Proiectul Legii învățământului o mare aiureală cred cadrele didactice timișene

477

Învățământul românesc se află de cel puțin două decenii într-o vrie din care se pare că nu este capabil să se redreseze. La conducerea sa s-au perindat miniștri cu duiumul. Fiecare a promis un reviriment spectaculos cu rezultate imediate. Dar scufundarea a continuat indiferent de culoarea politică a conducătorului.
Acum se află în lucru un proiect al unei noi legi a învățământului. Toți dascălii ce au luat la cunoștiință de existența proiectului l-au studiat și au conchis în unanimitate că o mai mare gogomănie nu se poate închipui. Noul proiect al Legii Învățământului este unul stufos, împrăștiat, făcut în grabă și cu foarte multe elemente de calitate îndoielnică.
Nu este opinia singulară a unui singur profesor ci a majorității membrilor de sindicat ce au tangențe cu elevii.
Cele două mari sindicate de la noi din județ care reunesc aproape toți sindicaliștii din mediul educativ preuniversitar au făcut o invitație tuturor instituțiilor ce au ceva de spus pentru a participa la o masă rotundă-dezbatere. Discuția are ca scop adunarea ideilor, opiniilor, părerilor profesorilor, părinților, elevilor pentru a amenda ce se mai poate din legea învățământului pentru a căpăta o formă coerentă, decentă și predictibilă. Din nouă instituții au răspuns prezent șapte și au trimis reprezentanți la sediul Colegiului Bănățean.

Profesorul Marius Lobază de la Colegiu dar și lider sindical și-a asumat poziția de moderator și a condus o ședință extrem de aplicată asupra subiectului.
Aproape toți vorbitorii au taxat cu vehemență legea ce pare făcută în cea mai mare grabă de niște ageamii numiți din motive necunoscute „specialiști”. Nimic nu este potrivit la această lege. Nici măcar termenul avansat pentru dezbaterea publică ce a căzut chiar în vacanța mare când mai toți fie elevi fie profesori sunt plecați în concedii. Cei puțini rămași la datori nu pridinesc cu diverse examene cum este și actualul bacalaureat ce se desfășoară în aceste momente. Poate că momentul a fost bine ales de cei ce ar fi dorit ca legea să treacă neobservată și votată „în orb” ca multe altele.

„Nu văd cum acest proiect ar putea fi pus în aplicare. Era nevoie de o dezbatere serioasă, de o colaborare între toți actorii implicați în procesul de învățământ, pentru ca să putem vorbi de o lege bună. Noi suntem artizanii sistemului de învățământ, dar nu ne putem dezvolta cu astfel de legi. Din păcate, majoritatea modificărilor sunt de o calitate îndoielnică și mă întreb dacă chiar s-a dorit o dezbatere publică, din moment ce s-a ales ales această perioadă de vară pentru dezbateri. Nu cumva pentru a se evita propunerile noastre? Așa-zișii experți care au făcut acest proiect nu au văzut un elev în viața lor, sunt un mare zero. Nu au ce căuta în sistemul de învățământ”, și-a expus părerea profesorul Virgil Popescu, președintele Sindicatului Independent din Învățământul Preuniversitar „Spiru Haret” Timiș.

„Eu cred că dacă am fi format noi un grup de cadre didactice, de lideri sindicali și persoane implicate în procesul educațional, care să lucreze la proiect, ar fi ieșit ceva mai articulat, mai rezonabil. Acum sunt multe contradicții și e ciudat ce ce s-a ales această perioadă de concedii pentru dezbateri. Trebuie făcut ceva mai consistent și să terminăm cu cârpelile din învățământ” opinează Marian Uță, președintele Sindicatului Învățământului Preuniversitar Timiș, la fel de dezamăgit de controversatul proiect.
Reprezentanții Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională și ai Inițiativei în Educație și-au exprimat, la rândul lor, nemulțumirile legate de proiect, apreciind că e scris stângaci și desprins de realitatea din învățământ.

Un mesaj extrem de bine articulat și logic a avut un elev ce reprezintă colegii săi din Asociația Elevilor din Timiș. Chiar profesori cu multă experiență au lăudat ideile tânărului și apreciază că cele spuse de Natanael Iriciuc merită să fie redactat în integralitate ca un mesaj adresat președintelui României pentru edificarea asupra adevăratei stari de fapt din școlile preuniversitare.
„M-am îngrozit când am văzut cum este apreciată eficiența sistemului de învățământ. Se urmăresc doar rezultatele la olimpiade, dar nimănui nu îi pasă dacă elevii ies dezorientați din sistemul de învățământ, fără să aibă vreo direcție. Noi avem nevoie de pași concreți, de exemple prin care să ni se arate că se poate și că sistemul este făcut pentru noi, pentru ne pregăti și a ști ce să facem. Elevii nu știu ce vor face după ce ies din sistem și ne întrebăm chiar se consideră importantă educația?”.
Virgil Popescu spune despre posibilul mesaj adresat Președinției următoarele: „Puțini dintre noi ar fi reușit să scoată la iveală asemenea lucruri. Elevii noștri sunt conștienți și de valoarea noastră și de a lor, spre deosebire de așa-zișii experți care au făcut acest proiect revoltător”.
Profesorul Lobază este interesat ca astfel de voci să fie cât mai numeroase de la noi din județ dar ar dori și alte măsuri similare de la alți reprezentanți din alte județe pentru un impact cât mai mare.

LĂSAȚI UN MESAJ