2.2 C
Timișoara
vineri 19 aprilie 2024

Cel mai vechi pod sudat din România se află la Reșița: tocmai a împlinit 85 de ani

S-au împlinit 85 de ani de la montarea podului metalic de la Stavila, din Reșița veche, primul pod sudat din țară, în timp ce ”regina” tehnicilor acelor vremuri era metoda nituirii. Sudarea podurilor era o metodă revoluționară, atunci, și ea și-a găsit aplicarea pe vremea fostei Uzine de Fier și Domeniile Reșița, care a pus în operă această modalitate de a realiza podul.

Primăria Reșița, sprijinind inițiativa inginerului reșițean Iulian Georgevici, a organizat joi o ceremonie în cuprinsul căreia a instalat și sfințit o placă comemorativă care să imortalizeze momentul. Din păcate, aniversarea găsește podul, care și așa e pus în umbră de cel modern, pentru tramvai, suspendat deasupra sa, într-o stare de degradare destul de avansată, dar, spun autoritățile, e nevoie de un proiect și de mai multe aprobări pentru a fi restaurat, fiind declarat monument istoric.

”85 de ani nu înseamnă puțin, a declarat viceprimaru Reșiței, Vasile Ovidiu Paul, mai ales că podul a fost realizat de UDR. În perioada următoare vom avea grijă să întocmim documentația necesară pentru reabilitarea lui și, cine știe, poate împreună cu podul de fier din vecinătatea Palatului Cultural, și el o capodoperă tehnică, le vom da o destinație turistică. Nu în toată lumea mai găsești asemenea vestigii tehnice și noi va trebui să învățăm să prețuim munca înaintașilor noștri.”

Placa comemorativă a fost dezvelită în prezența autorităților publice, a oamenilor de cultură și cei din domeniul tehnic, beneficiind și de o slujbă de sfințire.

”Pentru mine a constituit permanent un motiv de mândrie acest pod, a declarat și ing, Iulian Georgevici. Așa cum arată e mai puțin atractiv dar sperăm ca în primăvară să obținem aprobări pentru a-l aduce, cu ajutorul primăriei, într-o stare adecvată. Tehnologia respectivă a fost dezvoltată în Statele Unite, în principal, a dat câteva rateuri, de aceea proiectanții ezitau la început să o folosească dar apoi a început să fie folosită pe scară largă în domeniul building-urilor și navelor militare. Ar fi de remarcat că o administrație locală a comandat un asemenea obiectiv în anul de criză mondială, 1931. Podul e executat la UDR în decursul anului 1931 iar montarea sa a început în primăvară și în 29 decembrie al acelui an, cu mulți reșițeni adunați, cu preotul paroh Ioan Ieremia, directorul UDR, Nicolae Balint, evident și împreună cu primaru de atunci, Eugen Crenian, se inaugurează cu bucurie un pod care unește definitv comunităție de atunci.”

La rândul său, președintele Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților, Erwin Josef Țigla, consideră lăudabilă inițiativa, care pune în valoare un loc aparte în istoria municipiului Reșița, un loc care a despărțit două cartiere – Muncitoresc de Stavila. O vamă, de fapt, cum era considerat de vechii reșițeni dar care apoi a unit acele comunități.

 

 

Alte subiecte :

Iulius Town îi invită pe cei mici la egg-hunt cu premii dulci, întâlniri cu Iepurașul de Paște, dar și să descopere alte surprize la...

Timișoara, 18 aprilie 2024: Iepurașul de Paște a început pregătirile din timp anul acesta, iar în Iulius Town deja și-a instalat tradiționalul Labirint și îi...

Noua arenă a Timișoarei, care va costa aproape 170 de milioane de euro, intră în linie dreaptă

Timișoara se pregătește să beneficieze de un stadion modern. Noua arena ar urma să primească ultima aprobare necesară în zilele viitoare. Legendara arenă „Dan Păltinișanu”...

Citește și :