Protecția Consumatorului nu mai acceptă disfuncționalitățile din domeniul lor

188

Sindicatul Național al Funcționarilor Publici este nemulțumit de mersul lucrurilor în domeniul de activitate al protecției consumatorului și atrag atenția autorităților dar și opiniei publice printr-un apel public sub forma unei scrisori deschise:
”SCRISOARE DESCHISĂ
Am decis să ne adresăm acum, tuturor, într-un mod transparent și public, pentru că situația comisarilor din Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a ajuns într-un moment critic. Nu este în intenția noastră să declanșăm un conflict, însă în acest moment apreciem că nu avem niciun fel de protecție profesională, nu avem suport logistic în adevăratul sens al cuvântului, iar motivația noastră, dincolo de dorința de a ne face treaba cât mai bine, este aproape inexistentă.
Stimate doamne, Stimați domni,
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu structurile teritoriale din subordine este instituţie publică ce funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea Ministerului Economiei.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are în subordine cele 41 de Comisariate Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor, organizate în 8 Comisariate Regionale cu personalitate juridică, cu o structură de personal în număr de 590 angajaţi din care 353 de funcţionari cu drept de control.
Menţionăm că, aprobarea Legii Unitare a Salarizării, a creat dezechilibre salariale discriminatorii şi neconstituţionale în cadrul aceleaşi categorii profesionale din aceeaşi familie ocupaţională, nemaiputându-se vorbi de caracterul unitar al Legii salarizării bazată pe principiile egalităţii şi nediscriminării beneficiarilor prevederilor legii cu raportare la diferenţierea salarială a funcţionarilor publici care desfăşoară activităţi de control, diferenţiere existentă în cadrul Legii salarizării.
Decizia nr. 794 din decembrie 2016 a Curţii Constituţionale prevede egalizarea salarială prin raportare la aceeaşi funcţie, grad, gradaţie, vechime în muncă şi în specialitate, aceleaşi condiţii de studii, din cadrul întregii categorii profesionale (de organe de control) din aceeaşi familie ocupaţională.
Comisarii ANPC au cele mai mici venituri (formate exclusiv din salarii deoarece aproape orice altă activitate posibil aducătoare de venituri ne este interzisă) dintre toate instituțiile de control deconcentrate, deși toți avem studii superioare.
Cele mai multe Comisariate județene nu au un jurist și un economist. Nici un Comisariat județean nu are niciun fel de personal auxiliar – secretară, șofer, femeie de serviciu. Tot comisarii suplinesc aceste posturi fără a fi și remunerați corespunzător.
În comisariate se întamplă frecvent să fim în situația de a ni se sista furnizarea energiei electrice, a gazelor naturale, a serviciilor de comunicații – telefonie, internet. Câteodată ni se întamplă chiar să achităm din fonduri personale RCA-ul la automobilele din dotare sau facturi la utilități si apoi să așteptăm, luni în sir, decontarea acestora.
În foarte multe comisariate sunt carențe mari în dotarea cu logistică simplă– hârtie, toner, calculatoare, imprimante, copiator funcțional (remarcați, vă rugăm, singularul!). Încercați dvs. Să explicați unui consumator care vrea să depună o reclamație că nu îl puteți ajuta să facă o fotocopie la un document pe care trebuie să îl atașeze la o reclamație pentru că nu aveți copiator sau toner!!!
ANPC și-a diminuat personalul de cca 3 ori în ultimii 10 ani. Comisarii sunt insuficienți în toate comisariatele, acestea nefiind structurate în raport cu criterii locale obiective – număr locuitori/consumatori, număr operatori economici, etc. Cei mai mulți comisari au concedii neefectuate în 2017, unii chiar din 2016. Dacă intră un comisar în concediu de odihnă și unul în concediu medical suntem în colaps.
Se fac eforturi supraomenești pentru a se respecta termenele de răspuns la reclamații, fiind nevoiți să facem rabat de la acțiunile de supraveghere piața. Și ni se cere sa fim omniprezenți: sâmbată, duminică, Paști, Crăciun, să fim foarte prompți, să fim disponibili 24/24 de ore.
Tot noi suntem cei care asigurăm și permanența la Telefonul Consumatorului. Pe rând, tot comisariatele județene alocă oameni să răspundă la acest telefon zilnic, reducându-și astfel suplimentar resursa umană. NU vă puteți închipui epuizarea fizică și psihică pe care o dă o singură zi cu sute de apeluri succesive în care toți oamenii își manifestă nemulțumirea față de anumite situații (unele nici nu au legatură cu instituția noastră) sau cât de agresivi pot deveni aceștia atunci când încerci să le explici că nu îi poți ajuta.
Noi trebuie să fim întotdeauna foarte bine pregătiți, la curent cu toate informațiile din toate domeniile, să avem specialiști (pe care nu-i avem deoarece ANPC-ul nu a avut niciodată bani pentru a-și specializa personalul), să fim disponibili, zâmbitori și atenți cu consumatorul care ni se adresează.
Din punct de vedere profesional avem o paletă extraordinar de extinsă de acoperit – produse alimentare, produse textile, service-uri auto, bunuri nealimentare și garanții, furnizare utilități, comunicații, instituții financiare – și enumerarea poate continua.
Desigur, există și alte instituții care au atribuții specifice pe diferite domenii de activitate, dar acestea fie nu sunt disponibile pe plan local (ANCOM, ANRE, ANRCS), fie nu au au aceeași expunere publică, aceeași adresabilitate ca instituția noastră – ANSVSA, Ministerul Sănătății (prin Direcțiile de Sănătate Publică).
Suntem cunoscuți pentru numărul mare de reclamații pe care le înregistrăm lunar, număr care nu suportă comparație cu alte instituții.
O bună parte dintre consumatori sunt multumiți de munca noastră, dar aceștia nu au fost niciodată vocali. O altă parte sunt nemultumiți – unii efectiv nu au dreptate, pe alții pur și simplu nu-i putem ajuta pentru că nu avem specialiști, laboratoare, etc. Din acest motiv unii consumatori devin chiar agresivi, astfel că am avut comisari ANPC loviți care au făcut obiectul unor știri publice.
Tot de agresivitate avem parte și dinspre operatorii economici. Nici ei nu sunt fericiți când ne văd și nu ne întâmpină cu brațele deschise!
Nu în ultimul rând, ar trebui să amintim și faptul că orice fel de problemă a avut-o un comisar cu un operator economic (nu ne referim la faptele reprobabile de luare de mită) acesta a fost nevoit să se apere singur, din salariul mizer să-și angajeze un avocat pentru a-și dovedi nevinovăția!
Stimate doamne, Stimați domni,
Vedem în fiecare zi că din toate structurile, mediile profesionale, se cere imperios suplimentarea veniturilor, a fondurilor, etc. Știm că sunt ani în care nedreptățile s-au tot acumulat, iar discrepanțele salariale între funcționarii publici cu atribuții de control s-au accentuat și că acestea se recuperează greu.
O problemă foarte stringentă este faptul că din instituție pleacă tot mai mulți colegi bine pregatiți, cu multă experiența, motivul principal fiind salarizarea proastă și volum mare de muncă.
Noi, cei de la ANPC nu am fost niciodată foarte vocali. Însă, de data asta , ANPC-ul și comisarii din ANPC nu mai pot aștepta, nu mai pot răbda. Noi, în condițiile date, ne-am făcut treaba și am făcut și performanța!!
Oferiți-ne șansa ca după atâția ani în care am fost prost salarizați să avem parte de o recunoaștere a realizărilor noastre și să fim salarizați pe măsura muncii depuse și la fel de important, să beneficiem de toate mijloacele materiale și financiare pentru a ne desfășura activitatea în condiții normale de lucru pentru a da un randament optim.
Cu respect, Angajații ANPC”.

LĂSAȚI UN MESAJ