Vești bune de la ANAF pentru absolut toți românii!

732

Anul acesta, toţi românii vor primi un cont cu user şi parolă pe Spaţiul Privat Virtual, pentru a-şi achita taxele şi impozitele, iar simplificarea şi unificarea declaraţiilor la persoane fizice se va extinde şi la companii, promite Mirela Călugăreanu, președintele ANAF.

Agenţia Naţională de Administrate Fiscală (ANAF) a schimbat totalmente relaţia Fisc-contribuabil sau cel puţin asta promite şefa ANAF că vrea să facă în acest an. Mai exact, noua strategie a Fiscului este ca românii să nu îşi mai piardă timpul în faţa ghişeelor ANAF, comunicarea să fie realizată mai mult online, iar contribuabilii să-şi poate achita taxele voluntar, pe cale electronică.

Mirela Călugăreanu a declarat, săptămâna trecută, în cadrul unei conferinţe de specialitate organizată de Business Review, că în următoarele două săptămâni toţi angajaţii ANAF vor fi instruiţi să explice persoanelor fizice cu venituri din activităţi independente cum se completează şi depune declaraţia unică. „Vom avea o provocare chiar pentru implementarea noului mecanism de simplificare la persoane fizice. Este un moment în care trebuie să schimbăm ceva în abordare“, a explicat şefa ANAF.

„Muncă stufoasă şi inutilă“

Ea a recunoscut faptul că, până acum, îmbunătăţirea Spaţiului Privat Virtual (SPV) pentru persoanele fizice nu a fost o prioritate pentru ANAF. Mai mult, Călugăreanu a explicat faptul că  angajaţii ANAF trebuiau să reintroducă manual toate datele în SPV, o muncă stufoasă şi inutilă. „Toate declaraţiile care erau depuse în SPV erau listate şi reintroduse de către angajaţii ANAF. O muncă inutilă şi foarte stufoasă. Imaginaţi-vă câte erori pot apărea“, a spus şefa ANAF. Potrivit acesteia, în cazul persoanelor fizice informaţiile pe spaţiul privat virtual se actualizau foarte greu, astfel că ANAF trebuie să ia măsuri urgente. „Mai ales că toate persoanele fizice vor primi prin poştă credenţiale, respectiv user şi parole, pentru o interacţiune electronică privind depunerea de declaraţii şi de plăţi. Vom promova acest lucru şi la sate. Depunerea şi plata în spaţiul privat virtual nu va fi obligatorie din acest an“, a spus Mirela Călugăreanu, referitor la obligaţia plăţii de contribuţii pentru toate tipurile de activităţi independente, inclusiv cele din Agricultură.

Formularul 088 a dispărut, problemele continuă

În ceea ce priveşte transparenţa şi debirocratizarea procedurilor, preşedintele ANAF a spus că încă se lucrează la simplificarea procedurii de obţinere a codului de TVA, chiar şi după eliminarea formularului 088. Mai mult, s-a angajat să facă publice filtrele şi criteriile ANAF în acordarea sau respingerea companiilor care cer cod de TVA. „Chiar în această săptămână avem o întâlnire cu reprezentanţii mediului de afaceri referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA. Deşi nu mai există formularul 088, încă sunt probleme. Considerăm că filtrele noastre nu trebuie să fie un secret“, a punctat Mirela Călugăreanu.

Şi în ceea ce priveşte analiza de risc şi controlul sunt avute în vedere simplificări. „Simţim nevoia unui dialog pentru revizuirea legislaţiei şi procedurilor pentru combaterea evaziunii. Ne trebuie o lege clară în acest domeniu. Dacă studiem cadrul legal existent, veţi observa că nici nu există o definiţie a evaziunii fiscale“, a mai spus, în cadrul aceleiaşi conferinţe, şefa Fiscului. Conform acesteia, ANAF a început un nou tip de control- respectiv o inspecţie fiscală parţială, prin care contribuabilii vor avea la dispoziţie un termen pentru conformare. „În cadrul inspecţiei fiscale punem cărţile pe masă şi discutăm cu contribuabilii: le spunem ce am constatat şi le dăm termen de remediere până la următorul termen de plată. Dacă următorul termen nu este respectat, atunci urmează să derulăm inspecţii generale“, a spus Mirela Călugăreanu, cu menţiunea că astfel se reduc costurile în ambele părţi.

În cazul contestaţiilor, va exista, după modelul britanic, un Consiliu de Mediere. „Acesta va avea un cuvânt de spus atât în inspecţie cât şi în administrare. Ştiţi că avem în inspecţie fiscală etapa discuţiei finale cu contribuabilul, iar în procesul de colectare de creanţe, etapa de audiere a contribuabilului. Dorim să conciliem cu adevărat punctele de vedere între cei doi prin acest consiliu, astfel încât, să nu fie nevoie de contestaţie sau chiar acţiune în instanţă“, a explicat Călugăreanu. Consiliu de Mediere va fi alcătuit atât din specialişti din ANAF şi MFP, cât şi din mediile profesionale şi de afaceri.

sursa: capital.ro

LĂSAȚI UN MESAJ