Scandal între societăți, dezastru financiar și timișoreni nemulțumiți

    1084

    În Timișoara există, din 2009, asociația Societatea Metropolitană Transport Timișoara, care gestionează transportul din zona periurbană. Din 2019, asociația este condusă de nimeni altul decât fostul director al Societății de Transport Public Timișoara (ex-RATT), Ioan Goia, iar contractul către asociație a fost atribuit direct de Consiliul Local Timișoara și aprobat de AGA.

    Prin acest contract, asociația trebuie să deconteze mai multe sume lunare către STPT, de exemplu acoperirea abonamentelor eliberate gratuit. Sursele noastre spun că, în prag de Crăciun, regia de transport avea de încasat aproximativ 3 milioane de lei de la SMTT. Banii ar fi trebui să acopere salariile agajațiilor, iar avansul dinaintea sărbătorilor nu a mai ajuns la aceștia. Lefurile au întârziat și în trecut.

    În ceea ce privește asociația, am încercat să verificăm contractul încheiat cu STPT, dar pe site-ul acesteia, la secțiunea „Transparență” este trecut doar numele contractului. Nu se poate citi documentul.
    „Aprobare contract de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară, Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, prin atribuire directă operatorului de transport/transportatorul autorizat, Societatea de Transport Public Timișoara, în conformitate cu avizul emis de Consiliul Concurenței și avizul emis de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice”, sunt toate informațiile de pe site legate de un contract pe bani publici între instituții publice.

    De pe site nu putem afla aproape nimic, de fapt, despre societate. Și vorbim de o platformă care a costat 70.000 de lei. Bani publici!
    Ce a făcut asociația până acum? Nu prea știm nici asta, pentru că, la secținea „Investiții și proiecte”, aflăm doar că este… „domeniu în lucru”. Ce am reușit să aflăm însă este că asociația are 25 de angajați, cei mai mulți — șefi. Vorbim de directori, șefi de compartimente, consilieri și un șofer, respectiv doi 2 controlori trafic. Potrivit surselor noastre, toți acești angajați au și primit prime de sărbători, de minimum 2.000 de lei fiecare, în condițiile în care SMTT are în continuare datorii de 3 milioane de lei către regia de transport din orașul de pe Bega.

    Ultima „bombă” aruncată de Goia, șeful SMTT

    Beneficiarii de gratuități pe transportul public în comun din Timișoara și zona metropolitană sunt puși pe drumuri pentru a-și reînnoi abonamentele. Asta după ce în ultimii (cel puțin șase) ani acest lucru se făcea automat, prin sistem. Potrivit unor surse din cadrul STPT, decizia vine direct din partea șefului Societății Metropolitane de Transport, Ioan Goia, cel care a condus și STPT ani buni, fără vreo argumentare.
    „În urma adresei nr. 107/18.12.2020, transmisă de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara către Societatea de Transport Public Timişoara, în conformitate cu Regulamentul privind facilitățile acordate unor categorii de cetățeni și entități la transportul public prestat cu tramvai, troleibuz, autobuz și vapoare, în aria de competență a Societății Metropolitane de Transport Timișoara, toți beneficiarii de gratuități pe mijloacele de transport în comun ale Societății de Transport Public Timișoara se pot prezenta la punctele de vânzare de pe raza municipiului și din localitățile Ghiroda și Dumbrăvița, pentru încărcarea titlurilor de călătorie pentru anul 2021”, a transmis STPT.

    Trebuie reînoite și abonamentele decontate din Timișoara, iar la toate punctele de vânzare ale STPT se pot prezenta elevii, studenții, pensionarii și cetățenii români care au împlinit vârsta de 70 de ani și nu au calitate de pensionari.

    Ce spune primarul Timișoarei

    Conflictul dintre SMTT și STPT a ajuns și la urechile primarului Timișoarei. Dominic Fritz spune însă că are mâinile legate, fiind vorba de două societăți înființate de Consiliul Local Timișoara, iar finanțarea este stabilită printr-un contract aprobat de CLT.
    „Este vorba de doi operatori de transport public: Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT) și Societatea de Transport Public Timișoara (STPT). SMTT nu este în subordinea Primăriei. Eu cred că trebuie să responsabilizăm instituțiile din Timișoara. O decizie operațională între SMTT și STPT nu trebuie să țină de primar, nu trebuie nimeni să-l sune pe primar să vină cu o soluție. Aceste societăți au conduceri plătite care trebuie să fie în stare să îndeplinească niște criterii de performanță. Nu se poate ca cei care sunt plătiți pentu funcții de conducere să se ascundă în spatele primarului pentru deciziile lor.

    Directorul de la SMTT a fost director la STPT și se ceartă cu predecesorul. Este o ceartă între doi directori în detrimentul timișorenilor. Primăria Timișoara plătește o subvenție pentru abonamentele pensionarilor de 61 de milioane de lei pe an, iar până acum STPT a primit aceste subvenții fără călătoriile efectuate practic.
    În lunile de lock down, martie-aprilie, primăria a plătit 6 milioane de lei pe lună subvenții, ca în orice lună, și asta în luna de lock down”, a explicat Fritz.

    Acum, cele două societăți trebuie să găsească o modalitate prin care să ceară subvenții de la bugetul local doar pentru călătoriile efectuate.

    STPT, cu un picior în groapă

    În timp ce cei doi directori de societăți se ceartă, situația financiară a regiei de transport se înrăutățește. Datoriile sunt multe, soluțiile și investițiile, puține. Momentan, nu există informații despre veniturile și datoriile STPT pe anul 2020, dar putem să ne facem o idee din raportul STPT pe anul 2019. Aflăm că: „la data de 31.12.2019, societatea a încheiat exercițiul financiar cu un profit net de 6.734.600 iei, realizând, conform contului de profit și pierdere, venituri totale de 111.882.374 lei, cheltuieli totale de 103.271.311 lei și o cheltuială cu impozitul pe profit de 1.876.463 lei.

    Conform bilanțului, la data de 31.12.2019, activul și pasivul STPT au fost de 52.372.833 lei, activele imobilizate, în valoare totală de 28.573.947 lei, în creștere față de 2018, iar activele circulante, în valoare de 21.076.744 lei, în scădere față de 24.075.727 lei la 31.12.2018.

    La data încheierii exercițiului financiar societatea înregistra datorii totale de 62.401.933 lei, față de 72.589.996 lei la 31.12.2018, ceea ce înseamnă o scădere cu 14% a acestora”.

    Din totalul datoriilor înregistate de societate, cea mai mare parte o reprezintă datoriile catre bugetul de stat (TVA și accesorii), provenind în urma pierderii litigiului cu ANAF. Aceste obligații, stabilite în sarcina societății, au fost eșalonate pe o perioadă de cinci ani, astfel că, la data de 31.12.2019, societatea mai avea de achitat suma de 28.953.537 lei, până la data scadenței, 15.09.2021.

    Creanțele totale nete au fost, la 31.12.2019, în valoare de 18.253.507 lei, față de 21.410.296 lei la 31.12.2018, din care cele mai importante sume de încasat sunt: de la municipiul Timișoara, suma de 10.450.051 lei, reprezentând contravaloarea reducerilor și gratuitățílor acordate și compensația la cheltuieli, și de la Societatea Metropolitană de Transport, suma de 3.551.096 lei, reprezentâd contravaloarea prestației de transport metropolitan.

    Datorii mari, donații peste măsură

    Datoriile nu sunt noi. Acestea au fost adunate în decursul multor ani, o lungă perioadă în care director a fost tocmai Ioan Goia. Însă, în 2018, acesta a fost schimbat. A ajuns la conducere Sorin Supuran. Nu i-a luat mult să descopere o grămadă de nereguli, pe care le-a făcut publice. Așa am aflat că pe bunurile societății fusese pus sechestru de ANAF. Am aflat și de unele cheltuieli de-a dreptul halucinante, pe banii regiei. Au fost făcute plăți de diurne fictive, au fost făcute donații fără rost, inclusiv unor biserici și cluburi sportive, și au fost cumpărate salopete care au costat regia 19.000 de lei lunar. Și cheltuielile pentru salarii sunt mari, mai ales că, din totalul angajaților, în 2018, aproximativ 90 erau șefi la diverse compartimente. Și tot atunci am aflat că, din tramvaiele Armonia, opt funcționau și 12 erau stricate.

    Toate aceste nereguli au ajuns într-un raport care ar fi trebuit să ajungă mai departe, la Curtea de Conturi și la Consiliul Local Timișoara. Însă nimeni nu mai știe dacă asta s-a întâmplat, dacă a fost inițiată o anchetă și, dacă da, cum decurge.

    După dezastrul financiar în care a lăsat compania, Ioan Goia nu și-a mai publicat declarațiile de avere. Deși legea impune acest lucru, pe site-ul Societatății Mteropolitane de Transport Timișoara nu este încărcată nicio declarație, nici de avere și nici de interese, nici a șefului, nici a subalternilor, deși toți sunt funcționari publici plătiți din bani publici. Am reușit să găsim ultima declarație de avere a lui Goia, cea din 2018, publicată cândva pe site-ul Primăriei Timișoara. Așadar, din document aflăm că pe vremea când era director la RATT (transformată ulterior în STPT), Goia a câștigat peste 80.000 de lei anual din salariu. Toate celelalte rubrici sunt goale.

    1 COMENTARIU

    1. […] În Timișoara există, din 2009, asociația Societatea Metropolitană Transport Timișoara, care gestionează transportul din zona periurbană. Din 2019, asociația este condusă de nimeni altul decât fostul director al Societății de Transport Public Timișoara (ex-RATT), Ioan Goia, iar contractul către asociație a fost atribuit direct de Consiliul Local Timișoara și aprobat de AGA, conform, banatulazi.ro. […]

    LĂSAȚI UN MESAJ