Direcția pentru Cultură Timiș crede că centrul arată „o dezordine publicitară absolută”

56

Sorin Predescu, mai marele peste Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, a observat un mai vechi obicei deloc benefic orașului ce acum prinde noi dimensiuni. În lipsa unui regulament coerent și bine aplicat de publicitate și reclamă stradală, apar în tot cuprinsul urbei tot felul de monștri vizuali ce au pretenția de a fi reclame. Poate că nu ar fi chiar atât de deranjante dacă s-ar afla doar pe la periferii sau în cartierele de blocuri. Dar, din păcate, în centrul istoric pe fațadele vechi (unele chiar renovate) acestea arată asemănător cu eleganța nucii lipite în perete.

Primăria Timișoara pregătește un nou Regulament privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate din municipiul Timișoara. Cel vechi a fost abrogat de circa patru ani fără a aduce un altul mai nou și mai eficient. Iar acum în centrul orașului foarte puțini mai catadicsesc să mai respecte legea. Adică fără nici un fel de avize legale. Printre aceste avize cel al Direcției de Cultură ar trebui să fie obligatoriu. Unii nu au deloc, alții mimează un fel de legalitate și cer de la direcția comercială a primăriei alții de la direcția de urbanism câte un aviz fără să le pese de cel de la Cultură.

Deocamdată, regulamentul elaborat de primărie nu a ajuns (în mod oficial) la Direcţia de Cultură. L-au găsit întâmplător ascuns în siteul primăriei. Nu a fost cerut un punct de vedere celor din instituţia județeană, deşi unele aduceri la zi ar fi absolut necesare pentru a impune o normalitate în acest domeniu atât de sensibil.

Documentul aflat acum în lucru este publicat pe site-ul primăriei, dar nu au fost consultați și specialiștii de la DJC. Proiectul de act normativ conține prevederi ambigue, greu aplicabile și neconforme cu situația existentă concret pe teren în cartierele istorice. Direcția Județeană pentru Cultură Timiș atrage atenția că un astfel de document trebuie obligatoriu supus consultării în Comisia Zonală a Monumentelor.

Întreagul haos a pornit după ce, în urmă cu trei – patru ani, a apărut o lege care impunea adoptarea unui nou regulament. Primăria s-a „conformat” cât se poate de simplu. S-a mulțumit să-l abroge pe cel vechi. Dar nu a pus nimic în loc.

Mai mult ca sigur cineva din aparatul administrativ a considerat că aspectul orașului nu are nici o importanță.

După scurt timp au apărut roadele delăsarii. Multe clădiri au animate de ferestre uși, sau înfipte adânc în ziduri adevărate kitschuri ce atacă bunul simț.

„Avem nevoie de o politică unitară de publicitate şi e de dorit ca în zona istorică, unde se impun reguli mai stricte, să avem cât mai puţină publicitate” explică directorul Sorin Predescu.

„Regulamentul ar trebui să simplifice viaţa celor care operează în publicitate, să se ştie exact ce e voie şi ce nu, să existe nişte reguli foarte clare pentru zona istorică şi pentru cea din afara ei, pentru că situaţia neclară de acum generează tot felul de nemulţumiri. Au apărut mai multe bannere sau reclame provizorii cu derogare de la primărie, nu toţi care au amplasat panouri publicitare au şi avizul direcţiei de cultură”, a mai adăugat Predescu.

 

LĂSAȚI UN MESAJ