11.4 C
Timișoara
joi 29 februarie 2024

Facturile la gaze s-ar putea dubla peste două luni! Motivul este unul arhi-cunoscut pe piața de profil

Cresc facturile la gaze? Experții atrag atenția că după plafonare, prețul gazelor ar putea exploda. Implicit, românii ar avea facturi mai mari de plătit.

Cresc facturile la gaze? Potrivit experților în energie, există șanse ca prețul gazelor să explodeze, după plafonare. Acest lucru ar însemna, implicit, că românii vor avea facturi mai mari de plătit.

„Așa cum am mai încercat să transmit public, ne găsim în situația în care până la 31 martie 2025, prețul este plafonat la o valoare de 0,31 lei pe kilowatt/oră, dar acest preț este mult inferior față de prețul din contract”, a declarat Dumitru Chisăliță, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, luni, pe 15 ianuarie, la Antena 3 CNN.

Acesta a adăugat că practic, legislația care expiră pe 31 martie 2025 suspendă prețul din contract până la acea dată. Însă după aceea, de la 1 aprilie 2025, el va intra în vigoare.

Facturile la gaze s-ar putea scumpi după 31 martie 2025

Având în vedere această situație, în lipsa unei pregătiri atente a ceea ce înseamnă elementul post-plafonare, există riscul ca începând cu 1 aprilie, oamenii să plătească ceea ce au în contract. Iar asta ar însemna o explozie, de fapt, o dublare a prețului la gaze naturale, a explicat Dumitru Chisăliță.

Președintele AEI a spus cum se poate preîntâmpina această situație.

„Cum se poate preîntâmpina acest lucru? Noi am luat în calcul patru variante care ar trebui analizate și găsită acea soluție care este cea mai bună pentru piața de gaz din România și pentru consumatorul final.

Din punctul nostru de vedere, chiar dacă există o variantă ideală, care ar fi varianta reliberalizării pieței de gaze naturale, ţinând seama de eșecul care a existat în 2020, ținând seama de modificările care au apărut pe parcursul ultimilor doi ani, când a fost plafonat prețul, considerăm cumva că această continuare semireglementată este mai aproape de adevărul a ceea ce se întâmplă în România și de posibilitățile consumatorilor finali”, a explicat acesta.

Ce soluții există?

Potrivit lui Dumitru Chisăliță, există patru soluții pentru a evita dublarea prețului gazelor naturale.

„Luând în considerare aceste schimbări se impune o analiză pentru a identifica care sunt soluțiile pe care România le are și cum trebuie ele pregătite pentru a evita o dublare a prețului la gaze în anul următor”, a spus el.

Varianta de a nu face nimic

Prețul gazelor în cadrul contractelor de vânzare a gazelor, suspendate până la 31 martie 2025, se situează la aproximativ 0,55 lei/kWh, iar acest preț este susceptibil să rămână valabil cel puțin până în vara anului 2025.

Astfel, începând din luna aprilie 2025, prețurile incluse în facturile de gaze vor înregistra o dublare.

Probabil că în vara anului 2025 va reapărea cu timiditate concurența pe piața de gaze, generând prețuri ușor mai accesibile, în cel mai optimist scenariu, începând cu anul 2026.

Această perspectivă aduce în prim plan toate riscurile care erau prezente pe piață înainte de impunerea plafonării prețurilor la gaze, inclusiv clauze abuzive și creșteri de prețuri determinate de anumite clauze contractuale.

Varianta pregătirii reliberalizării pieței la gaze

Pentru a preveni ca prețul actual al gazelor din contractele de vânzare gaze, care este dublu în prezent, să devină tariful efectiv plătit de consumatori după data de 31 martie 2025, trebuie să se desfășoare următoarele activități:

o campanie masivă de informare și pregătire a consumatorilor în vederea reliberalizării pieței la gaze

profesionalizarea „câinilor de pază” ai unei piețe libere – ANRE, Consiliul Concurenței, ANPC și înlocuirea în modul de lucru al acestora ca acțiuni principale elementele reactive – amendarea celor care încalcă legea după sesizarea unor abuzuri, cu acțiuni preventive și de reducerea abzurilor asupra consumatorilor și prevenirea încălcării legii

înființarea unei entități de soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei

suspendarea pe un termen de trei ani a prevederilor din Codul Civil privind piața de energie prin care furnizorii să poată să prelungească un contract de furnizare fără semănatura efectivă a clientului pe un contracta/act adițional

organizarea de către ANRE (direct și indirect) a unor sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială a gazelor naturale începând cu data de 1 aprilie 2024, pentru refacerea concurenței

dezvoltarea unor mecanisme transparente de suspendare a pieței libere în anumite condiții clar stabilite și mecanismele aplicate pentru această perioadă

Varianta menținerii unei piețe semireglementate

În cazul prelungirii actului normativ existent în prezent, sistemul actual va persista. Acest sistem presupune suspendarea prețului din contractele existente și aplicarea unui tarif plafonat în facturile consumatorilor. Diferența dintre costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat va fi acoperită de la bugetul de stat. Asta în cazul în care costurile sunt mai mari decât prețul plafonat.

 

În cazul în care costurile furnizorilor sunt mai mici decât prețul plafonat, furnizorul va calcula lunar un preț de vânzare. Acesta va fi compus din costurile de achiziție, la care se adaugă o marjă comercială reglementată.

Varianta reglementării pieței

În ciuda faptului că varianta semireglementării poate fi acceptată la nivelul UE, reglementarea pieței de gaze reprezintă o opțiune puțin probabilă, având în vedere normele europene existente.

Implementarea acestei variante ar conduce la stabilirea prețurilor pe baza metodei cost plus. Iar acest lucru nu ar contribui la preconizarea reducerii prețurilor gazelor în viitor. Printre cele patru opțiuni analizate, varianta pieței libere este cea care ar putea aduce prețurile cele mai scăzute. Asta dacă este condiționată de existența unor clienți bine informați și pregătiți, precum și de instituții eficiente de supraveghere a pieței, precum Salenerg – o entitate alternativă pentru soluționarea litigiilor pe piața de energie.

Reglementarea prețului nu stimulează eficiența în sectorul gazelor naturale. Prin urmare, nu ar conduce la reducerea costurilor și implicit la prețuri mai mici la gaze. Optarea pentru varianta semireglementării ar implica ajustări minime. Nu ar aduce însă schimbări majore, având în vedere reticența la modificări semnificative în România. Profesionalizarea Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), a Consiliului Concurenței și a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), precum și înființarea unei entități eficiente pentru soluționarea alternativă a litigiilor în piața de energie, reprezintă direcții propuse în comunicatul emis de Asociația Energia Inteligentă.

Sursa: https://www.capital.ro/

 

Alte subiecte :

Cum arată calendarul complet al alegerilor din acest an

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, miercuri seara, la România TV, calendarul stabilit în coaliție pentru toate alegerile din acest an: 9 iunie – alegeri locale...

Ajutoarele de stat plătite companiilor din România în 2023 reprezintă 2% din PIB

Companiile economice din România au beneficiat de ajutoare de stat plătite în cursul anului 2023 în valoare totală de circa 29,5...

Citește și :