2.1 C
Timișoara
vineri 26 aprilie 2024

Proiecte vechi și noi, propuse de autoritățile din Banat. Să mai credem, oare, în finalizarea lor?!

Unele proiecte de infrastructură din zona de vest a țării merg bine, altele nu. Dacă în curând ar putea avea loc licitația pentru autostrada Timișoara – Moravița, lucările la centura de sud a Timișoarei nu stau deloc îmbucurător. De altă parte, reabilitarea Gării de Nord din orașul de pe Bega ar putea începe în primăvară, după 50 de ani în care s-au făcut doar mici reparații. Însă pe șantierul noului drum de legătură între DN60 (girație spre Sânandrei) și autostrada A1 nu s-a mișcat un pai. Poate cea mai așteptată veste este că licitația pentru construirea celor 9 kilometri lipsă din autostrada Lugoj – Deva a fost deblocată.

Lucrările de reabilitare a Gării de Nord pot începe

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și-a exprimat nemulțumirea în privința proiectului de modernizare a Gării de Nord din Timișoara. Acesta spune că sunt deja întârzieri și a cerut autorităților locale să grăbească eliberarea autorizației de construire.

„Gara de Nord din Timișoara trebuie să primească autorizație de construire. Este important să înțelegem toți că Timișoara — Capitală Europeană a Culturii trebuie să aibă o gară modernă în anul 2023! Am avut o discuție, în urmă cu două săptămâni, cu domnul primar Fritz și cu viceprimarul Lațcău. Îmi exprimam atunci dorința ca proiectul și tot ceea ce este făcut deja de către CFR să poată să primească un pic mai repede autorizația de construire pentru Gara Timișoara Nord. Nu vreau să fiu înțeles greșit, este normal ca și autoritățile locale să aibă o amprentă, prin arhitectul-șef, asupra clădirilor de pe raza municipiului Timișoara, chiar dacă nu sunt proprietari. Mi-aș fi dorit ca această părere să vină mai rapid, au trecut deja două săptămâni”, a declarat Sorin Grindeanu.

Potrivit primăriei, documentul va fi emis chiar în această săptămână și lucrările ar putea începe.

„Autorizația de construire necesară începerii lucrărilor de modernizare a Gării de Nord din Timișoara a fost eliberată încă din data de 6 decembrie a anului trecut. Cererea pentru eliberarea acestei autorizații a fost depusă în 9 septembrie, aceasta fiind rezolvată, deci, în mai puțin de 3 luni. CFR a cerut, însă, ieri, modificarea soluției pentru modernizarea acestui obiectiv, fiind astfel necesară eliberarea unei alte autorizații de construire. Acest lucru nu este un moft al Primăriei Timișoara, ci o cerință legală. Schimbarea soluției va fi analizată săptămâna viitoare, în regim de urgență, în cadrul ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism. Din punctul de vedere al Primăriei Municipiului Timișoara, în acest moment nu există niciun impediment pentru ca lucrările de modernizare a Gării de Nord să înceapă. Ne pare rău dacă domnul ministru a fost greșit informat”, a transmis, vineri, Primăria Timișoara.

Contractul pentru reabilitarea Gării de Nord este semnat încă din toamna anului 2020. Șase luni s-a muncit la întocmirea proiectului tehnic și apoi s-a așteptat autorizația de construire. Valoarea proiectului se ridică la 17 de milioane de lei.

Se va reface fațada, se va consolida clădirea acolo unde este necesar, se va interveni și la peroane și va fi modernizată piața din fața gării, unde va apărea pavaj nou, o fântână arteziană și vor fi montate rasteluri pentru biciclete.

La tunelul pietonal care asigură accesul de la piațetă la peron se vor reface actualele pardoseli din mozaic, folosindu-se granit rezistent la trafic intens, antialunecare. Se va instala un nou sistem de încălzire, cu panouri fotovoltaice, și se va reface sistemul de supraveghere video.

Autostrada Timișoara – Moravița, centura de sud și noua legătură DN69 – A1, proiectele urmărite de ministrul Transporturilor

 

În această primăvară s-ar putea desfășura licitația pentru găsirea unui constructor pentru autostrada Timișoara – Moravița. Mai sunt mici probleme în calea șantierului, dar ele vor fi depășite în curând, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, prezent, vineri, la Timișoara.

„S-au depășit majoritatea punctelor care erau cu semnul întrebării, și din partea noastră, și din partea sârbă. Urmează ca în două săptămâni să se finalizeze acordul bilatetal dintre România și Serbia, astfel încât, cu ocazia vizitei pe care o voi face în aprilie la Belgrad, să semnez acest acord, iar ultimele semne de întrebare legate de realizarea acestui proiect să fie înlăturate. Ținta este ca aceste puncte să fie înlăturate și să putem să intrăm în linie dreaptă pentru realizarea acestui proiect”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

În ceea ce privește centura de sud a Timișoarei, ministrul a declarat că nu este deloc mulțumit de ritmul de muncă. Grindeanu a spus că nu crede că varianta de ocolire va fi gata în decembrie, dacă se lucrează, în continuare, în acest mod.

„Am o imagine, pentru că cei de la DRDP au monitorizat lucările. Nu îmi place. S-au montat 22 de grinzi în două săptămâni. Mai atenționez o dată să își schimbe ritmul de lucru, astfel încât acest proiect să fie realizat până la sfârșitul anului”, a mai declarat oficialul.

În privința centurii de sud, președintele Consiliului Județean, Alin Nica, a tras un semnal de alarmă — intersecția dintre DJ592 și viitoarea centură de sud a Timișoarei reprezintă un pericol pentru șoferi. El spune că a semnalat acest aspect de mai multe ori, dar că nu s-au făcut toate lucrările pentru ca circulația în zonă să se desfășoare în siguranță.

„Condițiile de siguranță în trafic salvează vieți, astfel că am abordat această problemă și în cadrul întâlnirii Autorității Teritoriale de Ordine Publică Timiș, unde am solicitat ajutorul Inspectoratului de Poliție Județean. În punctul de întâlnire dintre traseul Timișoara – Moșnița (responsabil CJ Timiș) și centura ocolitoare a municipiului Timișoara (responsabil CNAIR) va fi amenajat un sens giratoriu a cărei realizare se află în sarcina constructorului ce se ocupă de varianta de ocolire a municipiului Timișoara.

Pentru a evita o eventuală ștrangulare a traficului, am cerut prioritizarea acestei girații, încă din septembrie 2021, când investiția Consiliului Județean Timiș, de lărgire la patru benzi a DJ592, se apropia de finalizare. În toamna anului trecut am obținut lărgirea la patru benzi a intersecției de pe suprafața viitorului sens giratoriu. Următorul pas firesc a fost solicitarea turnării de asfalt pe acea porțiune, lucru care nu s-a întâmplat, dar care este vital pentru siguranța traficului. Încă nu e târziu pentru cei responsabili să ia măsuri de protejare a șoferilor. Sper că nu e nevoie de o tragedie ca situația descrisă mai sus să primească atenție și rezolvare”, a transmis Nica.

Acum, lucrările pe șantierul centurii de sud a Timișoarei au ajuns la 45% și se concentrează în zona localității Șag, unde se ridică pasaje cu grinzi imense. Proiectul trebuie să fie gata în decembrie anul acesta.

Constructorul care realizează legătura de 10 kilometri dintre DN69, zona Sânandrei, cu autostrada A1 dă asigurări că va porni șantierul în forță. Nu s-a lucrat deloc până acum, antreprenorul acuzând unele dificultăți financiare.

„Sunt în faza premergătoare intrării în șantier. Mi-au explicat piedicile pe care le-au avut până acum. Eu sper ca, odată cu vremea mai bună, ritmul să fie unul susținut, astfel încât cei 10 kilometri să fie desfășurați rapid”, a explicat Grindeanu.

Un alt proiect despre care a vorbit oficialul a fost realizarea centurii de vest a Timișoarei. Atât autoritățile locale din Timișoara, cât și cele județene din Timiș au cerut să le fie predate lor proiectul, pentru a-l pune în practică. Situația, spune Grindeanu, nu este atât de simplă, fiindcă traseul centurii trece prin mai multe localități care ar trebui să semneze un acord pentru a se putea construi varianta vestică.

Construirea bucății lipsă din autostrada Lugoj – Deva nu mai are nicio piedică

Licitația pentru desenarea unui constructor care să finalizeze tronsonul de autostradă Lugoj – Deva poate merge mai departe. După ce o firmă a depus contestație, în etapa de evaluare, judecătorii Curții de Apel București au respins, recent, solicitarea. Compania Națională de Administare a Infrastructurii Rutiere poate continua procedura și a fixat un nou termen pentru redepunerea ofertelor — 14 februarie. Șase firme se luptă pentru contract: Mapa, Alsim Alarko, Kolin, Strabag, Pizzarotti si Terna.

Mai trebuie construiți puțin peste 9 kilometri de șosea rapidă, între Marginea și Holdea. Conform condițiilor din acordul de mediu, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale, prevăzute cu platformă, de 11,25 m, pe fiecare cale de circulație. Potrivit site-ului CNAIR, șantierul va dura până în 2025.

Valoarea estimativă a contractului este de 1,36 miliarde de lei, fără TVA. Această secțiune reprezintă a doua cea mai scumpă bucată de autostradă din România.

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :