Proiecte făcute „din birou”. Au trasat două linii pe Google Earth și au zis: „Pe aici ar trebui să treacă autostrada”

191

Cu vreo patru ani în urmă CNAIR spunea că are nevoie doar de jumătate din gospodăria familiei Ursu, din Șoimuș, pentru a construi porțiunea de autostradă ce trece prin coasta „Dealului liliecilor”. Acum autostrada e aproape gata, iar din proprietatea pe care inițial nu a dorit să o exproprieze în totalitate a mai rămas neatins un singur metru pătrat: cel ocupat de gura unei fântâni.

Un taluz sănătos de pământ acoperă acum aproape toată suprafața a ceea ce a fost până anul trecut gospodăria familiei Ursu din Șoimuș. Mai puțin o margine dinspre șosea „dotată” cu un gard de beton bine înfipt în pământ care stabilizează zona și o fântână cu acoperiș de lemn. Cu doi ani în urmă CNAIR încă mai susținea că nu avea nevoie de toată gospodăria, de aproximativ 1600 de metri pătrați. Situația de la fața locului contrazice afirmațiile oficialilor companiei de drumuri. N-ar fi pentru prima dată când datele din birourile de la București nu se potrivesc deloc cu realitatea din teren. Prin 2014, când constructorii marcau traseul viitoarei autostrăzi, lângă Brănișca dădeau peste un cimitir clandestin. Primarul de la acea vreme al comunei amintite, Teodor Lazăr se declara aproape convins că traseul autostrăzii, cel puțin pe Lotul 4, a fost trasat „din birou”: „Eu cred că au trasat două linii pe google-earth, la distanță de 70 de metri una de cealaltă și au zis «Pe aici ar trebui să treacă autostrada», iar acum se lovesc de tot felul de obstacole“.

Procesele nu s-au terminat

Înainte de a se începe lucrul la Lotul 4 de autostradă, familiei Ursu din Șoimuș i s-a propus suma de 99.000 de lei pentru a renunța la casa de locuit, o jumătate din curte şi grădina din spatele grajdului gospodăriei. Oamenii s-au adresat instanțelor de judecată. Judecătoria Deva a a stabilit că suma corectă pentru despăgubire ar fi de 220.000 de lei. CNAIR a atacat decizia la Curtea de Apel care a decis definitiv ca suma să fie de 140.000 de lei. Exproprierea s-a făcut parțial, nu total, pentru că șefii de la Drumuri spuneau că nu va fi nevoie de întreaga gospodărie a familiei Ursu pentru șantierul autostrăzii și structura definitivă a acesteia (care, în zonă, presupune un zid de sprijin foarte înalt şi coloane forate în pământ la adâncimi de până la 18 metri). Familia Ursu a rămas cu o bucătărie de vară şi cu fostul grajd. În total o suprafața de 545 de metri pătrați. Mariana Ursu şi soțul său au dormit un an într-o mașină. Socrii Marianei Ursu s-au adăpostit într-un spațiu de locuit amenajat într-o fostă magazie a gospodăriei. Abia în 2017, după ce cazul lor a fost relatat în presă, Prefectura Hunedoara a determinat CNAIR să reanalizeze situația. S-a decis atunci, prin hotărâre de guvern, o expropriere suplimentară conform căreia, pentru cei 545 de metri pătrați rămași (o parte ocupați, de asemenea, de construcții), familia Ursu să primească 38.000 de lei. Mariana Ursu spune că evaluarea proprietății rămase neexpropriate a fost irelevantă.„Evaluarea s-a făcut când șantierul autostrăzii era deja început demult în zonă iar proprietatea degradată de existența șantierului. Noi am început o nouă acțiune în instanță din această cauză și solicităm în plus suma de 63.000 de lei. Considerăm că cererea noastră este mai mult decât rezonabilă în condiţiile în care am fost nevoiți, cu banii puțini primiți, să ne construim în altă parte, o altă locuință, în regie proprie. Soțul meu a fost nevoit să stea doi ani fără loc de muncă pentru a se putea ocupa efectiv de construcția casei. S-a ales cu o hernie de disc. Eu am o ruptură de menisc. Asta pentru că am cărat și ridicat singuri materialele de construcții deoarece nu ne-am permis să plătim pe cineva să ne ajute. Sper ca acest proces să nu dureze ani buni, cum a durat primul”, spune Mariana Ursu.

Sursa: glasul-hd.ro

LĂSAȚI UN MESAJ