0.1 C
Timișoara
marți 19 martie 2024

Școala online devine o certitudine din Septembrie? Ce propune Federația Asociațiilor de Părinți din Preuniversitar

Federaţia Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar a propus Guvernului trei scenarii de redeschidere a anului şcolar din toamnă, în funcţie de evoluţia pandemiei de COVID-19. Orice variantă, însă, presupune investiţii serioase în educaţie.

Prima variantă propusă de părinţi este cea dinaintea pandemiei, cu prezenţa 100% a elevilor şi a profesorilor la şcoală, lăsând la latitudinea fiecărei unităţi de învăţământ posibilitatea organizării educaţiei în schimburi.

Cu excepţia distanţării fizice, toate celelalte măsuri impuse de Ministerul Sănătăţii pentru diminuarea riscului de infectare cu noul coronavirus trebuie respectate. Adică, şcolile trebuie să fie dotate cu covoraşe impregnate cu biocid, cu măşti şi substanţe dezinfectante şi cu circuite separate.

Totodată, elevilor şi profesorilor trebuie să li se măsoare temperatura la intrarea în unităţile de învăţământ. Varianta 50/50, cea mai fezabilă Al doilea scenariu implică 50% prezenţa la şcoală şi 50% cursuri online.

Elevii ar urma să fie împărţiţi în două grupe de studiu care vin la cursuri alternativ, două săptămâni la şcoală, urmate de alte două de cursuri la distanţă. Părinţii propun ca lecţiile – de minimum 45 de minute – să fie transmise live, astfel încât să poată fi vizionate de toţi elevii, iar copiii care stau acasă să poată pune întrebări sau să răspundă în timpul lecţiilor. Înfiinţarea bibliotecii şcolare virtuale astfel încât elevii să aibă posibilitatea să vadă şi lecţiile predate de alţi profesori din alte şcoli, iar conţinutul şi programele să fie adaptate pentru predarea online sunt alte propuneri care completează acest scenariu.

Părinţii insistă pe introducerea obligativităţii prezenţei elevilor la lecţiile online, ca şi a evaluării fără acceptul părintelui, iar dacă elevul nu înţelege să ţină deschise camerele video în timpul orelor online să fie declarat absent la ora respectivă. Toţi copiii şi profesorii să aibă laptopuri şi tablete.

„Una este ce ne dorim şi alta este varianta cea mai fezabilă”, a comentat Iulian Cristache, preşedintele FAPIP. „Ne dorim prima variantă – prezenţa 100% la şcoală şi cea mai fezabilă –, mai ales în contextul de ieri şi de astăzi în care s-au înregistrat foarte multe cazuri de COVID-19 – este al doilea scenariu”, explică reprezentantul părinţilor.

Investiţiile presupuse de învăţământul online ar trebui obligatoriu făcute dacă nu vrem să nenorocim generaţii întregi de elevi, a adăugat Cristache. „Nu putem gândi învăţământul doar prin prisma unei note contabile. Plus că viitorul poate să tindă într-un anumit procent pentru învăţământul online”, a mai afirmat Iulian Cristache.

Şcoală online 100% – scenariul cel mai puţin agreat

Al treilea scenariu şi cel mai puţin agreat de către FAPIP este cel al şcolii online 100%. În această variantă, părinţii propun adaptarea programei la învăţământul online şi pregătirea profesorilor, precum şi dotarea cu aparatură care să permită susţinerea lecţiilor în acest format.

În document se mai prevede că, la clasele pregătitoare şi până la clasa a II-a sau chiar a IV-a, dacă infrastructura permite, elevii să fie prezenţi la cursuri cu respectarea regulilor de distanţare, indiferent de scenariu, „ȋntrucât copiii nu se pot adapta la predarea online şi nu are cine să le faciliteze prezenţa la acest gen de predare“.

Scenariul cu revenirea la cursuri 100% ar fi cel mai de dorit, însă, după cum evoluează numărul de infectări, pare cam imposibil, comentează expertul în educaţie Ştefan Vlaston. „Profesorii ar prefera online 100%, să zicem. Dar nu ştim câţi profesori fac aceste cursuri, câţi elevi participă şi cu ce succes?

După pierderea semestrului al II-lea al anului şcolar trecut ar fi o catastrofă să pierdem şi semestrul I al anului şcolar următor pentru că se întrerupe predarea materiei. Iar la matematică, la fizică şi la multe altele e o materie etajată.

Dacă lipseşte un etaj, nu mai înţelegi nimic mai departe”, adaugă profesorul Vlaston. „Deci, dacă va fi totul online din nou, va fi un dezastru. Cât priveşte varianta 50% online şi 50% cu prezenţă, cine verifică câţi elevi din online participă? Câţi dintre elevii care şi-au anunţat prezenţa se uită la ce se întâmplă în clasă sau se joacă?

E foarte complicat să gestionezi problema”, apreciază expertul în educaţie.

„Din cele trei scenarii, însă, cel de-al doilea pare cel mai rezonabil, e o variantă de compromis. Dacă elevul este conştiincios şi revine la şcoală după două săptămâni, îl poate întreba pe profesor acolo unde nu a înţeles”, conchide Ştefan Vlaston.

Sursa: adevarul.ro

Alte subiecte :

Citește și :