De ce e nevoie de tuneluri pe autostrada Lugoj-Deva? Pentru noi acuze între oamenii politici!

173

Porțiunea de autostradă ce va lega (cândva) municipiile Lugoj și Deva este în fază destul de avansată. Dar o porțiune ridică veșnice probleme. Mai mult ca sigur că o bună parte din aceste impedimente sunt artificiale. Dacă s-ar fi depus tot atâta efort pentru terminarea lucrării cât s-a depus pentru diverse opinii mai mult sau mai puțin intemeiate, motive de a continua sau de a bloca lucrarea, șoseaua poate era de mult terminată.

Dregătorii nu scapă nici o ocazie să se înțepe și să arunce cu acuze. Ba unii sunt vinovați ba alții, după cum o cere jocul de imagine al politicii. Recent, Călin Dobra, președintele CJT, a făcut câteva aprecieri referitor la acest tronson de drum. Cum era de așteptat, nu a întârziat o replică venită din cealaltă parte a baricadei.

Iată cum își argumentează Cătălin Drulă opinia sa despre acest proiect:

Domnul președinte al CJ Timiș, Călin Dobra, s-a lansat vineri într-o serie de minciuni și inepții despre infrastructura de transport din Timiș. Despre tunelurile din zona Holdea, spune dl. Dobra, „a intervenit anul trecut o asociaţie pentru protecţia mediului care a făcut presiuni la Ministerul Transporturilor, la guvernul tehnocrat”. În fapt, acordul de mediu care impune traversarea zonei respective de către autostradă prin tuneluri este emis în 24 decembrie 2013, prin urmare n-are nicio legătură cu guvernul tehnocrat!

Mai departe, spune dl. Dobra, „eu cred, şi îmi asum acest lucru, că s-a încercat blocarea acestei investiţii şi nefinalizarea tronsonului de autostradă”. Aici îi dau parțial dreptate, s-a blocat realizarea acestei investiții de către Narcis Neaga (fost director general CNADNR, actual consilier al ministrului Cuc) care a tărăgănat 2 ani de zile, 2014 și 2015, proiectarea și contractarea zonei cu tunele. Și din nou este blocată această investiție din ianuarie 2017 de când a revenit PSD la putere.

„Realizarea acestui viaduct pentru urşi costă aproximativ 180 de milioane de euro”. Domnule Dobra, hai să o luăm încet, metodic că poate înțelegeți și dvs. și colegii din PSD odată despre ce e vorba. Nu e vorba nici de viaduct, nici de ecoduct, nici de tunel „pentru urși”, ok? E vorba de 2 tuneluri prin care trece autostrada. Ca acelea prin care mergeți dvs. în vacanță în străinătate, le știți. Intră autostrada prin tunel, iese și, ce să vezi, miracol, muntele de deasupra rămâne intact!

De ce e important să rămână muntele intact? Păi pe de-o parte din motivele de mediu pe care le luați în zeflemea – pentru a păstra un coridor de migrație a animalelor între două mari zone împădurite ale României. Pe de altă parte, pentru că dacă muntele ar trebui săpat ar fi mari probleme de construire, similare cu cele de la Orăștie-Sibiu lotul 3 (Aciliu) – ar fi vorba de un debleu (o săpătură) adânc cât un bloc de 15 etaje.

În plus, suma de 180 de milioane de euro este mult exagerată, valoarea reală este undeva la jumătate. E vorba pentru întreg proiectul Lugoj-Deva de o suplimentare de aproximativ 15% față de valorile licitate (și mult sub valoare estimată a proiectului) pentru a-l construi așa cum trebuia să fi fost proiectat de la început (dacă ar fi avut un studiu de fezabilitate serios, nu unul de mântuială, la bază).

Realitatea este că acest guvern nu este în stare de când a venit să scoată la licitație acești câțiva kilometri de autostradă (inclusiv cele 2 tuneluri) pentru care există proiect tehnic de execuție finalizat.

LĂSAȚI UN MESAJ