Administrația Fritz nu „scoate din pălărie” nicio investiție de anvergură pentru Timișoara! Niciun proiect major nu va fi început în 2021

1256

Bugetul Timișoarei a fost întocmit și se află deja în dezbatere publică, până în 9 aprilie. 1,4 miliarde de lei este suma de care dispune anul acesta Primăria Timișoara. Noua administrație vine și cu idei noi! În 2021 se va investi mai mult în digitalizarea instituției, în transformarea urbei în smart city și oraș „verde”, dar și în mobilitatea urbană. Haideți să vedem câți bani primește fiecare capitol!

Pentru funcționarea Primăriei Timișoara se vor cheltui, în anul în curs, 787 de milioane de lei, iar pentru dezvoltarea orașului sunt alocate 62 de milioane de lei.

Din bugetul de funcționare se vor plăti salariile angajaților din primărie, dar și din direcțiile aflate în subordine. De asemenea, tot din acești bani se vor finanța proiectele societății civile, culturale, sportive, ale tineretului și ONG-urilor care prestează servicii sociale. Subvențiile ce vor fi achitate de primărie în 2021 pentru Colterm și STPT sunt de 99, respectiv 74 de milioane de lei.

Proiecte continuate în 2021

Noua administrație va continua mai multe proiecte începute de fosta echipă de conducere din primărie. Va fi finalizat bulevardul Constantin Prezan și Parcul Civic.

Strada Grigore Alexandrescu va fi modernizată și lărgită, iar Calea Bogdăneștilor, cu tot cu liniile de tramvai, va fi reabilitată.

Un alt proiect pe care „îl moștenește” noua administrație este monitorizarea video a Canalului Bega. Pentru studiul de fezabilitate și întocmirea proiectului tehnic se cheltuiesc 46.000 de lei, iar pentru implementare, 200.000 de lei.

Sănătatea este finanțată anul acesta cu 125 de milioane de lei. Se promite începerea lucrărilor la o nouă maternitate și un nou spital municipal. Tot în 2021 va fi gata și noul corp al Spitalului de Copii Timișoara, un alt proiect început de fosta administrație. Se vor investi, pa parcursul anului, 12 milioane de lei pentru finalizarea lucrărilor.

Podul Eroilor este un proiect ce trebuie dus la bun sfârșit de noua administrație, după ce fosta conducere a Primăriei Timișoara nu a fost în stare să-l termine. Ba mai mult, prețul inițial a crescut, iar podul nu este nici acum gata. În proiectul făcut de echipa lui Nicolae Robu nu au fost incluse pistele pentru biciclete și nici trotuarele. Așa că, după aproape doi ani de șantier, autoritățile de atunci s-au prins că mai au de cheltuit niște bani publici pentru a repara greșeala. Anul acesta se vor duce pe finalizarea lucrărilor 3 milioane de lei. Muncitorii au început să „mișune” pe șantier. Lucrările nu sunt deloc ușoare deoarece trebuie scoasă o cantitate mare de pământ pentru a trasa pistele de biciclete pe sub pod. Mai trebuie asfaltate trotuarele și instalate balustradele, cele de acum fiind provizorii.

Apar din nou, pe fila de buget, mai multe proiecte promise de mult și care trebuie să înceapă în acest an. Reabilitarea Podului Iuliu Maniu (Muncii) începe cu 500.000 de lei, construirea pasajului inferior Solventul înghite 20 de milioane de lei, refacerea Pasarelei Gelu costă 200.000 de lei, cea a Îndrăgostițior, de lângă Parcul Copiilor, costă tot atât.

Administrație nouă, inițiative noi

Noua administrație are și inițiative noi. În buget a apărut un nou capitol — Digitalizare și Smart City —, care primește 3,5 milioane de lei. Va fi înființat un ghișeu virtual pentru toate serviciile Primăriei Timișoara, iar cetățenii vor putea să rezolve foarte multe lucruri on-line. Autoritățile vor să schimbe întregul sistem de iluminat din oraș și să-l trasforme într-unul „smart”. De asemenea, vor fi amplasați foarte mulți senzori pentru gestionarea și îmbunătățirea siguranței publice, a traficului, parcărilor, dar și pentru reducerea poluării aerului și poluării fonice.

„Spațiul public și cartierele”, un alt capitol nou în proiectul de buget, primește 14,7 milioane de lei. Banii sunt destinați realizării de noi PUZ-uri, regenerării urbane, modernizării iluminatului public, creării de noi culoare pietonale în cartiere, plantării de arbori sau amenajării de locuri de joacă.

Transporturile au fost transformate în Mobilitate urbană, capitol pentru care se alocă 175 de milioane de lei. Se va implementa un proiect-pilot ce presupune crearea unei benzi dedicate transportului public, din centrul orașului până la Spitalul Județean Timișoara. Vor fi cumpărate 55 de troleibuze, 30 de minibuze și 30 de autobuze hibrid.

Tot la capitolul Infrastructură, admministrația anunță câteva lucrări noi. Se va construi un nou pod și o pasarelă pietonală peste Bega, în zona Splaiul Nistrului, proiect promis de mult de un investitor imobiliar și de autorități. Intersecția Baader – Take Ionescu va fi reconfigurată.

De asemenea, va fi finalizat sensul giratoriu de pe Dumul Boilor, adică dintre centura de sud a Timișoarei și DC 149.

Primăvara mai aduce un șantier în Timișoara. Liniile de tramvai și tramele stradale de pe Calea Stan Vidrighin vor fi modernizate. Este vizat tronsonul cuprins între Bulevardul 1 Decembrie 1989 și Piața Gheorghe Domășneanu, care are o lungime de 1,8 kilometri.
Miercuri a fost semnat contractul cu firma Porr Construct, pentru proiectare și execuție. „Proiectul de pe Calea Stan Vidrighin se ridică la 18 milioane de euro iar, la final, întreg bulevardul își va schimba înfățișarea — se schimbă liniile de tramvai pe ambele sensuri, se amenajează 10 stații de tramvai, se vor amenaja piste de biciclete. Peste 12.000 de mp vor fi alocați pentru spațiul verde, se va lucra și la rețelele din subteran și suprateran, care vor fi schimbate în totalitate. Proiectul este pe lista de rezervă la POR, dar l-am depus și pe PNRR, unde se caută proiecte mature și avem mari speranțe”, a declarat Dominic Fritz.
„Suntem foarte bucuroși că am ajuns în această etapă și am reușit să câștigăm această lucrare de anvergură… Din punct de vedere personal, este o mulțumire că pot să particip la acest proiect, pentru că sunt absolvent al Universității Politehnica. Cu siguranță, va fi un proiect de succes”, a declarat Emanuel Reitmaier, reprezentantul firmei de construcții.
Investiţia vizează întreg ansamblul rutier şi liniile de tramvai (linie cale dublă) de pe str. Calea Stan Vidrighin, având ca limite: Intersecţia str. Calea Stan Vidrighin cu str. 1 Decembrie, cu racordare la str. Ștefan cel Mare, până la Girația Gh. Domăşnean, și prevede modernizarea tramelor stradale și reabilitarea liniei cale tramvai, a rețelei de contact, protecției catodice, lucrări de relocare și provizorate pentru branșamente și instalații gaze, termice, telecomunicații, energie electrică, iluminat public, apă-canal, piste pentru bicicliști, substație de transformare-redresare, organizare de șantier, lucrări edilitare subterane și supraterane.
Investiția se ridică la 68,4 milioane de lei și se va realiza în 36 de luni.
14,5 milioane de lei merg spre „Timișoara verde”. Mai exact, se va finaliza registrul verde al orașului, se va transforma Pădurea Verde într-un parc-pădure și va începe elaborarea unui masterplan denumit „Timișoara verde-albastră” ce presupune îmbinarea spațiul urban cu râul Bega.

Educația primește o sumă foarte mare anul acesta — 95 de milioane de lei. Autoritățile promit să înceapă construirea a trei noi creșe și vor pregăti documentația pentru alte patru. Vor fi făcute reparații și extinderi la mai multe școli și grădinițe și se vor transforma în Campus Smart School trei colegii și un liceu.

Cultură și sport

Cultura primește, în 2021, 32 de milioane de lei. Și aici apar noutăți. Autoritățile vor să restaureze monumentele dedicate luptei împotriva comunismului din decembrie 1989 și vor să creeze și un traseu al Revoluției, care să intre în circuitul turistic. Primăria Veche din Piața Libertății va fi transformată în Muzeul Orașului.

Finanțarea sportului timișorean este de 2,5 milioane de lei. Banii vor fi investiți în transformarea bazei Uszoda într-un parc sportiv, în construirea complexului din zona Lipovei și în reabilitarea stadionului de rugby.

SF-uri de milioane

Pentru orice proiect trebuie realizat și un studiu de fezabilitate. Așadar, din buget nu puteau lipsi alocările pentru SF-uri. Mai bine de 30 de milioane de lei sunt cheltuite pentru întocmirea actelor premergătoare unei investiții.

Suma a stârnit nemulțumire în rândul opoziției din Consiliul Local Timișoara. Alesul liberal Dan Diaconu, fost viceprimar, a comentat subiectul pe Facebook.

„3 (trei) licitații a lansat Primăria Timișoara în primele trei luni ale acestui an, din care două se referă la același obiectiv (Liceul Ungureanu). Sunt efectiv invidios pe ritmul susținut de lucru, în felul acesta se va reuși ca în 40–50 de ani să se implementeze proiectele moștenire, iar în următorii 100 pot fi puse în aplicare SF-urile din bugetul de anul acesta!”, a scris Diaconu pe rețeaua de socializare.

Cele mai scumpe SF-uri sunt în domeniul infrastructurii.

LĂSAȚI UN MESAJ