7.1 C
Timișoara
joi 18 decembrie 2025

Regulamentul comerțului stradal – formă corectă, conținut problematic

Proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de desfășurare a activităților de comerț stradal din Municipiul Timișoara nu ridică probleme de formă, ci de fond.

În forma actuală, Regulamentul concentrează o putere administrativă excesivă, introduce sancțiuni disproporționate și lasă un spațiu prea larg pentru decizii discreționare, în detrimentul comercianților mici, al producătorilor locali și al activităților economice de subzistență.

Anexa la proiect, care conține Regulamentul propriu-zis, impune:
– proceduri greoaie și restrictive,
– sancțiuni care nu respectă principiul proporționalității,
– mecanisme de suspendare și interdicție care pot afecta grav activitatea economică,
– lipsa unor garanții clare pentru predictibilitate și tratament echitabil.

Fără corectarea acestor prevederi din Anexă, proiectul riscă să transforme administrația locală într-un instrument de control excesiv, nu de reglementare echilibrată.

Din aceste motive, nu putem susține adoptarea proiectului în forma actuală. Orice vot favorabil este condiționat de modificarea Anexei, astfel încât Regulamentul să fie unul echilibrat, proporțional și orientat spre sprijinirea activității economice legale, nu spre descurajarea ei.

Timișoara are nevoie de reguli clare și corecte, nu de un regulament orientat spre constrângere și sancționare.

Sîrbu Ilie-Vasile
Consilier local, Grupul AUR – Consiliul Local Timișoara

Amendamente la Anexa Regulament privind condițiile de desfășurare a activităților de comerț stradal pe raza Municipiului Timișoara privind aprobarea Regulamentului privind condițiile de desfășurare a activităților de comerț stradal pe raza Municipiului Timișoara

Amendamentul nr. 1
Articol vizat: Art. 1 alin. (2)
Text actual:
„Regulamentul se aplică fără excepție atât pe domeniul public și privat al Statului Român sau al Municipiului Timișoara, cât și pe proprietatea personală a persoanelor fizice sau juridice.”

Text propus:
„Regulamentul se aplică pe domeniul public și privat al Statului Român sau al Municipiului Timișoara.
Pe proprietăți private, regulamentul se aplică numai în măsura în care activitatea comercială ocupă, afectează sau are impact direct asupra domeniului public și cu respectarea legislației urbanistice și a dreptului de proprietate.”

Motivare:
Delimitarea clară între domeniul public și proprietatea privată este necesară pentru respectarea dreptului de proprietate și pentru evitarea aplicării disproporționate a regulamentului.

Amendamentul nr. 2
Articol vizat: Art. 10 alin. (1)

Text actual:
„Taxele se achită anticipat, fără posibilitatea de rambursare.

Text propus:
„Taxele se achită anticipat. În cazul întreruperii activității din motive neimputabile comerciantului (lucrări publice, restricții impuse de autorități, suspendare dispusă de autoritate, forță majoră), sumele
achitate se reportează sau se restituie proporțional perioadei neutilizate.”

Motivare:
Forma actuală este excesiv de rigidă și creează situații injuste pentru comercianți în cazuri independente de voința acestora.

Amendamentul nr. 3
Articol vizat: Art. 10 alin. (4)
Text actual:
„În condițiile în care există mai mult de 2 sancțiuni în același an, nu se mai emite acord/aviz pentru o perioadă de 3 luni.”

Text propus:
„Măsura neemitării acordului/avizului pentru o perioadă determinată se aplică doar în cazul a două sancțiuni grave sau repetate pentru aceeași abatere, după notificarea prealabilă a comerciantului și
acordarea unui termen de remediere.Ӊ

Motivare:
Este necesară diferențierea între abateri minore și abateri grave, precum și introducerea unui mecanism de conformare voluntară.

Amendamentul nr. 4
Articol vizat: Art. 11 alin. (2)–(4)
Text propus (completare):
„Suspendarea acordului/avizului se dispune după notificarea comerciantului și acordarea unui termen de remediere, cu excepția situațiilor care prezintă pericol imediat pentru siguranța publică.
Măsura suspendării și refuzul ulterior al emiterii acordului/avizului trebuie motivate și sunt supuse dreptului de contestare.”

Motivare:
Introducerea unor garanții procedurale este necesară pentru evitarea aplicării arbitrare a sancțiunilor.

Amendamentul nr. 5
Articole vizate: Art. 13 și Art. 22
Text propus (completare):
„Ridicarea, respectiv demolarea structurilor neautorizate se face numai după notificare scrisă, stabilirea unui termen rezonabil de conformare și întocmirea unui proces-verbal de inventariere a bunurilor, cu
respectarea dreptului de contestare.”

Motivare:
Formulările actuale permit măsuri administrative excesive fără procedură clară și fără protecția minimă a drepturilor comercianților.

Amendamentul nr. 6
Articol vizat: Art. 66

Text actual:
„Bunurile se confiscă.”
Text propus:
„Confiscarea bunurilor se aplică doar în cazul abaterilor grave sau repetate, cu respectarea procedurii de inventariere, depozitare, comunicare și restituire, în condițiile legii.”

Motivare:
Confiscarea este o măsură severă care trebuie aplicată proporțional și cu garanții procedurale clare.

Problema nu este proiectul ca formă, ci conținutul pe care îl aprobă. În forma actuală, Regulamentul concentrează putere administrativă excesivă și introduce sancțiuni disproporționate.
Fără corectarea Anexei cu amendamentele propuse, Grupul AUR nu susține acest proiect.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Plata ajutorului pentru încălzire și a suplimentului pentru energie

Direcţia de Asistenţă Socială a Municipiului Timişoara efectuează plata ajutorului pentru încălzire și a suplimentului pentru energie cu combustibili solizi şi/sau lichizi, acordate în...

Peste 100 kg de capace și 1.200 de CD-uri transformate în brazi spectaculoși la Iulius Town Timișoara

Timișoara, 18 decembrie 2025 – În acest sezon festiv, când fiecare colțișor al orașului este împodobit cu decorațiuni spectaculoase, Iulius Gardens se transformă într-un...

Citește și :