20.1 C
Timișoara
miercuri 15 mai 2024

Vom avea un nou an școlar de coșmar în epoca COVID-19? Cum arată școlile din Timiș cu zece zile înainte de revenirea elevilor în clase

Potrivit datelor obținute de reporterii „Banatul Azi” de la Inspectoratul Școlar Timiș, toate unitățile de învățământ din județ au apă curentă. Însă multe nu au apă caldă, ceea ce ridică mai multe probleme. Sezonul rece bate la ușă, iar pentru copiii care au și toaleta în curte și nu beneficiază de apă cladă riscul de îmbolnăvire, chiar și de o viroză obișnuită, este mare. Imaginați-vă elevii de clase mici care trebuie să părăsească școala, în plină iarnă, pentru a merge la toaletă și apoi să se spele pe mâini cu apă rece.

Din informațiile noastre, singura școală care încă are latrină — adică toaletă în curte, fără canalizare și robinet cu chiuvetă aferente — este cea din Pietroasa. Mai sunt, în Timiș, peste 20 de unități de învățământ care au toalete în curte, dar inspectorii școlari spun că acestea sunt dotate cu apă curentă, canalizare, unele chiar cu sistem de încălzire.
Vor fi multe unități de învățământ care își vor desfășura activitatea și în construcții modulare, pe lângă clasele din clădirile existente. Cele mai multe sunt în Timișoara, acolo unde multe școli sunt supraaglomerate. Însă și unitățile de învățământ din zona periurbană vor amplasa containere speciale pentru a ține orele.

La Școala Generală Nr. 13 vor fi amplasate șase săli modulare, alte opt la Școala Generală Nr. 19 și alte câte 6 la Liceul Waldorf, la Colegiul Național Bănățean și la Colegiul „Grigore Moisil”. La Școala Generală Nr. 30, una dintre cele mai moderne și căutate din Timișoara, elevii a 12 clase vor face ore în containere. Șase dintre ele sunt deja funcționale în curtea unității educaționale și vor mai veni șase.

Cum mulți timișoreni au renunțat la oraș și s-au mutat în comunele periurbane, școlile și grădinițele de aici au devenit neîncăpătoare. Așa că autoritățile locale vor amplasa și aici construcții modulare. Sunt așteptate patru la Școala din Giroc, pentru tot atâtea clase.
O situație mai specială este la Chișoda. Aici, clădirea școlii este programată să intre în reabilitare chiar anul acesta, așa că nu se pot ține cursuri în imobile. Prin urmare, pentru elevii de aici vor veni 20 de containere ce vor fi transformate în săli de clasă, cancelarie, laboratoare, cabinet medical.

Tot în module vor învăța și o parte din elevii din Dumbrăvița, Peciu Nou și Livezile.

Chiar și așa, autoritățile județene spun că elevii nu vor scăpa de cursuri în două schimburi. Datele nu sunt definitivate încă, dar inspectorii școlari sunt siguri că elevii de la Liceul Sportiv „Banatul”, Liceul de Artă „Ion Vidu”, Școala Generală Nr. 30, Școala Generală Nr. 7 „Sfânta Maria” și unitatea de învățământ din Saravale vor veni la școală și după-amiază.

La Liceul Nikolaus Lenau există o problemă. 11 clase își desfășoară activitatea în internat. Aici sunt săli de 30 de metri pătrați, care un vor face față, așa că, cel mai probabil, copiii vor veni la ore în două schimburi.

Managerul Spitalului de Boli Infecțioase „Victor Babeș” din Timișoara a tras un semnal de alarmă. Se așteaptă la o creștere a numărului zilnic de cazuri de coronavirus, care să atingă pragul de 2.000. Iar începrea școlii va fi un factor decisiv.

„În principiu, și e părerea mea personală, ne așteptăm la un număr crescut de cazuri; mă aștept la peste 2.000 și ceva de cazuri, cred că indicele de transmitere e mult mai mare decât putem noi să identificăm în acest moment. Cert este că sistemul sanitar este pus sub presiune în toată țara, paturile de la ATI se umplu vertiginous, iar numărul de decese nu este în scădere.

Sunt mai mulți factori. În primul rând, începerea școlii, începerea lucrului, oamenii se întorc din concediu, se aglomerează mijloacele de transport în comun, corporațiile și mai este și procesul electoral, iar, dacă vom fi responsabili, poate reușim să depășim cu bine aceste două luni”, a declarant Cristian Oancia, managerul unității sanitare din Timișoara.

Și elevii au luat atitudine față de decizia Guvernului de a începe școala la mijlocul lunii septembrie. Deși toți își doresc să își revadă, fizic, colegii și profesorii, ei sunt conștienți că România nu este pregătită să facă față pandemiei din bănci și de la catedră.
Colegiul Național al Elevilor susține că, în documentele emise de Executiv, se regăsesc mai multe prevederi nefundamentate, printre care:
 
— Art. 3, alin. (1) prevede faptul că propunerea suspendării cursurilor, în funcție de contextul epidemiologic, se face de către Consiliul de Administrație al fiecărei unități de învățământ preuniversitar în parte, cu consultarea asociației de părinți din școală. Este inadmisibil ca o astfel de măsură, care afectează în mod nemijlocit elevii, să fie luată fără consultarea directă a acestora și fără implicarea lor în procesul decizional. Mai mult decât atât, nu putem trece cu vederea formularea folosită în cadrul textului Ordonanței („în funcție de contextul epidemiologic”), care este una mult prea generală, fiind foarte ușor interpretabilă. Considerăm că în procesul de suspendare (completă sau parțială) a cursurilor, printre factorii determinanți ai unei astfel de decizii ar trebui să se afle și alte aspecte, precum numărul de elevi din școală și spațiile disponibile.
 
— Același articol prevede că unitatea de învățământ poate să decidă fie desfășurarea cursurilor în format fizic, fie desfășurarea acestora „prin intermediul tehnologiei și a internetului”, fapt ce elimină complet scenariul hibrid, care prevedea desfășurarea orelor on-line și fizic, simultan. În ciuda acestui lucru, următoarele articole prevăd „limitarea și suspendarea”, care denotă, încă o dată, incoerența în elaborarea acestui act normativ.
 
— Propunerea de suspendare a cursurilor este realizată de către fiecare unitate de învățământ în parte, avizată ulterior de către ISJ, iar decizia finală aparține Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. În ceea ce privește reluarea cursurilor în unitățile de învățământ în care au fost suspendate, decizia se ia de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, cu avizul DSP, iar unitățile de învățământ și Inspectoratul Școlar Județean sunt doar INFORMATE cu privire la această decizie. Considerăm că acest proces decizional este unul incoerent, fiindcă reluarea cursurilor ar trebui să fie realizată doar în urma consultării unităților de învățământ, astfel încât acestea să poată realiza pregătirea personalului didactic și nedidactic și să poată asigura materialele necesare desfășurării cursurilor.

„În ultimul rând, nu putem trece cu vederea gestionarea datelor cu caracter personal ale elevilor în cadrul cursurilor on-line, fapt care, conform textului Ordonanței, se va realiza prin proceduri elaborate de către fiecare unitate în parte, în baza unei metodologii-cadru. Ne exprimăm îngrijorarea față de capacitatea unităților de învățământ de a elabora aceste proceduri în mod corespunzător, siguranța datelor personale în mediul on-line reprezentând o provocare pentru întreaga comunitate internațională.
Încă o dată, Guvernul României dă dovadă de o iresponsabilitate crasă în ceea ce privește începerea anului școlar. Proiectul de OUG lansat în dezbatere publică e unul incoerent, care adâncește nesiguranța și confuzia deja existente în rândul elevilor. E dezamăgitor să vedem că autoritățile exclud complet elevii din procesul decizional privind redeschiderea școlilor și că nici măcar acum, pe ultima sută de metri, nu își asumă un plan de acțiune bine definit. (…) Elevii au nevoie de măsuri ferme și coerente, motiv pentru care solicităm guvernanților consultarea de urgență a societății civile și a autorităților locale, pentru a elabora un set de norme cu adevărat aplicabile, nu promisiuni și declarații de presă fără conținut”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Am stat de vorbă și cu fostul inspector școlar general din Timiș, Aura Danielescu, care a revenit la catedră în Mașloc. Nici ea nu vede cu ochi buni reînceprea școlii, pentru că, spune Danielescu, unitățile de învățământ nu sunt pregătite.

„Să ne întoarcem la școală în acest moment, în contextul în care, și sunt convinsă că nu numai în Timiș este problema aceasta, suntem nepregătiți. Este un risc pe care ni-l asumăm, dar este un risc prea mare. Nu atât pentru noi, adulții, cât pentru copiii care sunt vectori de transmitere a acestei boli. Consider că, în acest moment, școlile din Timiș nu sunt pregătite. Vin informații care sunt contradictorii; nu trece o săptămână fără să vină informații sub altă formă”, a declarat Aura Danielescu.
O situație mai specială întâmpină copiii de clasa pregătitoare. Părinții sunt speriați și mulți spun că preferă să îi mai țină acasă un an pe cei mici, pentru a-i feri de o posibilă infectare cu COVID-19.
„Am stat de vorbă cu mulți părinți care trebuie să își trimită copiii în clasa pregătitoare. Cei mai mulți au nevoie de consiliere și vor să știe dacă pot să-și retragă copiii și să-i țină acasă până la vârsta de șapte ani. Își dau seama că este un an compromis. Și eu am sentimentul că lucrurile nu sunt așezate așa cum trebuie, nu am putut decât să le prezint alternativa pe care o au. Ei pot să facă o cerere de retragere din aplicația informatică prin care copilul a fost înscris, urmând să ia o decizie ulterioară. Există o prevedere prin care copiii de la clasa pregătitoare, dacă nu au fost înscriși, pot să revină, până în data de 1 decembrie, în mediul educațional”, mai spune Danielescu.

Momentan, DSP Timiș nu a finalizat controalele în școli pentru a vedea cine primește și cine nu autorizația de funcționare. Datele de anul trecut arată însă o situație deloc încurajatoare.

Astfel, în septembrie 2019, nu aveau această autorizație șase unități de învățământ. Școala și grădinița din Cliciova, care nu aveau canalizare sau apă curentă, grădinița din Ivanda, cu intrare din stradă și grupuri sanitare compartimentate, grădinița din Topolovățu Mare, a cărei clădire nu era intabulată, grădinița din Sânpetru Mic, fără apă și toaletă în curte, grădinița din Folea, unde se lucra de zor pentru reabilitare.
De asemenea, la începutul anului școlar anterior, 85 de unități de învățământ din Timiș nu avea autorizație pentru securitate la incendiu. După controale, principalele nereguli identificate de specialiști au fost funcționarea fără autorizație de securitate la incendiu; neasigurarea întocmirii actelor de autoritate și documentelor specifice privind organizarea apărării împotriva incendiilor; neasigurarea verificării cu personal atestat a instalațiilor de apărare împotriva incendiilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

O tânără sub influența drogurilor s-a întins la plajă pe șalupa poliției

O tânără de 24 de ani aflată sub influența drogurilor a fost găsită de polițiști stând la plajă chiar pe ambarcațiunea Poliției Locale, acostată...

Termen extins pentru cei care doresc să se implice în monitorizarea campaniei de bugetare participativă

Pentru a asigura o reprezentativitate cât mai largă în cadrul comisiei care va monitoriza desfășurarea ediției cu numărul 3 a campaniei...

Citește și :