Școala europeană de… 12 stele în cartierul Iosefin

737

Nu doar marile școli de elită din centrul orașului știu să ofere o educație aleasă elevilor. Unde există implicare și dascăli cu mult har copii se simt atrași către carte dar și înspre activitățile practice.

Un exemplu de școală ce trece cu mult peste media altor unități asemănătoare este din Iosefin sau „gen12”. Această școală din Timișoara, una dintre cele mai vechi instituții de învățământ ale orașului, se află la finalul unei frumoase călătorii printre noutățile oferite de proiectul ERSMUS + ACȚIUNEA K1 curajos denumit „ȘCOALĂ EUROPEANĂ DE 12 STELE”, cofinanţat prin programul Erasmus al Uniunii Europene.

Profesoara Monica Ban, coordonatoarea acestui proiect a adus câteva precizări despre cum și-a adjudecat școala lor tot atâtea stele cât drapelul Uniunii. Scopul proiectului (septembrie 2017 – august 2019) a avut în vedere îmbunătățirea calității educației oferite de școală elevilor săi, prin cooperare internațională, dialog intercultural, continua îmbunătățire a competențelor lingvistice ale elevilor, dezvoltarea competențelor generale și specifice privind învățarea informaticii și a tehnologiilor informației și comunicării.
Finanţarea oferită a permis participarea a 9 profesori de la această instituţie la cursuri de perfecţionare în Cehia şi Spania şi apoi aplicarea în şcoală a lucrurilor nou învăţate.

În ce măsură şi-a dobândit şcoala cele 12 stele dorite, va rămâne să dovedească în anii următori, cu adevărat. Cert este însă că există mai mult de o duzină de lucruri bune care s-au întâmplat în şcoală în această perioadă şi care ne întăreşte speranţele şi ne oferă şansele să devenim o şcoală cu adevărat… europeană. În primul rând s-a îmbunătăţit calitatea managementului şi comunicarea între cadrele didactice. Toţi profesorii au fost invitaţi să participe cu idei şi să conducă echipe de lucru în scopul unei mai bune „împrieteniri” şi legături între materile predate la şcoală.

Astel, elevii au participat la lecţii inovative, interdisciplinare, predate de câte doi-trei profesori în aceeaşi oră de curs. Copiii au înţeles mai bine că între matematică şi muzică sau între educaţie fizică, chimie şi limba română există legături, iar cunoştinţele însuşite la şcoală nu sunt doar nişte simple informaţii care trebuie memorate ci lucruri care vor fi aplicate în viaţa de zi cu zi şi care le pot fi de mare folos în viitor.

Mai mult de 250 de elevi ai şcolii au fost implicaţi în 5 mini-proiecte desfăşurate online, pe platforma educaţională eTwinning. Au stabilit contacte cu elevi ai altor şcoli europene într-un cadru organizat şi supravegheat, şi-au împărtăşit cunoştinţele acumulate la şcoală, şi-au prezentat realizările, părerile, interesele, abilităţile, sporindu-şi încrederea şi stima de sine.

Comunicarea cu profesorii şi elevii şcolilor din alte ţări s-a realizat în special în limba engleză astfel încât această limbă a devenit mai familiară şi „prietenoasă” atât pentru copii cât şi pentru profesori. Rezultatele s-au putut vedea atât la concursurile şcolare unde, în anul şcolar care s-a încheiat, copiii au obţinut mai multe premii decât în anii anteriori cât şi prin faptul că şcoala a devenit un centru de pregătire în vederea obţinerii prestigioaselor certificări Cambridge.

Tot în urma acestui proiect, în jur de 300 de copii au învăţat să utlilizeze computerul şi alte dispozitive gen telefoane, tablete, nu doar pentru joacă şi recreere, ci pentru a le fi de ajutor la şcoală. Au făcut cunoştinţă cu platforme educaţionale care fac noţiunile şcolare mai … uşor de înţeles şi mai interesante. Sub coordonarea profesorilor care au participat la cursul ce a privit dezvoltarea competențelor de TIC, au fost realizate o serie de activități de evaluare a cunoștințelor obținute, bazate pe instrumente TIC (Kahoot, Plikers, Google docs, Edmodo etc.). Feed-back-ul din partea elevilor a fost impresionant, arătând astfel interesul deosebit al acestora pentru tehnologiile moderne, și dorința de a derula permanent astfel de activități.

Proiectul european încheiat la Școala Gimnazială Nr. 12 îi va putea inspira şi pe profesorii altor şcoli deoarece tot ceea ce am învăţat (copii sau dascăli), experimentat, pus în practică în aceşti doi ani (proiecte de lecţii, teste on-line, exemple de activităţi) se va regăsi în conţinutul a 5 broşuri şi ghiduri de bună practică pentru profesori.

Planuri de viitor avem multe iar acest proiect ne-a oferit speranţa şi şansa ca, în viitorul apropiat, să putem realiza schimburi de elevi cu şcoli din ţări europene. Dorinţa şcolii este să ofere elevilor săi posibilitatea să se deplaseze în străinătate, să înveţe pentru anumite perioade de timp în şcoli partenere, să ia contact direct şi să comunice cu elevi de vârstă apropiată din aceste instituţii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.