru mașină. Când l-au veificat, polițiștii de frontieră timișeni au realizat că autoturismul marca BMW era căutat pentru confiscare de omologii lor austrieci.

Femeia a declarat că a împrumutat mașina, în valoare de 23.000 de euro, de la un prieten și că nu știa că este căutată de austrieci. Autoturismul a rămas la sediul poliției de Frontieră din Oradea, iar femeia este cercetată pentru tăinuire.

Un șofer teribilist din vestul țării a abandonat volanul și s-a urcat pe capotă. Cum a înaintat autoturismul

Un şofer inconştient a putut fi zărit luni seara, în zona Pădurii Ceala, aflată la marginea municipiului Arad. Şoferul a părăsit maşina aflată în mers, s-a urcat pe aceasta şi a lăsat volanul pe mâinile pasagerei cu care era în autoturism.

Deşi nu rula cu viteză mare, şoferul a dat dovadă de nebunie, cu atât mai mult cu cât în timpul „cascadoriei” autoturismul a fost condus de o femeie de pe scaunul din dreapta şoferului.

Fotografia cu faza petrecută la Ceala a ajuns pe reţele sociale. Zona Pădurii Ceala este cunoscută ca loc în care instructorii auto îşi duc elevii pentru a face diferite manevre pe drumuri. În cazul de faţă nu vorbim despre un asemenea caz, chiar dacă pe autoturism apare „lămâia”, semna că la volan se află un începător.

Din păcate, fotografia apărută pe reţelele sociale nu este foarte clară. Se poate distinge că autoturismul este înmatriculat în Arad, însă nu se poate distinge întreg numărul.

sursa: ziardearad.ro

Scriitoarea Rodica Draghincescu va fi membră a Parlamentului culturii francofone feminine

La inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, sub egida Organizatiei Internaționale a Francofoniei și sub coordonarea scriitoarei franco-marocane Leïla Slimani, atașat cultural și manager al misiunilor francofone oficiale de pe lângă cabinetul prezidențial, în istoricul oraș francez Orléans va fi inaugurat primul Parlament al culturii francofone feminine.

La evenimentul care va avea loc la sfârșitul lunii septembrie (25–29), va participa și Rodica Draghincescu, scriitoare româno-franceză născută în Banat, aleasă să facă parte dintre fondatorii acestui parlament, alături de alte 19 personalități culturale feminine: sociologi, psihologi, filosofi, lingviști, editori, cadre universitare, autoare de expresie franceză.

Rodica Draghincescu trăiește de 12 ani în Franța, este expert cultural, traducătoare, fondatoare și directoare a webmagazinului plurilingv și multicultural Levure Littéraire (Franța-USA-Germania-România). De când trăiește, muncește și își scrie cărțile în Franța și în limba franceză, bănățeanca Rodica Draghincescu, prin proiectele sale, prin prezența sa dinamică și expresivă în universul literar european, a devenit una dintre imaginile autentice și reprezentative ale francofoniei românești.

Parlamentul culturii francofone feminine își propune să repună la loc de cinste francofonia, cu atât mai mult cu cât comunitatea vorbitoare de limbă franceză se întinde pe cinci continente. S-a decis pentru o organizație de tip parlament întrucât o astfel de instituție duce, etimologic, prin statutul și obligațiile ei, la ideea de democrație și de reprezentativitate a tuturor părților ce compun societatea actuală. Ideea de Parlament, se spune în documentul constitutiv, implică reflexie, dezbatere, luare de decizii, implicare și rezolvare civică. Obiectivele majore ale Parlamentului culturii francofone feminine sunt: apărarea libertăților fundamentale, protejarea drepturilor omului prin legi și acțiuni legale, consolidarea poziției și condiției femeii în societate, prin dezbateri și acțiuni concrete etc.

A fost ales Orléans ca loc al constituirii acestui parlament fiindcă este orasul celebrei Jeanne d’Arc, mit al curajului și al eroismului feminin, cetate universitară, străveche și frumoasă capitală a retoricii și a dreptului roman. În plus, este la 120 km de Paris, iar ideea de descentralizare este una care îi preocupă pe francezi.

Parlamentul va avea, în 2019, propriul lui sediu la Orléans. La întrunirea din septembrie a.c. se vor discuta mai multe teme, dintre care: Ce fac femeile pe timp de război? Actualități și urgențe informative despre războaie și refugiați; Trupul femeilor: evocare și exemplificare de cazuri de hărțuială, discriminări, misoginism, pedepse și suferințe impardonabile; Femeile, o formă de speranță salutară pentru Terra. Cum apărăm și cum se apără femeia prin cultură?; Școala, educația și protecția prin cultura scrisă; De la o țară la alta poziția, puterea și rolul femeii occidentale în geografia sărăciei. Autoritate sau rol simbolic?

Cod galben de inundații în tot Banatul

Vestul țării se află sub atenționare de cod galben de inundații. Mai multe râuri din județele Arad, Timiș și Caraș-Severin sunt în pericol de a ieși din matcă, anunță Departamentul pentru Situații de Urgență.
Codul galben este valabil timp de două zile. Astfel, pericolul persistă de luni, 23 iulie, până miercuri, 25 iulie, la ora 16:00. Vremea instabilă va mai rămâne în Caraș-Severin, unde va ploua violent și va bate vântul cu putere.
În Timișoara, ploaia s-a oprit, marți, dar vântul bate cu putere. Meteorologii anunță că nu vom scăpa de vremea instabilă până la mijlocul săptămânii. Din păcate, ploile vor reveni în weekend.

Gestul unei mame cutremură România. Și-a ucis copilul de 3 ani pentru că a crezut că e diavolul

O femeie din Dolj şi-a ucis copilul în vârstă de 3 ani: l-a sugrumat în somn pentru că a crezut că e diavolul. Totul s-a întâmplat în localitatea Unirea.

O femeie de 33 de ani din Dolj, de profesie asistent social, şi-a ucis copilul în somn, în noaptea de duminică spre luni. Ea şi soţul ei, de profesie jandarm, au mers în weekend în vizită la părinţi, în localitatea Unirea. Ei au fost însoţiţi şi de cei trei copii, o fetiţă de un an, un băiat de trei ani şi un alt băiat de opt ani.

Femeia a dormit cu fiul de trei ani, iar în noaptea de duminică spre luni, de dimineaţă, femeia şi-a sugrumat fiul în somn. Mama a declarat procurorilor că a crezut că cel de lângă ei este diavolul.

Femeia a fost reţinută pentru 24 de ore.

„După ce l-a sugrumat, a aprins lumina şi şi-a dat seama că este copilul, nu diavolul. Apoi a mers în camera alăturată, unde dormeau sotul şi ceilalţi doi copii, şi i-a spus ce a făcut“, a declarat procuror Magda Bădescu, purtător de cuvânt Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj

sursa: adevarul.ro