Arădenii au gară, timişorenii – gargară

58

Dacă s-ar face un top al celor mai urâte şi deplorabile gări din România, probabil că cea din Timişoara ar fi în vârful acestuia.

De ani mulţi, cei care au călătorit cu trenul şi au trecut prin capitala Banatului au dat cu ochii de un spaţiu ce pare al nimănui, căzut şi mizer, de parcă l-ar fi lovit un cataclism. Gara aparţine Căilor Ferate Române, iar această instituţie ar fi trebuit, până acum, să găsească o soluţie, astfel încât locul cu pricina să arate ca unul în care vin, stau şi pleacă oameni, nu ca unul unde a căzut bomba.

Timişoara este un nod feroviar important, iar gara sa nu doar una dintre principalele porţi de intrare în urbe, ci chiar în România, nu puţine trenuri internaţionale oprind aici. De ce nu s-a întâmplat nimic bun cu gara, în toţi aceşti ani? Explicaţiile, ca mai întotdeauna, s-au învârtit în jurul lipsei banilor. CFR-ul o duce, financiar, prost, n-are cu ce, n-are de unde, distanţele dintre oraşe, pe calea ferată, au tot crescut în timp, în loc să se micşoreze, cum ar fi logic şi firesc, şi cum se întâmplă în toată lumea civilizată.

Administraţia locală a părut, şi ea, legată de mâini. Fiind proprietate a CFR, gara nu a putut fi reabilitată cu fonduri din bugetul local. Politicienii timişoreni, care ne-au reprezentat şi ne reprezintă la Bucureşti, fie în Parlament, fie prin ministere, n-au ştiut/n-au putut/nu i-a interesat să pledeze către forurile decidente astfel încât să se aloce fonduri pentru Timişoara. Prin urmare, lucrurile au rămas ca-n gară.

De câteva zile, Aradul, oraş vecin şi prieten, şi-a inaugurat o gară ca-n filmele SF. O minunăţie cu scări rulante, cu poduri suspendate din inox, cu un design modern, adaptată necesităţilor călătorilor. La noi s-au dat şi se dau explicaţii pentru neputinţă, la ei s-a dat spre folosinţă un obiectiv public de top. Altul decât cel în care Timişoara e pe podium.

P.S.: Şansele ca oraşul de pe malurile Begăi să fie Capitală Culturală Europeană a anului 2021 au crescut o dată cu anunţarea, vineri, 11 decembrie a.c., a celor patru candidate calificate în finala acestei competiţii: Timişoara, Cluj-Napoca, Baia Mare, Bucureşti. Poate că până atunci se va întâmpla o minune şi vom avea şi noi o gară mai de Doamne-ajută, ca nu cumva turiştii să se dea jos din tren în Arad…

Robert Şerban

LĂSAȚI UN MESAJ