Cum a ajuns Timișoara un etalon al mizeriei! Incursiuni în culisele unei povești urât mirositoare

1425

 „Timișoara curată!” — aceasta este noua campanie inițiată de primarul orașului, Nicolae Robu, după ce urbea a ajuns un etalon al mizeriei pe care autoritățile, luni bune, au încercat să o bage sub preș spunând ba că orașul nu este atât de murdar pe cât scriu unii, ba că timișorenii nu au semnate contracte cu o firmă de salubritate, ba că localnicii certați cu bunul-simț aruncă intenționat deșeuri peste tot. Ei bine, într-un final, au recunoscut că lipsa unui operator de salubritate stradală este de fapt cauza principală pentru care orașul nostru este atât de murdar.

Cum s-a ajuns în această situație?

Situația, cel puțin nedemnă, în care a ajuns orașul a fost posibilă din cauza mai multor factori. Primul pas a fost lansarea unei licitații la un preț atât de mic, încât singurul operator de calibru din zonă, Retim SA, nu a putut intra în competiție pentru că ar fi mers pe deficit. Și a doua licitație a fost un eșec. Cetățenii orașului nu au înțeles exact cum s-a putut ca tocmai firma de salubritate a orașului, cu 50% asociat Consiliul Local Timișoara, să „lase” urbea.

„Noi nu am participat la licitațiile — pentru că au fost două — organizate de Primăria Timișoara pentru salubritate stradală fiindcă am considerat că este neprofitabil. Orice alte discuții sunt pure speculații. Noi ne urmărim business-ul. Am considerat contractul neprofitabil, atâta tot. Prima licitație a fost organizată undeva în primăvară, prin mai, nu s-a prezentat decât o singură firmă, care a depășit valoarea contactului — și valoarea ar fi fost inadmisibilă. La  a doua licitație, pe care au lansat-o undeva prin toamnă, prin noiembrie, nu am participat din același considerent: nu am considerat că este profitabil. A fost o decizie de business”, a declarat Dan Pascu, directorul Retim.

Rămâne de văzut dacă firma care a câștigat ultima licitație va face treabă bună pentru sumele trecute în contract. Înțelegerea a fost semnată de o lună, dar pe străzi încă nu au intervenit austriecii de la Bartner.

Cine pentru ce răspunde?

După ce Retim nu s-a mai ocupat de salubritatea stradală, orașul a ajuns un imens coș de gunoi. Atunci au început discuții interminabile, cu responsabilități aruncate care încotro. Edilul-șef a  susținut sus și tare că toate deșeurile de la colț de stradă trebuie ridicate tot de Retim, prin contractul cu ADID — Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș. Lucrurile nu sunt însă așa simple.

Salubritatea stradală, care intră în responsabilitatea Primăriei Timișoara, este efectuată de o firmă contractată. Retim, prin ADID, are misiunea de a ridica gunoiul menajer, cel al populației. Cât despre rampele clandestine de deșeuri, care au devenit o normalitate, din păcate, în oraș, acestea apar cu titlu de excepție în contract, așa cum ne explică directorul Retim.

„Prin contractul de colectare a deșeurilor menajere pe care l-am semnat, noi ne-am angajat să colectăm deșeurile menajere și similare celor menajere. Asta înseamnă deșeurile generate de populație acasă, precum și deșeurile generate de angajații aflați la lucru, care se consideră similare cu cele menajere. Asta este responsabilitatea noastră. În plus, ca o chestiune excepțională, care, conform contractului, ar fi trebuit să fie în cantități mici, greu de estimat, suntem responsabili de colectarea deșeurilor abandonate. Deșeurile abandonate, într-o funcționare normală a unui sistem de salubrizare, trebuie să fie niște excepții. Depozitările ilegale se apropie de cele abandonate. Însă acestea sunt o componentă excepțională, prin caietul de sarcini. Nu este un fenomen de masă. Din 1 noiembrie, Retim nu a mai prestat serviciul de salubrizare stradală.

Deșeurile verzi, provenite din toaletarea parcurilor, a grădinilor, nu sunt deșeuri menajere. Frunzele, iarba, crengile rupte în urma fenomenelor meteorologilor reprezintă deșeuri stradale. Neavând în perioada asta un operator, aceste deșeuri au început să își piardă identitatea. Dacă cineva le-a strâns și le-a pus grămadă și lângă ele se mai strâng și alte deșeuri, au devenit, dintr-o dată, deșeuri abandonate. Retim a făcut eforturi mari și le-a ridicat. Nu putea să suplinească această rută existența unui operator care trebuia să colecteze aceste deșeuri”, a explicat directorul Retim.

Problema derivă nu din contracte sau din caiete de sarcini, ci din societate. Este ciudat cum la Timișoara, de-abia în ultimele luni, rampele clandestine de deșeuri au devenit o normalitate. Până acum, acestea apăreau mult mai rar.

„Noi încercăm să îndepărtăm niște efecte. La cauze trebuie umblat, astfel încât ceea ce prin caietul meu de sarcini sunt chestiuni de excepție să rămână chestiuni de excepție. Când ai sute de locații, care sunt cunoscute și unde cetățenii depozitează deșeuri, nu mai este o excepție. Fenomenul trebuie stopat la sursă. Noi considerăm că printr-o focusare a autorităților publice spre înlăturarea, spre stoparea acestui comportament am putea scăpa de fenomen”, mai spune Dan Pascu.

Avem firmă de salubritate, așteptăm curățenia

„Am încheiat, cu succes de data aceasta, licitația pentru salubrizare stradală. A câștigat firma Brantner Servicii Ecologice SRL, cu sediul în Cluj-Napoca. Valoarea contractului este de 72.783.988 lei fără TVA, contractul este unul cadru, pe patru ani. Referințele sunt că este o firmă serioasă. Sper să nu mai fie probleme ca acelea cu care ne-am confruntat, fiind într-un gol de contract cu un operator specializat. În Cluj ei au contractul de salubritate pentru jumătate de oraș”, a anunțat primarul Timișoarei la început de februarie.

Angajații vor trebui să se ocupe de: „măturatul manual al străzilor, trotuarelor, aleilor, parcărilor publice, stațiilor mijloacelor de transport în comun, pasajelor, subpasajelor, podurilor, pasarelelor, zonelor pietonale; măturatul mecanizat al carosabilului și trotuarelor; întreținerea curățeniei străzilor și trotuarelor (străzi asfaltate și balastate, parcări publice asfaltate și pavate, stațiile mijloacelor de transport în comun, zone pietonale, mal canal Bega, piste de biciclete, piețe volante, poduri și pasarele); spălatul manual al carosabilului și trotuarelor; spălatul mecanizat al carosabilului și trotuarelor; stropitul carosabilului; curățarea rigolelor”.

Tot această firmă are în grijă golirea celor 2.300 de coșuri de gunoi și salubrizarea zonelor adiacente acestora.

Cum societatea Brantner nu poate intra pe teren decât în aprilie, primarul a decis să scoată pe străzi angajații de la toate regiile din subordine pentru a curăța orașul.

„Am declanșat campania (n.r.: campania «Timișoara curată»). Au fost trimiși pe străzi 250 de lucrători de la toate societățile Timișoarei, societățile municipalității, și o parte de la Penitenciar. Evident, cu misiunea de a face curat pe principalele artere, pe carosabile și pe trotuare, plecând din centru spre periferie. Este prima etapă a campaniei «Timișoara curată»”, a declarat Nicolae Robu, primarul Timișoarei.

Angajații regiilor s-au înarmat cu lopeți, mături și saci și au început să curețe străzile. În urma lor vin mașinile de gunoi care ridică sacii, iar utilajele Aquatim vor spăla, sub presiune, șoselele. Nici crengile pe care le vedem acum la fiecare colț de stradă nu vor mai exista, măturătorii de ocazie având sarcina de a le ridica.

LĂSAȚI UN MESAJ