”Sunt dezolante”. Ce se întâmplă cu manualele de Limba Română realizate de editura Ministerului Educației

73

Manualele de Limba Română realizate de editura Ministerului Educaţiei pentru elevii claselor a VI-a sunt „dezolante şi încărcate“ şi îi vor face pe copii să „dondăne ca nebunii”. Cel puţin aşa susţin specialiştii la scurtă vreme după ce cărţile de Istorie şi Geografie au fost răsfoite şi aspru criticate de experţi din cauza gravelor greşeli de conţinut.

„Este un regres evident faţă de manualele redactate anul trecut pentru clasa a V-a. Sunt foarte încărcate, dezolante, adesea predomină un limbaj mult peste capacitatea şi peste interesul copiilor de 12 ani. Apar termeni pe care le utilizează lingvistul, şi nu un copil, de pildă, «forme clitice şi nonclitice», «determinanţi». În plus, cunoştinţele de gramatică sunt greu accesibile acestei generaţii care a învăţat după noile programe. Odată cu aceste manuale începe pentru generaţia actuală vârsta aversiunii faţă de Limba Română. Copiii sunt pur şi simplu bombardaţi cu teorie seacă, tabele cu forme pronominale sau verbale, ca-n celebrul fragment din Creangă. Şcoala românească nu a depăşit vremea lui Ion Creangă când copiii «dondăneau ca nebunii, până-i apuca ameţeala: Mi-ţi-i, ni-vi-li, me-te-îl-o» etc. Aşa vor dondăni şi copiii noştri de clasa a VI-a“, atrage atenţia profesoara de Limba Română, Cristina Tunegaru.

„Manualul parcă este construit numai pentru profesor“

Dascălul mai punctează că pentru lectură nu sunt propuse prea multe texte noi, care să pornească de la universul imediat al copilului, care să-l atragă şi să-l încânte. „Apar fragmente din Fraţii Jderi, acelaşi Sobieski şi românii şi o puzderie de pasteluri de Vasile Alecsandri, Dimitrie Anghel sau Coşbuc. Nu lipsesc Vlahuţă şi Creangă, manualul fiind construit parcă numai pentru profesor, pentru a uşura munca unui cadru didactic care «a predat» aceleaşi texte în ultimii 30 de ani. Ca o ironie, unul dintre manuale citează o fetiţă care afirmă cu deschidere că bibliografia şcolară nu este de actualitate, că textele sunt de multe ori nepotrivite cu stilul de viaţă al copiilor de astăzi, având un limbaj greoi, inaccesibil“.

Citeste mai mult: pe adevarul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ