2017 trebuie să devină anul transportului alternativ în Timișoara

71

Verde pentru biciclete a pornit cu un deceniu în urmă ca o dorință simplă a unor entuziaști cicliști de a ști câți sunt în oraș. De la simplul fapt de a se număra, prin atribuirea cunoscutelor plăcuțe de pastic cu numere s-a ajuns la un adevărat fenomen social. De la an la an tot mai mulți tineri (de toate vârstele) au simţit nevoia să se alăture grupului și să promoveze un transport curat, ecologic și sănătos. De fapt, este nu doar un transport ci chiar un mod de viață sănătos.

Campania „Verde pentru Biciclete” este prima iniţiativă din Timişoara care încurajează adoptarea mersului pe bicicletă ca alternativă ecologică pentru deplasarea prin oraş. Scopul este de a atrage atenţia asupra importanţei şi beneficiilor mersului pe bicicletă, de a evidenţia faptul că există biciclişti pe străzile oraşului şi de a atrage sprijinul autorităţilor locale pentru construirea mai multor piste pentru biciclete. Până in momentul de faţă, pe străzile din Timişoara circulă peste 16.000 de biciclişti cu număr „Verde pentru Biciclete”.

Este de menționat faptul că, în realitate, numărul celor ce folosesc cele două roți pentru transport de zi cu zi către locul de muncă și înapoi plus al celor ce doar au ca scop agrementul este de fapt mult mai mare. Nu toată lumea a considerat necesar să ceară număr. Este o cifră în continuă creștere și aproape imposibil de estimat. Datele oferite de comercianții de biciclete nu sunt suficiente. Foarte multă lume își cumpără de ocazie vehiculul, fie din târguri, fie din comerțul on-line sau chiar din țările vecine.

Romina Faur, coordonatorea mișcării cicliste, a oferit câteva date despre activitatea asociației în anul ce a trecut.

„În anul 2016, obiectivul Verde pentru Biciclete a fost să demonstrăm că bicicleta este un stil de viață. Un stil de viață manifestat sub toate aspectele: sănătate, timp petrecut cu familia și prietenii, atenția față de cultură și tradiție, sport. În plus, am făcut demersuri pentru a se îmbunătăți calitatea pistelor și a condiției de biciclist prin Timișoara”.

Iar anul acesta 2017 stă sub semnul respectului și întăririi comunității de bicicliști. Se va rescrie povestea. Acțiunile grupului se vor îndreaptă către două direcții mari:
a. bicicleta ca stil de viață
b. infrastructură – conectivitate, practicabilitate și accesibilitate.

Pedalările prevăzute în acest an vin să susțină prima direcție, cea a stilului de viață și vor cuprinde câteva acțiuni mai importante ca:
1. Cursuri de mers pe bicicletă – proiect pilot 1-2 aprilie 2017. Se cunoaște că nu toată lumea știe să folosescă bicicleta chiar adulți fiind. Acestora li se adresează initiativa.
2. Pedalarea de Primăvară – 9 aprilie 2017. Este prima întâlnirea oficială a pasionaților pentru a lansa campania anuală.

Următoarele două activități sunt preponderant feminine dar pot participa și bărbații dacă doresc:
3. Cochete pe biciclete – 21 mai 2017
4. Ia Românească pe Bicicletă – 24 iunie 2017
5. O tură surpriză – iulie-august 2017

Din luna mai se va reînnoda o tradiție a ieșirilor din oraș ce au ca scop de a scoate în evidență potențialul turistic al împrejurimilor.
6. Ture cicliste bănățene – mai-august 2017
7. Cititori pe Bicicletă – 10 septembrie 2017
8. Numărătoarea de Toamnă – 8 octombrie 2017

În afară de aceste evenimente ce deja au devenit tradiționale mai există și unele obiective pentru acest an:
• Continuarea campaniei „Și eu susțin Verde pentru Biciclete”
• Campanie online de conștientizare și educare, cu accent pe regulile de circulație în trafic
• Participări la Festivalul Plai și Săptămâna Mobilității Europene

Cea de-a doua direcție este dată de acțiunile de conștientizare asupra îmbunătățirilor care trebuie făcute pentru a optimiza infrastructura aferentă mersului pe bicicletă prin prisma conectivității, practicabilității și accesibilității. Se vor face demersuri permanente la Primăria Municipiului Timișoara și se va solicita o colaborare continuă pentru soluționarea problemelor întâmpinate de bicicliști.

Sub marca #respectpentrubiciclisti, se caută soluționarea unor situații precum:
– Accesul liber în zona centrală, în anumite intervale orare și în anumite perioade ale anului. Se știe că centrul nu este permanent aglomerat. Iar aceste perioade de acalmie ar putea fi folosite și de cicliști, dacă respectă anumite reguli.
– Pistele vopsite pentru bicicliști – devenite alunecoase în condiții de ploaie/umiditate. În această problemă există soluții. Ele doar ar trebui aplicate cu mult discernamânt. Modele externe există. Ar trebui doar văzute și înțelese.
– Crearea rampelor de acces pentru bicicliști, persoane cu dizabilități, persoane care se deplasează cu diverse vehicule nemotorizate, etc.
– Realizarea unor reparații la pistele de bicicletă existente (obstacole existente, concept greșit, dimensiune necorespunzătoare), samd.

Iată că o activitate ce pare doar divertisment în ochii unora este de fapt o stringentă necesitate socială pentru o categorie tot mai numeroasă.

LĂSAȚI UN MESAJ