13 C
Timișoara
joi 9 mai 2024
Acasă Blog Pagina 1209

Sticle, cărți și alte delicatese contemporane

0

A avut ceva ori cineva mai multă putere decât imaginea, decât imaginile, în ultimele mii de ani? Sau ne place nouă, celor care credem în puterea scrisului şi ne-o dorim, care, poate, am cunoscut-o în circuitele noastre închise, să vorbim despre o civilizaţie a cuvântului ce, vai!, e detronată acum, în secolul al XXI-lea, de tablete, telefoane, plasme, holograme, afişe, imprimante 3D, fotografii, filme? Obsesia pentru imagine a majorităţii oamenilor e, azi, poate mai cu vârf şi îndesat ca niciodată, de domeniul evidenţei şi în ea stă răspunsul: da, în civilizaţia ei trăim şi parcă-i o mică tiranie. Cu specificaţia că tirani suntem mai toţi.

Indubitabil că ştii mai multe dacă citeşti şi că au fost perioade când alfabetizaţii şi cititorii (de tăbliţe, papirusuri, inscripţii, cărţi, ziare etc.) au avut puterea. E fără tăgadă că te uiţi degeaba la imagini (fie că se succed, fie că sunt fixe) dacă nu le şi înţelegi, dacă nu-ţi vorbesc. Neîndoielnic — pentru mine, cel puţin — că e o prostioară zisa (unii spun că ar fi proverb chinezesc, alţii englezesc, alţii preistoric, scris chiar în Altamira, ca legendă la celebrele desene…) cum că o imagine face cât o mie de cuvinte, dacă imaginea e banală. Sau cuvintele sunt încâlcite. Dar cine mai citeşte azi o mie de cuvinte (în afară de cei care stăm pe Facebook ori facem revista presei pe internet)? Nu de imagini mi-e teamă, nu de sporirea puterii lor, ci de creşterea analfabetismului în rândul privitorilor. Te uiţi ca prostu’ e o vorbă mai veche decât cea cu mia de cuvinte. Iar felul în care lumea e condusă de zeci de ani, modul în care vorbesc, arată şi se comportă liderii ei, dă apă grea la biata mea moară.

Pe de altă parte, cititul cere un efort pe care suntem tot mai puţin dispuşi să îl facem. Prin urmare, industriile (creative) s-au adaptat rapid la această realitate şi au trecut la fapte (culturale). Ne plac sau nu, ele există şi cred că ajută. Povestea cu filmul care nu bate cartea a rămas în scenă doar pentru cei care au citit ori mai citesc cărţi, ca să poată compara. Pentru privitori şi destui regizori, un roman bun poate sta la baza unui scenariu plauzibil, dacă nu chiar a unuia de top. Nu se pierde, prin urmare, nimic, doar se câştigă. Măcar vezi un film ce are un epic solid (de obicei, regizorii nu de la el se abat, ci de la amănunte, de la „scene memorabile”, de la personaje care, din nenorocire pentru ele (şi pentru privitori?), nu mai apar şi pe peliculă.

Da, lumea se uită mai abitir la filme decât la cotoarele cărţilor. Oamenii sunt mai dispuşi să aloce două ore unei producţii cinematografice, decât douăzeci lecturii unui op. Aflu că sunt atâtea seriale, care au numeroase sezoane, tocmai fiindcă există o creştere teribilă a consumului de filme fragmentate (şi aici, culmea!, se pierde răbdarea cam după 50 de minute). Cititul şi scrisul vor rămâne îndeletnicirea unor personaje la care societatea se va uita fie cu admiraţie, fie cu mefienţă. Deocamdată, când văd un om citind o carte în tramvai, în tren, în parc sau oriunde, mi-e brusc simpatic şi simt că îi sunt complice. Îmi vine să-i zâmbesc.

Prin urmare, când aflăm şi vedem că se fac documentare despre scriitori, ori emisiuni TV cu ei, ori book trailere, nu putem decât să ne bucurăm şi să sperăm că, poate-poate, niscai privitori o să fie vrăjiţi de ceea ce văd şi o să catadicsească, apoi, la sfârşit, să citească măcar câteva pagini din ceea ce a scris şi publicat omul de pe sticlă.

O nouă zi cu mai bine de 70 de cazuri COVID în Timiș 

0

Din nou, în județul Timiș, au apărut zeci de cazuri noi de COVID-19. 73 de persoane au aflat că sunt bolnave, după ce au fost testate 1.870. Rata de infectare din județ este acum de 0,70/1.000 de locuitori.

Cea mai mare incidență se păstrează în Denta – 3,12. Localitățile cu rate mai mari de 2 sunt: Dudeștii Noi (2,76), Bucovăț (2,56), Jebel (2,46), Ciacova (2,10). În Timișoara, unde au fost raportate 35 de noi îmbolnăviri, rata de pozitivare este 0,76.

În spitale sunt 109 pacienți infectați cu noul coronavirus șii 24 de paturi ATI sunt ocupate. Un bolnav a murit în ultimele 24 de ore.

NR. CRT. LOCALITATE INFECTARE NUMĂR POZITIVI

1 BILED 1

2 BUCOVAT 1

3 CARPINIS 1

4 CENEI 1

5 CRICIOVA 2

6 DAROVA 1

7 DUMBRAVITA 4

8 GHILAD 2

9 GIROC 2

10 LENAUHEIM 1

11 LIVEZILE 1

12 MOSNITA NOUA 2

13 LUGOJ 2

14 TIMISOARA 35

15 JIMBOLIA 1

16 RECAS 2

17 SÂNNICOLAU MARE 1

18 REMETEA MARE 1

19 SÂNANDREI 4

20 SÂNMIHAIU ROMAN 1

21 SECAS 1

22 SAG 1

23 SANDRA 1

24 STIUCA 2

25 VALCANI 1

26 VOITEG 1

Datele pandemiei în România: cazuri noi – 1.443; teste/24h – 42.847; infectări totale – 1.100.208; vindecări – 1.055.892; decese – 34.591.

Suspiciuni de abuz în serviciu și fals la o primărie din Banat

0

Există suspiciuni că în Primăria Săcălaz s-au făcut ilegalități. Polițiștii de la Investigații Economice Timiș fac cercetări într-un dosar de abuz în serviciu, fals în înscrisuri oficiale, fals intelectual și uz de fals.

Oamenii legii, coordonați ce procurorii de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Timișoara, au ridicat mai multe documente din instituție.

Surse din anchetă spun că momentan nu sunt vizate persoane ci se verifică doar presupusele fapte ilegale.

Ministrul Sănătăţii anunţă trei scenarii pentru vaccinarea elevilor

0

Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă, a prezentat, miercuri, cele trei situaţii în care se poate face vaccinarea elevilor, menţionând că, dacă şcoala are personal medical, atunci vaccinarea va fi realizată de acesta, iar dacă nu are, atunci o echipă mobilă se va deplasa la unitatea de învăţământ. De asemenea, o altă variantă este deplasarea elevilor la un centru de vaccinare din apropierea unităţii de învăţământ.

“Există trei metode prin care vaccinarea în şcoli se organizează. Conform discuţiilor pe care le-am avut cu reprezentanţii CNCAV-ului, în situaţia în care şcoala dispune de resursele materiale şi umane pentru organizarea unui cabinet de vaccinare – şi vorbim aici de medici şi asistentă medicală –  vaccinarea se face cu personalul şcolii, în şcoală. Dacă şcoala nu dispune de aceste resurse, Direcţia de Sănătate Publică mobilizează o echipă mobilă cu programarea prealabilă pentru a asigura vaccinarea elevilor care sunt eligibili, dar şi a cadrelor didactice şi a părinţilor care doresc să se prezinte la vaccinare în şcoala respectivă”, a prezentat, miercuri, Ioana Mihăilă, într-o conferinţă de presă.

Potrivit acesteia, în situaţia în care există un centru de vaccinare în apropierea şcolii, în mediul urban, elevii să fie programaţi pentru vaccinare în centrul de vaccinare aflat în apropiere.

În România, copiii cu vârsta peste 12 ani pot fi vaccinaţi cu serurile produse de Pfizer şi Moderna.

Universitățile decid pe cont propriu cum vor începe cursurile

0

Universitățile vor decide pe cont propriu cum vor începe studenții cursurile, a spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a precizat că, dacă va fi nevoie, ordinul de ministru va fi actualizat, însă până atunci vor avea loc consultări, transmite Mediafax.

Sorin Cîmpeanu a fost întrebat, miercuri, dacă vor fi reglementări speciale din cauza situației pandemice pentru începerea anului universitar. El a spus că modul de funcționare este la latitudinea universităților.

„Despre reglementarea mediului universitar nu avem absolut nicio noutate în raport cu prevederile ordinului de ministru care a stabilit modul de funcționare al universităților. Se lasă la latitudinea fiecărei universități, în funcție de infrastructură, de condiții specifice și mă refer, aici, în mod deosebit, la condițiile de cazare, pentru că în universități, în campusurile de cazare, cazarea este un factor limitativ. Cei care vor putea fi cazați vor trebui să respecte regulile sanitare care sunt cel mai greu de monitorizat în căminele studențești. Fiecare universitate va aprecia situația și va decide”, a spus Cîmpeanu.

Ministrul a mai spus că, dacă va fi nevoie, ordinul de ministru va putea fi actualizat. „Vom vedea dacă până la începerea anului universitar care va fi după începerea anului școlar, universitățile vor avea nevoie de precizări suplimentare. Luăm în calcul și consultarea tuturor universităților. Am primit deja o serie de propuneri, dar fiind timp, fac apel la bunăvoința doamnei ministru, dacă se vor impune doar pentru universități condiții specifice, care să faciliteze procesul didactic în rândul studenților, noi avem disponibilitatea să actualizăm ordinul de ministru, dacă se simte nevoia unor prevederi suplimentare pentru mediul universitar”, a mai spus Cîmpeanu.

sursa – digi24.ro

Unui copil cu toxiinfecție alimentară i s-ar fi prescris…Pepsi rece! Cum se apără unitatea spitalicească în cauză

0

Cu ceva timp în urmă, un clip video în care un medic pediatru era „surprins” de către un părinte al unui copil venit în UPU Giurgiu cu simptome de toxiinfecție alimentară, după un concediu pe litoral, a făcut valuri în media dar și în mediul online.

„Uitați-vă bine și luați aminte cu doctorii noștri din spital ce bine își fac meseria și câtă importanță acordă copiilor noștri. Merg de 2 zile la urgență cu copilul cu vărsături și febră și primul doctor spune are infecție la stomac îi administrează un metroclopramid și un supozitor îmi spune să îi dau regim și să nu cumva să îi dau să bea altceva doar apă plată și ceai…

A doua zi dau de acest „medic” Drăgulin, tot cu acceași problemă cu vărsături și el îi face tot un metro și îmi dă o rețetă pe care nu mi-o explică nu îmi spune ce medicamente i-a prescris și cum să îi dau, ba mai mult îmi spune DAȚI SĂ BEA PEPSI RECE, APA MINERALA, FANTA, orice să nu fie cald, să fie rece, la care eu îl întreb de 2 ori cum să îi dau să bea așa ceva?? Și îmi răspunde DA îi calmează inflamația.

Păii, băii, doctoree la infecție alimentară cu vărsături îmi dai să bea copilu PEPSI RECE??” suna mesajul postat pe Facebook de către o giurgiuveancă iritată de faptul că, sosită din concediu, de pe litoral, a fost ignorată de către medicii Spitalului Județean de Urgență Giurgiu când a mers, după câteva zile, cu copilul de câțiva ani, ce prezenta simptome de toxiinfecție alimentară.

La doar câteva zile de la acest eveniment, iată că și Spitalul Județean de Urgență Giurgiu vine cu o serie de explicații, vis-a-vis de  cele petrecute. În plus, în susținerea afirmațiilor, cei de la Spitalul Județean de Urgență Giurgiu au atașat un referat al Universităţii de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş” din Timişoara, pe tema “Utilizarea băuturilor de tip Coca-Cola în patologia gastrică la pacienţii pediatrici”.

„Consumul acestei băuturi şi un posibil efect antiemetic.

Am continuat astfel cercetările studiind etichetele acestor produse (Coca-Cola, Pepsi-Cola, Sprite, Fanta) pentru a vedea ce declară producătorul ca intrând în compoziţia lor. Nu există un ingredient comun specific pentru aceste produse care să ne poată orienta în demersurile noastre (ingredientele comune tuturor sunt apă, zahăr, dioxid de carbon). Am observat însă un ingredient comun pentru băuturile Coca-Cola şi Pepsi-Cola, acidul fosforic, şi un ingredient comun pentru băuturile Fanta şi Sprite, acidul citric.

Aceste două substanţe – acidul fosforic şi acidul citric – sunt substanţe citate în cărţile de farmacologie cu rol antiemetic, fiind utilizate la prepararea unor limonade efervescente (gazoase) şi negazoase şi fiind recunoscute ca având rol laxativ, purgativ, antiemetic, tonic-revitalizant, recomandat deopotrivă înstările febrile sau în intoxicaţii. Astfel, ediţia a X-a a Farmacopeei Române prezintă reţetele oficinale de limonadă gazoasă pentru soluţia Riviere şi limonadă negazoasă soluţia de citrat de magneziu, cunoscută ca limonada purgativă Rog.

Având formula chimică H3PO4, acidul fosforic apare pe lista aditivilor alimentari ca şi E338 şi este permisă utilizarea sa ca aditiv pentru produsele alimentare consumate de către copii. Acidul citric, având formula chimică C6H8O7, apare pe lista anterior menţionată ca E330. El este utilizat ca aditiv pentru rolul de potenţiator de aromă sau conservant, inhibând dezvoltarea anumitor microorganisme.

Literatura menţionează recomandarea de administrare în cazul atleţilor care prezintă stări de greaţă, dar nu au vomitat şi nu au febră, a unei soluţii de acid fosforic

Acidul fosforic intră în compoziţia unor medicamentede tip OTC precum Emetrol, Nausetrol, Emecheck, Formula EM, care sunt recomandate în ameliorarea problemelor gastrice, asociate cu greaţă şi vărsături. Toate aceste produse conţin dextroză, fructoză şi acid fosforic.

Un studiu efectuat de un grup de cercetători din Turcia pe trei mărci comerciale de Coca-Cola a relevat un puternic efect antibacterian pe următoarele tipuri de bacterii: Bacilluscereus, Enterococcusfaecalis,

Escherichia coli, Escherichia coli O:157 H:7,Salmonella enteritidis, Yersiniaenterocolitica.

Alte cercetări efectuate privitor la administrarea băuturilor de tip Cola în patologiile gastrice cu diareeau urmărit să dovedească dacă această băutură, consumată ca atare sau din care se scoate dioxidul de carbon („plată“), poate preveni deshidratarea şi ar putea astfelînlocui soluţiile de rehidratare în cazul copiilor cu pierderi lichidiene. Cercetările au luat în calcul valoarea osmolarităţii şi conţinutul în electroliţi al soluţiilor de rehidratare comparativ cu băuturile acidulate de tipul Cola.”

Un bărbat a vrut să se sinucidă, dar un polițist din Arad l-a salvat

0

Un bărbat din Arad a vrut să se arunce de pe un pod. A fost văzut și imediat au fost alertați polițiștii. O patrulă de ordine publică a ajuns de urgență la fața locului, alături de un echipaj ISU și o patrulă de jandarmi.

Experianța unuia dintre polițiști a fost salvarea omului disperat. „Colegul nostru, Eugen Mihuț, cu o experiență de aproape 25 de ani la ordine publică, a fost primul care a ajuns la fața locului. Știa că fiecare secundă contează în astfel de situații, iar cei care iau decizia de a-și încheia socotelile o pot pune în aplicare în orice moment. Așa l-a găsit pe bărbatul de 47 de ani, hotărât să sară de la mai mulți metri înălțime, tulburat și dezorientat. Norocul lui, astăzi, a fost Eugen, care l-a convins că orice s-ar întâmpla, viața merită trăită”, a transmis Poliția Română.

Bărbatul a coborât de pe pod și a fost preluat de un echipaj medical pentru evaluare și consiliere.

„Când mă enervez, am tensiunea sangvină atât de mare, încât țânțarii care mă mușcă explodează pe loc”. Interviu cu scriitorul și traducătorul Jan Cornelius

0

Jan Cornelius s-a născut la Reşiţa, a făcut studii de filologie la Timişoara și a fugit de comunism în 1977. Trăieşte de atunci la Düsseldorf. Este scriitor bilingv, de limbă română și germană, şi traducător literar. A publicat o serie lungă de cărți umoristice și pentru copii, excelent primite în Germania, a tradus şi a prezentat în mediile germane şi în numeroase lecturi publice cărţi ale multor scriitori români actuali. În română a publicat cărțile Eu, Dracula și John Lennon, De ce nu-s românii ca nemții? (coautoare, Adina Popescu) și, foarte recent, Al doilea e Chaplin și Aventurile unui călător naiv.

Robert Șerban: Ai ținut un jurnal în pandemie și ai și publicat, anul acesta, o carte cu el, Aventurile unui călător naiv între mișcare și izolare. Pentru cei care n-au citit cartea, ce poveste/întâmplare ai împărtăși din ea, ceva ieșit din comun (nu că pandemia n-ar fi fost, deja, astfel…)?

Jan Cornelius: Da, jurnalul de pandemie nu este, de fapt, decât un fals jurnal, el constând dintr-o serie lungă de povestiri mai scurte sau mai lungi, care au o trăsătură comună: umorul în toate variantele sale, în primul rând umorul absurd. Pandemia asta care a dat brusc peste noi și ne-a aruncat în izolare și disperare a fost și este o situație unică, generatoare de absurd. Cum e aia când ești obișnuit să umbli în lungul și-n latul planetei, să ai zilnic oameni în jurul tău, și dintr-o dată ești închis luni de zile într-o odaie? Ei bine, comunul poate fi foarte ieșit din comun, călătoriile cele mai grozave pot avea loc între bucătărie, baie și balcon, unde poți să ai aventuri nemaipomenite. Cu asta se ocupă cartea, în primul rând, poți face plajă în pivniță și să te cațeri în copaci, ca veverița, când ți-e frică de contactele cu ceilalți. Ba chiar poți să și zbori fără avion când simți nevoia intensă să pleci. Când pandemia face victime cu nemiluita și toți sunt disperați, umorul poate fi o formă minunată de rezistență, un modus vivendi, adesea aceeași situație se poate descrie din perspectivă tragică sau comică. Eu am avut întotdeauna o mare slăbiciune pentru latura comică a lucrurilor, pentru umorul absurd — Urmuz, Caragiale, Ionesco, Harms, Beckett, Gogol fac practic parte din mine, și din perspectiva asta am și povestit în acest așa-zis jurnal.

R.Ș.: Iată ce zice un scriitor român care trăiește, ca tine, în străinătate, Dan Cristian Ciupureanu: „Doar în România vorbești cu tânțarii înainte să-i omori”. E adevărat?

J.C.: Da, interesantă constatare, în România relația omului cu țânțarii este într-adevăr diferită față de alte țări, indiferent dacă vorbești cu ei sau nu. Eu trăiesc de aproape o viață în Germania, și aici, în Vest, România este ades privită ca țara lui Dracula și, după cum bine știm, vampirul Dracula, la fel ca țânțarii, suge sângele victimelor sale, țânțarul fiind, de fapt, un vampir deghizat. Și, vorba lui Pristanda în O scrisoare pierdută, „pardon, să iertați coane Fănică, ce-i aia bampir?” Și vorba lui Tipătescu: „Unu’ care suge sângele poporului”. Da, România are o lungă tradiție pe linia asta, care se păstrează și azi.  Dar, apropo de țânțari, eu, când mă enervez, am tensiunea sangvină atât de mare, încât țânțarii care mă mușcă explodează pe loc.

R.Ș.: Ai scris, foarte frumos, pe Facebook, că „visele sunt făcute ca să nu ne plictisim în somn”. Îți notezi vise, ca posibile nuclee pentru povestiri? Ai un caiet la capul patului pentru asta? Dar carnet pe care-l porți cu tine, ca să nu pierzi idei ori replici, ai?

J.C.: Visele se uită rapid, eu când visez mă chinui mereu să fiu atent dacă visez alb-negru sau în culori, dar până mă trezesc, uit. Nu țin minte visele, țin minte cel mult atmosfera lor, așa că n-am ce să notez, cel mult ceea ce deduc, dacă mă trezesc cu părul măciucă, înseamnă că am avut un coșmar, dacă mă trezesc sătul, înseamnă că am visat că mănânc. Dar există și așa-zisele vise lucide, hai să par un pic erudit: a fost un tip care care a trăit paralel cu Freud și s-a ocupat și el de vise, Marquis d’Hervey de Saint-Denys. În cartea sa, Les Rêves et les moyens de les diriger, vorbește despre visele pe care le avem înainte de-a ne trezi, în stare de semiveghe, și în care putem interveni activ, deci pe jumătate visezi, pe jumătate ești activ. Eu, dacă visez, de pildă, scurt înainte de-a mă trezi că zbor, pot să-mi dirijez zborul, mai sus, mai jos, aterizare în picaj, până când cad din pat. Nevastă-mea reușește să intervină nu doar în visele ei, ci și în ale mele, nu de mult am strigat Sonia!, în somn, și m-a trezit să mă întrebe cine-i aia. Dar, lăsând gluma de-o parte, să știi că-i adevărat. Cât despre idei, nu port niciun carnet cu mine, în care să-mi notez ideile, pentru că l-aș pierde precis, dar uneori îmi mai notez, totuși, câte-o idee pe telefon, există acolo un app Memo, de care de regulă uit.

R.Ș.: Ești un obișnuit al lecturilor publice, atât ca autor care citește, cât și ca auditor, fiindcă în Germania asta e o practică veche și încetățenită. S-a diminunat sau a crescut interesul pentru astfel de lecturi acolo?

J.C.: Am avut, începând cu anii ’80, sute de lecturi publice în Germania, în primul rând în biblioteci, în mici teatre, în școli, la târguri de carte, dar și în locuri mai neobișnuite, de pildă pe diferite vapoare, în timpul unor voiaje cu program artistic pe Rin, sau într-un castel, într-o biserică, în hala modernizată a unei foste fabrici etc. Nu citești public, desigur, când ai tu poftă, toți ar vrea să citească, ci atunci când organizatorii te invită, pentru că ei consideră că te potrivești într-un anume program și că nu vei plictisi publicul. În perioada pandemiei, lecturile publice în Germania, ca toate celelalte manifestări publice, s-au anulat, desigur, și au fost transferate în domeniul online. O lectură online nu se poate compara cu o lectură live, atmosfera sălii, reacțiile directe, căldura, râsul, chicotelile, aplauzele trebuie să ți le imaginezi, dar, mă rog, e mai bine decât nimic.

Sigur că, treptat, lecturile publice încep să reapară acum și sperăm cu toții că vor reveni în vechea lor formă. E vorba aici și de bani, pentru că, de regulă, lecturile se și plătesc, deși nu se poate trăi nici pe departe din asta, cum la modul fals se tot zvonește în România. Dar, apropo de asta, ideea că s-ar putea plăti pentru lecturi în România pare să n-o aibă nimeni, da, artă vrem, da, dar să fie gratis! Ba mai mult, am impresia că în România ades se așteaptă ca autorul să plătească pentru a avea voie să citească, nu glumesc. În ultimii ani, lupta pentru public în Germania a devenit tot mai aprigă, concurența internetului se face puternic resimțită, ca peste tot. Plus de asta, într-un oraș mare sunt uneori zeci de manifestări culturale simultan. Eu, în ultimii ani, m-am combinat foarte des cu muzicieni pentru lecturile mele, cântăreți, pianiști, cu o grupă de jazz cunoscută, care atrage publicul oricum, chestia e să vrea ceilalți să lucreze cu tine. Mă rog, trebuie să ai idei, să faci ceva deosebit. Dacă urci pe o scenă și vrei să atragi publicul doar citind, ai șanse foarte mari, dar numai dacă ești Papa Francisc sau Regina Elisabeth.

R.Ș.: Dar interesul pentru cărți a crescut în pandemie? Ce spun statisticile librarilor nemți?

J.C.: Am citit chiar zilele astea un articol relevant în Die Zeit, faimoasa revistă de cultură germană, care spune așa: statistica oficială arată că vânzarea de cărți a crescut în ultimele 16 luni, în ciuda lockdownului, și asta e senzațional, chiar dacă a crescut doar cu 0,1 %. Vânzarea online a crescut cu 20%, iar cea în librării a scăzut cam cu tot atâta, pentru că au fost închise. În Germania sunt 50.00 de librării și se socotește că criza lor e doar temporară și se va termina, când se termină pandemia. Cei care au comandat cărți online, au comandat, de regulă, la librăria lor, ca s-o sprijine în perioada asta dură. Se vând cărți de hârtie, dar și e-bookuri, procentajul lor e pe la 6%, am statistica în fața mea. M-apucă jalea când mă gândesc că în România sunt nenumărate localități fără librării și că în librăriile care există bate vântul ades. Mă opresc aici, nu vreau să explodeze țânțarii când mă mușcă.

R.Ș.: Cât de rar citești poezie și ce te determină să o faci?

J.C.: Hai să rămân la librării. În multe librării germane cărți de poezie nu se găsesc deloc, pentru că nu se cumpără, și nu se cumpără pentru că nu se găsesc. Un cunoscut editor german îmi spunea, la un mod sarcastico-realist, că o carte de poezii e otravă pentru o editură, dar, aș zice eu, dacă privim arta doar din perspectiva financiară, e vai de noi și de aia nici n-o facem, nu? Eu am poeții mei germani preferați, în parte intraductibili, pe care-i citesc și recitesc destul de des, de pildă Christian Morgenstern, Kurt Tucholsky, Erich Kästner, Ernst Jandl, Robert Gernhardt, cu care am avut privilegiul de-a avea cândva o lectură comună, dar și mari clasici, precum Goethe și Lessing. În poezie caut de cele mai multe ori nota lejeră, jucăușă, umorul fin, pe care toți aceștia ades îl au, dincolo de sensurile adânci. De aia îmi place să-l citesc și pe Robert Șerban, poate îl cunoști.

R.Ș.: Mulțumesc, dragă Jan. După 2000, literatura română s-a tradus în Occident, inclusiv în spațiul german. Totuși, niciun autor român n-a dat, cum se spune, lovitura. Chiar dacă presa a scris bine despre mai multe cărți traduse — Mircea Cărtărescu e în topul receptării favorabile —, nu știu ca un român „să sară” din rafturile librăriilor. Crezi că îi lipsește ceva literaturii române de azi ca să aibă succes în străinătate? Ar fi ceva de făcut?

J.C.: Nu doar literatura română, literatura Estului, în general, are mari probleme în Vest, scriitorii din Est cu adevărat cunoscuți în Germania îi numeri pe degete, de pildă Ludmila Ulițkaia, Olga Tokarczuk, dar nici ele la nivel de bestseller. Bestseller e un termen bazat pe statistică, el include adesea senzaționalul, celebritatea persoanei respective în alt domeniu decât cel literar. Plus de asta, în Germania, de mulți ani, bestselleruri sunt, în primul rând, romanele polițiste, care în România funcționează mai puțin, după câte știu. Evgheni Vodolazkin, care am văzut că e un autor de bestselleruri în România, e practic necunoscut în Germania. Eu am tradus, printre altele, romanul Amorțire, de Florin Lăzărescu, despre care în Frankfurter Allgemeine Zeitung s-a spus că e literatură universală de valoare, fiind comparat cu textele lui Beckett, apoi am tradus piesele lui Vișniec, care au fost jucate la Berlin, Viena și München, sau pe Dan Lungu, care a fost pe lista celor mai bune cărți. Toate astea sunt minunate, dar de aici și până la „a sări din raft”, la modul de senzație, e un drum sinuos, pe care nu îl putem determina noi după un plan.

Toți vor asta, dar în Germania apar până la 80.000 de titluri noi anual. 80.000! Mircea Cărtărescu e foarte apreciat în Germania, dar, după câte am văzut, face de-a dreptul furori în America Latină sau, în ultimul timp, în Franța și Italia. Tatiana Țîbuleac e bestseller în Spania, unde e mai citită decât în România sau Germania. Așa că, de la o țară la alta, recepția literaturii e diferită. La rândul lor, scriitorii nemți suferă enorm că nu sunt traduși decât rareori în engleză și că SUA nu prea se uită la ei. Asta este, fiecare vrea ce nu are, după cum știm. Aș zice că un scriitor să scrie ce simte el nevoia să spună și ce-i face plăcere și să nu se uite mereu cu coada ochiului la ce ar zice alte națiuni despre cartea sa, așa nu prea iese nimic. Desigur, ca să devii cunoscut internațional, trebuie, în primul rând, să fii tradus, și țările mici au întotdeauna un program de sprijin al traducerilor în alte limbi, care în România, anul ăsta, de pildă, s-a anulat, comentariul e de prisos.

R.Ș.: Dacă ar fi să propui unei edituri de limbă germană o carte a unui autor român contemporan, una singură, care ar fi aceea?

J.C.: Asta-i o întrebare la care nu pot răspunde pentru că sunt mai multe cărți excelente și cu fiecare carte pe care aș numi-o i-aș neîndreptăți pe ceilalți.

R.Ș.: Atunci invers: ce autor de limbă germană ar trebui, după opinia ta, musai tradus în românește și de ce?

J.C.: Joachim Meyerhoff, cu ciclul său de șase romane, Alle Tote fliegen tief/Toți morții zboară jos, pentru că știe să povestească și are ce povesti, temele lui fiind viața în sine, arta, cotidianul și neobișnuitul, nebunia, tragicul și pofta de viață. E, stilistic, excelent și scrie cu vervă și mult umor, nu plictisește o clipă și e complet necunoscut în România, după câte știu.

Epopeea (ne)recepționării drumului Jamu Mare – Clopodia continuă. Nici a patra oară nu a fost cu noroc!

Pentru a patra oară vicepreședintele Consiliului Județean Timiș, Cristian Moș, refuză să recepționeze lucrările de modernizare și reabilitare a drumului care leagă localitățile Jamu Mare și Clopodia.

„Cine are nevoie de Netflix, când avem un nou sezon din clasicul deja DJ588 – Jamu Mare- Clopodia. Vă spuneam pe 29 iulie că am refuzat să recepționez o lucrare pe care am găsit-o cu mari probleme și care se afla încă în garanție. Am refuzat în martie. Am refuzat la începutul lui iulie. Am refuzat la finalul lui iulie. Ba mai mult, săptămânile trecute, când totul părea brici… am refuzat s-o recepționez până când nu a plouat, pentru că nu voiam să ne trezim cu ‘surprize-surprize’ după ploaie. Iată, că decizia mea a fost cea corectă, pentru că după ploaie multe gropițe/fisuri/ ‘mici’ defecte care au prostul obicei să se transforme în mari gropi în timp, se arată. Da, pentru a patra oară refuz să recepționăm lucrarea”, a transmis Cristian Moș.

Oficialul susține că nu va recepționa nicio lucrare dacă prezintă probleme. De asemenea, le-a trasmis constructorilor care lucrează pe drumurile județene că îii va penalize aspru dacă nu respect termenii contractuali, mai ales cei ai calității sau predării lucrărilor.

Remorca unui TIR, răsturnată pe DN6. Se circulă cu restricții

0

Circulația este blocată pe o bandă, miercuri dimineața, pe drumul national 6, în localitatea Armeniș, județul Caraș-Severin, unde a avut loc un accident rutier.

Potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, șoferul camionului nu a respectat condițiile de trafic și remorca s-a desprins, s-a răsturnat și a blocat o parte din șosea. Drumarii muncesc acum la degajarea remorcii și a camionului.

Estimează că circulația va reveni la normal în preajma prânzului.