7 C
Timișoara
marți 19 martie 2024

DESCHIDE OCHII! Ce evită să-ți spună companiile aeriene low cost care operează de la Timișoara…

Cursele aeriene ”low cost” s-au înmulțit într-un ritm amețitor în ultimii ani, în toate țările de pe cuprinsul bătrânei Europe și nu numai. Au apărut peste noapte puzderie de companii care te invită, cât mai îmbietor posibil, să călătorești cu avioanele lor, în cele mai îndepărtate colțuri ale continentului.

Doar de la Timișoara există nu mai puțin de 14 curse de acest gen cu Wizz Air de exemplu. Mai puneți la socoteală, încă 7 curse care vor opera în curând tot de pe aeroportul timișorean cu Ryanair, pentru tot atâtea destinații din Europa. Internetul e împânzit cu anunțuri gen ”bilete de avion ieftine 100% GARANTAT”. Dacă citești numai atât e în regulă: biletele sunt într-adevăr ieftine. Dacă intri mai în amănunt însă, constați că bagajul de cală se plătește la cât de multe kilograme estimezi că vrei să iei cu tine în călătorie, iar bagajul de mână e strict limitat -în cazul Wizz Air – la unul singur și la anumite dimensiuni. Dacă le-ai depășit te-ai ars, pentru că la Wizz Air plătești 40 de euro dacă s-a depășit dimensiunea bagajului fie și cu un centimetru. Asta numai la Timișoara, unde cei care supraveghează operațiunile de îmbarcare se cred Dumnezeu pe pământ și fac exces de zel. Poate primesc vreo primă de la patronat în funcție de încasările suplimentare realizate.

Și românii care lucrează în Italia se plâng de Wizz Air și așa-zisul preț redus. Am asistat personal, pe Aeroportul din Bergamo la o scenă în care o româncă a fost nevoită să plătească 38 de euro doar pentru că nu avea biletul de avion scos la imprimantă, deși rezervarea era făcută și biletul plătit deja. Ce să-i faci, hârtia e scumpă și cartușul cu cerneală de asemenea. Plus că se uzează imprimanta companiei, săraca. Doar e la preț redus. De unde bani pentru salariile angajaților, taxe de aeroport, întreținerea avioanelor și un mic profit pentru patronat? Ce credeați? Nu e loc de binefacere!

Ryanair în schimb este mai permisivă în privința bagajelor de mână, pentru că îți permite două geamantane pe care le poți lua cu tine în avion. Prețul pentru bagajul de cală este mai mare însă decât la Wizz Air, iar dacă nu ai cântărit bine geamantanul de acasă, ajuns la aeroport plătești până la 10 euro pentru fiecare kilogram care depășește greutatea deja achitată.

Promoțiile oferite de companiile low cost sună îmbietor dar fiți cu băgare de seamă la formula ”de la…” Cei mai mulți nu realizează că nu au cum să zboare de la Timișoara la Dusseldorf de pildă, cu doar 2,99 Euro, așa cum poți vedea pe site-ul Ryanair, de pildă. Am avut curiozitatea jurnalistică de a face o simulare de calcul, pentru un bilet dus-întors Timișoara-Dusseldorf, plecare în data de 14 septembrie și întoarcere pe 18 septembrie, o persoană, cu bagaj de cală de 25 de kilograme. Rezultatul a fost o sumă totală de plată de 90,58 de euro. Dacă mai doream să-mi aleg și locul sau accesul prioritar la avion depășeam 100 de euro. În cazul că alegeam să călătoresc doar cu bagajele de mână, prețul total se reducea la 20,48 euro, nu la 5,98 de euro pentru că doar la dus biletul costa 2,99 euro. La întors biletul era 17,49 euro, redus de la 21,99 euro.

În concluzie, vorba românescă: ”afară-i vopsit gardul…” e perfect valabilă dar pe, de altă parte reclama e sufletul comerțului pentru că oricât de mult se laudă unele companii aeriene low cost cu propoziții de genul ”compania preferată a europenilor” nimeni nu face acte de caritate și nu vine în România fără a lua în calcul și profittul.

Alte subiecte :

Citește și :