Cum să ne ferim de samsarii pieței auto

2486

Anularea taxei de mediu a avut un efect imediat asupra pieței de vânzări second hand. Vânzările au crescut de trei ori conform datelor remise de Direcția de Înmatriculări. În luna februarie, prima fără taxă, au fost înmatriculate peste 67.000 de mașini second hand, de trei ori peste valoarea din februarie 2016.

Eliminarea taxei reprezintă bucuria vânzătorilor de mașini second, iar o categorie aparte o reprezintă samsarii de mașini. Cei de care cu toții ne dorim să ne ferim, pentru că scopul lor este acela de a te păcăli prin vânzarea unor rable. Scoaterea taxei de mediu le-a deschis bănățenilor apetitul pentru mașini, iar primul drum îl reprezintă piața de mașini și siteurile de profil.

Firesc, oricine își dorește o mașină cât mai ieftină, cu kilometri cât mai puțini dar de cele mai multe ori cele două condiții nu pot veni la același pachet. Samsarii fac să se poată. Cea mai simplă metodă o reprezintă topirea kilometrajului. „Mă obligă piața să fac asta pentru că nimeni nu vrea mașini cu 200.000 km”, ne șoptește un samsar de week-end și taximetrist în viața de zi cu zi.

Mașinile lovite sunt de asemenea preferate de „băieții deștepți” pentru că pot fi rapid pregătite pentru vânzare cu investiție mică și profit mare. Ele vin în țară cu probleme mai grave decât o ușă îndoită și sunt cumpărate en-gros de samsari.

În proporție foarte mare, mașinile scoase la vânzare în târg sunt mașini aduse de samsari. Iar șansele de a lua o țeapă sunt extrem de ridicate. Urmând câteva dintre sfaturile din acest articol ai șansa de a evita o astfel de capcană și de a cumpăra mașina dorită.

Nu înghiți poveștile

În primul rând caută mașinile vândute chiar de proprietar. Evită poveștile cu „mașina unui unchi”, „luată pentru soție dar nu îi place” și restul, care sunt doar începutul capcanei pe care samsarul ți-o pregătește. Fii sigur că va avea răspunsurile potrivite pentru a motiva fiecare aspect și a te convinge că este un caz special și o ocazie excelentă.

Fă o comparație cu restul pieței. Intră pe unul dintre siteurile germane și caută un model identic ca dotări și kilometri cu mașina din anunț. Dacă în Germania sunt mai scumpe atunci renunță, sigur mașina a fost „aranjată”. În mod normal mașina din târg ar trebui să fie mai scumpă decât cea similară de pe site-ul nemțesc cu minim 300 euro (aici incluzând transportul și profitul intermediarului). Nu înghiți nici gălușca cu „eu am luat-o cu reducere”, pentru că nimeni nu lasă 1.000 de euro din preț la o mașină cu valoare de 5.000 de euro.

piata_masini_3

Rețeaua

Atenție la acte. În special la cele importate, pentru că piața absoarbe cel mai bine această categorie și, firesc, șmenurile cele mai mari se fac pe acest segment. În ultimii ani, tot mai puține mașini sunt aduse pe roți din vestul Europei. Unii samsari nici nu știu unde e Germania! Sunt aduse pe trailer la comandă și samsarul nu a riscat nimic cu mașina. Iar țara de origine nu mai este Germania; Franța, Italia, Austria, Belgia și Olanda sunt de asemenea surse pentru intermediari. Așa că „mașina de Germania” din anunț ar putea să fie în acte din Italia…

Rețeaua este foarte bine dezvoltată, fiind oameni responsabili cu fiecare operațiune. Cei care caută mașinile cele mai ieftine în vestul Europei și primesc comanda, apoi transportatorii care se ocupă de livrarea mărfii și samsarii care pregătesc mașinile de vânzare și le plasează pe piață. Fiecare are un comision, un procent care se va regăsi în prețul de vânzare. Nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Se pot cumpăra inclusiv cărțile de service, cu câteva zeci de euro, care să confirme kilometrajul șmenuit sau un istoric impecabil.

Poveștile din piață

O grămadă de mașini și tot atâtea povești care mai de care să te facă să crezi că ai dat peste o comoară ascunsă. „Mașină de garaj”, „unic proprietar, un pensionar”, „mașină de doctor”, etc sunt formulele cu care îți câștigă încrederea și cu care motivează kilometrajul mic sau aspectul foarte îngrijit. În realitate, ei nu se dau înapoi de la a șterge chiar și 300.000 km de pe bord, transformând o mașină cu jumătate de milion de kilometri într-una cu 150.000 km cât ai clipi.

Poți să le răspunzi cu o invitație la un test în service. Vei afla că nu au timp în zilele viitoare sau că ulterior nu îți vor mai răspunde la telefon. Pentru că o scurtă verificare la un mecanic de încredere îți poate spune care e starea mașinii. Și aceasta nu e cea din anunț. De asemenea, verificarea istoricului cu seria de șasiu (așa numitul VIN) își poate oferi mai multe detalii. Se poate face la dealerul local al mărcii, gratis în unele cazuri, sau contra unei taxe mici.

Situațiile clasice

Caz 1. Anunț – Opel Insignia cu preț 7.700 euro, an 2012, diesel cu aproximativ 150.000 km, proveniență Germania. Poveste: mașină luată personal de afară pentru soție dar nu se poate obișnui cu cutia automată. Realitate: la service descoperim motor schimbat cu altă serie față de caroserie. Abia atunci își aduce aminte vânzătorul că parcă neamțul îi spusese ceva dar el nu știe germană și nu prea a înțeles…

Caz 2. Anunț – VW Passat cu preț 6.000 euro, an 2009, diesel cu aproximativ 170.000 km, proveniență Germania. Poveste: adusă direct de la un văr din Germania dar are nevoie de bani. Realitate: numere de Germania și acte de Austria, clima nefuncțională plus urme lovire. La final mecanicul care a efectuat verificarea e sunat de un amic care îi bate obrazul „Bă tu strici piața. Mașina era destul de bună… Trebuia să zici că primeai și tu ceva”.

Achiziția unei mașini cu probleme ascunse poate dubla investiția. Pentru că un motor căzut, un turbo sau o cutie automată defecte pot însemna facturi de mii de euro!

piata_masini_2

Concluzii

Atenție mărită atunci când ne decidem să scoatem banii pentru achiziția unei mașini second hand. Riscurile unei țepe sunt ridicate dacă nu căscăm ochii. Mașinile bune nu sunt ieftine. Verificarea mașinii la service și a actelor reprezintă o etapă obligatorie și decisivă în procesul de achiziție. Mai ales în cazul achiziției din piață.

Sigur că nu toate mașinile sunt țepe, însă în proporție de 90% mașinile din piață sunt toate cu probleme ascunse. În principal cele până în marja de 5.000 de euro. Orice element nou adus în discuție față de anunțul inițial ar trebui să vă trezească suspiciuni.

Oricine își poate aduce o mașină din vestul Europei. Sigur că în acest caz costurile cresc cu aproximativ 500 de euro dar măcar avem o siguranță mai mare în ceea ce privește achiziția. Excluzând ofertele cele mai ieftine (pentru că și europenii au turcii, albanezii, polonezii sau rușii lor, care se ocupă cu exportul de second hand către Est) și cu o verificare de rigoare la fața locului ai toate șansele să găsești mașina dorită.

LĂSAȚI UN MESAJ