Urmează haos în infrastructură? Explicații de la specialiștii Pro Infrastructură

111

Ministerul Transpoturilor și Guvernul se pregătesc să promoveze o hotărâre prin care se schimbă regulile jocului în construirea autostrăzilor din România. Guvernanții vor ca acordurile de mediu și modificările lor, precum și autorizațiile de construire să fie emise și în timpul lucrărilor, nu înainte, iar soluțiile tehnice să se schimbe pe parcursul șantierelor.
Cel mai grav este că se dorește și posibilitatea de a construi drumuri de mare viteză în arii protejate, lucru ce poate aduce sancțiuni de la Comisia Europeană de Mediu.

Două șantiere care ar putea fi vizate de modificări sunt și loturile 2 și 3 din tronosnul de autostradă Lugoj – Deva unde pe parcurs s-a impus construirea de tuneluri/ecoducte, iar birocrația nu a fost depășită nici acum. Nu există încă un constructor, ceea ce face ca bucăți din șoseaua rapidă să rămână muzeu pentru următorii ani.

Specialiștii de la Pro Infrastructră au analizat propunerile guvernanților și vin cu explicații clare.

”Ministerul Transporturilor este aproape de a instaura haosul în infrastructura de transport, conform unui proiect de ordonanță de urgență pus săptămâna trecută în consultare publică.
O primă modificare nefericită este emiterea de autorizații de construire fără a fi obținute avizele, acordul de mediu, chiar fără studii sau proiect tehnic! Ne întrebăm retoric ce va executa constructorul în teren dacă nu are aprobate soluțiile tehnice. Va lucra pe bâjbâite.
Aberația este „justificată” printr-o procedură similară de obținere a autorizației de construire în caz de calamități naturale și situații de criză. Dar noi vorbim aici de autostrăzi care trebuie temeinic pregătite, nu de intervenții pompieristice.

O altă prevedere extrem de nocivă se referă la posibilitatea de schimbare a soluțiilor tehnice fără a fi necesară modificarea acordului de mediu. Așadar, dacă acesta impune un ecoduct (pasaj pentru animale), el poate fi eliminat fără a fi notificată ANPM. Practic, așa se pot eluda cerințele acordului de mediu.

Chiar mai grav, se include posibilitatea de a se construi drumuri de viteză în orice arii naturale, inclusiv zonele de protecție integrală, adică în inima parcurilor naționale. Nu urșii, liliecii ori ariile protejate stau în calea autostrăzilor, ci incompetența crasă, fuga de răspundere și lipsa de viziune a ageamiilor care conduc CNAIR și MT.

Și noi vrem autostrăzi, dar nu cu orice preț, nu distrugând natura. Ea trebuie să fie ocrotită prin norme stricte, iar noi să facem drumurile respectând infrastructura verde în care locuim.

Proiectul legislativ propus este un dezastru total inoportun. „Soluțiile” prevăzute nu rezolvă cauzele blocajelor, ba dimpotrivă, le adâncesc. În plus, avem toate șansele ca Uniunea Europeană să ne suspende (sau să taie complet) plățile din fonduri nerambursabile dacă aceste măsuri disruptive vor fi adoptate, ba chiar poate fi pornită procedura de infringement contra României”, explică Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infastructură.

LĂSAȚI UN MESAJ