10.1 C
Timișoara
marți 8 octombrie 2024

Bilanț negru în Banat. Drumurile noastre ucigașe și șoferii nebuni care joacă „ruleta rusească” pe ele!

Viteza, indisciplina pietonilor sau bicicliștilor și neacordarea de prioritate sunt principalele cauze ale accidentelor rutiere. Suntem „campioni” în Uniunea Europeană la acest capitol, iar statisticele pe anul trecut sunt sumbre. Numai în Timiș, în anul 2021, peste 40 de persoane au murit în urma accidentelor de pe șosele. Nici la capitolul accidente feroviare nu stăm mai bine, o arată datele Comisiei Europene.

Instituția europeană a publicat statisticile finale privind siguranța rutieră pentru anul 2020, care arată că aproximativ 18.800 de persoane și-au pierdut viața într-un accident rutier anul trecut, ceea ce reprezintă o scădere anuală fără precedent, de 17 % față de 2019. În cazul României, în 2020, 1.646 de persoane și-au pierdut viața într-un accident rutier, ceea ce reprezintă o scădere cu 12% față de 2019.

Totuși, aceasta se datorează în mare parte impactului pandemiei de COVID-19, inclusiv consecințelor ei asupra mobilității. În pofida săderii considerabile, obiectivul de reducere cu 50% a numărului de decese, care fusese stabilit pentru deceniul trecut, nu a fost atins.

Prin urmare, această cifră subliniază necesitatea ca toate părțile implicate să-și intensifice eforturile pentru ca UE să atingă „viziunea zero”, adică zero decese și vătămări grave pe șosele până în 2050.

Raportul prezintă, de asemenea, o defalcare a numărului deceselor din UE în funcție de tipurile de utilizatori ai drumurilor și de vehiculele implicate în accidente. Rezultă că marea majoritate a deceselor survin în urma unor coliziuni care implică autoturisme și camioane și se subliniază necesitatea de a spori protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, precum pietonii și bicicliștii.

Timiș: peste 100 de accidente, 40 de decese

În Timiș, potrivit IPJ, în anul 2021 au fost înregistrate 101 accidente grave, soldate cu 78 de persoane rănite şi 41 de persoane decedate.

Cea mai periculoasă șosea rămâne DN6. Anul trecut, aici au fost înregistrate 13 accidente grave, soldate cu 8 persoane rănite şi 7 decedate.

Referitor la dinamica accidentelor grave de circulație, la nivelul judeţului Timiş, în cursul perioadei analizate s-au produs 101 accidente grave, cu 46 mai puţine decât în anul 2020, înregistrându-se o scădere cu aproximativ 31,29%. Aceste evenimente s-au soldat cu 41 de persoane decedate, în scădere cu 7 persoane față de anul 2020, respectiv cu 14,58% mai puțin şi cu 78 de persoane rănite grav, respectiv cu 39 mai puţine decât în anul 2020, reprezentând o diminuare procentuală de aproximativ 34,45%.

O altă direcţie foarte importantă de acţiune în domeniul circulaţiei rutiere a fost ridicarea gradului de disciplină în trafic. Astfel, în anul 2021, numărul total de infracţiuni constatate a fost de 1.529, fiind retrase 3.712 certificate de înmatriculare și reținute 4.413 permise de conducere”, aflăm de la IPJ Timiș.

Principalele cauze generatoare de accidente sunt: indisciplina pietonală; abateri ale bicicliștilor; neacordare de prioritate vehicule; viteza neadaptată la condiţiile de drum; nerespectarea distanţei între vehicule; alte preocupări de natură a distrage atenţia; conducerea unui autovehicul fără a deţine permis de conducere; conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice; neacordare de prioritate pietoni; efectuarea necorespunzătoare a manevrei de depăşire; nerespectarea culorii roşii a semaforului.

Un accident foarte grav a avut loc și pe autostradă. Nu mai puțin de 10 mașini au fost implicate într-un carambol. Pe autostrada Deva – Nădlac, un autotusim s-a lovit de un TIR. Vehiculele au rămas imobilizate pe banzile 1 și 2.

La scurt timp, alte opt autoturisme au intrat în coliziune cu vehiculele implicate în primul eveniment. A fost rănit ușor un pasager dintr-un autoturism înmatriculat în Bulgaria.

Testarea cu aparatul alcooltest a indicat că niciunul dintre șoferii implicați nu consumase alcool.

Potrivit CNAIR, cauza accidentului este „eroarea umană în condițiile unui carosabil umed, peste care s-a acționat cu sare, ceața și vizibilitatea fiind extrem de reduse, respectiv sub 100 metri”.

Pentru a diminua numărul accidentelor de pe șoselele din România, autoritățile au schimbat Codul Rutier. Acesta prevede amenzi mai mari și suspendarea permisului pentru mai mult timp pentru cei care nu circulă pudent sau conduc agresiv.

Sunt prevăzute două noi sancțiuni pentru circulația neregulamentară pe autostradă, întoarcerea și mersul pe contrasens se sancționează cu suspendarea permisului pentru 4 luni (față de 2 luni în prezent), fără posibilitatea de reducere a perioadei de suspendare, în timp ce mersul nejustificat pe banda de urgență duce la suspendarea permisului pentru 90 de zile (în prezent, este prevăzută doar amendă). Pentru această ultimă abatere, amenzile se majorează de la 580–725 lei la 1.300–2.900 lei.

Un ultim incident de acest fel a fost surprins pe autostrada A1, în jdețul Arad. O șoferiță a ajuns pe contrasens și mergea cu viteză. A fost identificată de polițiști, a primit amendă de 870 de lei și a rămas fără permis pentru 2 luni.

De asemenea, s-a introdus o nouă contravenție. Nerespectarea obligației de a menține permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, dacă prin aceasta se restrânge sau se estompează vizibilitatea, în timpul mersului, urmează să fie sancționată cu amenda cuprinsă între 870 și 1.160 lei.

Noile reguli intră în vigoare la finalul lunii februarie.

Trenul, mai sigur, dar nu 100%

Trenul este mai sigur decât mașina, dar nici accidentele feroviare nu lipsesc. Și cele mai multe sunt grave! Eurostat a publicat un studiu recent care arată că numărul de accidente feroviare în Uniunea Europeană a scăzut cu 40% între 2010 şi 2020, ţările membre unde se înregistrează cel mai mare număr de accidente fiind Germania, Polonia, Franţa şi România.

În rândul statelor membre, Germania a înregistrat în 2020 cel mai mare număr de accidente feroviare, 294, urmată de Polonia — 179, Franţa — 104, şi România — 102, adică 7,6% din numărul total de accidente feroviare înregistrate în UE.

Irlanda nu a înregistrat niciun accident feroviar în 2020, Luxemburg a raportat doar un singur accident feroviar semnificativ, iar Estonia şi Slovenia au avut fiecare câte cinci accidente.

Numărul deceselor în accidente feroviare, raportate la un milion de locuitori, arată că media UE este de 1,5, însă două state membre au avut mai mult de patru decese la un milion de locuitori: Slovacia (4,9) şi România (4,1).

În vestul țării, pe raza CFR Timișoara, care cuprinde județele Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara, anul trecut s-au produs numai trei accidente feroviare cu victime.

Primul a avut loc în februarie, pe legătura Remetea Mică – Timișoara Est. A fost rănită o persoană. În aceeași lună, un tren a lovit o mașină la Dudeștii Noi și au rezultat trei victime. Un al treilea incident a fost înregistrat între Lovrin și Sânnicolau Mare. În urma impactului, două persoane au fost rănite.

„Menționăm faptul că toate accidentele feroviare înregistrate în anul 2021, la trecerile la nivel cu calea ferată, s-au produs ca urmare a nerespectării de către conducătorii auto a semnalizării rutiere şi a neasigurării acestora la traversarea liniilor CF”, a transmis, pentru „Banatul Azi”, CFR SA.

În total, în țară, în anul 2021, s-au înregistrat 189 loviri ale vehiculelor rutiere de către materialul rulant, la trecerile la nivel cu calea ferată, în urma cărora 49 persoane au fost rănite şi 10 persoane au decedat.

Însă anul 2022 a început „în forță” din acest punct de vedere. Până acum au fost raportate trei accidente, care s-au soldat și cu pierderi de vieți.

În 26 ianuarie, un tren a lovit o mașină în Peciu Nou. Șoferul a decedat.

Trenul circula pe relația Cruceni – Timișoara și, la un moment dat, la intrarea în comuna timișeană, a izbit mașina care intrase pe șine.

Pompierii au ajuns de urgență la fața locului cu o autospecială de descarcerare, dar pentru bărbatul de la volanul autoturismului a fost prea târziu. În tren se aflau 15 călători, însă niciunul nu a necesitat îngrijiri medicale.

În 11 ianuarie, un alt incident gra a avut loc în localitatea Năbad, din județul Arad. Un tren a lovit o mașină.

În mașina lovită de tren se afla o singură persoană, o femeie, care a decedat.

„Din cercetări a reieșit că o femeie de 22 de ani, din localitatea Nădab, care conducea un autoturism pe DN79, a intrat în coliziune cu un tren regional care se deplasa dinspre Timișoara spre Oradea.

În urma impactului a rezultat decesul conducătoarei autoturismului, care se afla singură în vehicul”, a transmis IPJ Arad.

Potrivit CFR SA, trenul privat 10501 Interregional Călători a surprins un autovehicul la o trecere la nivel, între stațiile Șimand și Nădab.

În 1 februarie, un alt tren a lovit o mașină pe trecerea la nivel cu calea ferată dintre Remetea Mare și Ianova, județul Timiș. Șoferul nu s-a asigurat corespunzător și a fost surprins pe șine de locomotivă. Autoturismul a fost avariat serios, iar conducătorul auto a rămas încarcerat. A ajuns la spital cu răni în zona capului.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :