11.1 C
Timișoara
vineri 5 decembrie 2025

Pune mâna pe chitară în școală: când muzica deschide uși, suflete și lumi noi în viețile copiilor

V-ați întrebat vreodată ce s-ar întâmpla dacă, într-o dimineață obișnuită de școală, ați pune fiecărui copil o chitară în brațe? Dacă ați transforma pentru câteva săptămâni sala de clasă într-un loc unde acordurile stârnesc curiozitatea și emoțiile copiilor? La Timișoara, am găsit răspunsul la această întrebare odată cu proiectul cultural-educativ „Pune mâna pe chitară în școală, la Timișoara”, derulat de Asociația Culturală Play și finanțat de Centrul de Proiecte. Acesta a început odată cu primele săptămâni ale anului școlar, iar activitățile planificate în cadrul lui, s-au încheiat în această săptămână. Copiii însă continuă pe drumul descoperirii muzicale și al lecțiilor de chitară.

În lunile septembrie–noiembrie 2025, 134 de elevi, din clasele III–VII au participat la cursuri de chitară în patru școli din Timișoara: Liceul Waldorf, cu grupa coordonată de prof. Cristina Gomboș, Școala Gimnazială nr. 24, cu grupa coordonată de prof. Bogdan Muscalu, Școala Gimnazială nr. 2, cu grupa coordonată de prof. Cristian Miloș, și Liceul Tehnologic Electrotimiș / Școala Gimnazială nr. 20, cu grupa coordonată de prof. Mihaela Miloș.

Pentru majoritatea copiilor, a fost prima lor interacțiune reală cu un instrument muzical. Pentru toți, însă, a devenit o formă de a învăța altfel: mai relaxat, mai colaborativ, mai creativ.

În cadrul proiectului fiecare copil a primit kitul educațional „Pune mâna pe chitară, Kiddo”. Gândit special pentru începători, kitul cuprinde un caiet de chitară cu noțiuni teoretice minimale și cântece cu acorduri simple: colinde, cântece de munte și două piese folk-rock; și caietul elevului, un caiet foarte îndrăgit de cei mici datorită jocurilor și al poveștilor despre trupele lor preferate. Așa a început pentru cei mici aventura orelor de chitară.


„Ne dorim ca muzica să devină o parte firească din viața școlii, nu doar o activitate ocazională. Am văzut cu ochii noștri cum un instrument pus în mâinile unui copil poate schimba dinamica unei clase, poate crea comunități și poate deschide drumuri. Motivați de acest gând și de experiențele trăite în cadrul acestui proiect, spunem acum, la finalul lui, că este doar începutul. Începutul unui parcurs cultural-educațional în școlile din România, care să aibă un impact real pe termen lung, să ofere copiilor accesul la muzică, creativitate și să le ofere experiențe care să-i însoțească întreaga viață ”, spun reprezentanții Asociației Culturale Play.

Tot în cadrul proiectului au fost donate 20 de chitare școlilor participante, pentru ca activitățile să poată continua și după încheierea oficială, inclusiv pentru elevii care nu ar avea altfel acces la un instrument muzical.
Progresele acestor săptămâni sunt cât se poate de vizibile. Elevii au învățat primele acorduri, au reușit să cânte colinde și melodii simple cu două-trei acorduri și, poate cel mai frumos lucru dintre toate, au început să lucreze în echipă. Au format noi grupuri de chitariști, mici formații ale școlii, și-a ales un nume de trupă: toate acestea gesturi care arată cât de natural se creează o comunitate atunci când muzica devine limbajul comun.

La final de proiect, aceste mici „trupe” se pregătesc deja de concerte de colinde în școli, dar și prin vecini. Dincolo de progresul muzical, rămâne impactul profund, acela care poate fi observat în momentul în care un copil descoperă că poate produce un sunet, apoi un ritm, apoi un cântec.

„Muzica deschide uși, sufletele și lumi noi în viețile copiilor: îi învață răbdarea, perseverența, bucuria de a lucra împreună, dar și faptul că există alternative valoroase la orele petrecute în fața ecranelor. Pentru unii dintre ei, instrumentul va deveni cu certitudine o pasiune; pentru alții, poate rămâne o amintire importantă a unei perioade în care școala a fost altfel”, concluzionează reprezentanții Asociației Culturale Play.

Acum, la finalul proiectului, rămâne o întrebare firească: cum ar arăta viitorul dacă tot mai mulți copii ar avea acces la astfel de întâlniri cu muzica? Pentru Asociația Culturală Play, răspunsul devine un angajament de a crea noi și noi proiecte și oportunități de a Pune mâna pe chitară în școală!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Weekend magic la Iulius Town: Moș Nicolae, Moș Crăciun, Elsa, Ana, Olaf și multe alte personaje vor fi prezente

Este weekendul în care Moș Nicolae vine cu daruri pentru toți copiii care au fost cuminți, iar înainte de a ajunge la ghetuțele pregătite...

CJ Timiș și Eco Serv blochează predarea activității de tratare a levigatului și solicită oprirea ilegală a unei activități critice pentru protecția mediului

RETIM Ecologic Service S.A. informează publicul și autoritățile că procedura de predare a activității de tratare a levigatului de la Depozitul de Deșeuri Nepericuloase...

Lucrări Aquatim de spălare

Citește și :