18 C
Timișoara
duminică 28 aprilie 2024
Acasă Blog Pagina 933

Accident feroviar în Arad! Un tren a lovit o mașină

Accident feroviar, marți după masă, în localitatea Năbad, din județul Arad! Un tren a lovit o mașină. Forțele de intervenție de la ISU Arad intervin de urgență.

Din primele informații, două persoane ar fi rămas încarcerate în autoturism și ar fi rănite grav.

Potrivit CFR SA, în jurul orei 16.00, trenul privat 10501 Interregional Călători a surprins un autovehicul la o trecere la nivel, între stațiile Șimand și Nădab.
Revenim cu detalii!

Update: O femeie a murit

Polițiștii au făcut primele cercetări la fața locului. În mașina lovită de tren se afla o singură persoană, o femeie, care a decedat.

„Din cercetări a reieșit că o femeie de 22 de ani, din localitatea Nădab, care conducea un autoturism pe D.N.79, a intrat în coliziune cu un tren regional care se deplasa dinspre Timișoara spre Oradea.

În urma impactului a rezultat decesul conducătoarei autoturismului care se afla singură în vehicul”, a transmis IPJ Arad.

sursa foto: Info Trafic Jud Arad

Un bărbat din vestul țării, care deținea ilegal pistoale, sute de cartușe, dar și grenade, prins în trafic de polițisti

0

Filaj ca în filme în orașul Vulcan, unde un bărbat bănuit că a adus ilegal în țară pistoale, sute de cartușe și chiar grenade a fost reținut de polițiști în trafic. Anchetatorii aveau probe că se pregătea să vândă o parte din arsenalul ascuns la mai multe adrese din oraș.

Potrivit unui comunicat transmis de IGPR, polițiștii au făcut luni trei percheziții la adrese situate într-o localitate din Valea Jiului. Aici, un bărbat în vârstă de 32 de ani, care locuia fără forme legale în municipiul Vulcan, păstra două pistoale cu glonț şi peste 500 de cartușe de diferite calibre, tuburi de cartușe și capse de inițiere, precum și două grenade.

Armele şi muniţia deţinute ilegal au fost ridicate, potrivit IGPR. Cercetările au scos la iveală că armele, componentele de arme și elementele de muniție au fost introduse ilegal în țară, în perioada octombrie – noiembrie 2021, de către bărbat.

Bărbatul a fost reținut pentru 24 ore și va fi prezentat procurorului de caz din Parchetul de pe lângă Judecătoria Petroșani.

O româncă și un italian, căutați în toată Europa, prinși în Timiș

0

Cei doi erau căutați în Europa după ce autoritățile din Italia au emis mandate de arestare pe numele lor. Inculpații sunt cercetați pentru săvârșirea de infracțiuni privind managementul online al jocurilor de noroc.

Cei doi au fost găsiți la Dumbrăvița și au fost prezentați la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Timișoara, fiind reținuți, în vederea predării către statul italian. Au fost introduse în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Timiș.

Virgil Popescu, atac la furnizorii de energie: „Cum să plătim unui hoț? Încercăm să vorbim, dacă nu, reclamaţie directă către Protecţia Consumatorului”

0

Virgil Popescu a declarat că marea majoritate a furnizorilor din piața de energie nu au operat modificări pentru că acestora le este greu să își adapteze programele informatice. Ministrul cere companiilor să opereze imediat aceste modificări și cere intervenția autorităților de reglementare.

„Furnizorii au greșit pentru că au trimis facturi fără plafonare și compensare. Un mare furnior, până azi, a dat drumul la facturi fără să aplice legea. Abia azi, în urma controlului de la Protecția Consumatorului, au dat drumul la facturi compensate. Și eu primesc facturi de la oameni.

Legea își intră ușor ușor să-și reintre în drept. Ar fi fost bine ca facturile să fi fost modificate deja din noiembrie. Majoritatea furnizorilor au încercat să păcălească legea. Cel mai mare furnizor de energie din România a trimis facturi la 3 milioane de omaeni fără palfonare.

Toți furnizorii au dat vina pe faptul că le e greu să își adapteze programele informatice. Fac un apel către toți furnizorii să dea drumul la facturile modificate. În zone rurale sunt furnizori care nu aplică plafonul și compensarea. Dacă descoperim împreună furnizori care nu au emis factura, ANPC să se ducă să aplice legea. Oamenii au  nevoie de bani, nu trebuie să le bage mâna în buzunar funnizorii de energie. Ajunge! Trebuie să-și facă treaba. Există ANPC, există ANRE, care și ea trebuie să dea drumul la controale, ANAF, chiar și Consiliul Concurenței. Toate instituțiile statului trebuie să lucreze ca să se pună ordine în facturare. Mă gândesc ce-o fi așa greu să nu poți factura la zi, cu plafonare. Ministerul Energiei nu are nicio pârghie de control. Sunt convins că ANPC se va sesiza la toate facturile nemodificate.

Nu poate fi mai scump de 370 de lei megawatt-ul de gaz, iar noi am văzut tarife de 500 de lei. Nu pot să-i înțeleg pe furnizori cum își bat joc de oameni în așa hal.

Cea mai rapidă instituție este ANPC, celelalte sunt mai greoaie. Ei au posibilitatea să dea, complementar, refacerea facturii. Cel mai simplu este ca furnizorul să rezolve situația. Pe lângă facutrile neplafonate mai sunt și facturi cu citire eronata, pur și simplu este încarcat consumul.

Unii furnizori au ideea că pot încasa cât vor, pentru că statul este pasiv și nu face nimic. Nu mai merge așa!”, a declarat Virgil Popescu în emisiunea „Legile Puterii”.

RETIM extinde serviciul de colectare a deșeurilor din construcții. Se introduc și containerele de 1,7 mc și 3 mc

0

RETIM informează cetățenii din Timișoara că, începând cu luna ianuarie 2022, extinde serviciul de colectare și transport a deșeurilor din construcții și amenajări cu containerele de 1,7 mc și 3 mc. Aceste containere de capacitate mai mică  sunt potrivite pentru șantierele din zonele cu acces restricționat pentru mașini de mare tonaj (de exemplu în centrul istoric al orașului) sau pentru șantiere cu amploare mai redusă.

De ce se colectează SEPARAT deșeurile din construcții, demolări și amenajări

Deșeurile provenite de la activitățile de construcții, demolări și amenajări interioare sau exterioare NU sunt deșeuri menajere și nu se colectează prin serviciul obișnuit al companiilor de salubrizare pentru că sunt una dintre categoriile de deşeuri cele mai poluante pentru mediu. De aceea, a devenit o obligaţie legală pentru toţi beneficiarii proiectelor de construcţii, demolări, reabilitări  şi renovări să se debaraseze de ele doar prin intermediul unui operator autorizat.

Care sunt deșeurile din construcții și demolări pe care le preluăm

Materiale rezultate din construcţii, demolări și amenajări clădiri precum pământ, lemn, amestecuri de beton, cărămizi, țigle,  materiale ceramice

Obligația legală de eliminare corespunzătoare

Producătorii sau deținătorii de deşeuri din construcţii şi demolări  sunt obligaţi prin lege să prezinte şi să respecte un PLAN DE ELIMINARE a acestor deseuri care vor fi colectate contra cost doar de catre operatori autorizati.

Conform legii in vigoare precolectarea, colectarea şi transportul deşeurilor din construcţii se efectuează la solicitarea şi pe cheltuiala producătorilor/ deţinătorilor de deşeuri numai în recipiente standardizate, de tip containere sau bene tip container de diverse capacităţi numai de catre operatori economici autorizati.  Aceste deşeuri să fie colectate separat pe tipuri de materiale: ciment, cărămizi, ţigle, ceramică roci, ipsos, plastic, metal, fontă, lemn, sticlă, resturi de tâmplărie etc

Serviciile și tarifele RETIM dedicate colectării acestui tip de deșeuri

RETIM  oferă tuturor clienților din zona de operare (Timișoara, zona periurbană, Lugoj,  Buziaș, Recaș și localitățile din mediul rural) servicii de închiriere containere speciale pentru colectarea deşeurilor din construcţii şi demolări de  1,7 mc (doar pentru municipiul Timișoara), de 3mc  (doar pentru municipiul Timișoara),  de 7 mc și de 22 mc.

Tariful pentru colectarea și transportul deseurilor inerte (pământ, lemn, amestecuri de beton, cărămizi, țigle,  materiale ceramice ) pentru :

– Persoane juridice este de 220  lei/ mc + TVA;  

– Persoane  fizice este de 170  lei/ mc + TVA;

la care se adaugă

Chirie container 1,7mc = 8 lei/ zi + TVA;  disponibil doar pentru municipiul Timișoara, maximum 3 zile lucrătoare  de la data amplasării.

Chirie container 3mc = 10 lei/ zi + TVA; doar pentru municipiul Timișoara, maximum 3 zile lucratoare  de la data amplasarii.

Chirie container 7mc = 14 lei/ zi + TVA; maximum 5 zile lucrătoare de la data amplasării

Chirie container 22mc = 30  lei/ zi + TVA; maximum 10 zile lucrătoare de la data amplasării

Plata pentru colectarea și transportul deșeurilor inerte se va face în avans, în baza formularului de comandă completat de către client.

Transportul containerului pe distanțe mai mari de 10 km față de municipiul Timișoara este contra cost.

Care este procedura de contractare a serviciului

Persoanele fizice sau juridice care doresc să facă o comandă pentru colectarea și transportul deşeurilor rezultate din amenajari/demolări/activitati de constructii au la dispoziție următoarele modalități:

1) ONLINE la adresa de email : radu.ungur@retim.ro  sau gabriela.hanes@retim.ro

2) La Biroul Clienți RETIM se completează un Contract / Formular de comandă care cuprinde capacitatea containerului şi locaţia unde clientul doreşte amplasarea lui, precum şi perioada pentru care are nevoie de container, si sa plătească contravaloarea serviciului în AVANS, urmând ca Retim să programeze amplasarea containerului

În cazul existenței unui contract de prestări servicii încheiat cu plata la termen pentru transportul și colectarea deșeurilor din construcții/demolări, valoarea prestației este facturată separat în baza bonurilor de transport confirmate de beneficiar pentru cursele efectuate la sfârșitul fiecărei luni calendaristice.

Ce se întâmplă dacă abandonez deșeurile

Conform OUG 92/2021 abandonul și eliminarea deşeurilor în afara spaţiilor autorizate în acest scop este interzisă și constituie o contravenție și se sancționează cu amenzi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 50.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice

Timișoara intră în scenariul roșu al pandemiei! Situația din județ

0

Timișoara intră în scenariul roșu al pandemiei de coronavirus, după ce rata de infectare a ajuns la 3,44 la mia de locuitori. În ultima zi au apărut 255 de cazuri noi. În județul Timiș, incidența este de 2,61 la mie, cu 458 de cazuri noi depistate în urma efectuarii a 4.000 de teste.

Localitățile Dumbrăvița, Moșnița Nouă, Livezile, Checea, Gătaia, Giroc, Ghiroda, Buziaș, Cărpiniș, Gottlob, Săcălaz, Sânmihaiu Român și Periam sunt și ele în scenariul roșu, cu rate de pozitivare cuprinse între 8,35 și 3,19.

A crescut și numărul pacienților din spitalele din Timiș

Sunt internați, bolnavi de COVID sau suspecți, 211 oameni și 21 de paturi ATI sunt ocupate de cazurile medii și grave. Din fericire, în ultima zi, niciun pacient nu a murit, dar două cadre medicale s-au infectat. Au izbucnit noi focare de coronavirus în județ. Sunt patru acum, la Spitalul de Copii Timișoara – 12 cazuri; Liceul Nikolaus Lenau Timișoara – 11 cazuri, Licceul Baptist Timișoara – 9 cazuri; Colegiul CD Loga Timișoara – 19 cazuri. Vaccinarea bate pasul loc.

În Timiș, în ultima zi, au primit injecția 1.200 de persoane, fiind acum imunizate complet 319.290.

Datele pandemiei în România: cazuri noi – 8.861; teste/24h – 73.526; infectări totale – 1.857.502; vindecări – 1.760.487; decese – 59.070.

Sorin Grindeanu: Vom descentraliza lucrările CNAIR către autoritățile locale

0

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, marți, la Călărași, că ministerul condus de acesta va descentraliza lucrările coordonate de CNAIR către autoritățile locale, deoarece compania națională este „sufocată” de proiecte.

„S-au făcut paşi importanţi în asocierea Consiliilor Judeţene Galaţi, Brăila, Ialomiţa şi Călăraşi pentru drumul transregio de la Galaţi-Brăila la Călăraşi şi face parte această asociere din ceea ce am anunţat că doresc să fac. Aici s-au făcut paşi importanţi şi se vor face în perioada următoare şi anume faptul că lucrări de acest tip plus lucrări pentru variantele ocolitoare vreau ca Ministerul Transporturilor şi anume CNAIR-ul să le descentralizeze, să le dea către autorităţile locale.

Explicaţia este simplă, am mai dat-o, o mai spun o dată: în acest moment CNAIR-ul are în gestiune foarte multe proiecte şi, din păcate, este sufocat de toate aceste proiecte şi atunci acest proces de descentralizare este unul pe care îl voi urmări şi îl vom face”, a declarat Sorin Grindeanu, marţi, într-o conferinţă de presă susţinută la Călăraşi.

Acesta a menţionat că „s-au făcut paşi importanţi” în aşa fel încât asocierea dintre cele patru judeţe să preia în gestiune ceea ce înseamnă drumul transregio.

Ministrul Transporturilor a spus că a discutat cu constructorul pasajului de la Drajna, al cărui termen de finalizare este, conform contractului cu CNAIR, anul 2023, însă constructorul s-a angajat să îl termine înainte de termenul din contract, respectiv la finalul acestui an.

Parcare în centrul Timișoarei, pe vechile tarife până la final de martie

Schimbarea serviciului care gestionează parcările din Timișoara, mai exact preluarea acesteia de Primărie de la Societatea de Drumuri Municipale, este benefică șoferilor. Asta pentru că, până când intră în vigoare noul regulament, parcarea din zona centrală nu se va scumpi.

În restul orașului va fi gratuită până la 1 martie. Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice din Municipiul Timișoara – TIMPARK va prelua toate atribuțiile de la SDM și va avea grijă de parcările din oraș.

„Până la preluarea, în totalitate, a atribuţiilor, care presupune un proces de durată (transferul angajatilor de la Societatea Drumuri Municipale Timişoara SA la nou serviciu public înfiinţat; aplicarea noilor indicatoare de semnalizare si tabliţe adiţionale, etc.), se impune adoparea unor reglementări în ceea ce priveşte aplicarea unor tarife. Ca atare, de la data adoptării hotărârii și până în data de 31.03.2022, tarifele aplicate pentru parcarea autovehiculelor în Municipiul Timișoara în zona zero (verde) de aplicare a Regulamentului de functionare a sistemului de parcare a autovehiculelor în Municipiul Timisoara, se păstrează la nivelul stabilit prin H.C.L. Timișoara nr. 463/27.11.2020 – privind tarifele aplicate pentru parcare pe raza municipiului Timișoara, respectiv: 3 lei/ora de staționare, inclusiv TVA – prin modalitățile de plată prin vouchere și card bancar; respectiv 0,75 euro/ora de staționare, exclusiv TVA – prin modalitatea de plată SMS”, se arată în proiectul de hotărâre.

Proiectul mai trebuie aprobat și de Consiliul Local Timișoara, care se reunește, astăzi, de la ora 17:00.

„Sudura îmi oferă libertate și spontaneitate, practic pot realiza orice”. Interviu cu artistul vizual Bogdan Nueleanu

0

Bogdan Nueleanu s-a născut în anul 1978 la Săulești, județul Gorj. Absolvă, în anul 2010, secția de Pictură a Facultății de Arte Plastice din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Urmează cursurile de masterat în sculptură ale aceleiași universități și le absolvă în 2015. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala din Timișoara, din 2010.

Activitatea sa artistică însumează numeroase expoziții, atât în țară, cât și în străinătate, fiind recompensat cu Premiul pentru Tineret al Uniunii Artiștilor Plastici, la Salonul Anual al Artelor Vizuale (2012), Premiul Pro Cultura Timisiensis al Consiliului Județean Timiș (2013). Obține Diploma de excelență pentru sculptură în 2016, din partea UAP Timișoara, în 2017 este distins cu Diploma de excelență pentru merite în promovarea culturii, din partea Primăriei Timișoara, iar în 2020 obține Premiul Bienalei Internaționale de Arte Miniaturale de la Timișoara, secțiunea Sculptură

Robert Șerban: Sculptura sudată nu e o „invenție” nouă, însă nici nu are foarte mulți adepți în rândul artiștilor. Poate și pentru că nu e deloc simplu să sudezi, darămite să mai faci și artă din asta. Tu întâi ai fost sudor…

Bogdan Nueleanu: Mă consider norocos pentru faptul că am avut ocazia să lucrez ca sudor, nu am o pregătire pedagogică în domeniu, însă am învățat meseria din mers, de nevoie. La momentul acela mă simțeam complexat de lucrul acesta, deși, acolo unde puneam mâna, se cunoștea amprenta artei. De fapt, mai în glumă, mai în serios, colegii îmi spuneau „artistul”. Mai târziu, când am decis să îmi continui drumul în domeniul artei, am devenit conștient de avantajul pe care îl aveam. În timpul studiilor din cadrul Facultății de Arte Plastice de la Timișoara, unde studiam pictura, am ajuns să intru în contact cu opera lui Pablo Picasso și a lui Julio Gonzales și am fost uimit să descopăr că cei doi au fost părinții sculpturii realizate cu ajutorul sudurii. Pentru mine a fost o revelație și am știut atunci că acesta este drumul pe care trebuie să îl urmez. Cunoșteam tehnica și învățasem regulile compoziției cu doi dintre cei mai buni artiști și pedagogi ai țării, Romul Nuțiu și Cristian Sida. Toată conjunctura s-a dovedit a fi una foarte avantajoasă și am decis atunci să fac primele experimente pe tărâmul tridimensional. Așa că primul pas logic pentru mine a fost să mă înscriu la master, în cadrul aceleiași facultăți, la secția Sculptură.

R.Ș.: Îți amintești care a fost prima ta lucrare pe care ai făcut-o folosind aparatul de sudură?

B.N.: Am avut șansa ca în timpul studiilor de licență să pot lucra alături de Luigi Varga, un sculptor important al Banatului. În atelierul lui, pentru că dispunea de tehnica necesară, am sudat multe opere de artă, pe care le-am realizat împreună. Acolo am învățat, de altfel, tot procedeul tradițional al sculpturii, de la modelaj, la turnarea bronzului, prin metoda „cerii pierdute”. Acolo am realizat prima mea sculptură cu ajutorul tehnicii sudurii, lucrare pe care o am și acum și de care sunt tare mândru. Se numește Pomul vieții și este din fier sudat și bronz fuzionat, ceea ce e cu totul și cu totul o noutate în domeniul sculpturii contemporane. Practic, toată structura pe care am realizat-o din fier sudat am introdus-o în ceară, peste care apoi, prin metoda „cerii pierdute”, am turnat bronz. S-a realizat astfel o fuziune între cele două metale și așa mi-am dat seama că, alăturând diferite tipuri de metal, poți crea compoziții cu o forță de expresie uimitoare.

R.Ș.: Lucrezi ajutându-te de schițe, sau mergi pe mâna” intuiției, a hazardului, a inspirației care vine chiar în timp ce lucrezi?

B.N.: De multe ori prefer să merg pe mâna intuiției, să las lucrurile să se întâmple. Îmi scot pe bancul de lucru tot felul de bucăți de metal, uneori piese recuperate de la centrele de fier vechi, bucăți de țevi, fi-uri, platbandă, tot ceea ce ar putea prin juxtapunere să constituie o structură care să arate bine din punct de vedere compozițional. Mă simt atras, în acelaș timp, de figurativ și îmi place tema portretului foarte mult. De aceea, de multe ori, din compozițiile haotic create se nasc portrete și îmi place să le numesc de tip giacomettian, pentru că sunt create printr-un tip de modelaj direct, așa cum și Giacometti își realiza sculpturile. Singura diferență este, după părerea mea, faptul că sculpturile mele sunt făcute direct în metal, fără a mai fi nevoie de turnare. Sunt însă și dăți în care opera de artă se naște și plecând de la o schiță, de la o idee pe care încerc să o transpun în material. Însă și de data aceasta hazardul își are rolul său, făcând compoziția să arate mult mai vivace și mai plină de forță.

R.Ș.: Se pot îmbina orice fel de metale? Cât de multă libertate tehnică oferă sudura? Ce se poate și ce nu?

B.N.: Îmi place să folosesc în ceea ce fac două tipuri de metal, bronz și inox. Câteodată folosesc și fier, însă prefer bronzul și inoxul deoarece ele se păstrează în formă definită, naturală, fără a avea nevoie de intervenții chimice asupra lor. Fierul însă ruginește și trebuie fixat, chiar dacă în lucrare se dorește a fi ruginit. Deși diferite din punct de vedere al naturii, având valențe contrastante, unul fiind feros, iar celălalt neferos, bronzul și inoxul colaborează extraordinar de bine în compoziții care le explorează valențele cromatice. Îmi place să profit de întunecimea bronzului și să adaug peste el bucăți sau elemente figurative de inox, făcându-le astfel să se exalte reciproc, creându-se compoziții bazate pe nonculori. Am realizat că cele două metale se pot aglutina din întâmplare.

Aveam electrozi de inox printre materialele de lucru și am încercat să sudez cu ei peste bucăți de bronz. Rezultatul a fost uimitor. După ce am sudat și am șlefuit oglindă inoxul, rezultatul m-a surprins și m-a încurajat să merg pe drumul acesta, care îmi așternea în față perspective nemaiîntâlnite. Sudura îmi oferă libertate și spontaneitate, practic pot realiza orice. Sunt liber să fac ce vreau și pot construi lucrarea astfel încât să fie o sculptură fără miez, să mă extind în spațiu atât cât vreau, fără să mă îngrijoreze faptul că ceva nu ar putea merge bine, cum e în cazul sculpturii realizate prin metoda „cerii pierdute”, unde depinzi de un anumit procedeu, limitat din punct de vedere tehnic. În cazul sculpturii sudate doar imaginația este limita.

R.Ș.: În toamna lui 2021 ai organizat, la Dumbrăvița, prima ediție a unui simpozion de sculptură sudată, la care, alături de tine, au mai participat doi artiști: Darius Hulea și Sorin Purcaru. Astfel, localitatea în care trăiești are trei lucrări grozave, ce pot fi văzute în parcul central. Vor mai fi ediții ale simpozionului? Crezi că e dispusă una dintre cele mai bogate comune din România să investească în artă și pe viitor?

B.N.: Toamna lui 2021 a făcut ca Dumbrăvița să conteze cu adevărat pe harta culturală a Banatului, iar pentru mine a reprezentat împlinirea unui vis avut încă din timpul studiilor, acela de a expune alături de Sorin Purcaru. În plus de asta, l-am descoperit pe Darius Hulea, un artist desăvârșit. Toate acestea au fost trăite la intensitate maximă, deoarece s-au concretizat în cadrul simpozionului de la Dumbrăvița, un eveniment pentru care am militat încă de la momentul în care m-am mutat în această localitate minunată. În urma evenimentului au rezultat trei sculpturi de for public, de care eu, personal, sunt foarte mândru și cred că, dacă nu exista situația pandemică cu care ne-am confruntat, lucrurile ar fi fost mult mai bine structurate și evenimentul s-ar fi bucurat de o mediatizare mult mai amplă. Sunt convins că simpozionul din 2021 o să fie urmat de alte ediții și va deveni un brand local, care o să atragă cât mai mulți iubitori de artă contemporană și care să facă parte din mult așteptatul proiect Timișoara 2023, când, datorită acestui gen de evenimente, Dumbrăvița va putea prelua o parte din fluxul turistic care se așteaptă anul viitor. De altfel, avem promisiunea verbală a autorităților că evenimentul va continua și sper cât mai repede să putem relua tratativele pentru a putea organiza din timp a doua ediție a simpozionului de sculptură sudată.

R.Ș.: Facem un pas către Timișoara și te întreb: anul 2023, când capitala Banatului va fi Capitală Culturală Europeană, va fi și unul al oportunității pentru artiștii orașului să se afirme și mai pregnant, sau va fi un an ca oricare altul?

B.N.: Fără un cadru propice, fără o orchestrație potrivită, niciun artist nu se poate dezvolta și nu își poate consolida opera. Timișoara 2023 este un proiect de o deosebită importanță pentru artiștii locali și o oportunitate de care autoritățile implicate în proiect trebuie să profite la maximum pentru a-i aduce în prim-plan și pentru a le face cunoscută creația. Nu cred că pot exista rezultate care să privească direct comunitatea dacă nu sunt implicate asociații profesioniste menite să creeze și să susțină cultura locală pe o perioadă de timp îndelungată. Sunt însă pesimist în ceea ce privește scenariul întregului proiect care urmărește, mai degrabă, implementarea unor evenimente de gen spectacol, în detrimentul unora de care Timișoara are cu adevărat nevoie: muzeu de artă contemporană, săli de expoziție, ateliere de creație pentru artiști, monumente de for public etc., lucruri de care comunitatea se va putea folosi și după ce 2023 se va încheia.

R.Ș.: Care sunt artiștii moderni sau/și contemporani de care te simți apropiat?

B.N.: Am crescut la umbra operelor marelui Constantin Brâncuși, nu pot să nu fiu tributar creației lui, care a deschis drumul artei contemporane. Îmi place foarte mult Alberto Giacometti și, chiar dacă pare mult spus, mă identific, cumva, în lucrările lui. Mă încântă puterea de sinteză a lucrărilor lui Marino Marini și, ca să nu mergem așa departe, a lui Béla Szakáts. Privesc cu admirație către întreaga operă a lui Constantin Lucaci, care a ridicat inoxul la același nivel cu al bronzului rege, așa cum îi spunea Peter Jecza acestui material nobil, folosit de mii de ani în sculptură. Când vine vorba despre sculptura sudată, mă bucur de fiecare dată când îi redescopăr pe Picasso și pe conaționalul lui, Gonzales, găsesc că este extraordinar ceea ce au făcut împreună. Iar ca să mă îndepărtez puțin de această zonă fierbinte a artei, fac un pas pe tărâmuri englezești și, mai apoi, americane, unde sunt doi titani ai sculpturii sudate, Anthony Caro și David Smith, care, datorită tehnicii mult mai avansate, au dus sculptura sudată pe cele mai înalte culmi.

R.Ș.: Bănuiesc că ai cel puțin un proiect de sculptură monumentală. Îl poți desena” pe cel mai interesant dintre ele în câteva fraze?

B.N.: Deși de obicei lucrez la scară redusă, făcând, în general, lucrări de plastică mică, îmi place să gândesc și la scară mare. Așa se face că prin anul 2015 am realizat un proiect de sculptură monumentală, pe care l-am înaintat autorităților din Dumbrăvița. E vorba despre o lucrare de for public, care se numește Sămânța lumii și este reprezentată printr-o sferă realizată din bronz, în combinație cu inoxul. Gândită inițial ca piesă centrală într-o fântână publică și la o dimensiune mult mai mare (de aproximativ șase metri), Sămânța lumii reprezintă un simbol al perfecțiunii, o trecere la cel mai înalt nivel la care poate ajunge o comunitate. Această perfecțiune poate fi reprezentată, în limbaj sculptural, în conformitate cu afirmațile lui Platon, de o sferă care are forma perfectă și cea mai armonioasă din univers. Având ca idee de bază multiculturalitatea, am decis să o numesc Sămânța lumii.

Ea reprezintă nașterea unei lumi noi și va fi realizată din bronz turnat în combinație cu inoxul, unite între ele prin aglutinare. Metale diferite, precum spiritele culturilor care alcătuiesc această localitate, rezultatul fiind acela al reprezentării unei lumi care are încorporată în ea toate elementele necesare creării ei, toate formele de „relief”. În acest fel lucrarea va avea nu doar un caracter simbolic, ci și un caracter de obiect comemorativ, care ne va aduce aminte, privindu-l doar, că suntem diferiți, că avem obiceiuri diverse, că avem limbi diferite, dar că, împreună, uniți în spiritul comunității în care locuim, suntem perfecți.

Două firme vor să proiecteze reabilitarea Colegiului Tehnic „Henri Coandă”

0

Termenul de depunere a ofertelor pentru reabilitarea unității școlare timișorene s-a încheiat, iar autortățile au început evaluarea.

Lucrările vizează cinci corpuri: clădirea colegiului (inclusiv laboratoarele), internatul, atelierul, cantina și sala de sport. Conform documentației tehnice, aprobată de Consiliul Local, reabilitarea va determina scăderea consumului de energie şi reducerea semnificativă a emisiilor de dioxid de carbon.

Municipiul Timișoara a aplicat pentru o finanțare prin Fondul de Mediu pentru a acoperi o parte din costurile necesare acestei investiții. Valoarea totală estimată a proiectului este de 22,9 milioane de lei.

Obiectivul de investiții prevede îmbunătățirea izolației termice a clădirilor și utilizarea de surse regenerabile de energie, prin reabilitarea fațadelor și montarea de panouri solare. Scopul este de a reduce costurile pentru energia termică necesară funcționării instituției.