Eterna problemă a Timişoarei, nerezolvată! Unde sunt locurile de parcare din oraş?

201

Străzile sunt înguste. Pistele de biciclete sunt insuficiente, unele impracticabile şi se desfiinţează tot mai multe. Transportul în comun este un coşmar, mai ales la orele de vârf. Aşadar, cu ce ar trebui să se mobilizeze o persoană care trebuie să ajungă în mai multe zone ale unui oraş la orice oră din zi şi din noapte? Vorbim despre Timişoara, şi singura variantă viabilă este maşina. Dar şi aici sunt neajunsuri.

Ambuteiajele din oraş şi locurile de parcare problematice pun beţe în roate şoferilor. În timp ce autorităţile locale se bat pe piept că amenajează mii de locuri de parcare, realitatea loveşte şoferii, care sunt nevoiţi să caute un spaţiu unde să îşi lase maşina timp de câteva zeci de minute. Asta se traduce în nervi, combustibil extra şi, în final, mai mulţi bani scoşi din buzunar.

Milioane încasate din parcări, puţine locuri de parcare create în 2017

Sistemul de parcare TimPark a trecut, în urmă cu 5 ani, în subordinea Societăţii de Drumuri Municipale, regie din subordinea Primăriei Timişoara. Deşi vechiul sistem al ADP, Telpark, avea impusă o clauză care obliga administratorul domeniului public să investească în noi parcări 50% din venitul încasat din taxele pentru staţionare, acum autorităţile au decis să nu mai impună aceleaşi reguli noului sistem denumit de actualul edil-şef Nicolae Robu. O mare greşeală, dacă ne uităm la cifrele prezentate de SDM pe anul 2017.

Potrivit raportului SDM, în anul 2017, din taxele pentru parcare au fost încasaţi 7.660.438 de lei. Câte parcări au fost făcute anul trecut? Doar 641! Iar situaţia de-a dreptul ironică la adresa timişornilor este că doar 27% din locurile de parcare amenajate în 2017 sunt făcute din fondurile proprii ale societăţii de drumuri. Mai exact, doat 178. Costul acestora este de doar 836.099 de lei.

Adică, din veniturile încasate prin TimPark, s-au refolosit pentru parcări noi 10% din bani. Şi să nu vorbim de toate încasările SDM, care au fost, în 2017, de 45,6 milioane de lei. Celelalte locuri de parcare sunt realizate cu contribuţia bugetului local, adică tot din impozitele achitate de timişoreni.

Aflăm, tot din raportul SDM, că mai multă atenţie au primit proiectele tehnice pentru parcări. Au fost întocmite acte pentru amenjarea a 398 de noi de locuri de parcare pe străzile: Liege, Mangaşia, Aştrilor, General Ion Dragalina şi pe Intrarea Lunei.

Acuzaţii grave din partea unor cetăţeni preocupaţi

Timişorenii nu pot să nu observe lipsa locurilor de parcare. Iar unul dintre cei care se învârt mult pentru a-şi lăsa maşina a decis să investigeze situaţia. Pe adresa redacţiei noastre a venit un comentariu, însoţit de un răspuns oficial al SDM, despre situaţia spaţiilor de staţionare. Timişoreanul susţine că multe dintre locurile de parcare realizare din 2012 până acum sunt de fapt… doar pe hârtie.

„Conform raportului SDM din data de 25.01.2018, în perioada 2012–2016 s-au creat un număr de 5.348 locuri noi de parcare. Am cerut amplasamentul acestora și fondurile din care au fost create. Mai jos aveți răspunsul din 08.03.2018. Surpriza: sunt de fapt 1.975 locuri de parcare noi! Restul de 3.373 sunt fictive! Chiar nu trebuie să fii prof. dr. să realizezi asta! Prejudiciul cauzat de SDM este însă de 2 milioane de euro încasari x 6 ani… Plătiți în continuare abonamente de parcare TimPark! Voi continua și eu să cumpăr acțiuni la SDM!”, a scris şoferul.

Parcările supraetajate dintre blocuri așteaptă… proiectarea

Cum situaţia a devenit de-a dreptul ridicolă, administraţia Robu încearcă să dreagă problema cu un nou concept al parcărilor: structuri supraetajate între blocuri. Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a tot promis că vom vedea astfel de structuri în cartiere, unde şoferii oricum îşi lasă de multe ori maşinile pe trotuare din lipsa lourilor de parcare. Însă tot ce-au auzit timişorenii de 6 ani încoace sunt doar promisiuni.

Vă întrebați de ce nu au început șantierele de construire a parcărilor supraetajate din zonele rezidențiale din Timișoara? Pentru că întârzie proiectarea. Autoritățile aveau în plan și au promis că vor construi trei parcări supraetajate, în regim de parter și un etaj, între blocuri, anul acesta. Însă, până acum, niciun pai nu s-a mișcat în acest sens, deoarece, spun reprezentanții primăriei, nu se face proiectarea.

Municipalitatea a cerut Societății de Drumuri Municipale să întocmească proiectele tehnice, pentru că firma are birou de specialitate, dar conducerea acesteia spune că nu există personal suficient. Trei astfel de parcări supraetajate ar trebui construite în 2018. Două sunt promise a fi ridicate în Cartierul Calea Martirilor și una pe strada Liniștei, în Calea Aradului. Ce şantiere au început până acum? Niciunul!

Culmea, Timişoara va avea smart parking? Pentru ce?

Într-un oraş unde locurile de parcare sunt cea mai mare problemă, autorităţile anunţă mândre că vom avea sisteme inteligente de parcare. Mai exact, senzorii din asfalt vor putea anunţa şoferul unde este un loc de parcare liber în zonă şi, mai ales, vor alerta autorităţile în privința celor care au parcat ilegal.

„Timișoara va avea cel mai inteligent sistem de parcare!”

A fost demarată procedura de achiziție pentru studiul de fezabilitate „Sistem inteligent de parcare (Smart Parking), achiziție demarată de către SC Drumuri Municipale Timișoara SA (SDM), societate unde Consiliul Local Timișoara este acționar unic.
Sistemul inteligent va fi implementat în zona verde și zona roșie, unde sunt aprox. 2.000 de locuri de parcare.

Acest sistem va putea afișa în timp real dacă un loc este ocupat sau nu și va direcționa șoferii cu ajutorul GPS-ului către locurile libere, iar prin sincronizarea cu sistemele de plată (sms și card bancar), se va verifica automat dacă există parcare frauduloasă, situație în care un inspector aflat în zonă va fi notificat pe tabletă și va fi direcționat unde să aplice amenda.

Acest sistem inteligent de parcare va ajuta la decongestionarea traficului din zona centrală, scăzând traficul generat de mașinile care caută un loc de parcare, dar va ajuta și SDM în procesul de verificare, întrucât inspectorii vor avea doar sarcina să aplice amenzi unde le va indica sistemul”, anunţă autorităţile în această vară.

De ce este nevoie de un sistem inteligent pentru a găsi parcări într-un oraş unde nu sunt spaţii pentru a lăsa maşinile? Vă lăsăm pe dumeavoastră să răspundeţi şi să trageţi concluziile.

3 COMENTARII

  1. Oare nimeni nu se întreaba cum se construieste asa de haotic? Atîtea blocuri,duplex-uri,mansarde,case,birouri….si locuri de parcare,ioc!!! Parerea mea ar fi ca la fiecare apartament construit sa se asigure 2 locuri de parcare de familie.Oameni buni,ne batem joc de noi,de viitorul copiilor nostri….Si atâtea ar mai fi de spus!!!

  2. toate articolele din presa trateaza problemele masinilor,motocicletelor, bicicletelor
    de pietoni nu spune nimeni nimic
    pietonului timisorean i sau luat jumatate din trotuare pentru a face piste pt biciclete, s-au desfiintat treceri de pietoni pentru a fluidiza traficul masinilor, timpii de asteptare la semafor pentru a avea verde sint tot mai mari, timpul alocat pentru a traversa strada e tot mai mic
    astept cu interes sa aflu care epolitica primariei in ceea ce priveste PIETONUL TIMISOAREAN

  3. cum sa nu existe locuri de parcare suficiente?doar s-au demolat atatea garaje…Daca tot nu se ajung,poate ar trebui sa se inceapa si cu demolarea blocurilor sau a altor cladiri,indeosebi a celor nelocuite,sau in care,desi proprietarii nu locuiesc,pastreaza in ele muraturi si alte lucruri…Daca e de utilitate publica,se mai discuta?Poate e necesar sa se demoleze vreo doua cartiere si in locul lor sa se faca parcari (moderne,evident)…

LĂSAȚI UN MESAJ