Zona Transfer, o disertaţie despre dezastru

210

Mirela Sorina Barna este absolventă a Facultăţii de Arte şi Design – Universitatea de Vest din Timişoara. În anul 2018 a obţinut diploma de masterat în specializarea pictură, avându-l coordonator științific pe Prof. Univ. Dr. Dacian Andoni. Zona Transfer, prima expoziție personală a artistei, este deschisă între 14 august și 5 septembrie 2018, la LAPSUS Art Space din Timişoara.

LAPSUS Art Space este o galerie nonprofit, fondată de Alexandru Boca și Cătălin Bătrânu, doi artişti timişoreni care au transformat un spaţiu aflat în clădirea Azur, de lângă Piaţa Badea Cârțan, în creuzetul fierbinte al artei emergente din oraşul de pe Bega. Galeria, de mici dimensiuni, este un spaţiu adorabil, zugrăvit în alb de titan, incluzând podeaua, ceea ce face ca tot ceea intră în ea, lucrări de artă sau vizitatori, să plutească celebrator în imponderabilitate.

Plecând de la tema unui corp sau obiect care se descompune în urma trecerii sale prin diverse medii, Mirela Sorina Barna propune o abordare interdisciplinară ce redă în pictură şi sculptură aparenta distrugere produsă de un fenomen neprevăzut, care traversează o gară părăsită. Motivul pe care l-a ales este un eveniment real care a avut loc la data de 17 septembrie 2017, în zona Banatului, unde are loc o furtună neașteptată, care face numeroase pagube materiale și umane. [1]

În Zona, lucrarea de disertaţie a Mirelei Sorina Barna, apar două reprezentări ale aceleiași fotografii alese din arhiva care documentează evenimentul online. În fiecare dintre cele două reprezentări, deşi asemănătoare, una în pictură şi alta în sculptură, iese în evidență un caracter diferit al imaginii care a servit ca sursă de inspiraţie. Acest gen de asamblare ridică câteva probleme legate de limitele în care se încadrează formele artistice ale artelor vizuale. Este Zona o simplă alăturare a unei sculpturi şi picturi, este un mixed media, un intermedia, un hibrid, un merger între două forme de reprezentare sau un combine, în sensul radical de colaj [2] pe care l-a descris Robert Rauschenberg în anii ‘50?

Copierea, folosirea şi alterarea intenţionată a unor imagini, obiecte sau idei preexistente este un fenomen foarte răspândit în lumea artei. Aproprierea, cum o numesc criticii de artă a fost folosită în special în Arta Pop. Andy Warhol sau Roy Lichtenstein au legitimat-o ca strategie de creaţie ce conferă conştiinţă critică unor intenţii ce lipsesc în sursele originale. Mirela Sorina Barna apropriază intenţionat o imagine documentară şi crează scenariul unui locus în care obiectele se dezintegrează în haos, se transformă şi se descompun urmând traiectoriile imaginare ale unui bumerang ucigător. [3]

Tema bumerangului este o temă constantă în creaţia artistei. Ea a constituit subiectul diplomei de licenţă în care a prezentat o serie de bumeranguri din oţel inoxidabil şi apare în Zona sub forma unor bumeranguri ce părăsesc imaginar panelurile cioplite în lemn, pentru a poposi pe pânza care reprezintă aceeaşi scenă a unui dezastru produs de furtună. Bumerangul de lemn de pe pânză este capul de pod care leagă cele două reprezentări, este cheia magică care le uneşte. Mirela Sorina Barna a găsit această soluţie simplificatoare în ultimul moment, după multe încercări şi variante ipotetice ce nu excludeau carbonizarea structurilor de lemn.

Zona este o lucrare complexă, care de la început şi până la sfârşit a fost teatrul unor strategii de creaţie care forţează limitele formelor de reprezentare în medii diferite şi apelează la inteligenţa vizuală a observatorului. Stând în faţa ei, orice demers imaginativ de unificare devine o încercare. Cele mai bune lucrări de artă, ne spune Dick Higgins, artistul Fluxus care a introdus termenul de intermedia [4] în vocabularul nostru artistic, sunt cele care cad între moduri de reprezentare diferite. Până în Renaştere nu se vorbea de pictură sau sculptură în sensul în care îl înţelegem astăzi. Cu cât separarea dintre ele este mai evidentă, cu atât dificultatea de a le vedea în ansamblu este mai mare.

Mirela Sorina Barna se află în faţa unei naraţiuni, a unui text care descrie dezastrul unei furtuni din Banat şi în faţa unei fotografii care îl documentează. Intervenţia ei este o traducere, în sensul de convertire a acestui material în două forme diferite de expresie, la care adaugă ideea bumerangului, un trademark personal şi obsesiv de continuitate şi cercetare artistică. Rezolvarea pe care o găseşte pentru a le unifica este poetică şi retorică, este un Ekphrasis [5] în cea mai bună definiţie a lui Peter Wagner: un Ianus cu două feţe, ce ne oferă prin imitaţie un loc straniu, o zonă ce cade între vizual şi lingvistic.

În „Reading Rembrandt”, Mieke Bal ne propune să considerăm imaginile ca semne retorice sau codificate care pot fi citite cu instrumente oferite de naratologie sau teorii poststructurale. Între imaginea reprezentată pe pânză şi cea din lemn a lucrării Zona, există un halou de iluminare mutuală care le unifică imaginar. În variantele anterioare ale lucrării a existat o încercare de a produce fizic această legătură dar s-a renunţat la ea pentru că ar fi fost prea mult sau în mod nenecesar, didactic. Alăturarea mută în care stă acest ansamblu îi dă un dramatism şi un mister aparte. Pictură a unei sculpturi sau sculptură a unei picturi, Zona este purtătoarea unui cod ce vine dinspre text şi imagine documentară pentru a ne purta în lumea sensibilă a unui creator care transformă mutismul absolut al obiectelor într-o naraţiune interioară despre dezastru. Mişcându-se cu autoritate între medii diferite, Mirela Sorina Barna, se comportă ca un sinestet al imaginilor ce ne propune experienţa unică de a vedea aceeaşi imagine în medii şi modalităţi de percepţie diferite. Apariţia ei în spaţiul artistic timişorean este o surpriză, o revelaţie şi o promisiune pe care dorim să o vedem repetată în expoziţiile viitoare.

[1] http://www.reporterntv.ro/flux/imaginile-dezastrului-caile-ferate-din-vestul-tarii-grav-afectate-de-furtuna-de-duminica-galerie-foto
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Combine_painting

[3] https://www.moma.org/learn/moma_learning/themes/pop-art/appropriation

[4] https://muse.jhu.edu/article/19618/pdf

***

Expoziţia Zona Transfer va fi deschisă până la data de 5 septembrie, 2018.

LAPSUS Art Space

Strada Peneș Curcanul, 3-5, etajul 1, c27, Timișoara

(lângă piața Badea Cârțan în clădirea Azur)

E-mail: lapsusartspace@gmail.com Tel. (+4) 0741033920

Ore de vizitare: marți – vineri, 14:00 – 16:00 și prin programare

Adrian Ioniță

LĂSAȚI UN MESAJ