Poliția Română și furnizorii de electricitate și gaze naturale atrag atenția asupra mesaje venite pe telefon care reprezintă o nouă înșelătorie. Este vorba despre „o mare păcăleală care te poate lăsa fără bani”.
Noul tip de înșelătorie prin telefon circulă pe diferite aplicații de mesagerie, în întreaga țară, iar avertismentul autorităților vine după ce mai mulți români au căzut deja victime în capcana escrocilor.
În principal, mesajele SMS anunță întreruperea energiei electrice și / sau a gazului natural. Iată cum sună unul dintre ele: „Energia electrică este planificată să fie oprită în ziua 14.09.2022! Vă rugăm să vă plătiți datorie: https://tiny.one/4b9wjduy”.
Reprezentanții Poliției Române atrag atenția asupra tipul de înșelătorie prin SMS pe pagina de socializare, atașând o captură de ecran cu tipul de mesaj care este trimis. Ca în mai toate păcălelile de acest gen, mesaje sunt scrise incorect, de cele mai multe ori.
În schimb, furnizorii de electricitate și gaze naturale recomandă clienților la ce anume ar trebui să fie atenți și le oferă și soluții pentru a verifica dacă mesajul este real sau păcăleală.
Tipul de practici la care clienții ar trebui să fie atenți
În Vâlcea și implicit în Oltenia, spre exemplu, cei de la CEZ Vânzare atrag atenția asupra informațiilor pe care le cuprind mesajele înșelătoare care vin de la persoane care pretind a fi din partea companiei.
„Atenție mare la mesajele prin care sunt informați că: vor rămâne fără energie electrică sau gaze naturale ca urmare a neachitării facturii către CEZ Vânzare; furnizorul CEZ Vânzare și-a schimbat denumirea care coincide cu cea a altor furnizori de energie electrică/ gaze naturale din piață; prețurile și clauzele contractuale deja agreate se modifică; partea de contractare/ recontractare a clienților se desfășoară prin intermediul unor parteneriate cu alți furnizori de energie electrică/ gaze naturale cunoscuți, din piață”, explică reprezentanții companiei de electricitate și gaze naturale.
„Nu accesați linkurile din anexa mesajelor!”
De asemenea, clienții sunt sfătuiți să nu acceseze link-urile din anexa mesajelor! CEZ Vânzare, spre exemplu, are propria aplicație My CEZ: https://mycez.cezinfo.ro/, pentru efectuarea de plăți. „Nu accesa și nu face plăți prin link-uri primite prin SMS”, atenționează reprezentații furnizorilor de electricitate și gaze naturale.
Dar pentru a vă asigura că mesajul vine într-adevăr din partea companiei se recomandă să luați legătura cu angajații, partenerii acesteia, fie fizic, la sediile instituției, fie prin telefon, la Info Linia CEZ, în acest caz, număr prezent pe fiecare factură sau electronic.
Mesajele reale conțin numele furnizorului, codul client și suma exactă restantă
Țineți cont că în cazul mesajelor telefonice reale, acestea trebuie să aibă specificat ca expeditor numele companiei de electricitate / gaz, în acest caz CEZ Vânzare; dar și codul de client și suma exactă restantă de plată.
„Dacă totuși există suspiciuni în ceea ce privește autenticitatea mesajului, recomandăm verificarea acestuia direct cu furnizorul. Orice mesaj provenit de la o alta sursă poate reprezenta o formă de activitate infracțională care are ca scop obținerea unor date confidențiale, cum ar fi date de acces pentru aplicații de tip bancar sau informații referitoare la carduri de credit”, ni se recomandă.
În cazul vizitelor în teren, atenție la legitimații, ordine de serviciu și documente!
Aceeași atenție sporită trebuie acordată și în cazul vizitelor persoanelor care pretind a fi din partea companiei. Acestea trebuie să prezinte neapărat legitimații și ordine de serviciu; scopul vizitelor și conținutul documentelor prezentate, documente care trebuie să includă informațiile de identificare ale furnizorului CEZ Vânzare, logo-ul companiei, canalele oficiale de comunicare, care pot fi comparate cu informațiile din facturile de energie electrică și gaze naturale CEZ Vânzare, pentru un plus de certitudine.
Sursa: https://adevarul.ro