Speranţele că în toamna acestui an am putea circula pe autostradă măcar până la Ilia s-ar putea nărui. Descărcarea de pe A 1 Lugoj – Deva se află pe lotul 3, cel construit de asocierea spaniolă cu care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere se află în relaţii de-a dreptul conflictuale.
În ultimul an, lucrările pe lotul 3 (construit de spaniolii de la Comsa) au bătut pasul pe loc, în timp ce ritmul de pe lotul 4 (construit de Spedition UMB – compania lui Dorinel Umbrărescu) s-a accelerat. Pe lotul 4 s-au depăşit problemele cu cimitirul clandestin de la Brănişca şi peştera cu lilieci de la Şoimuş, iar acum se lucrează intens la stabilizarea versantului de la ieşirea din Şoimuş spre Bejan.
La ultima vizită a oficialilor de la Bucureşti, constructorii lotului 4 au spus că sunt şanse ca această porţiune de autostradă, lungă de peste 20 de kilometri, să fie gata în toamna acestui an. Şi dacă va fi gata, sunt şanse ca lotul 4 să devină alt „muzeu de autostradă”. Asta pentru că nodul din zona localităţii Ilia se află pe lotul 3, cel construit de spaniolii pe care şefii de la CNAIR şi Ministerul Transporturilor i-au tot criticat în ultimul an.
Cătălin Drulă: „Este o crimă ce se întâmplă”
Problema a fost semnalată recent şi de către deputatul USR Cătălin Drulă (fost consilier pe probleme de transport în Cabinetul Cioloş), care descrie situaţia drept „un coşmar” şi învinuieşte statul român, în principal pe şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă. „Lotul 4 nu avea iniţial prevăzută în proiect o descărcare la Holdea. În 2016 s-a decis construirea ei. CNAIR a aprobat proiectul tehnic, Ministerul Transporturilor a dat autorizaţie de construcţie, Guvernul a făcut exproprieri de terenuri în zonă, iar acum statul român nu mai recunoaşte aceste lucrări suplimentare, care nu depăşesc 3 la sută din valoarea iniţială a contractului.
Statul român vrea să ducă cu tot dinadinsul acest contract spre reziliere. Este o prostie imensă să reziliezi un contract cu o lucrare ajunsă la 85 la sută ca stadiu de execuţie. Mai mult, nici lotul 4 al autostrăzii nu va putea fi folosit pentru că descărcarea se află pe lotul 3 (la capătul dinspre Ilia al acestuia – n.red.). De fapt, problema acestui contract este una de management, de la directorul Ştefan Ioniţă (şeful CNAIR – n.red.) şi toţi miniştrii care-l ascultă şi-i ascultă balivernele. Este o crimă ce se întâmplă!”, susţine Cătălin Drulă.
CNAIR: „Vom găsi o soluţie”
Încă de anul trecut, şefii de la transporturi (fie miniştri, fie şefi ai CNAIR) au reclamat de mai multe ori „slaba mobilizare” a constructorilor spanioli, pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. De la începutul acestui an, din partea oficialilor, au început să apară şi reproşuri referitoare la calitatea lucrărilor de pe lotul amintit.
În primăvară au apărut şi ameninţările clare cu rezilierea contractului. O decizie în acest sens este însă amânată, după cum lasă de înţeles purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu: „Vina pentru situaţia de pe lotul 3 aparţine exclusiv asocierii de companii care lucrează acolo. Au avut tot amplasamentul la dispoziţie, liber, dar n-au avut o mobilizare suficientă şi interes pentru a finaliza lucarea la termen. De fapt, acea lucrare se află în cel de-al doilea an de întârziere, pentru că trebuia finalizată în 2016. Nu pot să invoce niciun motiv pentru care nu au făcut acolo lucrări la nivelul de calitate cerut. Nu au nicio scuză. Până la 1 mai, constructorii spanioli au termen să prezinte un grafic realist de lucrări şi să demonstreze că vor cu adevărat să finalizeze lucrarea. Dacă lotul 4 va fi gata înaintea lotului 3, vom găsi o soluţie pentre descărcarea traficului de pe lotul 4”.
sursa: glasul-hd.ro