23 C
Timișoara
duminică 28 aprilie 2024
Acasă Blog Pagina 6363

Oraşul „amazoanelor”, locuit doar cu femei între 20 şi 35 de ani

0

În Noiva do Cordeiro trăiesc peste 600 de femei, cu vârstele cuprinse între 20 şi 35 de ani. Unele dintre ele sunt căsătorite, dar soţii lor trebuie să trăiască şi să lucreze în altă parte.

În această comunitate rurală din sud-estul Braziliei, femeile se află la conducere şi au propriul set de reguli. Femeile care sunt căsătorite şi au familii trebuie să-şi trimită soţii şi fii care au împlinit 18 ani să lucreze departe de casă, putând să se întoarcă doar în weekend.

„Oraşul nostru e mai frumos, mai organizat şi mult mai armonios cu femeile la conducere”, spune Rosalee Fernandes.

noivas-do-cordeiro

„Împărţim totul, chiar şi pământul pe care-l muncim. Nimeni nu se află în competiţie cu nimeni. Ne strângem să ne uităm la telenovele, ne împrumutăm haine şi ne vopsim unghiile”, a adăugat ea.

Problema este că este dificil de găsit un bărbat singur care să nu fie rudă sau căsătorit deja cu o vecină. „Toate visăm să ne îndrăgostim şi să ne căsătorim. Dar ne place să trăim aici şi nu vrem să fim nevoite să plecăm din oraş pentru a putea găsi un soţ”, a spus Nelma Fernandes.

Astfel comunitatea de femei invită bărbaţii să li se alăture, cu o singură condiţie. „Trebuie să-şi dea acordul să facă ceea ce spunem şi să trăiască după regulile noastre”.

orasul-amazoanelor

Mesajul de Crăciun al Regelui Mihai: Generaţia tânără ştie ce vrea, am încredere în viitor

0

Regele Mihai spune, în mesajul de Crăciun, că generaţia tânără ştie ce vrea, iar „cu onestitatea şi pasiunea tinerilor români” are încredere în viitor, gândurile sale îndreptându-se, de asemenea, către cei bătrâni care „dau o lecţie de curaj”, cei îndoliaţi, profesori, medici şi soldaţi.

În mesajul adresat joi, fostul suveran aminteşte că le-a vorbit românilor, pentru prima oară, de Crăciun, în urmă cu nu mai puţin de 75 de ani, iar acum, la aproape un secol distanţă, are încredere în „onestitatea şi pasiunea” tinerilor care ştiu ce vor.

„În anul 1940, m-am adresat vouă de Crăciun pentru prima oară. Am traversat aproape un secol împreună, iar astăzi întoarcem încă o pagină din viaţa ţării noastre. Generaţia tânără ştie ce vrea. Cu onestitatea şi pasiunea tinerilor români, am încredere că timpurile noastre vor putea fi trecute cu bine. La sfârşit de an, gândul meu merge şi către oamenii în vârstă, unii singuri, alţii bolnavi. Ei ne dau o lecţie de curaj şi de demnitate.Trimit încurajare celor care lucrează în spitale şi salvează vieţi. Celor care au inimile îndoliate, ca şi celor îngrijoraţi de starea de sănătate a celor dragi, le trimit toată afecţiunea şi compasiunea mea”, se arată în mesajul fostului suveran.

Regele Mihai îi aminteşte şi pe profesori şi soldaţi, invocând profesionalismul acestora. „Le transmit un cuvânt de apreciere celor de la catedră, din toate şcolile. Însufleţirea şi modestia lor sunt un exemplu pentru societate. Militarii noştri îşi fac datoria cu cinste, iar uneori aceasta îi costă viaţa. Ei dau dovadă de curaj şi profesionalism”, se mai arată în mesaj.

În pofida faptului că nu sunt foarte prezenţi public, regele Mihai spune că se bucură, împreună cu regina Ana, pentru că Palatul Elisabeta, Castelul Peleş şi Săvârşinul sunt „pline de viaţă, adună mii de români şi dau un exemplu bun societăţii”, multe instituţii şi organizaţii dorind să aibă patronajul Casei Regale.

„Suntem în ajunul sărbătorii naşterii Domnului Nostru Isus Hristos. Familia noastră, precum a fiecăruia dintre voi, are parte de bucurii, dar şi de dezamăgiri şi de griji. Exemplul de iubire şi credinţă al Familiei Mântuitorului se aşază frumos alături de viaţa noastră de zi cu zi. Multe sunt diferite faţă de acum două mii de ani, dar multe au rămas la fel, în lumea oamenilor.Trimit românilor din ţară, din Basarabia şi din toate colţurile lumii, o părintească binecuvântare”, mai spune Regele Mihai.

Povestea lui Moș Crăciun

0

Moş Crăciun îmbrăcat în roşu şi alb, aşa cum îl cunoaştem cu toţii astăzi, este rezultatul uneia dintre cele mai bune campanii de marketing din lume. Înainte ca gigantul Coca-Cola să îşi pună amprenta aupra imaginii sale, Moş Crăciun era deja o legendă.

Moș Crăciun este versiunea mai nouă a Sfântului Nicolae care și-a făcut apariția în secolul al III-lea. El apare ca un om bătrân prietenos care împarte cadouri tuturor copiilor în noaptea de Crăciun (de 24 spre 25 decembrie).

Chiar dacă mitul poate varia de la zonă la zonă, în special în funcție de clima în perioada Crăciunului (care pleacă de la o iarnă înghețată în emisfera nordică și ajunge la o vară călduroasă în emisfera sudică), în general Moș Crăciun este imaginat ca fiind îmbrăcat într-un costum roșu, având o barbă lungă și albă și locuind într-o țară nordică (mai frecvent în Finlanda sau în Canada).

Spiridușii îl ajută la pregătirea cadourilor în atelierul Moșului. El împarte cadourile cu ajutorul unei sănii zburătoare, ce este trasă de reni (sau pe o planșă de surf în Australia).

Origini

Sfântul Nicolae din Myra (Demre) reprezintă sursa primară de inspirație pentru Moș Crăciun. El a trăit în secolul al patrulea și a fost un episcop creștin al provinciei Licia din Anatolia bizantină, fiind renumit pentru faptul că împărțea cadouri oamenilor săraci, El a dăruit câte 100 de galbeni la trei fete sărace înainte de a se mărita pentru ca acestea să nu ajungă să se prostitueze. Moș Crăciun a fost asemănat cu Odin, un zeu important la popoarele germanice. În două cărți scrise în secolul XIII în Islanda, „Poetic Edda” și „Prose Edda”, acesta este prezentat zburând pe un cal cu opt picioare numit Sleipnir ce putea călători pe distanțe lungi, astfel fiind comparat cu renii lui Moș Crăciun. Sărbătoarea închinată lui, Yule, avea loc anual pe 21 decembrie. În ajunul acestei zile, copii își umpleau încălțămintea cu legume, iar zeul le oferea dulciuri în locul acestora. Conform legendei, această practică ar fi fost adusă în Statele Unite de către coloniștii olandezi ce s-au stabilit în New Amsterdam în secolul XVII. Această idee este însă greșită, imigranții olandezi fiind protestanți detestau cultul sfinților, împreună cu cel al Sfântului Nicolae, considerându-l obicei papistaș. Santa Claus a fost introdus într-o satiră din 1809 a lui Washington Irving, numită Knickerbocker History, el inventând legenda conform căreia Santa Claus a fost împrumutat de la imigranții olandezi.

SinterklaasSinterklaas (versiunea olandeză a Sfântului Nicolae) era îmbrăcat cu haine bisericești și se urca pe acoperișurile caselor, trimițându-le acestora cadouri prin horn. În Marea Britanie, „Father Christmas” este datat din secolul XVII, personajul fiind un bărbat grăsuț, cu barbă, îmbrăcat într-o haină lungă, verde și guler de blană.

Imaginea lui se regăsește în „fantoma Crăciunului prezent” din cartea „A Christmas Carol” scrisă de Charles Dickens. Christkindlein a devenit popular în Europa în secolul XIX. El aducea cadouri în secret copiilor, având ca ajutor un pitic numit Pelznickel (sau Belsnickle).

Imaginea lui Moș Crăciun în perioada modernă

Un rol important în crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore, autor al unui poem care îl prezenta pe Sfântul Nicolae ca și un personaj simpatic, dolofan și zâmbitor, care împarte cadourile din sania sa trasă de reni.

Mos-Craciun-1881Publicat pentru prima dată în ziarul Sentinel din New York pe 23 septembrie 1823, poemul a devenit în anii următori foarte căutat, ajungând în mai multe cotidiane din Statele Unite, dar fiind și tradus și publicat în întreaga lume. În 1860, cotidianul Harper’s Illustrated Weekly a publicat un desen al lui Moș Crăciun, îmbrăcat într-un costum roșu ornat cu nasturi negri și cu o curea din piele.

Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator și caricaturist al ziarului, a ilustrat prin sute de desene toate aspectele legendei și va da mitului principalele sale caracteristici vizuale. Nast este și cel care a promovat în 1885 ideea că reședința lui Moș Crăciun se află la Polul Nord. Acest lucru a fost preluat anul următor de scriitorul George P. Webster.

În 1931, Moș Crăciun a primit o nouă imagine printr-o campanie publicitară, desfășurată de Coca-Cola. Desenatorul Haddon Sundblom i-a conturat o burtă durdulie, un aer jovial, un costum roșu și o atitudine tolerantă. Compania folosește aceeași imagine a lui Moș Crăciun în campaniile publicitare realizate cu ocazia sărbătorilor de iarnă din acel moment până în prezent.

mos-craciun-coca-cola

Moş Crăciun în România

În „Dicționar onomastic românesc”, „Crăciun” este un substantiv, personificat în folclor ca Moș Crăciun. Romulus Vulcănescu prezintă legenda personajului: „Mitul arhaic al unui cioban-zeu-moș este transfigurat în mitul unui cioban demonic care refuză s-o primească pe Fecioara Maria să nască în staulul lui. Soția lui Crăciun (Crăciuna sau Crăciuneasa, în studiul lui Pericle Papahagi) o primește într-ascuns și moșește pe Isus, faptă pentru care Crăciun îi taie mâinile, dar Fecioara Maria i le lipește la loc. Minunea îl convertește pe Crăciun la creștinism (religie care nu apăruse încă). De bucurie că nevasta lui a scăpat de pedeapsa lui necugetată, Crăciun aprinde un rug de cioate de brad în curtea lui și joacă hora cu toate slugile sale. După joc împarte Fecioarei Maria daruri păstorești (lapte, caș, urdă, smântână) pentru ea și fiul ei”. Etnologul afirmă că Moș Crăciun reprezintă o transfigurare a magilor ce i-au adus daruri lui Isus la nașterea sa și că este simbolul tipului creator. Sintagma „moș” din numele său înseamnă „întemeietor”, „ziditor”, „începător”.

Semnificația sărbătorii actuale de Crăciun este specifică geto-dacilor. În aceeași zi se celebrau Saturnaliile romane, apoi moartea și renașterea zeului solar de origine iraniană, Mithra, și, după trei secole de la apariția creștinismului, a început să se serbeze nașterea lui Isus. Determinantul „Moș (Crăciun)” semnifică vârsta înaintată a zeului care trebuia să moară și să se nască de Anul Nou. Existența lui dura 365 sau 366 de zile, îmbătrânea, deceda și învia la începutul anului următor. În tradițiile populare, Crăciunul apare fie ca o zeitate cu puteri supranaturale, fie ca un om obișnuit (un bătrân, pastor cu barba de omăt, vecin cu Moș Ajun, etc). Vestimentația lui era alcătuită din costum popular, anotimpul sugerat fiind primăvara. Vechimea numelui e dovedită de existența cuvântului, în variante, în aromână și megleno-română.

Ritualuri legate de Moș Crăciun

Scrisoare către Moș Crăciun și Ajunul Crăciunului

Obiceiul de a redacta o scrisoare către Moș Crăciun este o tradiție de Crăciun. Scrisorile de obicei conțin o listă de jucării pe care le doresc copiii și confirmarea faptului că au fost buni. Unii sociologi au constatat că fetele de obicei scriu mai politicos și mai mult decât băieții, chiar dacă cererile lor nu sunt mai mari decât ale celorlați și au tendința de a folosi expresii mai complexe. Fetele cer cel mai adesea și cadouri pentru alte persoane. Satul lui Moș Crăciun din Finlanda a fost înființat în 1985 și din acel an au fost primite peste 12,5 milioane de scrisori din peste 197 de țări. Din România au fost trimise peste 33 000 de redactări spre această destinație.

În Statele Unite, copiii lasă în seara de Ajun prăjituri și lapte pentru Moș Crăciun. În Olanda, acesta vine pe un cal alb și pune cadourile în saboți confecționați din lemn, iar în Rusia el este însoțit de Albă-ca-Zăpada. În Suedia, darurile sunt puse într-un sac îngropat adânc în zăpadă, iar Moș Crăciun este un pitic îmbrăcat în roșu, cu barbă albă, căruia îi place să mănânce orez cu lapte (o mâncare tradițională). În Italia există obiceiul ca, înainte de Moș Crăciun, să vină Befana. Ea se deplasează pe mătură și verifică dacă au fost cuminți copiii, lăsându-le cadouri lângă brad. În Anglia, cei mici aruncă scrisorile pentru Moș Crăciun în sobă astfel încât dorințele lor să iasă pe coș. În Islanda există 13 Moși Crăciun, câte unul pentru fiecare zi a sărbătorilor de iarnă. În perioada 24 decembrie – 6 ianuarie, aceștia împart copiilor cuminți cadouri, cei răi primind un cartof. În Elveția, el aduce pomul de Crăciun în casele oamenilor, obicei ce datează din 1775.

Cântecele de Crăciun

La români, colindele au o funcțiune rituală, exprimând o atmosferă sărbătorească, de ceremonie, petreceri și urări. Ele se cântă în perioada Crăciunului, iar multe dintre ele sunt legate de imaginea lui Moș Crăciun. Numele „Moș Crăciun” în aceste cântece apare ca „Crăciunu’” sau „Doamne”, cu variantele „Lerui Doamne”, „Alerui Doamne”, „Ler”. Cele mai populare colinde sunt: „Mărire-ntru cele-nalte”, „Astăzi s-a născut Hristos”, „Domn, Domn să-nălțăm”, „Sus la poarta raiului”, „Colindița”, „O ce veste minunată”, „Plecarea magilor”, „Moș Crăciun cu plete dalbe”, „Bună dimineața la Moș Ajun”, „Florile dalbe”, „Colinde – strigate colindătorilor”, „Colind de fereastră”, și „Colindul Crăciunului”. Obiceiul de mers la colindat a fost promovat de Ion Creangă în Amintiri din copilărie.

Mos-Craciun-Romania-1842

Cel mai vechi cântec creștin de Crăciun este „Jesus refulsit omnium”, compus de St. Hilary din Poitiers, în secolul al IV-lea, iar cea mai veche transcriere după unul englezesc îi aparține lui Ritson (1410). Oliver Cromwell a interzis colindele în Anglia între 1649 și 1660. Martin Luther și adepții lui s-au împotrivit acestei idei, unii find nevoiți să emigreze. În 1649, John de Brebeur a scris prima colindă americană de Crăciun, numită „Isus S-a Născut”. Piesa religioasă, „Pătimirea”, a fost jucată în Oberammergau, Germania în 1634 și de atunci este interpretată la fiecare 10 ani. În anii 1700, muzica lui Mendelssohn și a lui Händel a fost utilizată în loc de colinde de Crăciun. În 1818, ajutorul de preot austriac Joseph Mohr a fost anunțat cu o zi înaintea Crăciunului că orga bisericii sale s-a stricat și nu poate fi reparată la timp pentru slujba de Crăciun. Din această cauză, el a compus trei piese, una dintre ele fiind „Stille Nacht”, care astăzi este cântată în peste 180 de limbi. Cea mai bine vândută piesă de Crăciun este „White Christmas” de Bing Crosby ce a apărut în filmul Holiday Inn, înregistrarea fiind comercializată în peste 30 de milioane de unități.

Moș Crăciun în Laponia, Finlanda

Cea mai noua atracție din “Satul lui Moș Crăciun” este “Galeria de gheață”. Aici pot fi admirate sculpturi în gheață ce înfățisează atât tradițiile populației sami, cât și fauna reprezentativă pentru regiunea arctică, din zona Finlandei.

Iubitorii de teatru pot participa la scenete cu basme ce înfățișează creaturile fantastice din zona Laponiei. Totodată, te poți urca în “trenul basmelor”, care te duce până la “Casa lui Moș Crăciun”. Aici poți afla date despre obiceiuri de Crăciun din toate colțurile lumii (datorită unei expoziții de fotografii), poți să vezi decorațiuni unice de Crăciun sau jocuri de lumini, poți să împodobești brazi sau chiar să vizionezi filme vechi legate de sărbătoarea Crăciunului.

Moș Crăciun în magazine

În tradiția anglo-saxonă, Moș Crăciun se găsește în departamentele magazinelor sau în mall-uri și la petreceri pentru copii. Acesta este de obicei jucat de un actor însoțit de un grup de figuranți care îl ajut, îmbrăcați ca elfi sau în costume tradiționale (care sunt deseori purtate de personal sau de cei angajați special pentru aceasta). Cel care a implementat această idee a fost James Edgar în 1890, el oferind acest spectacol în magazinul său din Brockton, Massachusetts.

mos-craciun-magazin

Moș Crăciun are rolul de a promova imaginea magazinului, oferirea de cadouri copiilor, amuzarea lor, în conformitate cu tematica sărbătorilor de iarnă. El îi ia pe genunchi pe cei mici, cerându-le să-i spună ce cadouri doresc și, adesea, face poze cu ei. Toate acestea au loc într-o zonă special instituită în magazin și luminată cu decorațiuni tematice. Practica aceasta datează din 1918, însă recent unele organizații au cerut interzicerea ei în Marea Britanie și în Elveția.

În Statele Unite, una dintre cele mai faimoase reprezentări de acest gen este cea organizată de către sediul central al departamentului magazinul Macy’s din New York, unde Moș Crăciun sosește însoțit de o paradă pe sania lui.

Campanii anti – Moş Crăciun

Deși ideea de Moș Crăciun provine din creștinism, personajul a devenit o reprezentare laică a Crăciunului. Acest fapt a fost contestat de un grup mic de fondatori ai religiei protestante care au respins materialismul sărbătorii rezultat din oferirea de cadouri. Această opoziție datează din secolul XVI, fiind pornită de către grupurile protestante și continuată de puritanii din Anglia secolului al XVII-lea și de coloniștii americani care au interzis complet sărbătoarea. Deși Crăciunul a devenit legal după 22 de ani, proteste au existat până la mijlocul anilor 1800. Pastorul Paul Nedergaard din Danemarca a stârnit controverse când l-a declarat pe Moș Crăciun „un goblin păgân” în 1958.

Confesiunea Martorii lui Iehova respinge sărbătoarea Crăciunului și dezaprobă orice reprezentare a lui Moș Crăciun. Deși Biserica Creștină din Roma consideră că Nașterea lui Isus nu a fost pe 25 decembrie, instituția a hotărât s-o celebreze pe această dată deoarece coincidea cu Dies Natalis Invicti Solis (it: Ziua născutului și necuceritului Soare (Saturn)), o sărbătoare păgână. Din acest motiv este criticat Crăciunul de către unii adepți ai acestei religii.

În cartea sa, „Nicholas: The Epic Journey from Saint to Santa Claus”, Jeremy Seal scrie că Moș Crăciun a început să devină un simbol al comercialismului în anii 1800 când i s-au atribuit elemente ca sania, clopoțeii, renii, etc. Și Carol Jean-Swanson, autoarea operei Mothering relevă aceleași idei, afirmând că Sfântul Nicolae oferea cadouri celor săraci, iar noul Moș Crăciun reprezintă mai mult o risipă ostentativă.

În Cehia, Austria și Marea Britanie au luat amploare multe campanii anti-Moș Crăciun în anii 2000. Moș Crăciun a fost interzis pe 21 decembrie 2008 în Bosnia, motivul fiind acela că nu aparține tradiției acestei țări. Patriarhul Daniel al României a declarat că; „În această perioadă a Sărbătorii Nașterii Domnului auzim colinde multe și frumoase despre Moș Crăciun, dar mai nou apare în societate și un fel de Moș Crăciun secularizat și comercial, simbol al consumismului și al materialismului individualist. Totuși, adevăratul înțeles al lui Moș Crăciun se află în iubirea părintească a lui Dumnezeu-Tatăl, iubire care se arată în lume prin nașterea Fiului Său Celui veșnic, Mântuitorul lumii”, pontiful criticând transformarea Crăciunului într-un alt prilej de cumpărături.

Termenul englezesc Santa Claus este anglicizarea lui Sinterklaas care înseamnă Sfântul Nicolae în limba olandeză. Washington Irving a susținut într-o satiră din 1809 că termenul Santa Claus a apărut în SUA prin contactul imigranților olandezi cu alte populații americane. Olandezii cultivați sunt conștienți că Sinterklaas e sărbătoarea neaoșă, iar Crăciunul este sărbătoare de import. Protestanții conservatori din Olanda nu introduc brad în casă de Crăciun, fiind considerat obicei catolic de origine păgână.

Primul caz de extrădare din România pentru crime de război, un cetăţean bosniac şi sârb, prins la Timişoara

Un cetăţean bosniac şi sârb urmărit internaţional pentru crime de război va fi extrădat din România, fiind primul mandat de extrădare pentru astfel de infracţiuni care va fi pus în aplicare de Poliţia Română.

Potrivit Inspectoratului General al Poliţiei Române, bărbatul, cetăţean bosniac şi sârb, a fost depistat în 1 noiembrie în judeţul Timiş, fiind urmărit internaţional de Interpol Sarajevo pentru crime de război.

Biroul Naţional Interpol Bucureşti a transmis informarea de urmărire internaţională către Parchetul Curţii de Apel Timişoara, iar în 2 noiembrie instanţa a dispus arestarea provizorie în vederea extrădării, pentru 30 de zile.

Grozdan Savici are 46 de ani şi, de 20 de ani, este căutat de autorităţi petru fapte comise între anii 1992 şi 1995, în timpul războiului din fosta Iugoslavie.

„Persoana în cauză este bănuită că, încălcând legislaţia internaţională şi în special Convenţia de la Geneva cu privire la protecţia populaţiei civile, ca membru al armatei, împreună cu alte persoane, ar fi aplicat măsuri de intimidare şi violenţe fizice asupra unor etnici bosniaci, care au fost supuşi muncii forţate într-un lagăr de concentrare”, precizează Poliţia Română.

Criminalul de război a fost prins, la sfârşitul lunii octombrie la frontiera României cu Ungaria, la Punctul de Trecere a Frontierei Cenad.

Reţinut de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara, bosniacul a fost arestat, apoi, pe 2 noiembrie. Pe data de 10 decembrie, Curtea de Apel Timişoara a decis să aprobe extrădarea.

Reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) au declarat că joi dimineaţă bărbatul, Savic Grozdan, este escortat de către poliţiştii de la SIAS la Aeroportul „Henri Coandă” Bucureşti, unde va fi predat autorităţilor bosniace.

Măsuri de suplimentare a personalului la frontieră

0

Poliţiştii de frontieră sunt pregătiţi pentru afluxul de călători din această perioadă. Sărbătorile de iarnă readuc în ţară mulţi dintre cetăţenii români aflaţi în străinătate.

Ca în fiecare an, în luna decembrie, în punctele de trecere a frontierei, se prefigurează o creştere a traficului de persoane şi mijloace de transport. Pentru evitarea aglomerărilor, Poliţia de Frontieră Română a dispus toate măsurile pentru reducerea timpilor de aşteptare şi asigurarea unui control eficient, operativ şi civilizat.

Astfel, s-au luat măsuri de suplimentare a personalului care îşi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi de creştere a numărului arterelor de control din punctele de frontieră, în limita configuraţiei acestora. Poliţia de Frontieră Română recomandă participanţilor la trafic tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniţă, astfel încât să se preîntâmpine apariţia suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea, din cauza unui număr mare de călători, într-un timp foarte scurt. Conform estimărilor, cele mai tranzitate puncte de trecere vor fi cele de la frontiera cu Ungaria, Bulgaria şi Republica Moldova.

Poliţia de Frontieră a pus la dispoziţia participanţilor la traficul transfrontalier numărul de telefon 021.9590 unde pot semnala diferite aspecte despre modul în care a fost efectuat controlul la trecerea frontierei, sesizările fiind preluate de către poliţiştii de frontieră.

A fost aprobată strategia de dezvoltare a județului

Consiliul Județean Timiș a aprobat strategia de dezvoltare a județului pentru perioada 2016 – 2020. Toate localităţile din judeţ sunt incluse, iar zonele de dezvoltare prioritară sunt cele mai sărace. Astfel, au fost stabilite câteva arii prioritare de dezvoltare respectiv zone de restructurare industrială în nord-estul județului, la Nădrag, Margina și Tomești.

Documentul are 400 de pagini. În baza lui, județul și comunele din Timiș pot depune cererile de finanțare europeană.”Sunt propuneri începând de la nivelul județului și până la ultima comună. Deja comunele solicită semnatura pentru confirmare, că ele sunt prinse în strategie pentru perioada 2016 – 2020. Pot depune și cerere de finanțare cu obligația să fie în strategie. La dosarele pentru proiectele europene este obligatorie confirmarea proiectelor respective sau a activităților care solicită să le realizeze prin strategie”, spune șeful CJ Timiș, Titu Bojin.

Direcțiile de dezvoltare a județului Timiș prevăzute să ducă la realizarea obiectivului strategic pe termen mediu și lung sunt: dezvoltarea industriei prin creșterea productivității în sectorul industrial, promovarea cercetării și introducerea tehnologiilor înalte, modernizare și diversificare în vederea realizării de produse competitive; dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii; revigorarea spațiului rural și promovarea unei agriculturi performante se va realiza prin exploatarea extensivă și intensiva a solului, stimularea dezvoltării ramurilor agricole și revigorarea mediului rural ca alternativă socială a mediului urban; dezvoltarea turismului prin valorificarea potențialului existent.

Proiectele europene nefinalizate la timp nu pierd finanțarea de la UE

Nu se va pierde finanțarea europeană la proiectele nefinalizate în 2015, anunță reprezentanții Primăriei Municipiului Timișoara. Pentru unele însă, municipalitatea s-ar putea să mai plătească diferențe pentru ca acestea să fie duse la bun sfârșit în integralitate.

Consiliul Local a votat o soluție de avarie în acest sens, prin alocarea unor anumite sume. Acestea sunt pentru: proiectul de anvelopare termică a blocurilor – 9.200.000 lei, Proiectul de reabilitare a malurilor Begăi – 12.400 lei, proiectul de reabilitare a centrului istoric – 1.890.000 lei, proiectul de reabilitare a Liceului Nikolaus Lenau – 1.950.000 lei, proiectul de reabilitare a Liceului CD Loga – 1.860.000 lei, proiectul de reabilitare a Liceului Jean Louis Calderon – 2.723.200 lei, proiectul Centrului de Competențe în Automotiv – 210.00 lei, proiectul Managementul Traficului – 1.500 lei.“La unele blocuri nu va fi 100% absorbție până la sfârșitul anului. Peste tot există probleme la anveloparea blocurilor, dar nimic semnificativ nu se va produce. La licee… Lenau va fi gata, partea de interior. Loga și Calderon nu vor fi gata sută la sută. Noi am plecat la drum cu aceste proiecte pe venituri proprii”, a explicat edilul șef, Nicolae Robu.

Sumele aprobate prin hotărâre de Consiliu Local sunt estimative.

BCM Danzio pierde ultimul meci al anului

0

Baschetbalistele din Timișoara s-au despărțit de puținii lor susținători cu o înfrângere pe anul 2015, scor 60-80 cu CSU Alba Iulia.

BCM Danzio Timișoara încheie anul cu doar patru succese adunate în Liga Națională de baschet feminin și nouă înfrângeri la activ. Ultimul eșec a venit miercuri, pe teren propriu, în fața lui CSU Alba Iulia, scor 60-80 (16-22, 15-21, 23-18, 6-19).

Pentru fetele pregătite de Bogdan Bulj duelul cu CSU a fost pierdut încă din primele două sferturi. Oaspetele au luat un avans de 12 puncte ce s-a dovedit insurmontabil în cele din urmă. Danzio a avut o răbuvnire de orgoliu în sfertul al treilea, unul adjudecat la 5 puncte, și a lăsat impresia că poate egala în ultimele 10 minute. Pe teren însă Alba Iulia a apăsat pedala de accelerație și a rezolvat partida.

Wilson (18 puncte), Mitov (15 puncte) și Jaksic (12 puncte) au fost principalele marcatoare din tabăra lui Danzio, în timp ce de la vizitatoare s-au remarcat King (22 puncte), Webb (17 puncte) și Logan (13 puncte).

Timișorencele au câteva zile de vacanță și vor reveni din nou la treabă la începutul anului viitor. În 5 ianuarie au programat primul joc al noului an, cel de acasă cu Rapid București. ”Panterele” au încheiat anul și cu un meci restanță nedisputat, cel în compania lui ICIM Arad amânat la o data ulterioară neconfirmată încă.

Milano: poluarea opreşte, trei zile, traficul rutier

0

Trei zile fără maşini, din cauza smogului! Nu se întâmplă în China, ci pe continentul nostru, în Italia, la Milano. Vizată e perioada 28-30 decembrie, între orele 10 şi 16.

Sunt vizate maşinile particulare, iar decizia a fost luată de municipalitatea din Milano „Astăzi, în consiliu, în plus față de extinderea utilizării transportului  public, a spus Pierfrancesco Maran, reprezentant pe probleme de mediu, citat de tgcom24.mediaset.it – sa decis această măsură suplimentară pentru a proteja sănătatea concetățenilor noștri”.

Joi, 24 decembrie, va fi emis ordinul cu privire la această adevărată „blocadă” rutieră.

În compensaţie, până la Anul Nou, se va putea călători cu transportul în comun (exclus de la această măsură), utilizând bilete care costă, pentru o zi, doar un euro şi jumătate. Măsura, deja adoptată, a dus la creşterea cu 10% a numărului de călători cu autobuzul şi metroul.

Poluarea a devenit o problemă cronică la Milano. Nivelul de particule fine este peste limitele admise de peste o lună: cea mai gravă situaţie înregistrată în zonă în ultimii patru ani.

Creşterea salariului minim, subiect de sondaj. Când decide Guvernul

0

Creşterea salariului minim poate fi decisă şi în urma unui sondaj! Ministerul Economiei a iniţiat un asemenea demers, adresat „actorilor economici”.

„Ministerul Economiei, Comerţului si Relaţiilor cu Mediul de Afaceri intră, într-un dialog direct cu actorii economici, după consultările, în mod particular, cu organizaţiile reprezentative ale mediului de business și ale IMM-urilor, lansând, public, sondajul cu tema Creșterea salariului minim brut garantat pe economie”, anunţă instituţia.

Interesant mod de abordare! „Considerați că mărirea salariului minim brut pe economie va favoriza interesul persoanelor asistate social să se încadreze în muncă?”, sunt intrebaţi patronii, cărora, din capul locului, li se cere să răspundă dacă au salariaţi plătiţi cu salariul minim brut pe economie.

Sondajul poate fi completat AICI.

Creşterea salariului minim pasionează pe toată lumea, date fiind implicaţiile în plan economic şi politic.

„Sindicatele au propus majorarea la 1.200 lei din 1 ianuarie şi a doua propunere a venit de la patronate, 1.200 lei cu blocarea impozitării pentru un timp normal de lucru de opt ore, la 1.050 lei. Comisia de dialog social analizează variantele”, a precizat ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ana Costea. „Într-un fel sau altul, Guvernul trebuie să ia o decizie până la sfârşitul acestui an vizavi de situaţia privind salariul minim, indiferent că este vorba de menţinerea salariului minim actual sau de modificarea lui”, este poziţia premierului Dacian Cioloş, după ce preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a pus presiune pe el legat de creşterea salariului minim, o iniţiativă a Executivului Victor Ponta.