Energia relațională, factor stimulator al performanței la locul de muncă

129

De unde vine energia noastră la locul de muncă? E magie sau vrajitorie? Nu, e mult mai simplu!

Atenția cercetătorilor din domeniul psihologiei organizaționale a început să se concentreze recent către o tematică mai puțin obișnuită: energia relațională. Nu ne referim aici la anumite energii care vin din astral sau la alte energii care vin ca prin magie, ci pur și simplu la energia ce este transmisă între două sau mai multe persoane. Practic, energia relațională se referă la emoția pozitivă și la sentimentul că ești mai competent după interacțiunea cu o persoană. Există și un efect negativ al interacțiunii, pentru că uneori te poți simți epuizat sau chiar simți că persoana respectivă nu are nicio influență asupra ta.

Este limpede că acest tip de interacțiune o poți avea cu șeful tău și cu echipa în care lucrezi. Astfel, s-a demonstrat că energia angajaților este contagioasă. Echipele care au un nivel ridicat de energie pozitivă relațională sunt mai performante. Pe lângă acest beneficiu necesar pentru supraviețuirea unei companii, se pare că interacțiunile pozitive de la locul de muncă pot crește satisfacția în muncă, implicarea, capacitatea de învățare, flexibilitatea, creativitatea și reziliența sau capacitatea angajaților de a face față stresului.

Apare întrebarea: cum putem crește această energie relațională în organizații? Relația pe care o au liderii cu angajații poate fi cheia pentru motivarea angajaților în obținerea unor performanțe superioare. Într-un studiu din 2018 s-a observat că energia relațională a angajatului variază în funcție de stilul de conducere al liderului. Un stil de conducere în care superiorul împarte puterea decizională cu angajații săi, pune pe primul plan nevoile angajaților și îi ajută pe aceștia să se dezvolte și să-și depășească propriile performanțe (leadership serviabil) produce cea mai intensă energie relațională la nivel de angajat. Un alt stil de conducere eficient pentru energia relațională este cel în care se pune accent pe priorități, în care se promovează cooperarea și se dorește să se dezvolte o viziune care să inspire angajații spre a-i motiva și a le crește performanța (leadership transformațional). Pe locul trei s-a clasat stilul de conducere care se axează pe supravegherea, organizarea angajaților pentru a fi performanți folosind recompensele și pedepsele (leadership tranzacțional). Ultimul loc, cum ne și puteam aștepta, a fost obținut de stilul de conducere autocratic, în care liderul ia singur deciziile pentru toată echipa, bazându-se sau nu pe experiența subordonaților săi.

Așadar, se pare că pentru a trăi această emoție la locul de muncă un rol important îl are șeful direct, care poate aborda un stil de conducere serviabil sau transformațional. Dar nu putem lăsa numai pe umerii liderului responsabilitatea pentru interacțiunile pozitive de la locul de muncă, pentru că și la nivelul echipei se pot iniția astfel de interacțiuni care să crească performanța și implicarea membrilor echipei. Deci, haideți să avem relații bune cu colegii și șefii, și, astfel, vom avea și un nivel ridicat de energie pozitivă în muncă!

Daria Lupșa
Departamentul de Psihologie, Facultatea de Sociologie și Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara

LĂSAȚI UN MESAJ