Avem orar de funcționare la ceva ce nu funcționează și nici măcar nu există, Vama Otelec

612

De peste un sfert de secol, politicienii fac ce fac și scot veșnic în față vechea poveste cu Bega cea navigabilă ce ne va lega pe calea apei de Dunăre. Majoritatea din cei ce bat câmpii nu s-au uitat vreodată pe hartă ca să vadă că între Bega și Dunăre mai este un râu. Sigur, e doar un amănunt. Sunt vise realizabile cu un pic de efort de voință, dar mai ales financiar.

Dacă nu vom naviga cu vapoarele pe râu, se văd șanse de a ”naviga” cu bicicletele pe lângă Bega. Recent s-au mai făcut câtiva pași timizi spre acest vis.

Guvernul a aprobat în ședința de vineri, printr-un memorandum, realizarea unui acord cu partea sârbă privind deschiderea unui punct de frontieră pe malul Begăi, în aval de comuna Otelec. Prima localitate de pe teritoriul sârb este Srbski Itebej. Pentru început, pe acolo vor putea trece doar pietonii, bicicliștii și navele.

Sună frumos dar… e doar pe hârtie și în actele Guvernului. De navigație nici nu poate fi vorba până nu se remediază problema de zeci de ani a ecluzelor nefuncționale de pe canal.

Iar de plimbări cu bicicleta iar nu vom putea să ne bucurăm prea curând având în vedere viteza cu care se mișcă partea sârbă la realizarea pistei. De fapt, e o adevărată tergiversare a treburilor în mod tradițional balcanic.

Dar, în optimimismul său, echipa noului prim ministru a și stabilit orarul între care va funcționa vama ce se va face cândva. „Va fi deschisă zilnic, în intervalul orar 8 -18 (ora României), respectiv de la ora 7 la 19 (ora Republicii Serbia)”. Asta a fost cea mai mare grijă, să avem orar de funcționare a ceva ce nu funcționează.

„Pentru deschiderea unui nou punct de frontieră este necesară încheierea unui acord cu partea sârbă, aceasta să se facă printr-un schimb de note verbale între Guvernul României și Guvernul Republicii Serbia. Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene nu poate aviza acest act normativ, având în vedere că obiectul memorandumului nu intră în sfera de competență a ministerului. MDRAPFE, în calitate de Autoritate de Management a Programului INTERREG IPA de Cooperare Transfrontalieră România – Republica Serbia, va verifica documentele puse la dispoziție de beneficiari în faza de pre-contractare/contractare a proiectelor pentru care se solicită finanțare nerambursabilă”, se mai precizează în actul adoptat de executiv.

Cu alte cuvinte, cine știe să citească printre rânduri va traduce cam așa: Vom face tot posibilul să rezolvăm o chestie pe care nu suntem siguri că vrem să o realizăm.

Până acum, din tot proiectul ambițios de navigație și turism avem doar o pistă velo de puțin peste 30 de kilometri dintr-un total de circa 80, ce se termină undeva brusc în nicăieriul pustei bănățene.

LĂSAȚI UN MESAJ