Guvernul lovește în cei care își ajută semenii! Iniţiativă de eliminare a direcţionării 2%

635

Organizaţiile non-guvernamentale sunt în pragul disperării. Ele ar putea rămâne fără un sprijin fără de care multe asociaţii nu pot supravieţui. Este vorba despre cele 2 procente din impozitul pe venit, pe care orice salariat din România are dreptul să le direcţioneze către ONG-uri. Nu pare mult, însă multe asociaţii non-profit se bazează pe aceşti bănuţi şi ajută la rândul lor pe cei care au nevoie. Gândiţi-vă cum va supravieţui Fundaţia Pentru Voi, singura din ţară care ajută persoanele adulte cu handicap, sau asociaţiile care oferă gratuit tratamente pentru copiii cu probleme de tot felul. Un alt exemplu elocvent vine şi din domeniul sportului. ASU Politehnica Timişoara, echipa susţinută exclusiv de suporteri, se bazează an de an pe sumele strânse din direcţionarea celor 2%. Iar exemplele pot continua.

Mai multe ONG-uri şi-au unit forţele şi luptă ca Guvernul să nu elimine această prevedere din Codul Fiscal, document care va fi modificat anul acesta şi a căror noi prevederi vor intra în vigoare în 2018. Primul pas a fost să prezinte public situaţia şi să lanseze o petiţie prin care cer sprijinul tututor.

ong-6

„În proiectul de nou Cod Fiscal se introduce deductibilitatea fiscală a  sponsorizărilor, dar dispare prevederea referitoare la direcţionarea a 2% din impozitul pe venit. Asociaţia pentru Relaţii Comunitare împreună cu partenerii săi doreşte de aceea să iniţieze cât mai repede un dialog cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice”, transmite asociaţia.

Vă prezentăm textul petiţiei online:

Onorate domnule Secretar de Stat,

În calitate de reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale din România, în baza OG 27/2002 privind regimul petițiilor, respectuos vă supunem atenției următoarea situație, generată de schimbări propuse în legislația fiscală referitoare la impozitarea veniturilor persoanelor fizice. Schimbările apar în propunerea de Cod Economic publicată în Ziarul Financiar (http://bit.ly/2oMmFQR) și dorim să vă atragem atenția asupra următoarelor aspecte:

În România sunt active mii de organizații neguvernamentale care oferă populației servicii în domeniul sănătății, educației, asistenței sociale, protecției mediului, culturii, dezvoltării comunitare și multe alte domenii care acoperă situații critice. Ele deservesc milioane de persoane și contribuie la creșterea calității vieții în majoritatea comunităților românești, întrucât acțiunile lor au drept grup țintă categorii defavorizate, vulnerabile social, oameni aflați în dificultate de diagnostic și tratament, discriminați, fără acces la educație, victime ale violenței domestice, ale traficului de persoane etc.

Codul Fiscal prevede o formă de alocare directă a unei părți din impozitul pe venit de către cetațeni către entități non-profit. Astfel, aceștia pot direcționa maxim 2% din impozitul pe venit către o entitate non-profit, instituție de cult sau bursă privată. În ultimul an pentru care există date au fost astfel alocate peste 30 de milioane de Euro și reprezintă o sursă de finanțare flexibilă, ne-birocratică, acesibilă majorității organizațiilor neguvernamentale care se bazează pe încrederea pe care acestea au reușit să și-o construiască în rândul suporterilor lor.

ong-1

Propunerea de Cod Economic publicată în presă include pentru prima oară prevederi pentru deducerea din baza impozabilă a donațiilor și sponsorizărilor acordate entităților non-profit (Art. 118/12/m). Acestea sunt însă comasate cu toate celelalte deduceri posibile și este deci de așteptat ca valoarea lor să fie în practică extrem de redusă.

Este îngrijorător faptul că în proiectul de reglementare dispare prevederea referitoare la direcționarea a maxim 2% din impozitul pe venit al persoanelor fizice. Se propune astfel abrogarea unei prevederi legale care s-a bucurat de o utilizare largă din partea populației, care a fost apreciată și de sectorul ne-guvernamental și instituțiile de cult deopotrivă și care va avea un impact financiar devastator asupra a mii de organizații beneficiare și sute de mii de persoane beneficiare ale serviciilor oferite de aceste organizații.

Vă propunem inițierea unor discuții cu reprezentanții organizațiilor neguvernamentale pentru identificarea unor soluții care să mențină o rezolvare simplă, eficientă dar și transparentă și responsabilă de finanțare a organizațiilor neguvernamentale care oferă servicii de calitate”.

Povestea tristă a unei mame disperate

ong-4

Prin eliminarea prevederii care permite direcţionarea a 2% din venit vor avea de suferit mii de oameni. Cei mai mulţi sunt copiii cu dizabilităţi mentale sau motorii şi cei care suferă de boli genetice grave. Aceştia primesc tratamente gratuite cu ajutorul asociaţiilor de profil, în condiţiile în care tratamentele şi terapiile sunt extrem de scumpe.

Mama unui copil cu probleme grave de sănătate şi-a dezvăluit povestea în speranţa că autorităţile îşi vor apleca urechea asupra poverii cu care se confruntă atât ea, cât şi alte mii de părinţi.

Trist, dar adevărat. Deşi mă aşteptam la aşa ceva şi era doar o chestiune de timp… nu poţi da mereu dintr-un sac fără să ajungi la fund şi atunci cauți variante să iei din alte părţi. Se pare ca statul ne pregăteşte nouă, ONG-iştilor, cireaşa de pe tort: ELIMINAREA PREVEDERII 2% din Codul Fiscal. Cu amărăciune o spun că, în România, persoanelor cu dizabilităţi statul mereu le-a dat cu o mână şi le-a luat cu câte a putut. Mereu a trebuit sa ne zbatem pentru drepturile noastre. Ba, uneori, am fost nevoiţi să batem cu pumnul în masă de-a dreptul. Indemnizaţii, scutiri de impozit, bani de concediu, alocaţia de hrană, parcări gratuite sau rampe (?!? ce glumă bună, încă sunt instituţii ale statului, ca să nu vorbim de privaţi, unde acestea lipsesc cu desăvârşire)…. “, ne-a scris mama.

Aceasta are un băieţel, Rareş, care a beneficiat de terapii şi tratamente cu ajutorul ONG-urilor. Acum, mama copilului se teme că nu va mai putea să îi ofere ce are nevoie.

Din 2012 încoace reuşesc să asigur toate terapiile lui Rareş din fondurile direcţionate prin 2% sau sponsorizări. Şi nu doar terapii, ci şi echipamente (de ex. tricicleta specială a costat 3000 lei), tratamente (pe ultimele suplimente am plătit 400 lei), scutece (plătesc 44 lei pe un bax cu 14 bucaţi şi folosim 2 pe zi) şi lista ar putea continua. Părintele unui copil cu dizabilităţi are mult mai multe cheltuieli decât părintele unui copil sănătos. Cheltuieli pe care este imposibil să le susţii din fabulosul salar de 1271 lei, plus bugetul complementar de 106 lei care i se cuvine copilului cu dizabilităţi şi 200 lei alocaţia. Deci, venitul lunar de la stat pentru o familie cu un astfel de copil este de 1577 lei, în condiţiile în care pe mine, în 2016, terapiile m-au costat peste 12.000 euro. Anul 2017 a început cu modificarea criteriilor de acordare a gradului de handicap, apoi cu fixarea unor praguri la legea sponsorizării, astfel încât să nu mai putem beneficia de sume de la firmele mici, acum se are în vedere eliminarea prevederii 2%… eu zic hai mai bine adunaţi-ne pe toţi, băgaţi-ne în lagăr şi exterminaţi-ne, ca să fie o povară în minus la buget. Oare câtă umilinţă şi nepăsare să mai îndurăm în ţara asta?”

ong-3

Guvernul răspunde: direcţionarea a 2% din impozitul pe venit ar putea fi înlocuită, în 2018, cu un sistem de deduceri mai avantajos!

Reprezentanţii Guvernului au încercat să explice de ce au luat în calcul o astfel de măsură. Potrivit unui secretar de stat în Ministerul Finanţelor publice, cei care nu doresc să direcţioneze 2% nu o vor face, fiind strânşi mai mulţi bani la buget. De asemenea, se fac promisiuni că ONG-urile vor putea totuşi să primească bani de la salariaţii din România, dar în alt mod care, cel puţin deocamdată, rămâne secret.

În schimb, Executivul vrea să ofere salariaţilor posibilitatea de a folosi chiar ei o parte din impozitele pe care le plătesc din veniturile lor. Dacă se păstrează această variantă luată în calcul de Finanţe, contribuabilul va avea posibilitatea să deducă, anual, cel puţin 1.000 de lei pentru persoană singură şi cel puţin 2.000 de lei pentru o gospodărie formată din două persoane, la care se adaugă încă 1.000 de lei pentru fiecare membru în plus în gospodărie, incluzând copiii. Orice cheltuială care se încadrează în această sumă va fi acceptată, neexistând obligativitatea direcţionării sumei către un ONG sau o cauză umanitară.

„Acum, în grupurile de lucru, există două variante: fie păstrăm sistemul actual de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit către o cauză umanitară, fie îl înlocuim cu unul pe bază de deduceri personale din venitul global al contribuabilului. Pentru o persoană singură, deducerea va fi de maximum 1.000 de lei, pentru o persoană singură organizată fiscal ca o gospodărie, deducerea va fi de 2.000 de lei, iar la fiecare membru în plus al gospodăriei aceasta creşte cu 1.000 de lei. Ambele variante sunt în analiză. Vom alege cea mai bună soluţie pentru contribuabil. De asemenea, suntem deschişi şi la alte variante”, a declarat Ionuţ Mişa, secretar de stat al direcţiei de Fiscalitate din Ministerul Finanţelor.

Potrivit acestuia, sumele vor putea fi cheltuite pe vacanţe, mâncare, renovări ale locuinţei sau alte nevoi ale contribuabilului şi vor fi deduse din venitul global şi neimpozitate. Acestea vor trebui, însă, justificate cu facturi, chitanţe, bonuri fiscale. Pentru o gospodărie cu 4 membri, deducerea va fi de 5.000 de lei anual, de exemplu.

ong-2

LĂSAȚI UN MESAJ