Spiru Haret Timiș lansează un ,,Apel pentru re-profesionalizarea managementului din sistemul de învățământ timișean”
Printr-o scrisoare deschisă, lansată în spațiul public timișorean, președintele Federației Spiru Haret Timiș dezvăluie fapte grave din sistemul educațional timișean.
Acesta arată cu degetul către actuala conducere a Inspectoratului Școlar Timiș, care promovează într-o veselie destituiri și numiri de directori de școli exclusiv pe criterii politice.
Celebrul caz al demiterii directoarei școlii din Boldur, o doamnă profesoară cu rezultate excelente în domeniu și prețuită de toți elevii școlii, care a fost înlocuită de soția primarului PSD din comună, stă mărturie în acest sens.
Din fericire, aceasta a luat proba scrisă, ulterior, la concurs, urmând să participe și la proba de interviu, pentru a reveni în fruntea școlii amintite.
Alt caz celebru petrecut recent în Timiș a fost cel al Centrului de Resurse și Asistență Educațională Speranța, unde, la fel, șefa ISJ Timiș, Aura Danielescu, cumnata celebră a și mai vestitului pesedist fruntaș, Sorin Grindeanu, a pus la cale demiterea directoarei Elenei Petrica, o doamnă profesor care a făcut lucruri remarcabile în anii din urmă, la școala cu pricina.
Un scandal de pomină provocat de Aura Danielescu, șefa ISJ Timiș! Banatul Azi a relatat, pe larg, la vremea respectivă despre scandalul de la CRAE! Rezumând povestea, la Centrul de Resurse și Asistență Educațională Speranța a venit o veste neașteptată și discutabilă pentru unii.
În schimb, pentru o altă parte din personal, ea era previzibilă. Mai exact este vorba de o decizie de suspendare din funcție a managerului instituției Elena Petrica, cea care a condus timp de mulți ani așezământul.
Actul a fost semnat și asumat. de Inspectorul General al Inspectoratului Școlar Județean Aura Danielescu.
De aici au început speculațiile și discuțiile. Au fost aruncate opinii și vorbe venite din rândul susținătorilor managerului, care acuză vădite ingerințe politice în actul administrativ. Cum CRAE Speranța are un statut aparte, chiar unic în sistemul românesc de îngrijire a copiilor cu nevoi speciale și oferă terapii complexe pentru recuperare este imperios necesar ca acesta să continue misiunea sa de alinare a celor mici, care cunosc suferința prea devreme.
Însă specificitatea instituției este atât de complexă, încât nici măcar nu este cuprinsă în proiectul noii legi a învățământului, ce se pregătește acum de politicieni. Inspectorul general Aura Danielescu susține că toată lumea interesată, profesori, medici, terapeuți sau părinți ai tinerilor, să apeleze la serviciile „Speranței” ar trebui să aibă ca scop comun lupta pentru prezervarea centrului. Iar păstrarea sau nu a vechiului manager sau competența acestuia, este doar o chestiune administrativă, ce ține strict de prerogativele unui inspector general.
Acestea sunt doar două cazuri notorii de ingerință politică și de distorsionare a realității din învățământul timișorean.
În acest context, publicăm apelul de ultimă oră al conducerii Federației Spiru Haret Timiș, organism sindical care numără peste 5000 de cadre didactice din învățământul timișean.
,,Extrapolând proiectul national ”România educată”, din dorința de a beneficia de un învățământ performant în județul Timiș, reiterăm importanța unei reale colaborări instituționale, a transparenței decizionale și implicit a renunțării la uzanțele prerogativelor ca unic răspuns la decizii fără fundament benefic pentru educație.
Numirile din funcțiile de conducere din cadrul unităților de învățământ între prerogativul inspectorului școlar general și ingerințe politice, a devenit o cutumă pe cât de nedorită pe atât de acceptată prin simplul fapt al continuității demersului.
Mai mult decât atât, competențele manageriale și profesionale nu fac obiectul unei numiri dacă este asigurată amiciția sau anumite afinități politice sau alianțe personale cu reprezentantul forului decizional, în speță ISJ Timiș.
În acest sens, devine dificil, dacă nu imposibil, a asigura o coordonare proactivă și profesionistă a învățământului timișean, generând un teritoriu propice presiunilor și intervențiilor de natură a diminua importanța educației în scopul unic de a favoriza alianțe de factură îndoielnică.
În contextul favorizării unor interese care nu converg spre asigurarea performanței educaționale, devine prioritară relaționarea optimă cu forul superior în detrimentul acțiunii de promovare a actului educațional generator de valoare.
Exemple de practică deficitară sunt multiple, de genul unui profesor care nu promovează concursul de director dar este ulterior numit în funcție prin detașare, culmea, în interesul învățământului ,la nivel de director de unitate de învățământ este înlocuită performanța dovedită, fără nicio explicație sau consultare prealabilă pentru a include politicul de la nivelul administrației locale, de asemenea, un director preocupat de instituția care asigură șanse la educație, în absența posibilității de a susține concurs pe post, este schimbat fără a se avea în vedere faptul că la momentul respectiv existau demersuri inițiate pentru soluționarea unor probleme stringente ale instituției, și altele.
În consecință, considerăm oportună o acțiune comună de restabilizare a comunicării interinstituționale, a transparenței decizionale, a unui dialog care să aibă în vedere doar interesul sistemului de învățământ în sensul asigurării unei coordonări care să genereze încredere la nivelul colectivului de cadre didactice și nedidactice și care să oblige la performanță prin profesionalism.
Coroborând intenția declarată cu salutara intervenție a Consiliului Local Timișoara, având în vedere importanța educației, asumată și promovată de președintele României, facem un apel către toți factorii decizionali care pot avea implicare întru promovarea unui management de calitate în instituțiile de învățământ din județul Timiș.
Având convingerea asupra integrității de opinie și acțiune a liderilor politici ai acestui județ, vă asigurăm de deplina colaborare în vederea concretizării demersului comun printr-un pact în interesul educației din Timiș.
Ce exemplu dam tinerei generații prin faptul ca cei picați la examen/concurs sunt numiți directori la școala aparținătoare sau detașați directori la alta școală (unde au fost înlocuiți directori neprezentati la concurs sau picați cu alți directori picați), culmea, în interesul învățământului!
Este inadmisibil, de asemenea, ca persoane care au picat examenul de directori (în etapele anterioare) sa fie numiți in comisiile de evaluare a directorilor! Menționez ca nu au promovat ulterior un asemenea examen care sa le dovedească dezvoltarea de competente.
Rușine!