Timișoara — cod portocaliu de gunoi

554

Acum un an am publicat primele rânduri despre murdăria (atât de străină de cultura comunității noastre) de pe domeniul public din Timișoara. Era în 27.12.2017. Atunci mi-am intitulat articolu Forța/disperarea solidarității comunităților locale timișorene [1].

Am continuat cu o serie de intervenții pe această temă: în 28.01.2018, Curățenia Spațiilor Publice și Asociațiile de Intervenție  Cetățenești mai sunt doar 3 ani [2], în 05.04.2018,  Japonia, aprilie 2018, Imagini și scurte comentarii, curățenia spațiilor publice [3], în 02.04.2018, Cum cauți afară, Radule! [4], în 03.11.2018, Rușinea este a fiecăruia! [5], în speranța că ceva se va rezolva în ceea ce privește această pată rușinoasă de pe obrazul orașului. Din păcate, situația s-a înrăutățit cu ocazia unui eveniment mărunt: o ninsoare anunțată.

Să urmărim, pentru început, faptele:

— de curățenea străzilor este responsabilă Primăria Municipiului Timișoara (PTM), care se ocupă de măturatul/spălatul străzilor, respectiv de golirea coșurilor de gunoi (de pe trotuare, din piețe, stații STPT, parcuri);

— de ridicarea gunoaielor de la Asociațiile de Proprietari se ocupă ADID (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Deșeuri Timișoara), care a încheiat un contract cu societatea RETIM (Consiliul Local Timișoara este acționar cu 50%).

Pare clar, dar lanțul dezorganizării abia acum începe: pentru rampele clandestine de gunoaie există un contract între RETIM și ADID, la comanda/plata Primăriei etc., etc.

Să urmărim ce au scris ziarele despre subiectul nostru:

— la începutul lunii decembrie 2018, Inspectorii Gărzii de Mediu Timișoara au amendat Primăria din Timișoara cu 50.000 lei, pentru cele peste 200 de rampe clandestine de gunoi, străzi/trotuare murdare,  coșuri de gunoi ce se revarsă, spații verzi pline de pungi de plastic, deșeuri biologice, PET-uri etc. Primarul municipiului Timișoara a ripostat afirmând că nu Primăria este responsabilă de curățenia orașului [6].

— sătui de mizeria și gunoaiele care au inundat orașul, dar și de lipsa de reacție a autorității locale, unii „timișoreni au luat problema în propriile mâini. Zeci de persoane au ieșit pe străzi, cu mături, saci de gunoi și lopeți, să facă curățenie, după ce s-au mobilizat pe rețelele de socializare” [7]. Au curățat gheața/zăpada de pe trotuarele de pe poduri, stațiile de transport în comun de la Gara de Nord etc., după principiul enunțat corect de Radu Ticiu, unul din organizatori acțiunii: „unde e mizerie se adună și mai multă mizerie. Dacă facem curat, chiar și într-o zonă mică, probabil că se aruncă mai puțin gunoi”. Alții au curățat trotuarele din fața imobilelor lor.

Dacă ar fi să-i credem pe ziariștii de la debanat.ro, city-managerul municipiului nostru (cel care este responsabil de punerea în practică a programului electoral al unui politician, în cazul nostru, primarul) a declarat, atunci când Timișoara nu a mai reușit să contracteze o societate pentru curățenia orașului, că oricum vine iarna și nu mai este nevoie acum de un nou contract [8].

— 13.12.2018: primarul municipiului acuză consilierii locali că, în postura de membri AGA în unele societății ale Primăriei, sunt supărați când trebuie să lucreze. „E foarte interesant. Cred că aveți și o declarație de loialitate semnată. (…) În anumite minți sunt mari nereguli” [9].

— 15.12.2018: Agenția Națională de Meteorologie (ANM) anunța, sec, cod portocaliu pentru 9 județe, „ninsori abundente, strat semnificativ de zăpadă şi viscol… pentru perioada 15 decembrie, ora 13:00–16 decembrie, ora 12:00, în judeţele Timiş …” [10].

— 15.12.2018: la Aeroportul Internațional „Traian Vuia” din Timișoara, majoritatea curselor aeriene au fost anulate/reprogramate cu peste 10-12 ore. Echipa de Rugby  Northampton Saints (Anglia), după ce a ratat meciul cu Saracens la Timișoara [11], din cauza incapacității autorităților de a curăța terenul  pe „Dan Păltinișanu”, împreună cu suporterii săi, era să rateze și decolarea de pe aeroport.

— 15.12.2018, seara: în oraș, lumea (autoritățile) admiră frumusețea peisajului (fig.1). Totul aduce aminte de vremurile tinereții noastre.

 

 

— 20.12.2018: „Societatea de Drumuri Municipale (SDM) a ajuns cu lopețile în zona Cetate abia la cinci zile de la codul portocaliu. Vineri, piețele Unirii și Libertății și unele străzi pietonale încă erau acoperite de un strat gros de zăpadă, deși Timișoara a ieșit de sub codul portocaliu de ninsori duminică la prânz. Un prim utilaj de deszăpezire a putut fi văzut de timișoreni vineri, în piețele Libertății și Unirii. Primarul municipiului este nemulțumit de modul în care s-a desfășurat deszăpezirea, dar susține că SDM s-a comportat exemplar. „Ce vâlvă, 500 de străzi sunt nedeszăpezite! La contractul anterior, doar 600 de străzi erau sub contract, din 1.200, eu am mai adăugat câteva prin suplimentarea contractului, dar oricum au rămas sute de străzi, pentru că atunci când s-a făcut licitația nu era prevăzut să intre. Acum, când am scos la licitație, am avut intenția să prevedem absolut toate străzile în contract. Și, implicit, era obligația ca cei ce vin la licitație să aibă utilaje de toate dimensiunile, atât pentru bulevarde, cât și pentru străzile mici. Am fost mai nemulțumit decât oricine de modul în care s-au desfășurat lucrurile, sunt cetățean al acestui oraș și, ca orice cetățean, mă deranjează că nu s-a făcut deszăpezirea. Am făcut tot ce mi-a stat în putință omenește, atât cât mi-a putut permite legea. Dincolo de frontiera legalității, eu nu trec”. Doar că la licitație nu s-a prezentat nimeni.  

— 26.12.2018: „RETIM a remis un comunicat de presă din care reiese că această societate nu se face vinovată de debandada instalată în aceste zile şi că principala răspundere o poartă cei care nu au făcut deszăpeziri [12]. Cine sunt aceștia nu ni se spune. În articolul pomenit anterior, RETIM ne spune că „mașinile de colectare a gunoiului menajer au întâmpinat probleme majore de colectare din cauza străzilor pe care nu s-au făcut operațiunile de deszăpezire”.  Despre vestitele rampe clandestine de gunoaie compania sugerează că nu s-a putut intervenii din cauză că ele au fost acoperite de zăpada căzută. Totuși, este prima dată când cineva, o autoritate, își cere scuze față de cetățenii care o plătește pentru incapacitatea sa organizatorică, a autorităților locale de a realiza un sistem complex de intervenție a tuturor factorilor implicați în situații de urgență. „Deși este Ajunul Crăciunului, am vrea ca lumea să știe de ce nu s-a putut colecta [zăpada] în anumite zone și că echipele noastre vor munci chiar și de sărbători pentru a asigura confortul tuturor în această perioadă. RETIM Ecologic Service SA mulțumește tuturor cetățenilor pentru înțelegere și le dorește Sărbători Fericite!” [12].

— 26.12.2018: „Au trecut mai bine de zece zile de la ninsoarea care s-a abătut asupra Timișoarei, iar timișorenii au rămas în continuare părăsiți de primărie. Albul de acum câteva zile a lăsat loc negrului și cenușiului. Gunoaiele ascunse de zăpadă se revarsă acum în întreaga lor splendoare. Doar o epidemie mai lipsește” [13].

— 26.12.2018: primarul municipiului, aflat în concediu în SUA, susține că ale administrației sunt doar „pasajele, drumurile, parcările, podurile, parcurile, construcțiile spitalicești și dotările pentru sănătate, construcțiile școlare și dotările pentru educație, mulțimea de festivaluri etc., etc.”, în timp ce gunoiul de pe străzi ar fi „opera unor cetățeni nedemni de acest apelativ, cetățeni pe care, cu ajutorul timișorenilor celor mulți, civilizați, garantez că îi vom prinde și dezvăța de astfel de năravuri!” [14].

— 26.12.2018: „topirea zăpezii nu a scos la iveală doar munții de gunoaie, care împânzesc Timișoara din zona centrală pînă la cartierele de la periferie. Sute de crengi rupte și zeci de copaci căzuți zac în voia sorții” [15].

— 26.12.2018: „zone mari din Timișoara rămân fără căldură și apă caldă aproape o zi întreagă… pentru că COLTERM lasă fără apă caldă și căldură sute de locuințe din Timișoara din cauza unei lucrări de extindere a rețelei de distribuție… pentru un nou consumator” [16]. Cine o fi acest nou consumator? Un dezvoltator imobiliar important, un potentat local/central important, sau, poate…

— 27.12.2018: primarul municipiului Timișoara, supărat de imaginile postate pe rețelele de socializare, comunică de peste ocean: „Nu e niciunde ca la Timișoara… Realitățile surprinse de pozele din postare sunt opera administrației publice locale, ca și pasajele, drumurile, parcările, podurile, parcurile, construcțiile spitalicești și dotările pt. sănătate, construcțiile școlare și dotările pt. educație, mulțimea de festivaluri etc., etc, în timp ce gunoaiele surprinse de unii…, în niciun caz! Ele sunt opera unor cetățeni nedemni de acest apelativ, cetățeni pe care, cu ajutorul timișorenilor celor mulți, civilizați, garantez că îi vom prinde și dezvăța de astfel de năravuri! De altfel, în 2018, am dat peste 2.000 de amenzi unor astfel de cetățeni!”. Și: „Știu că hater-ilor mei (…) nu le convine asta, dar, dincolo de minciunile lor, cu fiecare zi ce trece, informația adevărată oricum va ajunge la cetățeni, iar aceștia își vor direcționa corect nemulțumirile, cu mine alături de ei! În spirit de fair-play, apreciez modul în care RETIM, operator aflat sub contract cu ADID insist: nu cu primăria! , RETIM, criticat de mine de atâtea ori, s-a mobilizat, la solicitarea mea de la distanță…” [17].

— 27.12.2018: iluminatul stradal din Timișoara rămâne în aceiași stare, adică lasă de dorit. După 11 zile de la codul portocaliu, zeci de sate din județul Timiș nu au electricitate, în timp ce SC ENEL își vinde în continuare patrimoniul (clădiri/sedii etc.), pentru că doar peste puțini ani contractul statului român cu ei se finalizează.

— urmează probleme cu rețeaua de canalizare, care se poate înfunda cu frunzele nestrânse de pe străzi?

Să urmărim câteva observații/propuneri personale:

— clădirile din zona centrală/istorică/tradițională, aliniate la domeniul public, au avut în această perioadă benzi de protecție împotriva accesului pietonilor lângă acestea, din cauza zăpezilor ce puteau să cadă de pe șarpantele care nu aveau elemente/parazăpezi de oprire a acesteia. Într-un Plan de Acțiuni ar trebui ca până în 30.08.2019 fiecare dintre aceste Asociații de Proprietari să pozeze aceste elemente pe acoperiș/șarpantă.

— lățimea carosabilului sub minimum 7 m a împiedicat operarea cu utilaje performante. Într-un Plan de Acțiuni, să se impună obligativitatea ca orice stradă nouă/reparată să respecte această condiție.

— trotuarele au fost curățate intermitent, ci doar parțial de Asociațiile de Proprietari/Spații Comerciale-Servicii, fără un program bine stabilit și o identificare a suprafeței/lungimii acestuia (de exemplu, pe Bdul Take Ionescu, la blocuri, operațiunea a fost făcută, dar la unele clădiri vechi, care aveau case de avocatură în chirie, operațiunea nu a fost executată). Este clar că nu sunt legi/HCL-uri care sa prevadă corect responsabilitățile proprietarilor/chiriașilor. Într-un Plan de Acțiuni ar trebui ca până în 30.03.2019 să se realizeze, de către Direcția Specializată din PMT, un GIS cu dimensiunile trotuarelor (lățime/lungime), care trebuie să cadă în sarcina de curățire pentru fiecare Asociație de Proprietari/Spațiu Comercial-Servicii și să se facă un parteneriat în acest sens între autorități și cetățeni.

— toaletarea arborilor/pomilor nu a fost făcută la timp, ceea ce a determinat ca crengi rupte să zacă pe trotuar împiedicând pietonii să le utilizeze chiar și 10 zile.

— consilierii locali, prezenți în CA și AGA ale societăților ce trebuiau să opereze în aceste cazuri (de urgență), nu au fost implicați, ca și când ei erau responsabili doar în fața partidelor/buzunarelor lor, și nu în fața cetățenilor de care ar trebui să depindă. Ar trebui atenționați pentru început și, în caz că vor continua astfel, în viitor să fie amendați.  Într-un Plan de Acțiuni ar trebui ca până în 30.03.2019 fiecare consilier local să facă un raport asupra activității sale în acest domeniu (observații/propuneri).

CONCLUZIE PARȚIALĂ I: până în 30.03.2019, Consiliul Local Timișoara ar trebui să întocmească/aprobe un Plan de Acțiuni pentru cazuri de urgență (înzăpeziri/inundații/incendii etc.) cu îndatoriri/termene pentru fiecare actor participant la aceste operațiuni, pentru fiecare imobil/stradă/trotuar.

CONCLUZIE PARȚIALĂ II: unii participanți la alianța urbană (asociații de proprietari, firme/regii/societăți comerciale etc., care au operat în aceste momente de criză) și-au făcut datoria mai bine sau mai rău, dar coordonatorul politicilor urbane din administrația locală  (probabil city-manager-ul) nu a reușit șă se impună, fie din lipsa experienței, fie din lipsa unui Plan de Acțiune coerent. Această stare este cauzată de un management urban neperformant.

Să urmărim și câteva vești bune:

— 18.12.2018: contractul pentru realizarea centurii rutiere sud Timișoara (Calea Lugojului/Calea Șagului) a fost semnat cu un termen de proiectare de 6 luni și de 2 ani de execuție, dacă nu vor fi probleme cu documentaţia, vom reuşi cel puţin să ne încadrăm în durata de execuţie a contractului” [18].

— 19.12.2018: contractul pentru extinderea Aeroportului Internațional Traian Vuia” Timișoara (AITVT) a fost semnat: „Obiectivul de investiții Terminal Sosiri Curse Externe este numai o parte din programul de dezvoltare până în 2021 a infrastructurii aeroportuare, în valoare totală de 372.295.000 lei. Acest obiectiv, Terminal curse externe, este finanțat în proporție de 50% de către Aeroportul Timișoara, cu suportul financiar-bancar al Bancpost și Banca Transilvania, și cealaltă parte de 50% este finanțată de către Statul Român, prin Programul Operațional Infrastructură Mare, gestionat de către Ministerul Transporturilor prin Autoritatea de Management a Organismului Intermediar pentru Transporturi… Construcția Terminalului va demara la începutul anului viitor și are o durată de execuție de 12 luni. Terminalul pregătește aeroportul pentru a susține un flux de aproximativ 3 milioane de pasageri pe an, cifră estimată pentru următorii ani” [19].

Pentru că termenul pentru depunerea proiectelor pentru axa 4 POR (fonduri europene) a fost prelungit de la sfârșitul acestui an, până pe 29.03.2019 se mai pot obține finanțări pentru Timișoara de peste 50 milioane euro [20].  Astfel, pe lângă proiectele sale, municipiul Timișoara ar trebui să se alieze cu UAT-urile periurbane, pentru obținerea de finanțări europene pentru infrastructura, atât de necesară Polului de Creștere:

— există posibilitatea depunerii documentației (proiectare/execuție) pentru ca AITVT să fie legat cu o linie ferată (tram-tren) de Gara de Nord, secțiune de tranzit Calea Aradului, Gara de Est, prin Calea Ferată existentă/completată Timișoara-Giarmata Vii-AITVT;

— există posibilitatea depunerii documentației (reproiectare/execuție) și să se înceapă centura rutieră vest Timișoara, cu caracter de Drum Expres/Autostradă (de pe cea de-a treia coborâre de pe A1 până la Parța — legătura cu centura rutieră sud), ceea ce ar facilita legătura cu Belgradul și irigarea/accesibilitatea unei părți semnificativă a UAT Timișoara din vest;

— există posibilitatea depunerii documentației și pentru alte proiecte.

CONCLUZIE PARȚIALĂ III: dacă toți participanții la alianța urbană se dovedesc performanți, atunci cele două obiective certe și cele două în studiu pot fi realizate doar dacă administrațiile locale/județene/centrale pot/doresc să coopereze, respectiv Ghiroda/Moșnița/Giroc/CJTimiș/CNADR/Guvernul României; Ghiroda/Timișoara/CJTimiș/CNADR/Guvernul Românie; Ghiroda/Timișoara/ CFR/Guvernul României și Dumbrăvița/Sanandrei/Timișoara/ CJTimiș/CNADR/Guvernul României).

CONCLUZIE FINALĂ: aceata aparține fiecărui cetățean, politician, consilier local, funcționar public, fiecărei societăți comerciale etc. 

Dan Radoslav

   

REFERINȚE

[1] https://radulblog.wordpress.com/2017/12/

[2] https://radulblog.wordpress.com/2018/01/28/curatenia-spatiilor-publice-si-asociatiile-de-interventie-cetatenesti-mai-sunt-doar-3-ani-iii/

[3] https://radulblog.wordpress.com/2018/05/20/japonia-aprilie-2018-imagini-si-scurte-comentarii-iv-curatenia-spatiilor-publice/

[4] https://radulblog.wordpress.com/2018/04/02/cum-cauti-afara-radule/

[5] https://radulblog.wordpress.com/2018/11/03/rusinea-este-a-fiecaruia/

[6]  https://www.banatulazi.ro/robu-acuza-alte-institutii-pentru-mizerie-garda-de-mediu-amendeaza-primaria-timisoara/

[7] Digi24 Timişoara, 12.12.2018, ora 07:49

[8]  http://debanat.ro/2018/12/plecat-la-plaja-primarul-robu-n-a-uitat-de-cadou-pentru-timisoreni-un-oras-ingropat-in-mizerie-foto_244023.html

[9]  https://www.pressalert.ro/2018/12/colterm-reparatii-cu-wc-de-4-773-lei-si-granit-cu-1-000-lei-metru-patrat-robu-crize-de-isterie-directorul-faur-fara-explicatii/

[10] https://www.agerpres.ro/mediu/2018/12/15/anm-mentine-avertizarea-cod-portocaliu-de-ninsori-abundente-si-viscol-in-noua-judete-ninsori-lapovita-si-polei-in-restul-tarii–228459

[11] https://www.epcrugby.com/2018/12/15/timisoara-saracens-v-northampton-saints-match-cancelled/

[12] http://debanat.ro/2018/12/angajatii-retim-vor-lucra-si-in-zilele-libere-de-sarbatori_244092.html

[13]  http://debanat.ro/2018/12/plecat-la-plaja-primarul-robu-n-a-uitat-de-cadou-pentru-timisoreni-un-oras-ingropat-in-mizerie-foto_244023.html

[14] https://www.pressalert.ro/2018/12/primarul-timisoarei-manipulare-din-concediu-scandalul-gunoaielor-de-pe-strazi-firma-care-plateste-benzina-la-mercedes-laudata/

[15] https://debanat.ro/2018/12/zeci-de-copaci-cazuti-si-sute-de-crengi-rupte-zac-pe-malurile-begai-in-voia-sortii video_244152.html?fbclid=IwAR2OdDkCo6EClthbZbMuGzjfOTRLuSPru5xS9lwwOsTW1M0UlH3QFJGsC9Y

[16] https://www.opiniatimisoarei.ro/zone-mari-din-timisoara-raman-fara-caldura-si-apa-calda-aproape-o-zi-intreaga/26/12/2018

[17] https://debanat.ro/2018/12/tupeu-fara-frontiere-primarul-robu-da-vina-pe-timisoreni-pentru-gunoaiele-care-au-ingropat-orasul_244199.html?fbclid=IwAR18kUi6Y5aIChN9dXWOWU-35Fp56n3XxBbWzQrEWJt_fPC38aWN4ED3C60

[18] http://www.tion.ro/la-timisoara-a-fost-semnat-contractul-de-realizare-a-centurii-sud/2165436

[19] https://www.banatulmeu.ro/terminal-ultramodern-pentru-cursele-externe-din-2019-pe-aeroportul-international-timisoara/

[20]   https://debanat.ro/2018/12/robu-salvat-de-psd-cu-53-de-milioane-de-euro-ministerul-dezvoltarii-a-prelungit-termenul-de-depunere-a-proiectelor-europene_244236.html?fbclid=IwAR1BRy4_jkdgY5Rcjpmnl3wJf8BhN-wiNldCvix4WAZ6cmldALb0ite9a0c

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.