Politicieni slabi, dezastru garantat! Banatul iese de pe „radarul” investițiilor străine de calibru

1653

Despre Timișoara și județul Timiș s-a scris în ultimii 15 ani că au avut o dezvoltare economică deosebită. Multe firme internaționale și-au deschis sedii aici și au angajat sute de oameni, punând motorul economiei în mișcare. Avem cea mai dezvoltată piață de automotive din țară, dar robinetul de investiții pare să se fi închis. În ultimii ani, nici Timișoara și nici județul Timiș nu au reușit să atragă magnați industriali, deși interes a existat din partea acestora. În acest număr al săptămânalului nostru facem o radiografie a eșecurile investiționale ale Banatului.

Lider în producția de dulciuri închide fabrica din Timișoara

O lovitură extrem de dură pentru economia orașului de pe Bega și a regiunii a venit la finalul anului 2018. Cea mai mare companie de producție de dulciuri și cafea a anunțat că își închide porțile fabricii de la Timișoara. Decizia finală a fost făcută publică în ianuarie 2019. Așadar, este clar, compania Nestlé dispare din Banat.

Și nu doar România a fost afectată de o presupusă criză a Nestlé. Tot în decembrie anul trecut, firma a anunțat că va concedia aproape 400 de persoane în Germania, după ce în luna iunie anunțase că va închide fabrica din Ludwigsburg, în apropierea orașului Stuttgart, unde are circa 100 de angajați.

„Închiderea unității de producție din Timișoara este o decizie extrem de dificilă, luată după analize amănunțite și după implementarea tuturor alternativelor. Pe plan local, Nestlé își desfășoară activitatea pe o piață care trece printr-o perioadă de schimbări rapide, caracterizată de noi tipare de consum și deficit de muncă, într-un mediu competitiv. Analizăm toate opțiunile pentru a oferi sprijinul necesar colegilor noștri. Prioritatea noastră constă în atenuarea acestei schimbări în raport cu angajații noștri”, spune, pentru Profit.ro, Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România.

Angajații care rămân „pe liber” vor primi sprijin de la companie, inclusiv salarii compensatorii.

„Am inițiat un amplu proces de consultare cu angajații și cu sindicatul pentru a identifica cele mai bune soluții prin care putem să ne susținem oamenii în această perioadă. Explorăm toate căile posibile, de la asistență în găsirea de noi locuri de muncă sau în dobândirea abilităților necesare în procesul de reangajare și până la organizarea unor târguri de locuri de muncă în incinta fabricii. Angajații care vor fi disponibilizați vor beneficia de salarii compensatorii în funcție de vechimea lor în companie”, spune, pentru Profit.ro, și Jackie Avery, Director Resurse Umane Nestlé România.

Fabrica de dulciuri și cafea de la Timișoara funcționa aici de aproape două decenii. 400 de oameni vor rămâne fără serviciu. Autoritățile locale, care nu au niciun plan de atragere de investiții străine, nu par afectate de decizie. Edilul-șef al orașului spune că „nu este o dramă”, pentru că în oraș există posibilități infinite de angajare.


„Nu ştiu cauza. Îmi pare rău pentru ce se întâmplă, îmi pare rău pentru oamenii respectivi (n.r.: angajaţii companiei), dar îi încurajez să nu îşi facă probleme pentru că, din fericire, în Timişoara se găsesc locuri de muncă şi poate vor ajunge să aibă locuri de muncă chiar mai bune. Sigur, presupun că e neplăcut să trebuiască să îşi caute loc de muncă, dar suntem într-o societate în care astfel de lucruri se întâmplă. Din fericire, Timişoara e în plină dezvoltare. Se creează noi şi noi locuri de muncă şi nu se produc drame sociale când o firmă se închide”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timișoarei.

Fabrica din Timișoara are o producție anuală de peste 10.000 tone de dulciuri și cafea. Surse din piață afirmă că parte din producție ar urma să fie transferată în Ungaria.

Marii producători de mașini aleg Ungaria

Ungaria a devenit ţinta predilectă pentru mulţi constructori auto germani, care aleg ţara vecină ca urmare a costurilor reduse. România ar fi putut beneficia de un statut similar, lucru care ar fi contribuit, fără îndoială, la o creştere economică şi la crearea de noi locuri de muncă.

Dar infrastructura precară îi împiedică pe giganţii de pe piaţă să deschidă fabrici în ţara noastră. Astfel, Mercedes i-a ales tot pe vecinii noștri unguri pentru a deschide o fabrică, decizie luată în detrimentul Timișoarei.

Discuțiile cu producătorul auto au început în urmă cu 10 ani. Administrația județeană de atunci organizase mai multe întâlniri cu reprezentanții societății gemane, și palmele aproape că au fost bătute. Însă ritmul lent în care s-au construit autostrăzile și lipsa unei strategii care să ofere beneficii firmelor i-au făcut pe nemți să aleagă tot… Ungaria.

Mai mult, un alt productor important, Jaguar, a ales să deschidă un spațiu de producție în Slovacia și a ocolit din nou România. Potrivit datelor economice oficiale, România nu a mai atras de 7 ani investitori străini de acest calibru.

Urmează episodul BMW. O altă investiție ratată de Timișoara și județul Timiș. Autoritățile locale sau județene nu au avut deschiderea sau priceperea necesară pentru a atrage investitotrul german aici. La fel precum cei de la Mercedes, reprezentanții BMW au anunțat că aleg Ungaria pentru a ridica o nouă fabrică. Asta după ce, timp de 20 de ani, nu a mai deschis nicio linie de producție în Europa. Iar Timișoara și Timișul erau pe lista inițială de „candidați”.

Investiția ratată de zona noastră este de aproape 1 miliard de euro. În fabrica ce se va deschide la Debrețin, Ungaria, la doar 40 de kilometri de România, se vor produce 15.000 de unități pe an. Însă, ceea ce e și mai important, se vor crea 1.000 de noi locuri de muncă.

Unde autoritățile pot, pune frână Guvernul

Nu doar lipsa infrastructurii și birocrația excesivă, să nu mai vorbim de obligația de a plasa „plicuri” unde este nevoie, țin departe de România investitorii străini. Politica Guvernului Dăncilă pare să fie îndreptată chiar împotriva celor care vor să ridice economia țării. Cazul Reșiței este demn de menționat în acest context.

Cel mai mare producător de armament din Europa, Rheinmetall, este dispus să preia fosta fabrică de arme de la Reșița, abandonată de autorități și pusă pe butuci de presupusa privatizare. Însă, de mai bine de un an, investitorul străin așteaptă să primească vești de la Guvernul României. Ministerul Apărării Naţionale trebuie să-şi dea acordul pentru preluarea fabricii de armament Arsenal.

Potrivit ofertei prezentate oficial, Rheinmetall ar vrea să producă la Reşiţa turela şi aparatele de tragere pentru 486 de transportoare pe care urmează să le construiască în fabrica de la Moreni. Investiţia producătorului german ar crea la Reşiţa peste 600 de locuri de muncă.

Investitorii sunt deciși să pună pe picioare afacerea în Reșița și au cerut chiar să fie aleasă o dată oficială de lansare. Însă, fără avizele Ministerului Apărării Naționale, nu există nicio șansă ca investiția să devină realitate. Acum, tot ce rămâne de făcut este ca producătorul de armament să ajungă față în față cu noul ministrul de la Apărare.

LĂSAȚI UN MESAJ