Cât valorează viaţa unui om? Instanţele din Timişoara au obligat firmele de asigurări la plata unor sume cuprinse între 100.000 de lei şi 300.000 de euro

452

În timp ce autocamioanele înmatriculate în Bulgaria au devenit un adevărat pericol public pe şoselele din România, fiind implicate în peste 35 la sută din numărul accidentelor grave produse în ţara noastră, societăţile de asigurare de la sud de Dunăre refuză în mod constant să achite despăgubirile la care sunt obligate de către instanţele de judecată. În această situaţie se află şi un om de afaceri din Timişoara, care, de mai bine de nouă ani, încearcă să recupereze peste 300.000 de euro de la o firmă de asigurări din Sofia, după ce părinţii săi şi alte trei rude au pierit în urma unui accident rutier provocat de un tir bulgaresc. Drama s-a produs pe şoseaua Timişoara – Arad, la km 10, în ziua de 1 iunie 2004, când autocamionul marca Renault, condus de cetăţeanul bulgar Kanev Valeri Borissov, de 49 de ani, a intrat într-o depăşire neregulamentară şi a izbit în plin un autoturism Mercedes, înmatriculat în Germania, ce se îndrepta către Timişoara. Impactul a fost atât de violent, încât patru dintre ocupanţii maşinii au decedat pe loc, iar un al cincilea pasager a fost transportat urgent la spital, însă nu a mai putut fi salvat.

“În urma impactului, autovehiculul marca Mercedes a fost proiectat în afara suprafeţei carosabile, iar autotrenul a descris o mişcare de rotaţie de 180 de grade, după care a intrat într-un şant. Pasagerii autoturismului Mercedes, Dabija Ioan, Dabija Florica, Briscan Gheorghe, Briscan Elisabeta si Emrich Michael au decedat, morţile acestora fiind violente şi datorându-se politraumatismelor survenite prin accident rutier”, a precizat procurorul de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Timişoara care a intrumentat dosarul accidentului, în rechizitoriul prin care cetăţeanul bulgar a fost trimis în judecată pentru omor din culpă.

“Apreciem că învinuitul Kanev Valeri Borissov se face vinovat de moartea celor 5 persoane, întrucât nu a păstrat distanţa suficientă faţă de autovehiculul din faţa sa, care să-i permită să oprească fără a pune în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic”, a mai subliniat procurorul la finalul anchetei.

“A fost cea mai neagră zi din viaţa mea! Nici acum, după 12 ani, când îmi amintesc de acel accident cumplit, nu pot să-mi stăpânesc durerea pricinuită de pierderea părinţilor mei”, spune Ionel Briscan care, în timpul procesului, alături de fratele său, s-a constituit parte civilă cu suma de 1,1 miliarde de lei vechi, reprezentând daune civile şi morale. De asemenea, şi celelalte părţi vătămate au solicitat instanţei de judecată obligarea vinovatului la plata unor daune civile şi morale în valoare de 600.000 de euro şi 600 milioane de lei vechi.

Judecătoria Timişoara a decis că patru vieţi pierdute într-un accident rutier valorează 300.000 de euro

În ciuda împrejurărilor clare în care s-a produs accidentul, cercetarea judecătorească a durat mai bine de doi ani. În ianuarie 2007, judecătoarea Diana Buşca, de la Judecătoria Timişoara, a pronunţat o hotărâre istorică, evaluând moartea traumatica a unei persoane la suma de 60.000 de euro. Astfel, prin senţinta penală nr. 198/25.01.2007, inculpatul Kanev Valeri Borissov a fost condamnat la o pedeapsă de 6 ani de închisoare, iar Biroul Naţional Bulgar al Asiguratorilor de Autovehicule, reprezentat în România de SC Arvus International – Broker de Asigurare – Reasigurare SRL Bucureşti, să plătească daune totale de 300.000 de euro şi 15.000 de lei.

“Din păcate, această sentinţă a fost imposibil de pus în aplicare, întrucât nu am găsit un executor judecătoresc din România care să accepte misiunea de a face o executare silită în Bulgaria. Legislaţia este foarte ambiguă, iar cei care, iniţial, au acceptat acest dosar execuţional, ulterior ne-au abandonat fără nicio explicaţie. Nu au mai răspuns la telefon, la fax, la mesaje”, spune Ionel Briscan, referindu-se la Societatea Civilă Profesională de Executor Judecătoresc Ştefan Viorel Dinu. De altfel, la sfârşitul lunii decembrie 2009, executorul din Bucureşti a fost somat să restituie dosarul execuţional, fiind acuzat cu formularea unei plângeri penale şi sesizarea Camerei Executorilor Judecătoreşti Bucureşti.

“Vă punem în vedere să ne trimiteţi neîntârziat şi de îndată dosarul execuţional de punere în executare silită a titlului executoriu ce îl constituie sentinţa penală nr.198 pronuntaţă în şedinţa publică din 25.01.2009 de către Judecătoria Timişoara, cu cele şase cereri ce stau la baza întocmirii acestui dosar execuţional nesoluţionat nici până în prezent sau de atâta timp. Dacă nu veţi da curs nici prezentei, vom face plângere penală împotriva dumneavoastră, cu toate consecinţele ce decurg de aici, şi vom sesiza Camera Executorilor Judecătoreşti de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, drept parte responsabilă civilmente, pentru recuperarea sumelor în cauză şi a daunelor pricinuite nouă din culpa comună”, se menţionează în adresa trimisă executorului care s-a retras din executarea bulgarească.

“Nu am reuşit să recuperăm dosarul execuţional, ceea ce ne determină să credem că pentru Ştefan Viorel Dinu au primat interesele societătii de asigurare din Bulgaria”, mai spune Ionel Briscan.

Pe de altă parte, executorul judecatoresc Voislav Stapanov, din Camera Executorilor Judecătoreşti Timişoara, spune că executarea silită a unui debitor dintr-o ţară a Uniunii Europene este cât se poate de simplă, când este vorba despre profesionişti.

“O sentinţă pronunţată în România este opozabilă şi poate fi pusă în aplicare în orice ţară a Uniunii Europene. În cazul de faţă, este necesară angajarea unui executor judecătoresc din Bulgaria, care să pună în aplicare sentinţa Judecătoriei Timişoara, după ce se investeşte cu formulă executorie. Sigur că este nevoie ca sentinţa să fie tradusă în limba bulgară şi autentificată la notar”, explică executorul Voislav Stepanov.

Tribunalul Timiş „evaluează” viaţa unei persoane pierdută pe o şosea din Ungaria la 100.000 de lei şi 500.000 de forinţi

Un alt caz în care instanţele de judecată au obligat o societate de asigurare la plata unor despăgubiri consistente, în baza unor poliţe de asigurare, a fost soluţionat, recent, de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. S.C. Generali Romania Asigurare Reasigurare S.A. va fi nevoită să vireze în contul unor timişoreni nu mai puţin de 120.000 de euro, în urma unui accident de circulaţie produs în Ungaria.

Conform acţiunii civile înregistrate, în 2013, pe rolul Tribunalului Timiş, numita Ladinia Ungureanu şi fiul ei, Nicolae Ştefan Ungureanu, au cerut instanţei obligarea firmei de asigurari Generali Romania la plata a 22.000 de euro, reprezentând cheltuielile legate de transportul la Timişoara, înmormântarea şi pomana defunctului Ungureanu Toader, decedat în Ungaria în urma unui accident de circulaţie, dar şi a sumei de 1 milion de euro, reprezentând daune morale pentru suferinţa provocată de pierderea soţului, respectiv a tatălui persoanelor reclamante.

„În fapt, potrivit sentinţei penale pronunţate în data de 19.04.2012 de către Judecătoria Oraşului Budaors, Ungaria, numitul Tărăban Florin Marian a fost condamnat pentru provocarea accidentului de circulaţie din data de 14.08.2008, ce a cauzat decesul soţului, respectiv tatălui subsemnaţilor, Ungureanu Toader. Drept urmare, prin sentinţa penală s-a statuat dreptul nostru la acordarea despăgubirilor solicitate, câtă vreme numitul Tărăban Florin Marian a condus autovehiculul Ford Sierra cu numărul de înmatriculare SR538C, intrând în coliziune cu autoturismul Ford Mondeo cu numărul de înmatriculare SRY436, condus de defunctul Ungureanu Toader, provocând acestuia fracturi costale, craniene, contuzie cerebrală, fără ca viaţa să-i mai poată fi salvată, decesul acestuia survenind la data de 17.08.2008. Autoturismul marca Ford Sierra condus de Tărăban Florin Marin era proprietatea decedatului, autoturism asigurat de societatea pârâtă, potrivit celor două poliţe de asigurare cu valabilitate 13.08.2008 – 11.09.208, respectiv 17.07.2008 – 15.08.2008, sens în care subsemnaţii, în calitate de moştenitori, suntem îndreptaţiţi la recuperarea daunelor produse prin fapta săvârşită de numitul Tărăban Florin Marian, pe cale separată, câtă vreme, în cadrul procesului penal desfăşurat în Ungaria, aceste despăgubiri nu ne-au fost acordate, potrivit legislaţiei în vigoare în Ungaria, ci direcţionate pe altă cale. Mai mult, subsemnaţii am încercat contactarea firmei de asigurări din Germania – Generali Versicherung AG Munchen, în vederea recuperării daunelor, însă nici până în prezent nu ni s-a răspuns solicitărilor şi nu am fost despăgubiţi”, au relatat reclamanţii în acţiunea civilă, cu precizarea că societăţii de asigurare îi incumbă o răspundere patrimonială directă, izvorâtă din contractul de asigurare.

„În calitate de asigurător, nu face plata nici pentru inculpat, nici alături de acesta, ci îşi îndeplineşte propria obligaţie stipulată prin contractul de asigurare, ceea ce reprezintă substanţa raporturilor dintre asigurat şi asigurător”, au mai adăugat petenţii în acţiunea civilă.

După ce, iniţial, Tribunalul Timiş a decis despăgubirea familiei Ungureanu cu 541.415 forinţi, echivalentul în lei la data plăţii, adică puţin peste 1.700 de euro, şi 100.000 de lei, reprezentând daune morale, Curtea de Apel Timişoara a admis apelul reclamanţilor şi a schimbat, în parte, hotărârea. Astfel, judecătorii instanţei de apel au decis despăgubirea Ladiniei Ungureanu şi a lui Nicolae Ungureanu cu câte 60.000 de euro, soluţie care, în februarie 2016, a fost menţinută şi de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Vehiculele înmatriculate în Bulgaria provoacă 35% din accidentele rutiere produse de străini pe soselele din România

Revenind la cazul accidentului provocat, în 2004, de bulgarul Kanev Valeri Borissov, care încă nu a fost „decontat” de firma de asigurare, trebuie să spunem că, potrivit datelor aflate în evidenţa Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, cele mai multe dosare de daună avizate ca urmare a accidentelor rutiere survenite pe teritoriul României sunt provocate de vehicule înmatriculate în Bulgaria. Accidentele produse de maşinile înmatriculate în Bulgaria reprezintă aproape 35 la sută din totalul de circa 5.000 de dosare avizate în semestrul I al anului 2015, ca urmare a accidentelor produse în ţara noastră de vehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană şi alte state membre ale Sistemului Internaţional Carte Verde.

Daunele avizate ca urmare a accidentelor produse de vehiculele din Bulgaria sunt în continuă creştere, numărul acestora evoluând pe acelaşi trend puternic ascendent pe care s-a înscris încă de la aderarea României la Uniunea Europeană. În tot anul 2015, numărul acestora a fost de 3.155, faţă de numai 204 câte s-au înregistrat cu 10 ani în urmă, respectiv în 2006, adica de 15 ori mai mare.

“Dacă vehiculul vinovat provine dintr-un stat membru al Spaţiului Economic European (SEE) şi deţine o asigurare RCA/ Carte Verde, păgubitul trebuie să se adreseze Biroului Carte Verde din România (BAAR), care va identifica corespondentul de pe teritoriul României al societăţii de asigurare străine (a vinovatului). Ulterior, păgubitul trebuie să se adreseze acestui corespondent pentru a aviza şi regulariza dauna. Dacă societatea de asigurare nu are corespondent numit pe teritoriul României, gestionarea cazului de daună se va face prin BAAR. Tot la BAAR trebuie să se adreseze şi păgubiţii care au fost loviţi de o maşină înmatriculată într-o ţară care a aderat la sistemul internaţional Carte Verde, care nu face parte din SEE (cum este cazul Turciei)”, se precizează într-un comunicat al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor…

LĂSAȚI UN MESAJ