În curând schimbăm anvelopele. Cum le alegem? Ştiţi ce înseamnă toate marcajele de pe acestea?

3579

Sezonul rece se apropie iar în această perioadă trebuie să echipăm maşina în mod corespunzător. Obligatoriu trebuie să trecem la anvelopele de iarnă. Nu toţi şoferii ştiu însă ce înseamnă toate marcajele de pe anvelope, pentru a realiza o corectă echipare a maşinii şi, de ce nu, pentru a economisi şi bani.

Marcajele de pe anvelope:

Dimensiunea anvelopei. Este cel mai important parametru. Dimensiunile anvelopei sunt inscripţionate pe partea ei laterală. Ele sunt sub forma unui şir de cifre, ca de exemplu 195/50 R15 82T

195 – lăţimea anvelopei în milimetri
50 – valoare exprimată în procente, care reprezintă proporţia înălţimii părţii laterale a anvelopei (locul unde citim dimensiunea anvelopei) faţă de lăţimea protectorului. În cazul acesta valoarea „50” înseamnă 50% din 195 mm, adica 97,5 mm
R – este indicație pentru o anvelopă tip radial
15 – diametrul jantei exprimat în inch, care totodată corespunde diametrului de montaj.
82 – indicele de sarcină
T – indicele de viteză

Constructia anvelopei. Există anvelope care poartă inscripţia D sau B în loc de R, dar cele cu D le sunt destinate vehiculelor comerciale şi anvelopelor de rezervă, în timp ce construcţia cu inscripţia B este deja o relicvă a istoriei lumii auto. Litera D semnifică o construcţie de tip diagonal, în timp ce inscripţia B reprezintă o construcţie ce foloseşte modele în formă de curea.

Indicele de încărcare maximă al anvelopei este un cod numeric asociat cu sarcina maximă pe care anvelopa îl poate transporta. Aceşti indici sunt, în general, valabili pentru viteze sub 210 km/h. O dată ce se depăşeşte această viteză, capacitatea de suport a anvelopei scade.

Indicele de viteză reprezintă viteză maximă la care o anvelopă poate transporta sarcina menţionată ca indice de sarcină. Indicii de sarcină şi de viteză sunt marcaţi pe ambele flancuri ale anvelopelor. L – max. 120 km/h M – max. 130 km/h N – max. 140 km/h P – max. 150 km/h Q – max. 160 km/h R – max. 170 km/h S – max. 180 km/h T – max. 190 km/h U – max. 200 km/h H – max. 210 km/h V – max. 240 km/h W – max. 270 km/h Y – max. 300 km/h ZR – peste 240 km/h.

Ce înseamnă dacă pe anvelopă în loc de „R” la dimensiunea este înscris „ZR” sau „VR”?

Indicii VR sau ZR înseamnă că la dimensiunea anvelopei este adaugat şi indicele de viteză, ceea ce înseamnă că anvelopa respectivă poate fi folosită la masă totală maximă admisă a vehiculului, cu o viteza maximă de deplasare:
VR – până la 210 km/oră, ZR – până la 240 km/oră.

Rezistenţa la temperatură reprezintă rezistenţă interioară a anvelopei la căldură generată de viteze mari, fiind inscripţionata pe cauciucuri sub formă de litere: A, B sau C, unde A este cea mai mare rezistenţă şi C cea mai scăzută.

Data de fabricație a anvelopei. Data de fabricație a anvelopei se află la capătul marcajului DOT, care de asemenea este amplasat pe partea laterală a anvelopei. La sfârşitul codului sunt poziţionate (cel mai des în elipsă) patru cifre. Primele două cifre indică săptămână de fabricație a anvelopei, iar următoarele două arată anul de fabricație.
Exemplu: DOT J3EX 4208. În acest caz anvelopa a fost fabricată în săptămână 42 din anul 2008. J3EX – cod care descrie producătorul, fabrică, dimensiunile şi modelul anvelopei. în acest caz codul înseamnă că anvelopa este de marca Matador, este produsă la fabrica Matador A.S., în Puhov, Slovacia.

Mai sunt o serie de marcaje pe pneuri. Acestea variază în funcţie de producător, brand, destinaţie etc. Pneurile comercializate în Europa sunt marcate cu litera E – indicele standardului european de securitate. Un alt marcaj este DOT (Department оf Transportation) – acest marcaj corespunde standardelor americane şi indică faptul că pneul corespunde standardelor Departamentului American de Transport. Pe multe pneuri se întâlnesc ambele marcaje. Acest lucru se datorează faptului că multe uzine de producere a pneurilor fabrică cauciucuri atât pentru continentul european, cât şi pentru cel american. Marcajul „M+S” – „Mud (noroi) + Snow (zăpadă)”, ceea ce înseamnă că pneurile pot fi utilizate pe timp de iarnă. De asemenea, se pot întâlni marcaje de tipul „AW” (Any Wheather – orice timp) sau „AS” (All Season – toate sezoanele). Unele companii de producere a pneurilor, pentru a informa despre destinaţia anvelopelor, folosesc, în loc de combinaţii de litere, imagini de tipul: fulg de nea, soare, stropi de apă etc.

Alte marcaje:

„TUBELESS” – pneu fără cameră.
„TUBE TYPE” (ТТ) – pneu cu camera.
„SIDEWALL” – componenta stratului lateral
„TREADWEAR” – coeficientul de rezistenţă la uzura.
„TRACTION” – coeficientul de aderenţă А, В, С. Pneurile cu indicatorul A au cea mai mare valoare de aderentă.
„TEMPERATURE” – coeficientul ce caracterizează capacitatea pneului de a rezista la efectele temperaturilor.
„MAX PRESSURE” – presiunea maximă interioară.
„TWI” – indicator de uzură al sarcinii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.