Ca să nu dea înapoi la Bruxelles sute de milioane de euro, autoritățile speră să poată prelungi până în august 2026 finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva

421

Ca să nu dea înapoi la Bruxelles sute de milioane de euro, autoritățile române speră să poată prelungi până în august 2026 finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva, din care lipsește o porțiune de circa zece kilometri.

Este vorba despre secțiunea dintre Margina și Holdea, unde trebuie realizate două tuneluri pentru urși, estimată la circa 300 milioane de euro. În momentul aprobării finanțării pentru autostrada Lugoj-Deva, Comisia Europeană a cerut României să aibă în trafic întreaga autostradă la finalul lui 2023. Secțiunea cu tuneluri nu are încă un constructor.

Singura porțiune lipsă este în continuare cea scoasă din lotul celor de la Salini, unde acordul de mediu revizuit în decembrie 2013 cere realizarea a două ecoducte pentru protecţia mamiferelor mari, așa numitele „tuneluri pentru urși”. De fapt, aceștia sunt singurii kilometri de autostradă care lipsesc dintre Sibiu și Nădlac.

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura avertizau în primăvara acestui an: „România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional”.

Abia în iulie anul trecut, Compania de Drumuri a lansat o licitație pentru realizarea secțiunii cu tuneluri, care s-a blocat însă după ce CNAIR a fost obligată de Curtea Internațională de Arbitraj să recunoască faptul că fostul contract pentru construcția lotului 2, cel cu italienii de la Salini, este încă în vigoare. CNAIR a fost obligată inclusiv să le plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro italienilor.

„Vom solicita antreprenorului finalizarea lucrărilor pe cei patru kilometri, sunt în proporție de 70% finalizate, și vom scoate la licitație secțiunea E cu cei 9-9,8 km”, a declarat Ministrul Transporturilor.

Ca să nu dea înapoi la Bruxelles sutele de milioane de euro folosite pentru a finanța construcția tronsoanelor deja date în circulație, Guvernul vrea să treacă porțiunea cu tunelurile pe finanțare din Planul Național de Recuperare și Reziliență.

„Câștigul pe care îl avem pentru transferul de proiect este că termenul pe care trebuie să îl respectăm dacă ducem până la capăt negocierile cu Comisia Europeană devine 31 august 2026”, explică Ministrul Fondurilor Europene.

Asta înseamnă că, ani buni de acum înainte, între Margina și Holdea șoferii vor circula tot pe DN68A.

sursa – digi24.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.