„Ne mai mișcăm și noi, Dominic?” În sfârșit, șefii din primărie deschid câteva șantiere mari în Timișoara

    898

    Încep să se miște lucrurile în Timișoara. Mai multe proiecte de mult promise timișorenilor au fost începute și pare că în viitorul apropiat vor fi gata. Sunt câteva șantiere importante deschise pe străzi în această primăvară, în orașul de pe Bega, și urmează să înceapă și cel de la Turnul de Apă din Iosefin.

    Calea Bogdăneștilor va fi transformată

    În această primăvară s-a deschis șantierul pe Calea Bogdăneștilor. Timp de mai bine de doi ani, utilajele și muncitorii vor face parte din peisaj. Proiectul cuprinde reabilitarea liniei tramvaiului 5 și acoperirea cu iarbă a spațiului dintre șine, amenajarea de piste de biciclete de 1,5 metri lățime, lărgirea șoselei la patru benzi pe 2,4 kilometri și plantarea a sute de arbori de-a lungul șinelor.
    Investiția, finanțată de Comisia Europeană, depășește 110 milioane de lei, iar termenul de finalizare a lucrărilor este vara anului 2023.


    „Calea Bogdăneștilor, împreună cu strada Grigore Alexandrescu — pe care se desfășoară deja lucrări și pentru care am primit 6 milioane de lei din fondul de rezervă al premierului —, cu pasajul Solventul — aflat în proiectare — și podul Solventul — a cărui proiectare o scoatem la licitație — vor întregi Inelul IV de circulație în zona de vest a Timișoarei. Împreună, ele formează cel mai ambițios proiect de infrastructură din ultimii zeci de ani, în Timișoara”, a transmis Primăria Timișoara.

    Calea Bogdăneștilor din Timișoara rămâne deschisă circulației pentru cel puțin încă o lună. Lucrările de reabilitare a bulevardului se desfășoară, deocamdată, pe marginea drumului. Până acum au fost scoși stâlpii și linia de tramvai, iar zilele acestea se muncește la rețelele de electricitate și utilități, în zona intersecției cu bulevardul Cetății.

    Pe măsură ce șantierul va evolua, vor fi închise, alternativ, câte o bandă de circulație. Modernizarea Căii Bogdăneștilor cuprinde reabilitarea liniei de tramvai, care va fi dublă, lărgirea la două benzi pe sens a carosabilului, amenajarea de trotuare, piste pentru biciclete și de zone verzi.

    Modernizarea străzii Grigore Alexandrescu vine cu haos

    Au început și lucrările pe strada Grigore Alexandrescu, între transonul Calea Toronatalului și Calea Aradului. Muncitorii lucrează la decopertarea asfaltului de pe caroabil și au închis circulația.

    Situația i-a luat însă pe nepregătite pe unii șoferi, care s-au plâns pe rețelele de socializare că nu au mai putut trece pe acolo și că nu au fost înștiințați de autorități. „Strada Grigore Alexandrescu, închisă între Aradului și Torontalului, nu ne-a anunțat nimeni de când și până când, așa că mai bine ocoliți zona!”, a scris, pe Facebook, un șofer.

    După ce șoferii s-au plâns că strada Grigore Alexandrescu a fost închisă traficului fără ca autoritățile să anunțe și după ce publicația noastră a semnalat situația Primăriei Timișoara, s-a decis că șoferii pot circula pe arteră, însă sub restricții.

    „Primăria Municipiului Timișoara anunță că, în această perioadă, traficul rutier se desfășoară în condiții de șantier, accesul fiind permis cu prioritate riveranilor, până în data de 15.08.2021. Circulația rutieră se desfășoară cu restricții temporare pe anumite segmente de pe strada Grigore Alexandrescu — tronsonul aflat în lucru, în funcție de evoluția lucrărilor”, este decizia primăriei.

    Problemele nu s-au rezolvat însă. Pe lângă praf, mizerie și gălăgie, riveranii de-abia pot ajunge acasă printre utilaje. Edilul-șef este conștient de deranjul provocat de șantier, dar speră ca disconfortul să dispară în vară.

    „Suntem foarte conștienți că deranjul acolo, pe Alexandrescu, a fost foarte, foarte mare, fără trotuare, așa că facem mari presiuni ca acest proiect să se termine în următoarele luni, iar speranța mea e ca în iulie să fie, poate, gata”, a transmis primarul Timișoarei.

    Turnul de Apă, reabilitat după un secol

    Bătrânul Turn de Apă din cartierul Iosefin va fi, în sfârșit, reabilitat. Acesta va fi transformat într-un obectiv turistic și cultural. Durata proiectului este de 41 de luni, însă, din această perioadă, execuția lucrărilor este prevazută a fi realizată în 15 luni (estimat august 2021 – octombrie 2022).

    După finalizarea lucrărilor urmează să se desfășoare activități de revitalizare coordonate de Asociația Prin Banat.
    „Construcția se prezintă în stare tehnică bună, dar cu degradări apărute din cauza expunerii la intemperii. Se urmărește, prin mijloace simple, integrarea unei noi funcțiuni în spațiul existent. Transformarea încearcă să limiteze intervențiile, având ca obiectiv păstrarea în mare măsură a elementelor inițiale, inclusiv a celor două rezervoare”, aflăm de la autorități.

    Proiectul presupune amenajarea de spații expoziționale și de spații care să găzduiască evenimente culturale. În exterior se va construi o rampă ce va duce spre turn. Se va demola gardul existent și se va reamenaja peisagistic zona din preajma structurii. Timișorenii și turiștii se vor bucura și de o cafenea, care se va extinde în exterior, dar și de un loc de belvedere, situate la 45 de metri înălțime. Valoarea proiectului este de aproape 11 milioane de lei.

    Turnul de apă din Iosefin a fost ridicat între anii 1913 și 1914, ca frate geamăn al celui din cartierul Fabric. Turnurile, cu înălțimea de 52 m, au fost construite la capetele rețelei de distribuție a apei și au servit la compensarea consumului maxim din cursul zilei.

    Poduri noi și poduri vechi

    Primăria Timișoara caută proiectant pentru un nou pod peste Canalul Bega și reabilitarea drumului din prelungirea sa. Va fi legată strada Gării de bulevardul Dâmbovița, creându-se astfel o nouă rută între zona de sud și nord a Timișoarei.

    Potrivit primarului Dominic Fritz, bulevardul Dâmbovița va fi lărgit și se vor construi piste de biciclete și trotuare generoase, atât pe pod, cât și pe șoseaua modernizată. Acest proiect costă, în total, 78,8 milioane de lei. Autoritățile locale spun că, inițial, investiția va fi suportată de bugetul local, dar banii vor fi cu siguranță recuperați din fonduri europene.

    Acum a fost lansată licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. După desemnarea câștigătorului, acesta are la dispoziție 210 zile pentru a întocmi documentele.

    Între timp, în această primăvară, a reînceput șantierul de la Podul Eroilor. Cu o alocare suplimentară de 3 milioane de lei, vor fi făcute trotuarele și pistele pentru biciclete, lucrări omise din proiectul inițial. În prezent muncitorii sapă sub pod și urmează să instaleze și balustrade noi, cele de acum fiind provizorii.
    Pe bugetul de anul acesta mai apar câteva proiecte ce vizează poduri. Reabilitarea Podului Iuliu Maniu (Muncii) primește o alocare de 500.000, Pasajul Inferior Solventul — 20 de milioane de lei, Pasarela Gelu — 200.000 de lei, iar pentru execuția Pasarelei Îndrăgostiților sunt alocate 200.000 de lei.

    Mai sunt alocați bani și pentru întocmirea studiilor de fezabilitate sau a proiectelor tehnice pentru: restaurarea Podului de Fier, construirea Podului Jiul sau reabilitarea Podului Mihai Viteazul.
    În ceea ce privește Podul de Fier, o reabilitare ar fi destul de urgentă. Asta pentru că a expirat garanția de 100 de ani. O atenționare în acest sens a ajuns la Primăria Timișoara, trimisă de la Viena.
    Autoritățile locale spun că nu prea sunt șanse ca lucrări de consolidare și restaurare să înceapă la Podul de Fier, dar, dacă documentația este întocmită rapid, atunci s-ar putea face o rectificare bugetară pentru a începe lucrările și aici. Dacă sunt bani!

    Podul metalic a fost construit inițial pe amplasamentul actualului Pod Maria, care în epocă se numea Podul Huniade. Structura lui a fost ranforsată în 1898, pentru a putea susține greutatea sporită a tramvaielor electrice, introduse la această dată.
    În 1911 s-a hotărât înlocuirea podului metalic cu unul de beton armat, mai potrivit pentru principala legătură dintre cartierele Cetate și Iosefin. Totodată, s-a hotărât refolosirea suprastructurii metalice a podului pe alt amplasament. Demontarea podului s-a făcut în martie–aprilie 1913, de către Societatea Austro-Ungară de Căi Ferate din Reșița. Podul a fost transportat la circa 500 de metri în aval și depozitat pe mal, urmând să fie amplasat între strada Turcească, actualmente strada Ady Endre, și strada Soarelui, în present Andrei Mureșanu.
    În anii 1970 a apărut, inclusiv în presă, legenda că podul ar fi fost proiectat și realizat de Alexandre Gustave Eiffel și că ar fi cunoscut drept „Podul Eiffel”. Examinarea planurilor a infirmat această legendă.

    LĂSAȚI UN MESAJ