Capitalul psihologic: o capacitate personală în care merită să investim

803

Ce este capitalul psihologic? De ce capitalul psihologic este util în organizații și de ce este recomandatsă fie dezvoltatla nivelul angajaților? Capitalul psihologic este un concept relativ nou,care își are rădăcina în psihologiapozitivă. Psihologia pozitivă se ocupă custudiul punctelor tari și alcapacităților psihologice care pot fi măsurate, dezvoltate, cu scopul ca acestea să genereze o creștere reală și susținută a performanței la locul de muncă.

Astfel, capitalul psihologic este starea psihologică pozitivă care poate fi ușor dezvoltată și care este caracterizată prinpatru capacități personale: auto-eficacitate, speranță, optimism șireziliență.  Auto-eficacitateaeste încrederea că poți să îți mobilizezi resursele necesare pentru a îndeplini o anumităsarcină. Speranța este o stare pozitivă care te motivează și presupuneagentul de succes (determinarea orientată cătreun obiectiv) și calea (planificarea proactivă pentru aîndepliniobiectivul). Optimismul este atitudineaprin care evaluezi tot ceeaceexistăînjurultău ca fiindpozitiv (situații, fapte, persoane), într-o perspectivă de rezolvareeficientă a problemelor.Ultimacomponentă, reziliența, este capacitatea de a te recupera după eșecuri.Capitalul psihologic reprezintă mai mult decât simpla sumăa acestor patru resurse și poate aduce mai multe beneficii decât fiecare componentă în parte.

Din analiza literaturii de specialitate, cercetătorii au observat că această capacitatepoate ajuta nu doar angajații, ci și echipele sauchiar întreaga organizație. Angajații care suntoptimiști, rezilienți, care au un nivel ridicat de speranță și care cred că vor reuși în sarcinisunt mai satisfăcuți de serviciu sau au o intenție mai scăzută de a pleca de la locul demuncă actual. În plus, aceștia au o stare mai bună de sănătateși, la nivel comportamental, performanța lor crește.Eisunt dornici să își ajute colegii, minimizează conflictele de la locul de muncă,recurg la mai puține comportamente contraproductive (de exemplu, plecă mai rar mai devreme de la serviciu, iau mai puține pauze, nu recurg la agresiune verbală, sabotaj, furt etc.) și lipsesc mai puțin de lucru.

Astfel, ne putem imagina cu ușurință că atmosfera în interiorul echipelor este una constructivă, dacă fiecare angajat în parte se simte și se comportă astfel. Mai mult, s-a demonstratcă performanța  lideruluiși performanța financiară la nivel organizațional crește în aceste condiții. Aceste rezultate au fost confirmate în mai multe țări (deexemplu, în Statele Unite ale Americii, Portugalia, China). Dar cum putem aplica aceste rezultate ale cercetărilor în practică la locul de muncă? Pot genera ele un impact beneficasupra echipelor de lucru, a departamentelor sau chiar la nivel de organizație? Răspunsul este simplu: da!

Pentru că nivelul de capital psihologic poate fi crescut cu ușurință prin intervenții specifice. Aceste intervenții pot dura de la câteva ore la câteva săptămâni și se pot derulaatât față în față, cât și online. Așa că puteți oricând să decideți implementarea unor intervenții ce duc la creșterea capitalul psihologic al angajaților! Dar, înainte, ar fi bine să vă consultați cu un specialist.

Daria Lupșa

Departamentul de Psihologie

Facultatea de Sociologie și Psihologie

Universitatea de Vest din Timișoara

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.