18 C
Timișoara
luni 6 mai 2024
Acasă Blog Pagina 3624

Eroul îngropat într-un munte din Vest

0

Avea exact 25 de ani atunci când Ceaușescu căzuse de la putere. Era un bărbat tânăr și puternic, după standardele acelor vremuri, când oamenii se căsătoreau la o altfel de vârstă, iar unii aveau deja și copii. Chipul lui, pe care se obosi, împins de un soi de nostalgie amară, să-l privească în fotografia făcută chiar în zilele fierbinți din acel decembrie, arăta curat, senin și brăzdat de un zâmbet viril. Poza nu dezvăluia, firește, și restul corpului, însă el știa prea bine că era trupul unui june înalt, de peste un metru și optzeci de centimetri, cât se poate de atletic câtă vreme făcuse câțiva ani sport de performanță la unul dintre cluburile de handbal din cenușiul, pe atunci, oraș din câmpie. Colegii din echipa de handbal a universității, pentru care a jucat vreme de două sezoane în prima ligă, îl strigau, adesea, „Moser cel mic”, fapt ce-l fericea la culme, pentru că, pe atunci, la finalul anilor ’80, numele fostului mare handbalist al Politehnicii Timișoara încă provoca emoții serioase printre iubitorii acestui sport.

Câștiga bine de pe urma carierei sportive, mergea des inclusiv în străinătate, o rara avis pentru oamenii de rând din vremurile acelea.

Odată, se întâmpla prin toamna lui 1987, își aduse aminte perfect lucrul acesta, se afla cu echipa în Germania Federală, undeva în Bavaria, când, la capătul meciului disputat cu Regensburg, s-a trezit abordat discret de un oficial al clubului german.

Fără a fi văzuți de nimeni din anturajul românesc, tipul respectiv, care s-a prezentat drept managerul sportiv al echipei locale, i-a spus cu o voce scăzută că l-ar vrea la ei în formație.

„Știu că e greu să iei această decizie în câteva clipe, însă antrenorul și cu mine te-am urmărit în acest turneu și suntem hotărâți să te transferăm, firește, în pofida voinței autorităților din țara ta, la noi. De altfel, anul acesta avem planuri mari, inclusiv să jucăm în cupele europene”, l-a încurajat oficialul bavarez. Neamțul aflase că vorbea binișor limba germană, acest detaliu având, pe lângă calitatea sa sportivă, o greutate specială.

„Mai știm că acasă ți se spune «Moser cel mic»”, îi mai aruncă, clipind complice cu ochiul drept, neamțul, care, brusc, se porni să râdă sănătos. Imediat, bătându-l, cu un gest de apropiere sinceră, pe umeri, a continuat: ,,Aici, în Germania, știm bine ce handbalist a fost Hans Moser, dragul meu”, l-a asigurat bătrânul manager sportiv german.

Nu s-a întâmplat nimic atunci și nici în ceilalți ani până la momentul finalului lui ’89, deși a stat serios în cumpănă, în zilele acelea, dacă n-ar fi cazul să rămână, totuși, fraudulos, în Germania.

„Nu a fost să fie”, și-a zis,  iar apoi privirea sa stărui, de astă-dată, pe o fotografie alb-negru, făcută cel mai probabil un an mai devreme, prin ’86.

În poză zâmbeau două chipuri fericite, al său și al iubitei lui, Margareta, în fapt motivul adevărat pentru care a refuzat să rămână, un an mai târziu, la clubul bavarez.

Știa prea bine că, deși în jurul său roiau multe fete frumoase, iar în Germania lucrurile nu ar fi stat deloc diferit, nu era în stare să renunțe la acea fată pe care o iubea ca pe propria lui piele!

Margareta era nu doar o fată de o frumusețe care te făcea să suferi instantaneu atunci când o vedeai, dar mai avea și multă minte, fiind studentă la secția de limba engleză a facultății de litere din orașul din câmpie.

S-au iubit câțiva ani, însă totul avea să se sfârșească între ei la un an după prăbușirea vechiul regim, când nimic nu mai avea să semene cu anii de dinainte.

A pus totul pe seama faptului că decisese să renunțe la cariera sportivă tocmai atunci când mai toți foștii lui coechipieri plecaseră, care încotro, pe la diverse cluburi din Vest.

Momentul în care i-a spus Margaretei acest lucru a făcut-o pe fată să ia decizia, șase luni mai târziu, să-l părăsească subit, alegând ea însăși să plece în Franța, acolo unde s-a și căsătorit rapid cu unul dintre acționarii de la L’Oreal!

Deși nu a spus nimănui multă vreme, știa prea bine că rana suferită la talpa piciorului drept, în noaptea aceea neagră și pătată de mult sânge nevinovat din Decembrie 1989, îl făcuse să înțeleagă că nu va mai fi niciodată interul dreapta care-i vrăjise, cu doi ani înainte, pe șefii de la Regensburg.

Se întorcea din oraș, când, la scurt timp după ce a părăsit grupul de câteva sute de oameni care încă mai demonstrau la ora aceea în piața centrală a orașului, a simțit acea arsură puternică deasupra tălpii de la piciorul drept.

„La naiba, blestemații ăștia m-au nimerit tocmai pe mine”, s-a gândit imediat după ce reușise să ajungă la mașina parcată în apropiere.

L-au tratat rapid medicii chirurgi de la spitalul județean, unde l-a dus imediat doctorul de la club, al cărui chip se făcuse alb ca varul în clipa în care l-a văzut în pragul ușii sale, la ora aceea târzie din noapte.

Se gândi acum că tot ce-a urmat după a fost ca într-un film prost, fără niciun final fericit.

Anii în care s-a lansat în afaceri cu câțiva dintre foștii ofițeri de securitate care îi păzeau pe ei, pe handbaliști, atunci când plecau în străinătate, cele două casnicii destrămate, cei doi copii pe care îi vedea atât de rar, l-au determinat să facă acel pas.

Cu un an în urmă a lichidat totul în urma sa, retrăgându-se pentru totdeauna în cabana de la munte, construită pe „vremea când era încă tânăr, frumos și fericit”.

Expresia asta nu va putea să o uite niciodată, deoarece îi aparținuse femeii pe care o iubise mai mult decât pe „propria lui piele”.

Femeia aceea era, desigur, Margareta, care — după ce l-a sărutat direct pe gură — avea să-i spună acele cuvinte atunci când o reîntâlnise, douăzeci de ani mai târziu, întâmplător, în orașul poveștii lor de dragoste.

Cel mai prost drum național. Șoseaua ce leagă Timișul de Caraș-Severin nu a mai fost reabilitată din 1969

Cel mai prost drum național din vestul țării este, fără doar și poate, DN57, care leagă Moravița, din Timiș, de Oravița, din Caraș-Severin. Șoseaua nu a mai fost modernizată din anul 1969.

Iată, este jumătate de secol de când șoferii care circulă pe el își strică mașinile prin miile de gropi și denivelări. Abia la începutul acestui an, CNAIR și-a întors privirea spre DN57. Însă nu și-a propus o reabilitare care la carte, ci vrea să știe care este starea tehnică a drumului. Așadar, a lansat o licitație pentru ”Servicii de elaborare expertiza tehnica pentru „Consolidare DN 57, km 152+990- km 200+745, Oravita – Moravita”.

Depunerea ofertelor s-a încheiat în 28 ianuarie, iar acum specialiștii din Compania de Drumuri evaluează ofertele. Apoi, în maximum 2 luni expertiza tehnică a șoselei trebuie să fie gata.

Expertiza este necesară pentru a afla exact ce lucrări trebuie efectuate aici. Însă un lucru este cert: trebuie ca DN57 să fie consolidat și modernizat. Pentru asta a fost întocmit un studiu de fezabilitate încă din 2012, dar documentele au rămas în sertarul DRDP Timișoara pentru că de la București nu au venit niciodată banii promiși, adică aproximativ 140 de milioane de lei pentru modernizarea a aproape 48 de kilometri de drum.

Premieră medicală la Timișoara. Cum a fost salvată viața unei femei

0

Medicii de la Institutul de Boli Cardiovasculare din Timișoara au realizat prima procedură de implantare a unei Valve Cardiace Aortice Percutan pe anul 2019. Pacienta are 65 de ani și a fost diagnosticată cu multiple afecţiuni cardiace şi de altă natură.

“Pacienta a fost diagnosticată cu stenoză valvulară aortică severă, dar şi cu comorbidităţi asociate, diabet zaharat tip II cu obezitate, hipotiroidism, boala pulmonară cronică cu reducerea capacităţii funcţionale la 70% spune, şeful Clinicii de Chirurgie Cardiovasculară din Timişoara, prof. dr. Marian Gaşpar.

Din echipa de specialitate au făcut parte prof. dr. Markus Linz (Germania), prof. dr. Marian Gaşpar, chirurg cardiovascular, conf. dr. Cristian Mornos, dr. Daniel Brie, dr. Lucian Falniţă, dr. Horia Cioloca, dr. Ani Mornos, asistenta-şefă Livia Gheţa şi asistenta-şefă Gabi Mitrescu.

Procedura a decurs bine, pacienta fiind extubată după câteva ore de la intervenţie, iar sâmbătă a fost transferată pe secţie.

Șeful Clinicii Clinicii de Chirurgie Cardiovasculară din Timişoara speră ca anul acesta instituția să primească mai multe fonduri pentru că pe lista de așteptare se află 15 pacienți cu stenoză aortică severă şi risc chirurgical mare pentru operaţia pe cord deschis clasică.

Mașină făcută zob și patru tineri prinși între fiare, după un accident teribil. Șoferul a murit pe loc

0

A fost carangiu la Sighetul Marmaţiei, sâmbătă seara. Un mort şi patru încarceraţi într-un BMW care a intrat pe contrasens, izbindu-se de un VW Sharan.

Un grav accident de circulaţie s-a produs în seara zilei de sâmbătă, 2 februarie, în Sighetu Marmaţiei, în jurul orei 21.00, în cartierul Iapa, în vârf, în zona Cearda.

În accident au fost implicate în BMW înmatriculat în Maramureş şi un VW Sharan, înmatriculat în Satu Mare. Şoferul BMW-ului, un tânăr de 30 de ani din Săpânţa, a murit pe loc. Ceilalţi patru ocupanţi ai maşinii sale au rămas toţi încarceraţi.

Toate victimele sunt bărbaţi, iar tinerii încarceraţi au vârstele de 19, 21, 30 şi 31 de ani.

La Sighetu Marmației au intervenit un echipaj de Terapie Mobilă Intensivă SMURD Baia Mare și autospeciala de transport victime multiple.

sursa – observator.tv

Sute de noi camere video ajung în vestul țării, în cel mai sigur oraș din România!

A fost declarat cel mai sigur oraș din România, dar primarul nu se oprește aici și a comandat sute de camere video care vor fi montate pe toate străzile și parcurile din oraș.

Sute de camere de supraveghere vor împânzi în următorii ani străzile şi parcurile din Oradea. Nu mai puţin de 440 de astfel de aparate se vor adăuga celor 160 existente. Autorităţile sunt convinse că în acest fel vor fi mult mai uşor de identificat autorii unor infracţiuni ori vor fi descurajate actele de vandalism. Poliţiştii recunosc că au rezolvat mai multe cazuri cu ajutorul imaginilor surprinse de camerele de supraveghere.

Un hoţ din maşini a fost dovedit de oamenii legii cu ajutorul unei camere de supraveghere care i-a înregistrat tentativa de a sparge un autoturism. A fost doar unul dintre infractorii prinşi cu ajutorul sistemului video din Oradea.

Camerele de supraveghere din oraş şi-au dovedit în ultimii ani utilitatea. În 2014 acestea au surprins un violator în serie care şi-a atacat victima pe un pod. Femeie de 24 de ani s-a luptat minute în şir cu agresorul până la apariţia unui trecător.

Citește mai mult pe capital.ro

Singurul candidat pentru funcția de ”șef serviciu” la ștrandul din Lugoj a picat la proba de înot

Primăria Lugoj trebuie să organizeze un nou concurs pentru personalul care va lucra la ștrandul din Lugoj. Singurul candidat pentru funcția de șef de serviciu a picat la proba practică, după de a fost admis la toate celelalte.

Proba practică a fost susținută marți, 29 ianuarie, ora 10.00, la bazinul de la Școala Gimnazială nr.30 din Timișoara.

În total, candidatul a reușit să obțină 26,33 de puncte. Cele mai mari probleme le-a întâmpinat la proba de înot unde nu a fost în stare să demonstreze abilitățile solicitate, motiv pentru care cei din comisia de examinare l-au depunctat masiv.

De altfel, Primăria nu a scos încă la concurs posturile de salvamari, primarul Francisc Boldea declarând că se va recurge la soluția aducerii unei persoane din Constanța, care să poată să instruiască și să-i autorizeze pe cei care doresc să angajeze pe acest post.

Deschiderea ştrandului e programată pentru luna mai, după ce a fost amânată de mai multe ori. Lucrările ar fi trebuit să fie finalizate, conform proiectului, în 2014.

sursa – lugojeanul.ro

„Va veni primăvara în curând!” – este concluzia lui „Ursus meteorologicus”

0

Cam de după primele zile de decembrie tot bănățeanul se întreabă cu năduf și mari speranțe „Oare cât mai ține iarna asta?! Că m-am săturat deja de atâta…” Și aici începe să înșiruie o foarte lungă listă de necazuri pricinuite de iarnă.

De la zăpadă, zloată, nea, omăt, polei, chiciură, ploaie, noroaie, lunecuș, lapoviță, reumatism, depresie prehivernală (ori posttomnatică?) ghete ude, fulare ce strangulează libera și larga respirație naturală, totul este adus ca argument împotriva acestui anotimp rău văzut. Mai cosmopoliții noștri concetățeni au învățat și termeni noi și sofisticați ca „freezing rain” „confort termic” sau „grad de percepție a frigului”.

De parcă Creatorul ne-ar fi aruncat pe pământ tocmai în ceva insule tropicale unde nimeni nu a mai văzut așa ceva și am fi prima generație ce a schimbat meridianul ori latitudine.

Este bine cunoscut că din câte nații sunt pe lumea asta largă, doar pe român „îl trage curentul” la orice oră și în orice anotimp, la oricâte grade cu plus sau, Doamne ferește, cu minus. Ba mai mult. În plină vară, în tramvaiele noastre minunate se trezește câte o babă cu aparențe de bunicuță blajină să răcnescă din toți rărunchii, asemenea unui aprig conducător de oști ce îndeamnă la atac trupele să scoată decibelii cât un bombardier „Tragggggeeeeee!” Lumea speriată se uită în jur să vadă teroristul cu pistol ce va trage. De fapt este vorba de câte un geam ce nu este închis ermetic și lasă o pală de vânt să intre printre călători.

Luna ianuarie a fost greu de suportat de meteo-dependenții noștri concitadini. Se uită cu jind la pozele de mai anțărț cu ei zâmbind maiestuos la Techirghiol și visează cum vor fi spaima plajelor la Ghioroc sau, de ce nu, chiar pe malurile grecești.

Toți se vaită: „Așa nu se mai poate. Nu se mai termină iarna!” de parcă am fi pe malurile lacului Michigan la vreo minus 20 de grade Fahrenheit. (Nu zâmbiți, că acesta, tradus pe limba mai cunoscutului nostru Celsius, este un frig de mai bine de minus 30 de grade C) și ar bate vântul polar direct de la moșul cu reni cu peste 100 de mile pe oră (cât o mai fi și asta?!).

Pentru a da un răspus competent la zecile de mii de telefoane înfrigurate ce au încălzit (sic!) liniile telefonice ale redacției despre durata iernii pe meleagurile noastre, am încercat un răspuns de la cel mai competent meteorolog posibil.

Este vorba de un vechi ”colaborator” ce locuiește la Pădurea Verde și răspunde, când are chef, la numele de Martin. Strigați-l tare că e Moș.

Este vorba de „ursus meteorologicus” ce doar pentru o zi specială ca cea de azi renunță la numele său oficial de Martinus Hibernatus sau „ursus brunus carpaticus izobaricus” specializat în hidrologie și estimări temporale în baza aspectului umbrelor. Are o metodă infailibilă. Se scoală de dimineață din somnul moleșitor în care a căzut prin toamnă și iasă să adulmece aerul de afară. După aspectul umbrei proprii și în funcție de densitatea aerului proaspăt, dar și în urma studierii hărților izobarice și a tabelelor statistice din anii trecuți a dat un verdict ce nu poate fi tăgăduit de nimeni.

„Va veni primăvara în curând!” a mormăit îmblănitul specialist. „În zile următoare sau în maximum șase săptămâni!”. Și a plecat înapoi la culcuș să mai prindă un scurt vis despre borcane cu miere sau poate niscaiva tomberoane cu gunoaie menajere așa cum au obiceiul confrații lui mai puțin manierați de pe meleagurile brașovene.

”Într-un partid unde contează o singură voce nu se poate coabita” – Un deputat de Timiș părăsește PSD

Adrian Pau, deputat PSD de Timiș, a anunțat pe Facebook că demisionează din PSD, mărturisind și că trece la Pro România, partid condus de Victor Ponta.

”În urmă cu un an și jumătate, conducerea Partidului Social Democrat a decis să adauge o filă neagră în istoria politicii românești și și-a dat jos propriul guvern în urma unei moțiuni de cenzură, una pe care nu am susținut-o și am refuzat să o votez. De atunci, PSD a luat-o pe un drum greșit și s-a abătut de la principiile și ideile care ne-au adus de-alungul anilor atâtea victorii în luptele politice.

Spuneam încă din luna iunie a anului 2017 că mergem într-o direcție greșită, dar nu am fost ascultat. În tot acest timp, am sperat că lucrurile se vor îndrepta și că vom reuși să ne respectăm principiile, dar mai ales promisiunile electorale, cele pentru care milioane de români ne-au votat. Din nefericire, speranța mea s-a năruit, dar nu numai a mea, ci a foarte multor români care au crezut în programul de guvernare al Partidului Social Democrat și ne-au mandatat pentru a-i reprezenta cu încrederea că vom îndrepta multe lucruri.

Într-un partid în care delictul de opinie este pedepsit până la excludere, într-un partid în care contează o singură voce și un singur interes, nu se poate coabita. Am decis ca de astăzi să mă alătur echipei Pro România, o echipă în care cred și în care se regăsesc mulți dintre prietenii alături de care am luptat în 2016 pentru scorul istoric reușit de PSD.

Plecarea mea la Pro România nu înseamnă abaterea de la principiile social-democrației ci, din contră, o luptă pentru consolidarea lor. Le mulțumesc tuturor colegilor mei din Partidul Social Democrat pentru sprijinul pe care mi l-au acordat în toți acești ani și îi asigur că rămân același om pe care pot conta mereu”, a scris Adrian Pau pe Facebook.

În ultimele zile, mai mulți parlamentari au părăsit PSD în favoarea partidului condus de fostul premier.

Alunecări de teren pe drumul Reșița – Timișoara!

0

Traficul a fost complet blocat, sâmbătă după-amiaza, între Reșița și Timișoara, după ce bucăți din peretele unui munte s-au prăbușit pe șosea.

Alunecarea de teren s-a produs în apropiere de Bocșa, pe DN 58B, iar drumarii şi pompierii au sosit la faţa locului pentru a curăţa şoseaua.

”Acţionează SDN, un echipaj din cadrul Detaşamentului de Pompieri Reşiţa şi echipaj IPJ. Nu sunt victime”, a transmis ISU Caraş-Severin.

Și angajații de la DRDP Timișoara au intervenit pentru eliberarea șoselei. De la ora 15.30 se circulă pe jumătate de drum.

Șoferii pot alege ruta ocolitoare: Reșita – Soceni – Lugoj – Timișoara.

 

Intervenție a SDN Caransebeș pentru eliberarea DN 58B, între Reșița și Bocșa. Se circulă pe o bandă.

Publicată de DRDP Timişoara pe Sâmbătă, 2 februarie 2019

Tragedie într-o familie de români! Mamă moartă, fiica și soțul ei în comă

0

Un teribil accident rutier a avut loc în orășelul austriac Strass im Zillertal, aflat aproape de granița cu Germania.

Un autoturism BMW, condus de un român în vârstă de 44 de ani, a intrat pe contrasens şi s-a ciocnit frontal cu un autoturism condus de o femeie de 36 de ani, din Zillertal, a anunțat observator.tv.

În BMW mai erau soţia românului, 38 de ani, o altă femeie, româncă 39 de ani, şi doi copii, o fetiţă de 13 ani şi un băieţel de 8 ani, fiica şi fiul şoferului.

Românca de 38 de ani a fost resuscitată la locul impactului, dar a murit ulterior la spital. Şoferul şi fiica lui de 13 ani au fost preluaţi de elicopter şi duşi în comă la Innsbruck.

Și șoferița celeilalte mașini a ajuns în stare gravă la spital. Singurul care a scăpat nevătămat din acest teribil accident a fost copilul de 8 ani.

sursa – libertatea.ro