„Nevoile viitoare din educația digitală sunt analizate de comunitatea academică a Universității de Vest din Timișoara, conturând un ghid util pentru utilizarea responsabilă a Inteligenței Artificiale”.
Raportul Eurobarometrului, publicat în această lună, reflectă percepțiile populației din România privind importanța competențelor digitale și utilizarea Inteligenței Artificiale (IA) în educație, în cadrul unui studiu realizat în teren în luna mai 2025, cu o mie de respondenți din România. Astfel, importanța competențelor digitale este reliefată de faptul că majoritatea românilor consideră competențele digitale esențiale pentru participarea activă în societate (acces la servicii bancare, sănătate, implicare civică). În plus, există un sprijin foarte ridicat pentru ideea că abilitățile digitale trebuie predate tuturor, începând din școală și continuând la nivel universitar. În concluzie, competențele digitale sunt percepute ca o condiție de bază a incluziunii sociale și educaționale.
Rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea, remarcă percepțiile măsurate prin Eurobarometrul despre competențele digitale și alfabetizarea IA: „Respondenții sunt de acord că abilitățile digitale sunt necesare pentru utilizarea sigură și responsabilă a IA generative. Un consens larg indică faptul că toți profesorii ar trebui să fie pregătiți să utilizeze și să înțeleagă IA, inclusiv aplicațiile generative. Ca o concluzie, aflăm că alfabetizarea IA este văzută ca o extensie naturală a competențelor digitale, cu accent pe formarea cadrelor didactice.”
„Atitudinea dominantă este una echilibrată și pragmatică – IA poate aduce beneficii, dar și riscuri, care trebuie evaluate atent. O parte semnificativă susține experimentarea IA în educație, fără teamă, dar într-un cadru controlat. O minoritate respinge complet utilizarea IA în clasă. Din nou, ca o concluzie, constatăm o deschidere moderată spre ridicată față de IA, condiționată de reguli clare și evaluarea impactului” – completează profesorul universitar dr. Marilen Gabriel Pirtea.
În legătură cu dezbaterea referitoare la bunăstare digitală și siguranță, rectorul UVT subliniază: „Majoritatea celor care au răspuns sondajului Eurobarometru consideră că școlile trebuie să educe elevii privind impactul tehnologiei asupra sănătății mentale și fizice. Profesorii și părinții sunt văzuți ca actori-cheie în dezvoltarea utilizării sigure și responsabile a tehnologiei. Competențele digitale sunt percepute ca un instrument important împotriva dezinformării online. Ca o concluzie de etapă, educația digitală este asociată nu doar cu performanța academică, ci și cu protecția și bunăstarea elevilor.”
În plus, rolul UE este bine conturat în acest sondaj: „Principalele așteptări față de UE se referă la finanțare pentru infrastructură și echipamente digitale (prioritatea nr. 1), dar și la standarde europene clare pentru utilizarea tehnologiei și IA în educație (inclusiv protecția datelor). Sunt așteptate și programe de dezvoltare a competențelor digitale pentru populație, o direcție în care universitățile se pot implica.”
Pentru ca viitorul digital să fie mai sigur, Eurobarometrul a cules și percepțiile despre utilizarea Inteligenței Artificiale, care indică modul în care se vor trebui dezvoltate politicile publice în România, subliniază Marilen Gabriel Pirtea: „În România, educația digitală și utilizarea IA beneficiază de sprijin public solid, cu accent pe formarea profesorilor, integrarea responsabilă a IA, protejarea elevilor și combaterea dezinformării, susținerea financiară și normativă la nivel european. În privința politicilor publice, apar implicații evidente:
educația digitală trebuie tratată ca politică publică transversală, nu ca inițiativă punctuală,
lipsa competențelor digitale și IA riscă să accentueze inegalitățile educaționale și sociale,
fără formare sistematică a profesorilor, integrarea AI în educație va rămâne fragmentată și ineficientă.
Recomandările pentru politici educaționale sunt clare și privesc:
integrarea competențelor digitale și IA în curriculumul național, pe toate nivelurile de educație, – nevoia de programe naționale de formare continuă pentru profesori, axate pe utilizarea pedagogică și etică a IA,
elaborarea unui cadru clar de reglementare pentru utilizarea IA în educație (date, evaluare, transparență), – necesitatea de investiții susținute în infrastructură digitală, în special în zonele dezavantajate,
importanța programelor educaționale dedicate bunăstării digitale, combaterii dezinformării și siguranței online.”
Aceste date sunt dezbătute în comunitatea academică din UVT, care recomandă utilizarea responsabilă a IA, adaugă rectorul universității, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea: „Datele indică o fereastră clară de oportunitate: societatea este pregătită pentru accelerarea educației digitale și pentru integrarea responsabilă a AI. Politicile publice trebuie să capitalizeze această deschidere prin investiții, reglementări și formare strategică. Pentru Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), educația digitală și utilizarea responsabilă a Inteligenței Artificiale (IA) reprezintă priorități strategice pentru dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere și pentru competitivitatea României în context european. Este deja o certitudine faptul că transformarea digitală influențează profund educația, piața muncii și viața socială. Datele recente arată că populația susține dezvoltarea competențelor digitale, integrarea IA în educație și formarea adecvată a cadrelor didactice, cu accent pe etică, siguranță și responsabilitate. În acest context, UVT își asumă un rol activ ca universitate comprehensivă, cu profil interdisciplinar și implicare puternică în ecosistemul regional de inovare.
UVT consideră că universitățile trebuie să fie actori-cheie ai transformării digitale, nu doar beneficiari ai acesteia. În acest sens, Universitatea de Vest din Timișoara se angajează să:
integreze competențele digitale și alfabetizarea AI în toate domeniile de studiu;
pregătească studenți capabili de gândire critică și utilizare responsabilă a tehnologiei;
susțină formarea inițială și continuă a cadrelor didactice în pedagogie digitală și IA;
contribuie prin cercetare interdisciplinară la înțelegerea impactului IA asupra educației și societății;
promoveze integritatea academică, etica și protecția datelor în utilizarea tehnologiilor emergente.
Totodată, UVT își asumă un rol activ în învățarea pe tot parcursul vieții, prin programe de upskilling și reskilling, și în reducerea decalajelor digitale, în parteneriat cu mediul economic, administrația publică și comunitatea locală.
Universitatea de Vest din Timișoara subliniază, de asemenea, necesitatea unui cadru național coerent pentru educația digitală și utilizarea IA în educație, aliniat la standardele europene, a investițiilor sustenabile în infrastructura digitală și în resursa umană. În plus, considerăm important să acordăm recunoaștere universităților ca parteneri strategici în elaborarea și implementarea politicilor publice.
Iată, prin educație, cercetare și parteneriate, Universitatea de Vest din Timișoara își reafirmă angajamentul de a contribui activ la construirea unei educații digitale de calitate și la integrarea responsabilă a Inteligenței Artificiale, în beneficiul studenților, al comunității și al societății în ansamblu.”

