A fost odată ca niciodată… cea mai frumoasă gară de provincie!

5070

Era 3 iulie 1944, când a avut loc cel mai violent și devastator bombardament asupra Timișoarei.

Gara de Nord din Timişoara demonstrează poate cel mai bine diferenţa de educaţie şi de viziune dintre trecutul mai îndepărtat, cel de început de secol XX, şi trecutul dinspre sfârşitul de secol XX.

gara_Timisoara_-_Iulie_1944Construită între anii 1897-1899, cea mai frumoasă gară din provincie, cum se lăudau bănățenii și nu numai, Gara de Nord din Timişoara, era numită Josefstadter Bahnhof sau Jozsefvaros Indohaz, altfel spus Gara din Iosefin, după numele cartierului.
Gara de până atunci a fost transformată în magazie.
Josefstadter Bahnhof ”a costat statul aproape patru milioane de coroane. În prezent, lungimea rețelei de șine pozată în stația din Iosefin are o lungime de 43 kilometri, deci este mai lungă decât întreaga linie ferată Timișoara – Buziaș”(Temeswar – Szabad Kiralyi Varos – Kis Monographiaja de Dr. Berkenzsi Istvan, 1900).

gara tmI s-a schimbat numele în Gara Domniţa Elena odată cu sosirea administraţiei româneşti, nume pe care l-a purtat în perioada interbelică.
Dar a venit cel de-al doilea război mondial şi bombardamentele din noaptea de 16/17 iunie 1944, din 3 iulie, precum şi cel din noaptea de 30/31 octombrie 1944.
Cel mai violent și devastator bombardament asupra Timișoarei s-a înregistrat la 3 iulie 1944.
Valuri succesive de bombardiere și sute de bombe.
Centrul orașului, gara cea mare, dar și cartierele Mehala și Iosefin au fost puternic lovite.
S-a reconstruit în anii 60, fără a se respecta însă planurile originale, pentru ca din 1976 să fie
modernizată şi să arate (aproape) ca în prezent…(sursa: Institutul Național de Statistică,
Primăria municipiului Timișoara, Octavian Leșcu, Mircea Rusnac, Valentin Ivănescu)

4 COMENTARII

  1. In limbajul curent a fost numita GARA MARE, iar cea din Fabric GARA MICA. Aceste denumiri sunt foarte vechi si populatia autohtona inca le mai foloseste.

  2. „… cea mai frumoasă gară din provincie, cum se lăudau bănățenii…”
    Bine, dupa „cum se laudau banatenii”, poate… partea cu laudatul banatenilor nu mira pe nimeni (vrabia malai viseaza, iar banateanul nu poate sta la locul lui situat la nivelul genunchiului broastei, el trebuie sa se laude cu te miri ce aiureli viseaza), doar produce sila. Ar fi mai bine ca banatenii cei „modesti si destepti ca-n proverbe” sa se confrunte cu realitatea (trista pentru ei), studiind lista celor mai frumoase zece gari din Romania, ordonata incepand cu locul intai: Gara Burdujeni – Suceava, Gara Vatra Dornei Bai (remarcabila), Gara Arad, Gara Piatra Neamt, Gara Iasi (remarcabila), Gara Curtea de Arges, Gara Ramnicu Sarat, Gara Cluj Napoca, Gara Sinaia (remarcabila), Gara Baile Heculane. Din aceasta lista, Gara Iasi, Gara Vatra Dornei, Gara Arad, Gara Curtea de Arges sau Gara Sinaia, cel putin, sunt de departe mai frumoase decat „minunatia” aia cu care „se laudau banatenii”. Iar despre „minunatia” de azi a banatenilor se poate spune doar atat: nu-i frumoasa dar e mai jegoasa decat oricare alta gara din Romania, instantaneu te imbolnavesti de hepatita si rujeola (deodata) daca ai ghinionul sa treci prin ea (si nici aeroportul lor nu-i departe de asta).
    Imagini aici:
    http://www.9am.ro/top/Social/242595/cele-mai-frumoase-10-gari-de-tren-din-romania.html

  3. Gara din Arad arata exact la fel. De ce nu e ea cea mai frumoasa? 🙂 Dar exact. 😀 Oricum empatizez cu melancolia asta, e mare pacat ca a disparut. 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ