Ce am făcut pentru elevi?

71

Consiliul Județean al elevilor nu este deloc în vacanța de vară. Ei se ocupă și acum de interesele elevilor, colegi ai lor. De anul ce a trecut și până acum este potrivit un bilanț de activitate. Toate cele intreprinse sunt însumate sub forma unui raport ce încercă să răspundă la o întrebare simplă: „Ce am făcut pentru elevi?”. Întrebarea pare simplă dar răspunsul este unul complex, ca și situația elevilor.

Chiar dacă a mai trecut încă un an în care misiunea principală a Consiliului Județean al Elevilor Timiș a fost militarea pentru respectarea drepturilor elevilor, am realizat o retrospectivă a activității din anul școlar anterior, care a fost plin de proiecte și campanii pentru elevi.

Dezvoltarea substructurilor

În cadrul acestui an am dezvoltat foarte mult substructurile școlare prin organizarea sesiunilor de formare constante. La începutul mandatelor președinților consiliilor școlare ale elevilor din Timiș am organizat Fabrica de Elevi Reprezentanți, unde fiecare a fost informat cu privire la atribuțiile pe care le are. A doua și cea mai importantă sesiune de formare a fost Seminarul CȘE-urilor, unde s-au abordat subiectele conexe activității de reprezentare a elevilor, de la secretariat intern până la metode de a comunica facil cu direcțiunea unei școli.

Dialog cu decidenții

De la negocieri cu parlamentarii din județ până la expunerea problemelor elevilor în fața conducerii Inspectoratului Școlar Județean Timiș, acest an a fost unul benefic din punct de vedere al vizibilității structurii de reprezentare a elevilor la nivelul factorilor decizionali.
Am purtat discuții cu liderii partidelor politice și nu numai în lupta pentru respingerea Ordonanței de urgență 51. De asemenea, în cadrul ISJ s-au purtat discuții pentru a expune anumite probleme stringente ale elevilor.

Asigurarea incluziunii

În acest mandat, CJE Timiș a lansat Toolkit Anti Bullying, un ghid folosit de elevii din întreaga țară pentru a afla metode eficiente de a combate fenomenul bullying-ului în școli.

Acesta este un ghid complex care a ajuns la un număr de 4 lansări: 2 în Timiș și 2 online (în județul Hunedoara și în municipiul București). Pe lângă acest ghid, am creat o rețea activă de ambasadori ai incluziunii care au participat la un training. Reprezentanții CJE Timiș au participat și la Inclusive Schools, un eveniment organizat de către Consiliul Național al Elevilor, cu scopul de a forma ambasadori ai incluziunii la nivel județean.

Informarea elevilor

Informația este putere, iar un elev care își cunoaște drepturile și îndatoririle este unul care va crea un mediu școlar mai bun pentru el și pentru colegii săi. De aceea am organizat două campanii majore în școli: “La plimbare prin Statutul Elevului” și “Grow up with CJE Timiș”. Ambele proiecte au avut ca scop prezentarea Ghidului Ilustrat al Elevului, urmate de o sesiune de întrebări. Noutatea din acest an este că am reușit să ajungem și în școlile gimnaziale pentru a forma viitorii elevi reprezentanți și pentru a-i pregăti pe aceștia pentru o candidatură în cadrul CȘE Junior.

Lupta pentru respectarea drepturilor

Când reprezentanții școlilor din Timiș ne semnalau constant problema elevilor majori care nu puteau părăsi incinta școlii, am luat acțiune. Prin petiția din cadrul demersului “Sunt major, scoate-mă de aici” (care a strâns peste 1000 de semnături) am rezolvat această problemă. ISJ Timiș a emis o adresă către unitățile de învățământ din județ, iar acum situația este mai bună pentru elevii majori. Pe lângă această campanie, problemele semnalate de către elevi au fost transmise către factorii decidenți și rezolvate. Negocierile pentru respingerea OUG 51 au fost numeroase și o victorie pentru elevii din Timiș și nu numai.

Consultare

Mai ales în perioada pandemiei am lansat numeroase chestionare pentru a identifica nevoile elevilor din județ. În urma acestor consultări am lansat rapoarte, cum este de exemplu Raportul privind digitalizarea în județul Timiș, bazat pe peste 1000 de răspunsuri. Am ascultat întotdeauna vocea elevilor și ne-am asigurat că este luată în calcul de către factorii decidenți.

În acest an am derulat campanii puțin mai diferite pentru a ne asigura că ajungem la fiecare elev. Am pus incluziunea și consultarea pe primul loc, dar nu am uitat niciodată importanța dialogului cu factorii decizionali. Nu ne vom opri din a ne asigura că fiecare beneficiar al educației se bucură de o școală incluzivă, unde drepturile îi sunt respectate
– declară Alexandra Trușcă, președintele Consiliului Județean al Elevilor Timiș

LĂSAȚI UN MESAJ