9.1 C
Timișoara
marți 30 aprilie 2024

Profesorii, principala frână în faţa unei schimbări

În anul în care rata de promovare la BAC a scăzut dramatic, vloggerul Selly, tânăr absolvent de liceu, a criticat dur sistemul de învăţământ liceal, despre care susţine că a devenit anacronic societăţii actuale, pregătind tinerii pentru secolul trecut, un sistem ce refuză să se modernizeze pentru nevoile prezente ale tinerilor.

Expertul în Educaţie, Ştefan Vlaston, care se declară de acord cu tot ceea ce spune tânărul Selly, este de părere că profesorii sunt cei care s-au dovedit reticienţi oricărei schimbări în curicula şcolară. „O şcoală este bună atunci când serveşte interesele şi cerinţele societăţii într-o etapă din evoluţia acesteia. Nu este bună sau rea în sine. Noi am rămas încremeniţi în tiparele de dinainte de 1990, învăţăm aceeaşi istorie, dar nu să dezvoltăm o gândire istorică – nu să învăţăm date istorice, ci modele, evoluţia sistemelor democratice, cum s-a ajuns de la dicatură la democraţii.. însă astfel de schimbări nu se fac pentru că decidenţii apără interesele profesorilor. Pentru că dacă schimbi curicula, aceştia trebuie să înveţe altă curiculă. Dacă schimbi materia, iară îi pui în dificultate pe profesori. O schimbare radicală va întâmpina o rezistenţă teribilă din partea profesorilor, însă nu asta e important, trebuie să pună mână să înveţe şi ei, aţi văzut ce dificultăţi au fost la lecţiile online, însă interesele copiilor ar trebui să primeze”, a declarat acesta.

Potrivit experţilor din sistem, situaţia concretă din acest an, pandemia, dar şi faptul că a existat un număr dublu al elevilor din promoţiile anterioare înscrişi, au fost factori ce au tras în jos procentul de promovare. Dincolo de aceste cauze însă, în opinia acestora, rămâne fundamental că un procent semnificativ de elevi nu este pregătit pentru în învăţământ teoretic. „Şcoala greşeşte prin acea că-i tratează pe toţi în mod uniform, nu se pliază pe nevoile şi cerinţele elevilor. Îi bagă pe toţi în aceeaşi oală, unii rezistă, alţii nu. Doar 30% sunt elevii ce folosesc sistemul actual, datorită resurselor intelectuale proprii, părinţilor, meditarorilor – ei beneficiind de curicula aceasta conceptual-teoretică. Elevii care nu au neapărat pasine pentru a învăţa integrale, derivate, fiziă cuantică, teorie literară nu se descurcă la BAC. Avem 1 milion de elevi în ultimii 10-12 ani care nu au luat BAC-ul. Cauza e la sistemul de învăţământ care se comportă ca un malaxor unde intră toţi elevii şi scapă cine poate. Ar trebui să luăm exemplul Germaniei, unde 70% din elevi învaţă în şcolile profesionale, şi să oferim şi noi acestor elevi ce le trebuie”, a declarat Ştefan Vlaston.

„Ar trebui să ne uităm spre acele licee cu o promovabilitate mică, şi poate să considerăm oportună o trecere de la învăţământul liceal la cel profesional, şi să investim spre a avea absolvenţi pregătiţi pentru piaţa forţei de muncă şi a nu forţa anumite instituţii să se comporte ca licee când ele nu sunt. Nu poţi să ai un liceu cu 0% promovabilitate. Sistemul de educaţie trebuie să răspundă la nevoile elevilor, şi este deja clar că avem nevoie de un învăţământ profesional de calitate, în care să investim, în care să nu mai fie nevoie să înveţi teoretic cum să găteşti sau cum să fii mecanic, pentru că nu laboratoare sau ateliere, să păstrăm o flexibilitate ce dă posibilitatea elevilor din profesional să meargă spre BAC şi învăţământul superior dar să-i pregătim profesional înainte de toate. Altfel, nu are rost să ne mai minţim, ei pe noi că învaţă, noi pe ei că au şansa să ia BAC-ul şi să meargă mai departe”, este de părere Dana Alexe-Coteţ, de la Centrul de Politici Educaţionale.
Sursa: adevarul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :