Bicicleta, un vehicul fără respectarea regulilor de circulaţie. Până când, „tovarăşe” poliţist?

3185

În ultima perioadă, bicicleta a luat un mare avânt, acordându-se o mare atenție circulaţiei bicicliştilor. În ziua de azi se circulă cu bicicleta după cum îl taie capul pe fiecare. Dar să vedem ce este bicicleta.

Bicicleta poate fi definită în general ca fiind un vehicul rutier cu două roți așezate în linie una în spatele celeilalte, pus în mișcare prin intermediul a două pedale acționate cu picioarele. Se estimează că mersul pe bicicletă este de trei ori mai eficient din punct de vedere energetic decât mersul pe jos, iar viteza este de trei – patru ori mai mare.

Dar, în primul rând, se uită un lucru, că trebuie să cunoşti normele minime de circulaţie, să nu circuli printre oameni, ci doar pe piste special amenajate, iar persoanele care vor sa meargă cu bicicleta pe drumurile publice trebuie sa aibă cel puțin 14 ani şi să aibă asupra lor actul de identitate, conform legislaţiei rutiere.

Interdicţii pe care le au bicicliştii sunt:
• să circule fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale;
• să circule în paralel (exceptând competiţiile sportive organizate);
• să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
• să transporte o altă persoană (în afară de copiii de până la şapte ani, dacă bicicleta are montat în față un suport special şi în afară de situaţia în care vehiculul e construit şi/sau echipat special pentru transportul altor persoane);
• să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care stânjenesc/periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
• să circule atunci când drumurile sunt acoperite cu polei, gheaţă sau zăpadă;
• să circule cu defecţiuni tehnice la frâne sau cu o bicicletă fără avertizor sonor;
• să traverseze drumurile publice pe trecerile de pietoni, în timp ce se deplasează pe bicicletă;
• să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură/acostament (exceptând cazurile în care, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar pentru a vira la stânga);
• să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
• să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul.

Atenţie! Persoanele care nu respectă normele impuse circulaţiei bicicletelor riscă să primească între 6 și 8 puncte-amendă (adică între 585 şi 780 de lei). În prezent, un punct-amendă are valoarea de 97,5 lei, iar de la 1 iulie aceasta va fi de 105 lei.

Dacă pe un drum este amenajată o pista de biciclete, atunci bicicliştii vor circula doar pe aceasta, şi pe sensul de mers al bicicletelor (pe dreapta). Interzis a se circula contrasens.

Totodată, aceştia n-au voie să circule pe sectoarele de drum cu acces interzis bicicletelor.

De asemenea, nu se poate circula cu bicicletele pe trotuare – în lipsa pistelor special amenajate – sau pe partea carosabilă a drumului, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament ce pot fi folosite. Bicicliştii n-au voie nici să umble pe aleile din parcuri/grădini publice, exceptând cazurile în care circulaţia pietonilor nu este incomodată.

Bicicliştii trebuie să cunoască regulile minime de circulaţie şi semnificaţia semnelor de circulaţie.

Îmi amintesc că înainte de 1989 se dădea un mini-examen pentru a primi acceptul de a circula cu bicicleta.

Timişoara are în prezent multe străzi pietonale, dar şi pieţe unde este interzisă circulaţia bicicletelor, însă pe nimeni nu interesează acest lucru, poate să dea peste tine în staţia de tramvai, autobuz, troleu, pe trotuar fără marcaj de pistă, prin pieţe, pe pietonale, fiindcă poliţia este indiferentă, întoarce spatele şi nu vede nimic.

Biciclistul nu cunoaşte regulile de circulaţie, iar poliţia uită să îşi facă meseria, şi să le aplice, iar pietonul este defavorizat din toate punctele de vedere, şi după mintea de azi a miliţianului, pardon, a poliţistului ar putea primi şi o amendă că nu se dă la o parte din fața bicicletei.

Pietonul îşi cunoaşte regula lui de circulaţie, ceea ce ar trebui să ştie şi biciclistul, iar poliţia să îşi cunoască meseria.

29 COMENTARII

  1. ntr-un oras literalmente sufocat de masini , problema o reprezinta biciclistii ??? Mergeti pana la Szeget sa vedeti circulatie velo , ca sa nu mai zic de Danemarca sau Olanda unde numarul de biciclete este mai mare decat al populatiei. In loc sa incurajam transportul cu bicicleta si cu mijloacele de transport in comun pentru a mai decongestiona traficul auto noi le incriminam ?! Cate accidente au fost provocate de biciclisti in comparatie cu cele din traficul auto ?? Cu tot respectul pentru cel ce a scris articolul dar l-as intreba pentru cine este orasul ? Pentru oameni sau pentru masini. Atat timp cat se incrimineaza bicicleta, se inchid treceri de pietoni , se asfalteaza strazile pietruite , etc…… , semnalele sunt catre un oras al masinilor. Si iata ca-l avem. Va place ? Dumneavoastra nu faceti decat sa sustineti acest demers. Incercati sa intrati pe http://gehlpeople.com si o sa vedeti ca se poate si altfel. Multumesc

    • Nu iti mai bate capul, nu ai cu cine..cred ca este cel mai de r…haaat articol din ultima perioada..s-a discutat enorm pe tema asta, te aprob in totalitate+as mai avea de adaugat..Timisoara, viitoare capitala culturala..o gluma!

    • Nu cred ca au fost incriminate bicicletele. Idea era ca bicicliștii sa respecte regulile de circulație pentru ca ele exista și pentru bicicliști, nu numai pentru mașini și pietoni. Cat despre faptul ca bicicliștii circula pe carosabil pe arterele principale din oraș unde sunt benzi pentru biciclete sa nu mai zicem nimic….Așa-i? Sa nu zici nimic atunci când pe bd Regele Carol I da o femeie în toată firea cu bicicleta, peste soția și fetita ta la 2 metri de intrarea/ieșirea din școală. Ce credeți? Femeia de pe bicicleta a redus viteza pt ca circula în dreptul unei scoli sau a folosit soneria ca sa avertizeze ca ea vine și nu are chef sa oprească? NU. Nimeni nu spune sa nu circuli cu bicicleta, dar respecta minimele reguli de circulație care exista pentru bicicliști.

    • Trebuie sa existe o singura lege: BICICLISTUL TREBUIE SA CIRCULE IN ASA FEL INCAT SA NU DERANJEZE CU NIMIC PIETONII. Sa ocoleasca pietonii cu grija, sa nu circule in viteza pe langa ei, sa nu faca manevre teribiliste care pun in pericol, sa circule pe partea spre sosea a strazii, sa se opreasca, sa coboare si sa linisteasca, daca trece pe langa persoane care se tem. Intr-un cuvant sa fie atent si intelegator, NU PREPOTENT.
      La fel pietonii trebuie sa faca pace cu ciclistii si sa incurajeze ciclismul pentru ca e sanatos si ecologic, si pentru ca numarul incidentelor ciclist (civilizat) – pieton este aproape zero.
      In rest, cred ca cei care cer amenzi pentru situatii absurde ori sunt platiti de magnatii petrolului, ori sunt politisti care se tem ca nu mai sunt bani de salarii la buget, ori sunt maniaci ai corectitudinii care nu au altceva mai bun de facut.

    • Mai bine te-ai duce cu adevarat pana la Szeget ca sa vezi cu adevarat piste de biciclete! Oltenisoara este in epoca de piatra fata de Szeget. Acolo si eu as circula mai mult cu bicicleta. Ideea articolului este ca biciclistii sa fie mai responsabili, nu sa incerce sa-i ajunga din urma pe motociclisti. In jegul asta de oras majoritatea pistelor de bicicleta sunt pe trotuar langa pietoni. Ti se pare normal sa treaca niste inconstienti pe bicicleta cu 30-40 kmh la 30 cm de copii???

  2. Unii biciclisti sunt de-a dreptul nesimtiti, circula pe aleile pietonale desi la 2-3 metri au pista dedicata si te apostrofeaza daca nu te dai din calea lor.

  3. Nu toti biciclistii sunt salbatici, asa cum nici toti automobilistii si nici toti pietonii. Preocuparea majora ar trebui amenajarea cat mai multor piste adevarate de biciclete, pentru ca atunci orasul ar mai respira. In Timisoara preocuparea autoritatilor si unor ziaristi este de a interzice bicicletele, nu de a incuraja acest mod de transport si de viata. Lumea civilizata e mult inainte (si) in acest domeniu. E adevarat, sunt si multi ciumeti pe biciclete, dar asta e nivelul la romani.

  4. Domnule Stejarel Ionescu , articolul e interesant si puncteaza cateva detalii importante cum ar fi legislatia , drepturile si obligatiile dar …va invit sa circulati cu noi cu bicicleta pe asa zisele piste unde sunt parcate masini , se plimba cainii care oricum pe piste isi lasa mizeria ( sub atenta supraveghere a stapanilor / elor ), pistele sunt late de 25 cm sau dispar subit si teoretic trebuie sa te arunci de pe tzoacla ca sa respecti legea , taximetristii care nu inteleg in anul 2017 ca daca pista se continua pe trecere cand e verde biciclistii pot merge pe bicicleta , precum si multe alte specte care tin de faptul ca biciclistii sunt niste participanti la trafic DEFAVORIZATi . Mai trebuie mentionat ca drumurile NU apartin automobilistilor pentru ca ei platesc taxe !!! Pentru drumuri se folosesc bugetele nationale unde toti , pietoni care nu au masini , sau au 3 masini contribuie cu sume enorme ( pe care se platesc dobanzi la imprumuturile contractate) . Biciclistii degreveaza drumurile , degreveaza fondurile pentru sanatate , reduc uzura drumului ( nu folosim masina – folosim bicicleta) . Si mai presus de toate respectul datorat unor vieti umane
    Soferul turbat ca vede un biciclist in fata il preseaza in loc sa respecte deja universala distanta europeana de 1,5 m lateral ….poate ca biciclistul intimidat ( conducere auto agresiva) se poate dezechilibra de la omniprezentele franjuri de langa borduri sau de la canalele fara capac sau infundate) .
    Deci problemele sunt multe si complexe iar o pledoarie impotriva bicilistilor nu-si are rostul decat in contextul in care : pistele sunt facute cu consultarea biciclistilor si a unor standarde de securitate , traseele sa fie normale si continuitatea asigurata .
    Genul asta de articole denota clar lipsa de intelegere a fenomenului adica nu ati mers cu bicileta ….si nu faceti diferenta intre cei care o folosesc in scop de agremetn sau ca participanti regulati la trafic .
    As mai avea de spus multe dar un singur lucru trebuie remarcat …..diferenta intre amenzile la auto si la biciclete …acest lucru spune multe despre nivelul de cultura al decidentilor ( mai ales cei cu bmw si mercedes) .

    • Nu are rost sa iti bati capul. Sunt doar frustratii din masini…care stau de 4 ori la un semafor… Cand te vede ca pedalezi linistit…il doare capul. Si atunci…exact cum spuneai…te inghesuie…uitand ca esti participant la trafic. Daca cazi…te-a linistit…ca e la 40 cm in spatele tau. Dar in viziunea lui…a taranului…el are prioritate…tu esti un „amarat” cu bicicleta…el avand un „cotet” de masina de 300€. Si astora de te trimit pe pista…le transmit „m..e”…ca si d-lui primar si tuturor „inginerilor” de le-au conceput. Nu poti numii pista…un trotuar vopsit…plin de borduri…canale…etc. Si nu inteleg unde vor sa se inghesuie… Si dc mai sunt 50 m pana in semafor si e rosu…tot te claxoneaza. Vrea sa aibe 80 km/h in aia 50 m…sa franeze cu scartait la semafor. Poate…cand cad si ei un oras adevarat, dedicat bicicletelor, ca si Copenhaga sau Amsterdam…atunci constientizeaza. Poate.

  5. Domnule ziarist pe cand un articol cu masinile parcate pe trotuare si treceri de pietoni? Sau acestea nu prezinta interes pentru opinia publica

  6. culmea, pe reporterul este agasat de biciclisti intr-un oras (viitoare capitala culturala) unde acestia sunt prigoniti de autoritati. Tocmai spune si autorul ca exista strazi pietonale unde mersul pe bicicleta este interzis, ca sa nu mai vorbesc de parcuri…
    Tocmai, intr-un oras sufocat, cu masini in ambuteiaje si parcate peste tot, autoritatile locale ar trebui sa incurajeze deplasarile cu bicicleta. Este foarte putin probabil ca un biciclist sa loveasca un pieton pe trotuar sau pe o alee pietonala.
    Stau de 9 ani in Bucuresti si aici se circula cu bicicleta peste tot (parcuri, piete, strazi pietonale si trotuare) si n-am auzit sau vazut vreun incident cu biciclisti…
    Ce sa mai vorbesc de orasele din Benelux.
    A, …si mai spune o mare tampenie, cica inainte de ’89 biciclistii dadeau un mini examen. Fals! Cel putin in Timisoara nu am auzit vreodata de acest (mini)test; (am 43 de ani) si nici bunicii mei si vecinii nu mi-au relatat vreodata despre asa ceva….

  7. Doar ca idee, sa stii ca pe strada unde sunt facute pozele, mersul pe bicicleta este permis.
    Stejarel, pe cand un articol despre conditiile mizere din mijloacele de transport in comun? Pe cand un articol despre lipsa implicarii politiei in traficul din Timisoara? Pe cand un articol despre toate pistele de biciclisti facute fara cap si pe bani multi? Pe cand un articol despre betele in roate pe care primaria le baga biciclistilor?
    Cand ati folosit ultima data o bicicleta? Va mai amintiti?

  8. Stimabile, te invit sa te plimbi cu bicicleta prin Bucuresti sa vezi test de supravietuire. Daca uneori mergem pe trotuare este pentru ca respectul din trafic este la nivel zero, trec cu masina pe langa tine radiant cat sa te faca sa cazi de pe bicicleta si da preferam o amenda pentru un mers pe trotuar decat o vizita la spital. In zonele critice daca merg pe trotuar am grija sa nu incomodez pe nimeni nu claxonez pe nimeni sa se dea la o parte si nu merg cu viteza. Daca ar exista piste dar piste adevarate, chiar credeti ca nu am sta numai pe ele? Multe piste din bucuresti au fost interzise de politia rutiera deoarece puneau viata ciclistilor in pericol si au amendat primariile respective, in afara de cea de pe Victoriei, mai toate sunt niste caricaturi. Este de neinteles de ce multi prefera sa blameze ciclistii, nu v-ati saturat sa inspirati atatea noxe? Nu v-ati saturat de statul la semafor? De masinile care inunda trotuare si treceri de pietoni? Suntem o natie de ghiolbani cu masini. Doar conservarii au voie pe sosea…din pacate mentalitatea omului e mai greu de schimbat oricate piste am avea.

  9. Cred ca mijlocul de transport „pieton” este o falsa categorie, deoarece vorbim de distante scurte sub 2-3 km pe zi, si intre alte mijloace de transport…

    Cat ce spune autorul articolului este adevarat, dar scos din context. Regulile sunt incalcate de catre soferi, biciclisti si pietoni. Si mai adevarat e ca politia NU EXISTA. Iar amenzile la biciclisti sunt comparabile sau mai mari decat o pensie. Na, puneti-va si in locul politistului…

  10. Cu toata stima, un articol din varful pixului, de catre un personaj caruia i s-a pus pata pe biciclisti…generalizari fara fond

  11. Sunt si biciclisti inconstienti, de acord, dar de cel putin 10 ori mai multi soferi fara minte, ce nu cunosc legislatia si nu au pic de bun simt. Unul a vrut pur si simplu sa ma calce pe pista de biciclete langa o trecere de pietoni..sa ma invete minte ca „nu se trece calare pe bicicleta pe trecerea de pietoni” ..degeaba ii explic la nebun ca nu eram pe trecere ci pe pista si chiar daca sunt desenate la 30 cm una de alta, nu sunt acelasi lucru… Exact cum s-a scris si mai sus…pistele sunt locul de parcare preferat al tuturor, multe din ele gandite prost (banci sau piloni pe pista)…Consider ca acest articol este partinitor. Si eu am masina dar aleg sa merg cu bicicleta pentru ca ar trebui sa fie mai sanatos. In schimb, din cauza soferilor de cele mai multe ori este extrem de periculos…

  12. Cat timp un părinte sau o persoana în vârstă îmi adresează injurii că eu circul pe pista de biciclete , unde pruncu lui joaca șotron și aleargă nesupravegheat și haotic..il invit pe acel părinte să joace și el șotron sau să alerge haotic pe șosea daca numa dansul că pieton are drepturi…și pozele sunt făcute la un biciclist pe instrumentul lu’ șefu de așezare. Cei cu biciclete personale sunt infinit mai responsabili..am fost oprit și verificat pe pista de biciclete că nu am lumina pe fata la bicicleta in timp ce mișunau haotic cei cu bicicletele mov..degeaba sa explic la protectorul legii că lumina fata pe bicicletă mi-a fost furată anterior de către un pieton in timp ce savuram o limonada la una din terasele situate pe aleea pietonală. Dacă doriți așa masuri drastice împotriva bicicliștilor..ar trebui amendați și pietonii care au transformat putinele piste de biciclete în curtea lor personală.

  13. Ceva panseluta se simte deranjata ca oamenii merg cu bicicleta prin piata rosie ….sau prin centru …..hmm ,e pietonala ,deci e doar pentru pietoni .
    In trecut obisnuiam sa merg si eu cu bicicleta , si era foarte ok , de vreo 3 ani merg cu masina si pot sa spun ca in prezent mai repede ajungi pe jos decat cu masina sau cu bicicleta.
    Pistele de bicicleta sunt groaznice , pe langa asta ,sunt pietoni pe ele ,care se simt ,,apostrofati” daca sunt macar claxonati , in centru trebuie sa cobori de pe bicicleta ,si mai incolo de centru lafel nu poti merge pe bicicleta pentru ca nu sunt drumuri sunt masini parcate peste tot si asa mai departe.
    Poate vreti sa circulati cu ratt cand e aglomerat …mult noroc ,linia care leaga partea de 700 cu centru este pe strada cel mai des blocata .

    Sper doar ca primarul si panselutele de genul celor care scriu asemenea articole sa se trezeasca la realitate si sa fie rezonabili …..sau macar sa incerce

  14. De rasu-plansu..in loc sa fie incurajat mersul pe bicicleta, sa fie promovate beneficiile sportului, vorbesc doar cei carora le este prea lene sa faca putina miscare. Si fiind atat de lenosi, sunt si foarte lenosi la minte. Saracii. Oricum sunt foarte putine piste ciclabile in Romania. Cel putin intr-o localitate, sunt doar asa zise „piste”, aproape sterse, care se termina in terasa unui bar sau direct in vreo bordura. Cam asa este si mintea celor care au nemultumiri fata de biciclete/biciclisti.

  15. Folosesc zilnic bicicleta in oras de 3 ani.Am renuntat la mijloacele de transport unde te sufoci si pe langa asta mai risti sa ti se fure banii,telefonul,etc.Singurele probleme ce le-am avut in timp ce ma deplasam cu bicicleta au fost din cauza masinilor(soferilor ce parca nici nu te observa).

  16. Trebuie sa existe o singura lege: BICICLISTUL TREBUIE SA CIRCULE IN ASA FEL INCAT SA NU DERANJEZE CU NIMIC PIETONII. Sa ocoleasca pietonii cu grija, sa nu circule in viteza pe langa ei, sa nu faca manevre teribiliste care pun in pericol, sa circule pe partea spre sosea a strazii, sa se opreasca, sa coboare si sa linisteasca, daca trece pe langa persoane care se tem. Intr-un cuvant sa fie atent si intelegator, NU PREPOTENT.
    La fel pietonii trebuie sa faca pace cu ciclistii si sa incurajeze ciclismul pentru ca e sanatos si ecologic, si pentru ca numarul incidentelor ciclist (civilizat) – pieton este aproape zero.
    In rest, cred ca cei care cer amenzi pentru situatii absurde ori sunt platiti de magnatii petrolului, ori sunt politisti care se tem ca nu mai sunt bani de salarii la buget, ori sunt maniaci frustati ai corectitudinii care nu au altceva mai bun de facut.

  17. Cred ca domnul Stejarel e genul de om care tipa la copii sa nu mai bata mingea intre blocuri, sa mearga pe teren…. ca doar toti am avut un asemenea vecin :)))

  18. d-le jurnalist, daca tot ai vorbit despre obligatia biciclistilor, o sa vorbesc si eu despre o obligatie a unui jurnalist: SA FIE BINE INFORMAT SI SA TRANSMITA INFORMATIA CORECTA MAI DEPARTE! legislatia din articol e una veche, vezi ca s-a schimbat anul asta si au aparut niste modificari. Imbracamintea cu elemente reflectorizante este obligatorie noaptea doar daca drumul pe care se deplaseaza biciclistul nu este iluminat. adica in oras unde peste tot e iluminat public ai voie fara imbracaminte cu elemente reflectorizante noaptea atata timp cat ai far si stop. Mai stiati ca soferul trebuie sa lase distanta de 1,5 metri intre masina si biciclist atunci cand trece pe langa biciclist? multi soferi trec la o palma de biciclist. nemultumiri vin de peste tot, dar nu cred ca trebuia un articol in care biciclistii sunt blamati pt cativa care conduc bicicleta ca la circ.

LĂSAȚI UN MESAJ